2013-02-08, 00:15
Medlem
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....

Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.

Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.

Varför får det aldrig vara synd om män?
Citera
2013-02-08, 00:17
Medlem
Finns inget som hindrar dig från att känna samma rädsla.
Citera
2013-02-08, 00:20
Medlem
Jag är kvinna och tycker synd om alla män som fått lida på ett eller annat sätt utan att förtjäna det.

Jag tror däremot att misshandel och våldtäkt sätter olika slags spår, vilket skiljer brotten åt. Det är vidriga brott båda två.. Men säg att en man/kvinna misshandlas på vägen hem från krogen och hans/hennes "men" blir att han/hon inte vågar gå ut själv när det är mörkt. Sedan blir en man/kvinna våldtagen brutalt vilket resulterar i att han/hon aldrig mer kan ha en sexuell relation, aldrig mer lita på någon av det motsatta könet och känna sig smutsig resten av livet. I värsta fall kanske en kvinna blir gravid.

Det är hemska hemska brott båda två, oavsett vilket kön det handlar om, men jag tror att det handlar om att brotten är så olika att de inte kan jämföras.
Citera
2013-02-08, 00:21
Medlem
MissionImpossibles avatar
Finns inget som hindrar dig från att känns rädsla, det stämmer så bra.

Men det är väl så att vårt samhälle är ju skapat så att en man skall vara stor och stark och om han blir lite slagen så reser han sig igen, starkare och beredd på nya smällar..

Medan en kvinna anses vara svagare i psyket och får hon en smäll skall hon inte resa sig igen utan ligga kvar för att inte få mer stryk...
Citera
2013-02-08, 00:22
Medlem
Verderbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx

Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.

Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Finns inget som hindrar dig från att känna samma rädsla.

Tror han snarare syftar på att "få"(normparantes) uttrycka rädslan.
Citera
2013-02-08, 00:22
Medlem
Nej men debatten i media är helt snevriden. Det är bara synd om kvinnor...
Citera
2013-02-08, 00:34
Bannlyst
För att vi ska vara benhårda ubermachos hela tiden annars är det "man up" som gäller från feministisk håll men å andra sidan säger dom sig vilja motverka stereotypa könsroller...does not compute!

En misshandel kan ju så klart dra med sig annat också men tror våldtäkt är en annan sak för det förstör mer på ett personligt plan, det blir en dubbel kränkning när det också är sexualiserat och anknytningen till alla människor kan nog få sig en törn.
Sen kan man ställa sig frågan hur stor skillnaden egentligen är och hur mycket värre våldtäkt upplevs just för att det sätts sådan press på att det just ska vara så hemskt.

Det gamla vanliga gäller dessutom, det är inte synd om män för att det är män som också är förrövare, eftersom du har en kuk och därmed en kollektiv skuld så får du bara ta det.

Personligen tycker jag synd om dom som förtjänar sympati och könet spelar ingen som helst roll men just med den här grejen tycker feminister tvärtom, tycka synd om sig själv och offerkoftan är ett kvinnligt exklusivt privilegium.
Citera
2013-02-08, 00:35
Medlem
flashgrenades avatar
Om du fick välja mellan att bli misshandlad eller rövknullad, vad väljer du då?
Citera
2013-02-08, 00:39
Medlem
Ingenieurs avatar
Våldtäkt är en annan typ av kränkning än misshandel. Tänk dig in i följande situation:
En grov snubbe som luktar snus följer efter dig en mörk kväll. Rätt vad det är sliter han ner dig på backen, trycker ner ditt huvud mot marken, drar ner dina byxor och knullar dig i rumpan som ett litet luder. Ca en halvtimme håller han på. Skulle du hellre välja att bli nerspöad och få käken avslagen? Jag skulle det.
Ta med i beräkningarna att varje gång du känner snuslukt hädanefter får du kraftiga ångestattacker och ibland spyr.

Så ja, det är mer synd om en kvinna som blir våldtagen än en man som blir spöad, generellt.
I övrigt sympatiserar jag inte med fascistiskt initiativ och tycker att kvinnor jämt och ständigt utmålas som offer, även i de fall de inte är det. Men i detta fall håller jag med, våldtäkt är vidrigare än misshandel.
Citera
2013-02-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....

Män är helt enkelt mindre värda i samhället. Det är så synd om kvinnor hela tiden så att man blir less..
Samhället ser dessutom kvinnor som de svagare individerna i samhället pga att de får bidrag som killar inte kan söka mm.
Citera
2013-02-08, 01:27
Medlem
WhiteOleanders avatar
Förmodligen för att våldtäkt oftast ger allvarligare konsekvenser för offret samt att när det kommer till misshandel så är det ofta två med i leken. Det största anledningen är förmodligen att våldtäktsoffer brukar ha ett mycket större psykiskt lidande.
Citera
2013-02-08, 01:31
Medlem
Jag personligen skulle nog återhämta mig bättre från psykiskt trauma eftersom det kan läka medans fysiska men kan följa med hela livet.

Inte att säga att psykiska trauman också kan följa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in