Citat:
Detta inlägg riktar sig till de som PLUGGAR alternativt PLUGGAT på HHS. Helst Business & Economics då detta i första hand rör mig själv. Ekonomistudenter från andra lärosäten med berikande perspektiv välkomnas självfallet att uttala sig.
Jag är glad över antagningsbeskedet, nu återstår enbart att köpa hårvax och frack och naturligtvis se Wall Street 1 och 2 (igen). Skämt åsido, måste skratta åt stereotyperna!
Hursomhelst, efter att ha läst programmet för introduktionsveckan uppstod några funderingar kring främst den sociala aspekten, även om man naturligtvis blir nyfiken på svårighetsgraden (hört att många kuggar första tentan)
Dagsprogrammet den 18:e aug pågår till kl 17. Sedan puben 22.00-03.00.
Hur viktigt är dessa pubträffar för att komma med i gänget, för även om jag i första hand prioriterar det akademiska bör man ju ta chansen och hitta några likasinnade, frågan är om jag hittar den skaran studenter på puben? Eller är det i stort sett praxis att nykomlingarna deltagar i dessa pubrundor?
Hur nervös bör jag vara? Jag kommer sannolikt vara ett vrak då detta blir ett ännu större steg än när man gick från nian till gymnasiet. Några lugnande ord och erfarenhetsbaserade tips från en HHS-student skulle således komma till nytta här.
Jag vill betona att jag är en lugn och rationell person som ser begränsad vinning i att flamsa omkring på sociala äventyr, men som samtidigt ser stor vinning i att knyta kontakter varför jag bör lyfta huvudet från studierna och möjligen deltaga på vissa (eller alla) event. Gå med i kåren kanske? Eller missgynnas studierna för mycket? Det finns alltså funderingar här.
Tack på förhand!
Vh VitalProfessor
Jag är glad över antagningsbeskedet, nu återstår enbart att köpa hårvax och frack och naturligtvis se Wall Street 1 och 2 (igen). Skämt åsido, måste skratta åt stereotyperna!
Hursomhelst, efter att ha läst programmet för introduktionsveckan uppstod några funderingar kring främst den sociala aspekten, även om man naturligtvis blir nyfiken på svårighetsgraden (hört att många kuggar första tentan)
Dagsprogrammet den 18:e aug pågår till kl 17. Sedan puben 22.00-03.00.
Hur viktigt är dessa pubträffar för att komma med i gänget, för även om jag i första hand prioriterar det akademiska bör man ju ta chansen och hitta några likasinnade, frågan är om jag hittar den skaran studenter på puben? Eller är det i stort sett praxis att nykomlingarna deltagar i dessa pubrundor?
Hur nervös bör jag vara? Jag kommer sannolikt vara ett vrak då detta blir ett ännu större steg än när man gick från nian till gymnasiet. Några lugnande ord och erfarenhetsbaserade tips från en HHS-student skulle således komma till nytta här.
Jag vill betona att jag är en lugn och rationell person som ser begränsad vinning i att flamsa omkring på sociala äventyr, men som samtidigt ser stor vinning i att knyta kontakter varför jag bör lyfta huvudet från studierna och möjligen deltaga på vissa (eller alla) event. Gå med i kåren kanske? Eller missgynnas studierna för mycket? Det finns alltså funderingar här.
Tack på förhand!
Vh VitalProfessor
Grattis till platsen på Handels!
Jag tror inte direkt att du behöver oroa dig över den sociala biten. Undertecknad har social fobi, och har något så när ändå klarat av att studera på Handels Business program. Men jag tror ändå att det är en god idé i att bonda under intro-tiden, eftersom man gärna vill komma in i den s.k. Handels-bubblan - personligen befinner jag mig nog någonstans mitt emellan
Sen finns det nog också speciella kufar på HHS också, om inte annat får du hänga med mig på rasterna!
Angående grupparbeten, så har man på de flesta kurser den ordningen att man antingen får önska till vilken grupp man önskar arbeta med, alternativt att de tvångsmässigt sammanfogar en till en grupp eller att de helt sonika självsvåldigt skapar grupperna - tack och lov för mig med social fobi.
Det som kan vara risken i början på Handels med kurserna är att de förutsätter att man har gymnasiekunskaperna i matte i någorlunda färskt behåll, det förenklar åtminstone under de första kurserna i NEK (mikro & makro).