2014-07-14, 18:57
Medlem
Tror det skiljer mellan individer vad man upplever som värst och mellan olika fall av misshandel/ våldtäkt. Misshandel kan ju vara allt från liten lavette på ena kinden till brutal veckolång fysisk nedbrytning som det tar år att bli kry ifrån, samma med våldtäkt.

Båda är kränkande av någons integritet och värde som människa, men våldtäkt är betydligt mer stigmatiserande och därmed skuldbelagt fortfarande t.o.m i vår del av världen än misshandel.
Tror bägge kan lämna oläkbara sår i folk och ta ifrån människor förtroendet för andra.

Åsikten att det skulle vara mer synd om en misshandlad man för att det är så många fler misshandelsfall är ju det dummaste jag hört...Är det mindre synd om någon som blivit mördad för att det är mer vanligt att folks cyklar blir stulna? För övrigt: BRÅ räknar med att det sker ca 30 000 våldtäkter i Sverige per år men bara 1/5 som anmäls ca 6 000.
Citera
2014-07-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tror det skiljer mellan individer vad man upplever som värst och mellan olika fall av misshandel/ våldtäkt. Misshandel kan ju vara allt från liten lavette på ena kinden till brutal veckolång fysisk nedbrytning som det tar år att bli kry ifrån, samma med våldtäkt.

Båda är kränkande av någons integritet och värde som människa, men våldtäkt är betydligt mer stigmatiserande och därmed skuldbelagt fortfarande t.o.m i vår del av världen än misshandel.
Tror bägge kan lämna oläkbara sår i folk och ta ifrån människor förtroendet för andra.

Åsikten att det skulle vara mer synd om en misshandlad man för att det är så många fler misshandelsfall är ju det dummaste jag hört...Är det mindre synd om någon som blivit mördad för att det är mer vanligt att folks cyklar blir stulna? För övrigt: BRÅ räknar med att det sker ca 30 000 våldtäkter i Sverige per år men bara 1/5 som anmäls ca 6 000.

Nie, scull
Citera
2014-07-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otecknadversion
Nie, scull

jaha vad var det svar på?
Citera
2014-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Nie, scull
Jag frågar dig för TREDJE gången: varifrån har du fått uppfattningen att vi har diskuterat vem det är mest synd om?
Citera
2014-07-14, 19:04
Medlem
Celenos avatar
Beror väl på omfattningen.

Du har ju blivit våldtagen om din fru väcker dig med en avsugning och du råkar vara på dåligt humör.

Det är mycket trevligare än att nästan bli ihjälslagen och få bestående men.

Motsatsen gäller givetvis.

Att få en lavett av en tjej för att hon inte gillade vad man sade är något många killar har fått erfara.

Det går knappast att jämföra med att bli överfallen och gruppvåldtagen av fyra okända män i en mörk park.
Citera
2014-07-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
jaha vad var det svar på?
Jag tror att han har startat den här tråden för att han blev emotsagd i en annan tråd när han påstod att män inte var lika gnälliga över att bli misshandlade som kvinnor över att bli våldtagna.

Jag fattar inte riktigt.
Citera
2014-07-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag tror att han har startat den här tråden för att han blev emotsagd i en annan tråd när han påstod att män inte var lika gnälliga över att bli misshandlade som kvinnor över att bli våldtagna.

Jag fattar inte riktigt.

Klart du inte gör

Jag tyckte bara att er åsikt var väldigt avvikande och tänkte bara kolla den mot de mest hatiska feministernas. Det känns ju som att ni inte vill säga emot varandra i onödan och då vill jag bara göra chefen (dvs de mest hatiska feministerna) uppmärksamma på era snedsteg. Ni hatar inte tillräckligt.

Sen att du ljuger och hela vägen stod bakom att det var mer synd om män tills den här tråden dök upp är ju en helt annan femma. Det var det jag tyckte var märkligt, vanligtvis brukar inte feministerna på fb erkänna att män ens har mer prostata-cancer än kvinnor.

Det hade bara varit så befriande att se dig hålla samma ton mot micro och scott som du gjorde mot mig när jag hävdade samma sak som dem.

