Citat:
Ursprungligen postat av
Scull
Jag frågar igen hur du fick uppfattningen att vi diskuterade vem det är mest synd om?
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Tror det skiljer mellan individer vad man upplever som värst och mellan olika fall av misshandel/ våldtäkt. Misshandel kan ju vara allt från liten lavette på ena kinden till brutal veckolång fysisk nedbrytning som det tar år att bli kry ifrån, samma med våldtäkt.
Båda är kränkande av någons integritet och värde som människa, men våldtäkt är betydligt mer stigmatiserande och därmed skuldbelagt fortfarande t.o.m i vår del av världen än misshandel.
Tror bägge kan lämna oläkbara sår i folk och ta ifrån människor förtroendet för andra.
Åsikten att det skulle vara mer synd om en misshandlad man för att det är så många fler misshandelsfall är ju det dummaste jag hört...Är det mindre synd om någon som blivit mördad för att det är mer vanligt att folks cyklar blir stulna? För övrigt: BRÅ räknar med att det sker ca 30 000 våldtäkter i Sverige per år men bara 1/5 som anmäls ca 6 000.
Det är ingen som har skrivit att det är mer synd om någon som sculle skriver här ovan. Du ser trådstarten nedan från den andra tråden. Det som vi skrev där var att det är fler män som blir misshandlade och därför blir det inte rätt att säga att kvinnor är mer försvarslösa och utsatta i samhället.
Fler män misshandlas, 15 000 per år, många av dem grovt med permanenta hjärnskador, nedsatt syn och hörsel, afasi, tinnitus, panikångest, generellt ångestsyndrom, kronisk värk i kroppen och huvud, skador på inre organ med med mera med mera.
Vad jag och bland annat scull har skrivit är att är inte de som behöver varnas och de som behöver respektera farorna för att de inte kan vara lika vilda och risktagande som män eftersom de är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället. Det är lika galet att säga att unga kvinnor behöver varnas för att respektera farorna i samhället.
Män är det som är mer skyddslösa mot våld.
Mellan 300-400 kvinnor våldtas utomhus av okända varje år.
15 000 män misshandlas. Många misshandlas svårt med ett livslångt lidande som följd.
Så att starta en tråd om att kvinnor måste förändra sitt beteende för att de är så utsatta är jättefel då män är ännu mer skyddslösa.
Betydligt många män misshandlas till döds och betydligt många fler mördas och dräps. De måste vara de som är mest utsatta av alla de som inte ens får fortsätta leva.
Citat:
Missförstå mig inte, vi skall inte diskutera vems fel en våldtäkt är. Det som förmedlas idag till unga kvinnor är mer eller mindre "Ni kan bete er hur ni vill, det är aldrig ert fel om ni blir våldtagna iallafall" men ett faktum är att beroende på hur en kvinna beter sig så kan chanserna till våldtäkt öka/minska i det nuvarande samhället. Då kanske unga kvinnor bör varnas och respektera farorna i samhället så länge dessa faror fortfarande existerar även om det är ytterst sorgligt att det ska behövas?
Diskussionsunderlag:
Istället för att varna kvinnor, är det rätt att samhället/feminister hävdar att kvinnor kan vara lika fulla, vilda och risktagande som män även om kvinnor är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället?