2014-07-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Du skrattar åt din egen tråd? Och fortsätter påstå att jag har diskuterat med dej om vem det är mest synd om? Ursäkta mej, men är du rentav helknäpp?

Ber ödmjukast om ursäkt, det var Nies citat som klipptes på ett konstigt sätt på telefonen och jag misstog det för ditt.

Du har helt rätt, du har aldrig sagt något liknande.
Citera
2014-07-15, 01:00
Medlem
Kvinnor anger i undersökningar högre grad av lycka och tillfredsställelse än män trots sämre ekonomi. Män begår dubbelt så många självmord. Män är överrepresenterade bland misshandelsoffer och kvinnor bland våldtäktsoffer.

=> den allmänna upplevelsen av misshandel är antagligen värre än den allmänna upplevelsen av våldtäkt.
Citera
2014-07-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag frågar igen hur du fick uppfattningen att vi diskuterade vem det är mest synd om?

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tror det skiljer mellan individer vad man upplever som värst och mellan olika fall av misshandel/ våldtäkt. Misshandel kan ju vara allt från liten lavette på ena kinden till brutal veckolång fysisk nedbrytning som det tar år att bli kry ifrån, samma med våldtäkt.

Båda är kränkande av någons integritet och värde som människa, men våldtäkt är betydligt mer stigmatiserande och därmed skuldbelagt fortfarande t.o.m i vår del av världen än misshandel.
Tror bägge kan lämna oläkbara sår i folk och ta ifrån människor förtroendet för andra.

Åsikten att det skulle vara mer synd om en misshandlad man för att det är så många fler misshandelsfall är ju det dummaste jag hört...Är det mindre synd om någon som blivit mördad för att det är mer vanligt att folks cyklar blir stulna? För övrigt: BRÅ räknar med att det sker ca 30 000 våldtäkter i Sverige per år men bara 1/5 som anmäls ca 6 000.

Det är ingen som har skrivit att det är mer synd om någon som sculle skriver här ovan. Du ser trådstarten nedan från den andra tråden. Det som vi skrev där var att det är fler män som blir misshandlade och därför blir det inte rätt att säga att kvinnor är mer försvarslösa och utsatta i samhället.

Fler män misshandlas, 15 000 per år, många av dem grovt med permanenta hjärnskador, nedsatt syn och hörsel, afasi, tinnitus, panikångest, generellt ångestsyndrom, kronisk värk i kroppen och huvud, skador på inre organ med med mera med mera.

Vad jag och bland annat scull har skrivit är att är inte de som behöver varnas och de som behöver respektera farorna för att de inte kan vara lika vilda och risktagande som män eftersom de är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället. Det är lika galet att säga att unga kvinnor behöver varnas för att respektera farorna i samhället.

Män är det som är mer skyddslösa mot våld.

Mellan 300-400 kvinnor våldtas utomhus av okända varje år.

15 000 män misshandlas. Många misshandlas svårt med ett livslångt lidande som följd.

Så att starta en tråd om att kvinnor måste förändra sitt beteende för att de är så utsatta är jättefel då män är ännu mer skyddslösa.

Betydligt många män misshandlas till döds och betydligt många fler mördas och dräps. De måste vara de som är mest utsatta av alla de som inte ens får fortsätta leva.

Citat:
Missförstå mig inte, vi skall inte diskutera vems fel en våldtäkt är. Det som förmedlas idag till unga kvinnor är mer eller mindre "Ni kan bete er hur ni vill, det är aldrig ert fel om ni blir våldtagna iallafall" men ett faktum är att beroende på hur en kvinna beter sig så kan chanserna till våldtäkt öka/minska i det nuvarande samhället. Då kanske unga kvinnor bör varnas och respektera farorna i samhället så länge dessa faror fortfarande existerar även om det är ytterst sorgligt att det ska behövas?

Diskussionsunderlag:

Istället för att varna kvinnor, är det rätt att samhället/feminister hävdar att kvinnor kan vara lika fulla, vilda och risktagande som män även om kvinnor är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället?
2014-07-15, 09:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytansson
Kvinnor anger i undersökningar högre grad av lycka och tillfredsställelse än män trots sämre ekonomi. Män begår dubbelt så många självmord. Män är överrepresenterade bland misshandelsoffer och kvinnor bland våldtäktsoffer.

