2014-07-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Detta inlägg riktar sig till de som PLUGGAR alternativt PLUGGAT på HHS. Helst Business & Economics då detta i första hand rör mig själv. Ekonomistudenter från andra lärosäten med berikande perspektiv välkomnas självfallet att uttala sig.

Jag är glad över antagningsbeskedet, nu återstår enbart att köpa hårvax och frack och naturligtvis se Wall Street 1 och 2 (igen). Skämt åsido, måste skratta åt stereotyperna!

Hursomhelst, efter att ha läst programmet för introduktionsveckan uppstod några funderingar kring främst den sociala aspekten, även om man naturligtvis blir nyfiken på svårighetsgraden (hört att många kuggar första tentan)

Dagsprogrammet den 18:e aug pågår till kl 17. Sedan puben 22.00-03.00.

Hur viktigt är dessa pubträffar för att komma med i gänget, för även om jag i första hand prioriterar det akademiska bör man ju ta chansen och hitta några likasinnade, frågan är om jag hittar den skaran studenter på puben? Eller är det i stort sett praxis att nykomlingarna deltagar i dessa pubrundor?

Hur nervös bör jag vara? Jag kommer sannolikt vara ett vrak då detta blir ett ännu större steg än när man gick från nian till gymnasiet. Några lugnande ord och erfarenhetsbaserade tips från en HHS-student skulle således komma till nytta här.

Jag vill betona att jag är en lugn och rationell person som ser begränsad vinning i att flamsa omkring på sociala äventyr, men som samtidigt ser stor vinning i att knyta kontakter varför jag bör lyfta huvudet från studierna och möjligen deltaga på vissa (eller alla) event. Gå med i kåren kanske? Eller missgynnas studierna för mycket? Det finns alltså funderingar här.

Tack på förhand!

Vh VitalProfessor

Grattis till platsen på Handels!

Jag tror inte direkt att du behöver oroa dig över den sociala biten. Undertecknad har social fobi, och har något så när ändå klarat av att studera på Handels Business program. Men jag tror ändå att det är en god idé i att bonda under intro-tiden, eftersom man gärna vill komma in i den s.k. Handels-bubblan - personligen befinner jag mig nog någonstans mitt emellan

Sen finns det nog också speciella kufar på HHS också, om inte annat får du hänga med mig på rasterna!
Angående grupparbeten, så har man på de flesta kurser den ordningen att man antingen får önska till vilken grupp man önskar arbeta med, alternativt att de tvångsmässigt sammanfogar en till en grupp eller att de helt sonika självsvåldigt skapar grupperna - tack och lov för mig med social fobi.

Det som kan vara risken i början på Handels med kurserna är att de förutsätter att man har gymnasiekunskaperna i matte i någorlunda färskt behåll, det förenklar åtminstone under de första kurserna i NEK (mikro & makro).
Citera
2014-07-14, 22:19
Medlem
00marcus00s avatar
Intagningspoäng Handelshögskolan Sthlm

Jag startar den här tråden av ren nyfikenhet från min sida men kan tänka mig att andra är intresserade av det här också. Hur blev det med intagningen till Handels nu när det var två olika betygsytem (MVG till IG och A till F), vad blev intagningspoängen för nya respektive gamla? Går det att se någonstans? Om inte, har några av er kommit in och vad hade ni för poäng?
Citera
2014-07-14, 22:27
Medlem
VitalProfessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00marcus00
Jag startar den här tråden av ren nyfikenhet från min sida men kan tänka mig att andra är intresserade av det här också. Hur blev det med intagningen till Handels nu när det var två olika betygsytem (MVG till IG och A till F), vad blev intagningspoängen för nya respektive gamla? Går det att se någonstans? Om inte, har några av er kommit in och vad hade ni för poäng?

Detta finns gott om information om en Google-sökning bort på t ex "antagningsstatistik HHS HT 2014".

Hursomhelst kom jag in med 19.6 i B1ex och 20.0 BII.

Vad mitt minne säger är att gränserna i år låg på 19.38 i B1ex, 19.8 i B1, 20.0 i BII och 1.9 i HP.
Citera
2014-07-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potash
Har blivit antagen till kandidatprogrammet i höst men har inte planerat att börja plugga omgående. Så därför är jag lite fundersam vad gäller studieuppehåll, hoppas att någon har lite erfarenhet av detta. För ett formellt studieuppehåll krävs särskild anledning som exempelvis sjukdom, i vilket fall den maximala studietiden förlängs med ett år. Men efter lite googlande har jag även läst att HHS är lite vaga i begreppet studieuppehåll, det krävs ingen ansökan för att få läsa på halvfart eller skippa en termin. Kravet är endast att kandidaten läses på max fem år. Därför undrar jag om man skulle kunna ta ett "informellt" studieuppehåll på ett år, och hur man går till väga om det är möjligt?

Med viss skam bumpar jag mitt eget inlägg, måste ju finnas någon med lite insikt i hur studieuppehåll fungerar på handels?
Citera
2014-07-15, 00:32
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Detta inlägg riktar sig till de som PLUGGAR alternativt PLUGGAT på HHS. Helst Business & Economics då detta i första hand rör mig själv. Ekonomistudenter från andra lärosäten med berikande perspektiv välkomnas självfallet att uttala sig.

Jag är glad över antagningsbeskedet, nu återstår enbart att köpa hårvax och frack och naturligtvis se Wall Street 1 och 2 (igen). Skämt åsido, måste skratta åt stereotyperna!

