Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-15, 01:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så lägligt
Om JA släpps slipper han förklara stormningshotet av ambassaden.

Givetvis ren slump.

Nå, Hague har under längre tid ansetts som ett dåligt kort för Cameron, och med ett år kvar till valet så är det inte förvånande att han får gå. Detta handlar nog mer om att dels få in yngre förmågor, dels om att få en Euroskeptiker på utrikesposten.
Senast redigerad av bernad_law 2014-07-15 kl. 03:06.
Citera
2014-07-15, 01:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoNYmare
Jag tror inte att någon, vare sig åklagare, brottsoffer eller Assange själv, hade kunnat föreställa sig att detta skulle dra ut på tiden så länge. Med facit på hand kanske man skulle ha gjort på ett annat sätt men det är alltid lätt att vara efterklok. Rättsväsendet har ingen spåkula man förutsätter givetvis att en EAW leder till att man får in personen, inte att personen flyr undan rättvisan under flera år på en ambassad, och dessförinnan driver långa processer med fruktlösa överklaganden.

Dels hade ingen kunna förutsäga denna utgång, dels har man knappast utformat rutiner/praxis/lagar efter detta helt otippade scenario. Borde man det? Ska vi ta fram en "Lex Assange" kanske?

För det första är det orättvisan, inte rättvisan, han undviker.

För det andra är det knappast rättvisande att säga att han flyr rättvisan när han använder lagliga sätt som överklagande och asylsökande för att bevaka sina intressen när det svenska rättsväsendet kör över honom. Sverige tycks stå för svek. Det svenska rättsväsendet har svikit honom och gjort många besvikna. Kanske blir det mot bot och bättring inom 40 timmar, kanske inte.

Jag undrar, ser du Sveriges alla asylsökande och de som hunnit beviljas asyl och kanske till och medborgarskap som personer som flytt rättvisan? Det verkar så.

Man har ju redan utformade lagar, praxis och rutiner för att förhöra utomlands, och de används faktiskt. För det behövs inga nya lagar. Det är inte där skon klämmer. För att komma tillrätta med urspårade åklagare kan däremot en och annan Ny lag behövas. Arbetet på det verkar vara i full gång. Både Sverige och UK verkar skapa Ny-a lagar för att förhindra att eländet upprepas. Det blir many Lex Nys innan det här är överstökat.

Är Ny flygrädd, kanske?
Citera
2014-07-15, 01:39
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Men det du citerar ger inte alls stöd för ditt påstående:

Du talar om straff, det MN talar om enligt det du citerar är skydd.

Så du hade alltså inte något belägg för ditt påstående att MN hävdat att om man inte kan fälla mannen för våldtäkt så får han ju sitt straff genom häktningen?

Hårklyverierna du håller på med är obegripliga jag utgår ifrån att du talar samt förstår det svenska språket, om någon åtalas men inte döms heter frikänd, icke "gärningsmannen"

Marianne Ny, kammaråklagare!
"Först då mannen frihetsberövas och kvinnan i lugn och ro hinner få lite perspektiv på sin tillvaro, får hon en chans att upptäcka hur hon egentligen behandlas". "Marianne Ny menar att lagföringen har god effekt som skydd för kvinnan, även i de fall gärningsmannen åtalas men inte döms."

De belägg du efterfrågar uppenbarar sig kanske tydligare för dig i praktiken, besök ett häkte!

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2013/Nr-6-2013-Argang-79/Arbetsgrupp-ska-se-over-restriktioner-och-haktningstider/

"Europarådet kritiserar Sverige för långa häktningstider. Det är dags att sätta en tidsgräns för frihetsberövande utan dom."
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/begransa-haktningen/

I övrigt vill jag ändå tacka dig för att du livar upp tråden. Kram!
Citera
2014-07-15, 01:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Alla skall behandlas lika inför lagen. Javisst. Det är just det som inte skett. Assange har behandlats olika från dag 1, till hans egen nackdel.

Några uppenbara brott mot korrekt rättstradition från dag 1:
- De två förhör som polis Linda Wassgren håller med Sofia respektive Anna, och som är avgörande för beslutet att anhålla Assange, finns aldrig dokumenterade - varken skriftligen eller som ljudupptagning.
- Polis Irmeli Krans meddelas när hon skall påbörja sitt formella förhör av Sofia W att "det är redan bestämt att det skall vara våldtäkt". Det var bestämt av en annan grupp människor ("alla var rörande överens om att det var våldtäkt") redan innan det formella förhöret påbörjas. Vad var då poängen med förhöret?
-Irmeli Krans förhindras att ha kontakt med jourhavande åklagare av en junior polisinspektör, Linda Wassgren, som är den som håller i trådarna dag 1.
- Jourhavande åklagare fattar beslut om anhållan innan Irmeli Krans förhör med Sofia avslutats.
- jourhavande åklagare Maria Häljebo Kjellstrand bryter sin tystnadsplikt och berättar för Expressen att Assange anhållits i sin frånvaro för våldtäkt, att det rör två kvinnor och att polispatruller letar efter honom på stan.
Etcetera, etcetera...