=> den allmänna upplevelsen av misshandel är antagligen värre än den allmänna upplevelsen av våldtäkt.
Det fetade - det är svårt att se vad det har med reaktioner på brottsutsatthet att göra. Det säger väl snarare att kvinnor är bättre på att anpassa sig till de omständigheter som faktiskt råder i deras liv.
Citera
2014-07-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytansson

Jag vill inte uttala mig om vilket som är värst. Men när du talar om självmord så är 70% av alla självmord begångna av män. Och det får mig att tänka på den förra trådstarten som säger att kvinnor är mer skyddslösa och mer utsatta än män.

Jag skulle nog se det så att tar man sitt eget liv så är man försvarslös och utsatt på olika sätt.

Detta innebär ju inte att våldtäkter inte är fruktansvärda, i synnerhet överfallsvåldtäkter. Vad gäller andra våldtäkter så är de ofta fruktansvärda men de finns de där kvinnan inte har några nämnvärda men ett förhållandevis kort tid efter övergreppet heller. Det är ju inte så att alla som har blivit våldtagna är oförmögna att arbeta i flera år och traumatiserade så att de inte kan fungera alls i många många år efter en våldtäkt.

En grov misshandel kan däremot ha skadat hjärnan och kroppen permanent. Kroniskt värk förändrar en unga mans liv stort.

Och jag vill påpeka igen att jag aldrig sett någon mening i att jämföra vem det är mest synd om. Det skulle ju vara direkt fånigt att göra det.

Citat:
Män begår 70 % av alla självmord.
https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/

Citat:
Diskussionsunderlag:

Istället för att varna kvinnor, är det rätt att samhället/feminister hävdar att kvinnor kan vara lika fulla, vilda och risktagande som män även om kvinnor är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället?
Citera
2014-07-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade - det är svårt att se vad det har med reaktioner på brottsutsatthet att göra. Det säger väl snarare att kvinnor är bättre på att anpassa sig till de omständigheter som faktiskt råder i deras liv.

Ja män är mer utsatta. Det som stod i den andra tråden var att kvinnor var mer försvarslösa och utsatta. Och därför skulle kvinnor varnas och anpassa sitt beteende och de skulle inte kunna lika vilda, risktagande som män eftersom de var mer utsatta.

De tar inte livet av sig lika ofta, de misshandlas inte till döds lika ofta, de mördas inte lika ofta.

Så jag skulle om dessa råd nu absolut måste delas ut ge dem till män i stället.

Citat:
Diskussionsunderlag:

Citera
2014-07-15, 10:17
Bannlyst
När det kommer till fysisk smärta är säkert misshandel värre eftersom våldtäkt inte ens behöver innebära något våld längre men våldtäkt blir däremot intimt på ett helt annat sätt och det är nog mycket större chans att någon som blivit utsatt för en våldtäkt får problem med sina relationer i livet.
Aldrig blivit våldtagen själv "på riktigt" så kan inte direkt jämföra och slåss tyckte jag var lite roligt back in the days så det är ju inget som satt några spår, tvärtom. Ser inte misshandel som en alls lika stor kränkning, misshandel kan ju hända för att både person a och b vill det, våldtäkt sker alltid mot någons vilja däremot.
Citera
2014-07-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Det är svårt att generalisera om, det är från fall till fall. I lagens mening är begreppen misshandel och våldtäkt för vida för att kunna jämföra.

Vad är värst: en örfil eller en gruppvåldtäkt i 24 timmar med livshotande skador?

Vad är värst: en pojkvän som är pushig och tafsar på dig trots att du vill sova eller ett gäng som slår dig medvetslös och hoppar på ditt huvud tills de är övertygade om att du aldrig ska vakna igen?

Precis. Att säga att det ena är värre är ju bara korkat om man inte har en specifik våldtäkt och en specifik misshandel att jämföra med.

Dock är det ju fler män som blir misshandlade till döds eller överlever nätt och jämt och får permanenta hjärnskador och fysiska skador. För att inte tala om att många av de misshandlade får leva med panikångest och generaliserat ångestsyndrom.

De som pratar om att de minsann har slagits så de vet att misshandel inte är så farligt lever nog i en väldigt fluffig värld och är väldigt naiv. Verkligheten vet de tydligen inget om.
Citera
2014-07-15, 13:38
Medlem
De män som råkar ut för grov misshandel eller synnerligen grov misshandel borstar nog inte bara av sig det som har hänt och rycker på axlarna.

