Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, jag tror Lucas riktade sig mot just de som mobbade honom och inte mot feminister generellt eller feminismen som sådan.
Han såg inte de individerna som företrädare för samtliga helt enkelt.
Hans slutord var just hans slutord och det finns allt värde att upprepa det.
Lucas Hertzman
@lucashertzman
Fortsätt vara feminister. Jag blir så stolt över mänskligheten när jag ser personer som faktiskt vågar säga nej till patriarkatet. Älskar er
https://twitter.com/lucashertzman/st...46628781051904
Citat:
Ursprungligen postat av
LadyMystica
Ja, detta sades ocksa redan av Lucas van 1/7:
"Hej samtliga. Jag var en väldigt nära vän till Lucas. Såg den här tråden och jag ville bara säga att Lucas, jag och alla hens vänner uppskattar om ni inte gör om Lucas död till någon antifeministisk propaganda. Lucas var feminist från topp till tå och var det hela vägen till sitt sista andetag.
Håller med om att de idioter som näthatade henom bör ställas till svars, men inte för att de var feminister som näthatade utan för att de var människor som näthatade.
Ni får hata feminismen hur mycket ni vill men använd inte Lucas död för att propagera mot feminism, det var det sista Lucas ville få ut av det här. Kämpa för kärlek och mot näthat och mobbing istället. För Lucas skull. Nu hoppas att Lucas får vila i frid. Tack så mycket. Kram."
(FB) Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds
Kan inte sagas sa mycket tydligare faktiskt.
Ni båda måste inse att man kan ha respekt för människan Lukas och hedra hans minne, men samtidigt inte hålla med om varken hans eller hans närståendes åsikter. Ni verkar vilja få det till att det enda sättet att vara respektfull inför Lucas död är att fullt ut låta hans åsikter sätta agendan och bli feminister på köpet. Många av oss som skriver här är inte feminister och vill inte heller bli det, men vi tycker att det som har skett är tråkigt, vi tycker att fallet ska granskas och uppmärksammas, vi tycker att man ska gräva i frågan om feminismens roll i det som skett, vi tycker att Unga feminister ska rannsaka sig och officiellt förklara deras syn på det som skett och vi tycker att vi själva kan sätta agendan och prata om det som skett utifrån våra egna ideologier. Det får inte spela någon roll om Lucas vänner (som säkerligen är feminister i många fall) tycker att vi inte ska "använda detta som ett politiskt slagträ", för hur ofta har media och andra den hållningen i vanliga fall? Aldrig, men just i detta fall ska man tydligen helt släppa sina principer och inte granska det som hänt... Hmmm, vad kan det bero på?