Rättsprocessen spårar ur redan under de första tre timmarna. Rättssystemet förmår inte hålla rätt kurs när det går upp för alla och envar att man har Wikileaks grundares öde i sin hand.

Numera är det väl uppenbart att Sveriges agerande brutalt kör över målsägarnas intressen också? Fundera gärna på det.

Eftersom Anna gick med till polisen bara för att stötta Sofia, så undrar jag vad Anna egentligen sa när hon var ensam med Linda. Kanske passade hon på att argumentera för Sofias räkning? Kan det ha varit då något sas som sen gjorde alla Linda pratade med så rörande överens? Är det därför Linda var så vag i PMet? Är det därför Sofia kände sig så överkörd?
Citera
2014-07-15, 02:42
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det du hela tiden glömmer är att den svenska åklagaren bär huvudbördan i hur "ärendet har utvecklats". Hade man gjort det som varit mest effektivt och protokollenligt hade saken varit ur världen. Då hade MN åkt till London, förhört JA och sedan lagt ner åtalet, alternativt väckt åtal och blivit hånad i tingsrätten.

Istället valde man den dyra och, ur svenskt perspektiv, mest löjeväckande vägen. Den feministiska vägen. Visserligen kan jag ha fel och det hela visar sig vara ett spel högre upp, och då ska givetvis en del av skulden tas från MNs axlar.

Autralian news program 4 corners does the work Swedish media should have done a long time ago and paints a disturbing picture of the Swedish judicial system in their recently released documentary "Sex lies and Julian Assange". I strongly urge those who still think Sweden is in the right to defend the honor and rights of two female victims of sex crimes, to consider the facts revealed in this film. For us in Sweden who for years have tried to inform the public about Sweden's crimes against human rights, the film is a welcome confirmation indeed"
http://www.abc.net.au/4corners/stories/2012/07/23/3549280.htm
Citera
2014-07-15, 03:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
1. Jag avskyr vare sig Assange eller Wikileaks
2. Det jag ser från flertalet meningsmotståndare här tyder på en enorm "bias" när det gäller bedömningen av hur vårt rättssystem fungerar i praktiken och angående Assanges ev. skuld, rabiat och känslostyrt i mina ögon. Den sekt jag ser här är den som bildas av personer som hyllar Assange och Wikleaks.
3. Känslor är en sak, argumentation en annan.
4. Jag ser inga tecken på att myndighetsutövningen är känslostyrd i detta fall, det jag ser är att agerandet river upp känslor hos Assange-anhängarna men det är något helt annat.

Jag tycker att diskussionen ska gälla det som är ämnet för tråden så nu hoppas jag att du kan respektera detta.

Jag tror du både hallucinerar och är blind.

Det hela började med en situation som beskrevs av Linda som att alla var "rörande överens". Det låter väl rätt känslomässigt. Allt rationellt skjuts åt sidan. Jäv ignoreras, den tidiga dokumentationen, så viktig för alla inblandades rättssäkerhet, slarvades det med. Den jäviga polisen skriker skandaaaaaaaaaaaal!!!!!!! så det hörs över hela världen när rationella Finné la ner.

Fallet föddes och tog form i en emotionell sörja. Fallet är en koloss på lerfötter, ett hus på lösan sand. För sent att ändra på det. Den tidiga dokumentationen existerar helt enkelt inte. Förutom kvinnornas SMS, mejl och kanske lite telefonloggar och diverse övervakningskameror de kan ha fastnat på. Och det material Anna raderade från nätet: twitter, facebook, hämndskolan på hennes blog. Fotot där hon strålar som en sol, och så'nt.