Det är egentligen rätt skrämmande att så få vet om att så pass många män råkar väldigt illa ut när de är ute och rör på sig.

Vad orsaken är att män (och ev. kvinnor) saknar insikt om de grova våldsbrott som förekommer mot män (och även kvinnor men färre) har jag inte den blekaste om. Verkligheten ser i alla fall ut så här.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=grovt+misshandlad+man+2014&start=0

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=grovt+misshandlad+man+2014&start=0
Citera
2014-07-15, 14:00
Medlem
CindyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otecknadversion
Men när man ser ens så här tråd så skrattar man ju lite. Män som lever i ett fluffig rosa värld och tror att kvinnor är utsatta i samhället. Liksom hallå! Män är de som är utsatta och blir skadade i mycket högre grad.

Men det är ju män som utsätter kvinnor för våld, sen är det också män som utsätter andra män för våld. Det är i den största grad män som är förövarna i både våldtäkt och dödligt våld så vi måste sätta mer press på att män slutar upp med det här. (nej jag menar inte att alla män våldtar och misshandlar, lika bra att nämna det innan någon kille sätter på sig en offerkofta till och börjar gråta)
Frågan ska såklart inte handla om att försöka identifiera vem som lider mest utan identifiera problemen. Då är det väldigt tydligt att det är mäns beteende som är själva problemet.
Citera
2014-07-15, 14:22
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Men det är ju män som utsätter kvinnor för våld, sen är det också män som utsätter andra män för våld. Det är i den största grad män som är förövarna i både våldtäkt och dödligt våld så vi måste sätta mer press på att män slutar upp med det här. (nej jag menar inte att alla män våldtar och misshandlar, lika bra att nämna det innan någon kille sätter på sig en offerkofta till och börjar gråta)
Frågan ska såklart inte handla om att försöka identifiera vem som lider mest utan identifiera problemen. Då är det väldigt tydligt att det är mäns beteende som är själva problemet.

Jag förstår bara inte varför man ska hålla på och skuldbelägga grupper öht. Låt säga att 1% av männen begår allvarliga våldsbrott och 0.1% av kvinnorna gör det. Då är det förvisso sant att män begår fler allvarliga våldsbrott än kvinnorna, men det är ändå i allmänhet djupt missvisande siffror. Om det nu kommer fram att en opropotionerligt stor del av våldsbrotten begås av invandrare. Är du då beredd att prata om "invandrares våld mot svenskar" som att det är det stora problemet att fokusera på.

Och varför skulle det vara viktigt att ta reda på vilket kollektiv som utgör problemet om man inte tycker att det är viktigt att ta reda på vilket kollektiv som är hårdast drabbat. Kan det möjligtvis ha att göra med att resultatet i det ena fallet passar in på den feministiska världsbilden och inte det andra.
Citera
2014-07-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jag förstår bara inte varför man ska hålla på och skuldbelägga grupper öht. Låt säga att 1% av männen begår allvarliga våldsbrott och 0.1% av kvinnorna gör det. Då är det förvisso sant att män begår fler allvarliga våldsbrott än kvinnorna, men det är ändå i allmänhet djupt missvisande siffror. Om det nu kommer fram att en opropotionerligt stor del av våldsbrotten begås av invandrare. Är du då beredd att prata om "invandrares våld mot svenskar" som att det är det stora problemet att fokusera på.

Och varför skulle det vara viktigt att ta reda på vilket kollektiv som utgör problemet om man inte tycker att det är viktigt att ta reda på vilket kollektiv som är hårdast drabbat. Kan det möjligtvis ha att göra med att resultatet i det ena fallet passar in på den feministiska världsbilden och inte det andra.

Det var mer svårt att hitta statistik på hur många män som utsatts för grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Däremot att hitta om män vara gärningsmän var lättare.

Jag vill verkligen vet hur misshandeln mot män ser ut. Hur många fall är ringa misshandel och så vidare. Nu är det väl väldigt troligt att det är betydligt fler män som blir grovt misshandlade och synnerligen grovt misshandlade då det gick att få fram siffror på att dödade män var betydligt högre än dödade kvinnor varje år.

För jag vill hävda det att det är fler män som misshandlas grovt och synnerligen grovt varje år än kvinnor som våldtas utomhus av okända som ligger mellan 300-400 per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in