Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Många gånger tror jag att en kille som blir brutalt misshandlad av en eller flera okända män ute på stan kommer att bli så pass traumatiserad av det att han under många år känner obehag för att vistas i offentliga miljöer. Speciellt om misshandeln varit så grov att den gett men för livet. Det är förutom det fysiska också en djup psykisk kränkning att bli misshandlad.
Dock så finns ju djupt rotat i samhället en mentalitet av att pojkar skall bita ihop och ta det som en man. Därför tror jag pojkar kommer att reagera på sitt trauma på ett annat sätt, man försöker själv bli hotfull, farlig och skrämmande.
Men jag får för mig att en sexuell kränkning sätter sig ännu djupare i själen, att det är något smutsigt som är svårt att tvätta bort. Jag tror också att det är oerhört mycket svårare både för offret och dess omgivning att tala om det.
Det finns så som flera i tråden påpekat, olika grader av kränkning i båda brotten, men jag tror att våldtäkt i grunden är en grövre kränkning. Att som ung pojke bli slagen i solar plexus av sin bästa kompis för att man glidtacklat honom lite väl bryskt på fotbollsplanen, sätter nog inte så kraftiga spår.
Det är svårare att föreställa sig hur en lite gnabbig våldtäkt går till, så där i all vänskaplighet.
Du tror alltså att det är misshandel? Ett litet slag? Klassas som det men en ordentlig misshandel med slag, sparkar etc.