Jag tror inte åklagaren är rationell nog att ta med i beräkningen den känslomässiga situation som rådde till en början. Den kan inte ignoreras. Känslor och intentioner och sånt. Hämndlystnad, utpressning, rivalitet. Det var känslosörja från början till slut.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-15 kl. 03:50.
Citera
2014-07-15, 03:02
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Wikileaks har nu anmält FBI för att ha hållit förhör i Danmark med islänningen, Sigurdur Thordarson, som pumpades av FBI på allt han visste om Wikileaks. Efter att FBI-agenterna utvisats från Island fortsatte förhören i Århus, Danmark. Det är olagligt om det skett utan danska myndigheters tillåtelse. Danska myndigheter säger att man inte har någon information om dessa möten, men Sigurdur Thordarson har bekräftat att de har ägt rum. Och att han tagit betalt. Antingen har FBI gått bakom ryggen på danska myndigheter eller också ljuger danska myndigheter.
http://politiken.dk/indland/politik/ECE2341756/danmark-anklages-for-at-skjule-fbi-samarbejde/

Massi Fritz påståenden att det inte finns någon pågående process mot Wikileaks och Assange i USA är skrattretande. Både rättsligt och utomrättsligt gör man vad man kan för att krossa Wikileaks och snärja Assange.

Detta har jag inte sett tidigare.

Swedish justice department use private "legal adviser" from US firm

"Look at this statement that was sent to the british prosecution office by the Swedish justice department and their prosecutor Marianne Ny. This was after her decision to reopen the case and issue the international warrant for Assanges arrest. The first page is signed Nils Västberg "Legal adviser".

First of all, why would a highly ranked swedish prosecutor need a legal adviser to make this kind of statement?"
http://www.daddys-sverige.com/daddys-blogg/category/marianne%20ny
Citera
2014-07-15, 07:57
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoNYmare
Återigen, det som citerades av MN gällde skydd i det korta perspektivet, för att säkra att man får in bevisning i form av läkarintyg och liknande. Det finns inget i den rapport som citatet kommer ifrån som tyder på att häktning skulle göras i syfte att skydda brottsoffret på längre sikt. Du verkar se MN som någon slags demon, det känns inte helt friskt i mina ögon.
Hur skulle du vilja beskriva MN och hennes mentala hälsa?
Hur tycker du att hon agerat med hänsyn till proportionalitet, i det här fallet?
Citera
2014-07-15, 10:15
Medlem
longbow4ys avatar
Ibland är det tur att tråden ligger i konspirationsforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nå, Hague har under längre tid ansetts som ett dåligt kort för Cameron, och med ett år kvar till valet så är det inte förvånande att han får gå. Detta handlar nog mer om att dels få in yngre förmågor, dels om att få en Euroskeptiker på utrikesposten.

Timingen. Bernad, timingen.

Hague är knappast gammal i sammanhanget. Född 1961. Han får gå av politiska skäl. Av flera skäl där garanterat hans JA hantering är en del. Dock säkert inte avgörande.

Men timingen för avgången är mer än perfekt för att kunna dölja hans "insatser" i JA fallet.
Eller hindra vidare insatser.

Jag ser timingen för Hauges avgång mer som att skydda UK mot påtryckningar från USA genom att en ny utrikesminister knappast hinner sätta sig in i fallet och under tiden hinner JA lämna UK när(?) svenska häktningsbeslutet upphävs imorgon och EAW därmed upphör. Tidsluckan på något eller några dygn kanske räcker för JA att sätta sig i säkerhet.

Det innebär i så fall att Sverige och UK obstruerar mot USA:s försök att lägga händerna på JA.

Och då är vi tillbaka till den lilla möjligheten, som inte kan uteslutas, att hela spektaklet varit en form av skyddshäkte av JA för att skydda honom mot utlämning till USA. Försvarsadvokaternas konstiga passivitet tyder på det.

Men det kan också vara ett dubbelt dubbelspel:

Sverige och UK låtsas skydda JA med utdragen rättsprocess för att hindra utlämning till USA men det är istället medlet för att hålla JA under kontroll med USA:s goda minne.

Och det KAN innebära att Hauge inte vill vara med på den alternativa upplösningen där USA faktiskt USA till slut lägger händerna på JA.

Det kan vara hur tillkrånglat som helst med dubbelspel på alla håll och kanter mot allt och alla.

Vad som talar för ett dubbelspel är Svenska troll som hela tiden hänvisar till att det "bara handlar om Svenska kvinnors rätt till rättvisa". Och agerar på ett sätt som är dum-naivt till den milda grad att vem som helst inser det omöjliga i denna officiella Svenska position. Ingen vettig människa som gått ur grundskolan kan hålla den positionen utan att skämmas. Det blir övertydligt att den officiella svenska hållningen är omöjlig.

Men att göra detta övertydligt är också en varningssignal. Genom att själva påvisa hur jävla dumt detta fall är genom att argumentera på sandlådenivån för den Svenska hållningen visar man också indirekt att detta är en brasklapp. "Härtill är jag nödd och tvungen" uttryckt på ett annat sätt.