Hursomhelst, efter att ha läst programmet för introduktionsveckan uppstod några funderingar kring främst den sociala aspekten, även om man naturligtvis blir nyfiken på svårighetsgraden (hört att många kuggar första tentan)

Dagsprogrammet den 18:e aug pågår till kl 17. Sedan puben 22.00-03.00.

Hur viktigt är dessa pubträffar för att komma med i gänget, för även om jag i första hand prioriterar det akademiska bör man ju ta chansen och hitta några likasinnade, frågan är om jag hittar den skaran studenter på puben? Eller är det i stort sett praxis att nykomlingarna deltagar i dessa pubrundor?

Hur nervös bör jag vara? Jag kommer sannolikt vara ett vrak då detta blir ett ännu större steg än när man gick från nian till gymnasiet. Några lugnande ord och erfarenhetsbaserade tips från en HHS-student skulle således komma till nytta här.

Jag vill betona att jag är en lugn och rationell person som ser begränsad vinning i att flamsa omkring på sociala äventyr, men som samtidigt ser stor vinning i att knyta kontakter varför jag bör lyfta huvudet från studierna och möjligen deltaga på vissa (eller alla) event. Gå med i kåren kanske? Eller missgynnas studierna för mycket? Det finns alltså funderingar här.

Tack på förhand!

Vh VitalProfessor

Grävde fram det här gamla inlägget från sommaren 2012 då inlägg som dina haglade tätt.

Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Minns att det skrevs i tråden när jag skulle börja, vilket var ett par år sen. Minns också att jag uppfattade några äldre studenter i tråden som något oförstående och ibland sarkastiska när det gällde att besvara mina och andra nykomlingars frågor. Inser idag dock att svaren snarare var insiktsfulla och baserade på erfarenheter - om än något trötta. Tröttheten beror på att det är samma visa varje år och går i stort ut på:

Nyantagna studenter är tamefan patetiska. Vi har alla varit nyantagna. Vi har alla varit tamefan patetiska.

Detta gäller givetivs inte alla, men många. Och det patetiska är egentligen inte så patetiskt utan snarare en hälsosam oro inför något som är okänt och spännande. Oron gäller ofta om man ska passa in eller inte (samt tonvis med fördomar som ofta går ut på att folk på HHS är snobbiga och allmänt dryga). Det är lite av en fas som man måste gå igenom.

Hade först tänkt (nåja) ha en lång harang som typ skulle landa i plattityder som "Var dig själv" och, lite bögigt formulerat, "Ödmjukhet är en dygd" etc. (fanns även en rolig tankeanalogi som inkluderade en pubertal individs upptäckt av sitt könsorgan, pma vid intresse...). Detta, samt att försöka döda några stekar-myter (Personlig favorit: "Blir man klassificerad som sosse om man har matlåda med sig?") är dock förhållandevis meningslöst. De som inte redan är övertygade lär nog knappast byta ståndpunkt efter det.

Med detta sagt kan man (jag) dock göra ett konstaterande: det finns ingen anledning för någon att känna tveksamhet inför att studera på HHS. Om inte annat märker man det efter några veckor, och ett förlåtande utbildningssystem ger annars möjlighet till en ny chans någon annanstans. Det räcker nog så, tillsvidare.
Citera
2014-07-15, 01:19
Medlem
Verkar alltså som att alla med HP 1.9 kom in. Ni som är reserver på HP och har 1.8 vad har ni för reservplats?

Hur kan de se ut?
1.85 Reserv 1-10
1.8 Reserv 11-40
Citera
2014-07-15, 07:01
Medlem
Citat:
Med viss skam bumpar jag mitt eget inlägg, måste ju finnas någon med lite insikt i hur studieuppehåll fungerar på handels?
Du måste klara 30 hp första året annars får du inte fortsätta
Citera
2014-07-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3

Sant, men det finns tillfällen då man kan överklaga. Studieuppehåll i övrigt går att få men bara ifall man kan argumentera fram en bra anledning till varför man ska ha det. De brukar inte tillåta det ifall man bara vill ha lite tid för sig själv/ifrån studierna.
Senast redigerad av SvenskBritt 2014-07-15 kl. 12:34.
Citera
2014-07-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3

Kan man kanske peta in dessa under våren? Fast å andra sidan är det väl roligare att vara med på introdagar och så vidare, så det kanske är bäst att söka igen i vår. Men blir jävligt orolig att intagningspoängen ökar till nästa läsår. Har ~0.15 i marginal så får hoppas på det bästa.
Citera
2014-07-15, 12:36
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Kan man kanske peta in dessa under våren? Fast å andra sidan är det väl roligare att vara med på introdagar och så vidare, så det kanske är bäst att söka igen i vår. Men blir jävligt orolig att intagningspoängen ökar till nästa läsår. Har ~0.15 i marginal så får hoppas på det bästa.

Söker du i BII eller B1EX?
Citera
2014-07-15, 12:39
Medlem
Citat:

Man har hela året på sig att få 30 HP, men jag rekommenderar starkt att försöka få dem tidigt istället för under våren. Det kan sluta med att du inte klarar alla tentor och då riskerar du din plats.
Citera
2014-07-15, 12:58
Medlem
Tack för svar, får väl bli så att jag söker in igen för något medicinskt skäl eller dylikt har jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Söker du i BII eller B1EX?

BIEX, därav är det lite ovisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här