Helt enkelt är ni två vindflöjlar som inte vill ha en annan åsikt än de andra feministerna trots att ni hetsat med härskartekniker mot mig i den andra tråden när jag tog samma åsikt som dem fast mildare.
Citera
2014-07-14, 19:20
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
En sak som är väldigt tråkigt med våldtäkt som en misshandlad person inte får problem med är närhet med andra personer. Kan vara väldigt svårt att vara intim med en person man älskar efter en våldtäkt.

Sen undrar jag om misshandel där bråket enbart är ensidigt är så vanligt. Jag menar, jag vet att unga män går ut på krogen och sen slutar det med att folk bråkar varav en alltid blir mer skadad än dom andra. Tråkigt, men jag känner väldigt lite empati för sådana idiotiska handlingar.
Men fallen där någon helt oprovocerat blir påhoppad, det sätter säkerligen sina spår även om jag tror det är rätt ovanligt.

Det är betydligt vanligare än vad man tror. För många unga killar är det t.o.m. vardag.
Jag känner rätt många som blivit misshandlade helt oprovocerat. Och när jag var i tonåren var jag med om det flera gånger.

Jag själv blev rätt skraj efter min första misshandel och tyckte att det var obehagligt att befinna mig i stan själv och liknande.

Dock så är det helt olika brott och väldigt onödigt att jämföra. Jag tror att i det stora hela så är det fler som blir traumatiserade efter en våldtäkt. Men det betyder inte att en misshandel är något som är lätt att gå igenom.
Citera
2014-07-14, 19:28
Medlem
Citat:
Klart du inte gör

Jag tyckte bara att er åsikt var väldigt avvikande och tänkte bara kolla den mot de mest hatiska feministernas. Det känns ju som att ni inte vill säga emot varandra i onödan och då vill jag bara göra chefen (dvs de mest hatiska feministerna) uppmärksamma på era snedsteg. Ni hatar inte tillräckligt.

Sen att du ljuger och hela vägen stod bakom att det var mer synd om män tills den här tråden dök upp är ju en helt annan femma. Det var det jag tyckte var märkligt, vanligtvis brukar inte feministerna på fb erkänna att män ens har mer prostata-cancer än kvinnor.

Det hade bara varit så befriande att se dig hålla samma ton mot micro och scott som du gjorde mot mig när jag hävdade samma sak som dem.

Helt enkelt är ni två vindflöjlar som inte vill ha en annan åsikt än de andra feministerna trots att ni hetsat med härskartekniker mot mig i den andra tråden när jag tog samma åsikt som dem fast mildare.
Det verkar som om jag får formulera om frågan eftersom du tydligen inte förstår den:

När har vi haft en diskussion om vem det är mest synd om?
Citera
2014-07-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Det verkar som om jag får formulera om frågan eftersom du tydligen inte förstår den:

När har vi haft en diskussion om vem det är mest synd om?

Men när man ser ens så här tråd så skrattar man ju lite. Män som lever i ett fluffig rosa värld och tror att kvinnor är utsatta i samhället. Liksom hallå! Män är de som är utsatta och blir skadade i mycket högre grad.
Citera
2014-07-14, 20:01
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:

Så helt enkelt, hur upplever ni era misshandlar/våldtäkter?

Det är svårt att generalisera om, det är från fall till fall. I lagens mening är begreppen misshandel och våldtäkt för vida för att kunna jämföra.

Vad är värst: en örfil eller en gruppvåldtäkt i 24 timmar med livshotande skador?

Vad är värst: en pojkvän som är pushig och tafsar på dig trots att du vill sova eller ett gäng som slår dig medvetslös och hoppar på ditt huvud tills de är övertygade om att du aldrig ska vakna igen?
Senast redigerad av slemmigsnigel 2014-07-14 kl. 20:06.
Citera
2014-07-14, 20:16
Medlem
Citat:
Men när man ser ens så här tråd så skrattar man ju lite. Män som lever i ett fluffig rosa värld och tror att kvinnor är utsatta i samhället. Liksom hallå! Män är de som är utsatta och blir skadade i mycket högre grad.
Du skrattar åt din egen tråd? Och fortsätter påstå att jag har diskuterat med dej om vem det är mest synd om? Ursäkta mej, men är du rentav helknäpp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in