Upplösningen? Om jag skall gissa:

Häktningsförhandlingen leder till att häktningen nu avslås.
EAW faller omedelbart. Ambassadbevakningen dras tillbaka.
JA tar en mindre båt från UK till Nederländerna och tar sig därifrån till Tyskland och bosätter sig där.
Vågar inte flyga eller vara på ett fartyg en längre tid.
Sarah Harrison befinner sig redan där och Tyskland har berett den politiska vägen för detta med två spionavslöjande från USA på en vecka. Kanske också Snowden till slut kommer till Tyskland.

Citat:
The German government has ordered the expulsion of a CIA official in Berlin in response to two cases of alleged spying by the US.
http://www.bbc.com/news/world-europe-28243933

Allt planerat den 9-10 juni när Fredrik Reinfeldt höll ett möte på Harpsund. Där var Tysklands förbundskansler Angela Merkel, Storbritanniens premiärminister David Cameron och Nederländernas premiärminister Mark Rutte närvarande.
Senast redigerad av longbow4y 2014-07-15 kl. 10:26.
Citera
2014-07-15, 10:20
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Hur skulle du vilja beskriva MN och hennes mentala hälsa?
Hur tycker du att hon agerat med hänsyn till proportionalitet, i det här fallet?

Jag har ingen anledning att misstänka något problem med MN:s mentala hälsa. Det är heller inte så att hon gör allt i ärendet själv utan hon har givetvis personer runtomkring sig som hon rådgör med och är "med på noterna". Hon är frontfigur, säkerligen ett mycket otacksamt jobb men likväl måste det göras.

Angående proportionalitet.

Citat:
Anledningen till att Assange inte hörs i London är, enligt Rosander, att Marianne Ny anser att det vore olämpligt på grund av ”omständigheter i förundersökningen”. På frågan vad det är för omständigheter som hindrar förhör i London, svarade Rosander att Marianne Ny har bestämt sig för att inte berätta det. Rosander fick samma fråga flera gånger, men fortsatte att hänvisa till att Marianne Ny inte vill förklara sitt agerande närmare.

http://www.friatider.se/aklagarmyndigheten-vi-kan-hora-assange-i-london-men-vill-inte-och-tanker-inte-forklara-varfor

Eftersom jag inte har någon dragning åt att tro på konspirationsteorier så tolkar jag ovanstående som att det tycks finnas några omständigheter som hindrar förhör i London. Det vore givetvis bra att veta vilka dessa omständigheter är men det kan ju finnas förundersökningssekretess som förhindrar att man vill gå ut med detta. Kanske får vi veta mer imorgon. Jag tycker att det är rimligt att allmänheten får en bättre förklaring till varför han inte kan förhöras i London men tills vidare utgår jag från att det finns en rationell förklaring. Förr eller senare måste ju fakta komma fram men att MN skulle "bluffa" eller ha något problem med sin mentala hälsa låter oerhört långsökt. Även MN har personer runtomkring sig och uppdragsgivare som skulle reagera om hon beter sig irrationellt, alltså irrationellt sett från de som har bättre insyn än vad vi har. Har man inte insyn så kan ju vilket agerande som helst uppfattas som irrationellt men att det ändå inte är det.
Citera
2014-07-15, 10:33
Medlem
Jag vill bestämt avråda er som tänker besöka tingsrättsförhandlingen imorgon onsdag att gå dit. Det kommer antagligen att finnas både privata och offentliga underrättelsetjänster på plats, och folket på Lovön kommer att plocka upp era mobiltelefonsignaler från basstationerna runt Stockholms tingsrätt.

Om ni ändå går dit, se till att ni inte kommer strax före 13:00, och lämna mobiltelefonen hemma eller i något förvarningsskåp på centralen.

Online kan ni räkna med att Sverige har tillgång till detta, i samma utsträckning som UK och US:

https://firstlook.org/theintercept/2014/07/14/manipulating-online-polls-ways-british-spies-seek-control-internet/
Citera
2014-07-15, 10:34
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Jag har ingen anledning att misstänka något problem med MN:s mentala hälsa.
Då kan jag fylla i med att en nära släkting till henne, till mig sagt: (fritt ur minnet.)
"Den kärringen är inte riktigt klok i huvudet"
Det tar jag som en ganska bra förstahandsuppgift.

Citat:

Angående proportionalitet.

Har man inte insyn så kan ju vilket agerande som helst uppfattas som irrationellt men att det ändå inte är det.

Du glömde en liten detalj.
HäPM är publik. Och ÅKM myndighetens egna utsaga är att det i stort sett är HäPM som gäller.
Då har vi insyn.

HäPM visar tydligt ur irrationellt detta fall är.
Senast redigerad av longbow4y 2014-07-15 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in