Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
En vanlig privatperson hade inte betett sig på detta sätt, det kräver ett ego överstigande mänskligt förstånd för att ens hamna i detta läge.
Så det är egot som ska bestraffas? Kanske ska han få sig en knäpp på näsan för att han vågar sätta sig emot jantelagen? Det är ju detta jag alltid har misstänkt, att detta handlar om prestige och inte vad myndighetsutövning egentligen ska handla om.
Citat:
Ponera att Svensson hade gjort exakt samma sak i sängkammaren som Assange med de här två kvinnorna, sen åkt till England och fått en EAW mot sig. Ponera att personen mot alla odds hade gått in på Ecuadors ambassad. Tror du att hen hade fått asyl? Nej man skulle ha skrattat åt personen. En vanlig privatperson hade antingen hållit sig undan på något sätt eller mer troligt, åkt till Sverige och fått saken ur världen.
Precis, en vanlig Svensson hade inte fått asyl. En vanlig Svensson hade inte heller blivit åtalad - åtminstone inte fälld. Vad är brottet menar du? Har du läst dokumenten?
Men Assange fick asyl. Huruvida du tror att hoten mot Assange faktiskt kommer att realiseras är en annan sak, och jag kan förstå att han högaktningsfullt struntar i vad
Anonymare tror när det handlar om hans eget liv och lem. Det kan alla med empatisk förmåga och vetskapen i vad USA är kapabla till.
Men du fortsätter skratta, för det är på denna nivå fallet drivs. Det är inte längre ett myndigt myndighetsutövande. Det är hånflin och prestige, precis det du ger uttryck för.
Citat:
I den mån någon särbehandling sker i detta fall så är ju all sådan förorsakad av Assanges beteende och historik. Givet de enorma resurser han kostar både i Sverige och Storbritannien så ser jag honom som positivt särbehandlad snarare än negativt. Hade Svensson gjort det här så hade det skötts enligt gängse rutiner men Assange kräver ju specialrutiner och att han ska behandlas likt en amerikansk president eller liknande. En vanlig Svensson hade heller inte fått all denna uppbackning. Det vi ser är resultatet av hans handlingar i kombination med hans enorma ego. Det är heller inget normalfall vi ser, det är därför väldigt svårt att dra slutsatser om han skulle ha behandlats inkorrekt, enligt vilken måttstock?
Var det inte du som respekterade Ecuadors asyl tidigare i tråden? Menar du att vilken Svensson som helst skulle få asyl? Vad sitter du på för vetskap i frågan huruvida Assange har något att frukta vad gäller utlämning till USA? Inte ens svenska regeringen förmår ju det.
Men oavsett vad man tycker om det så måste det ställas högre krav på myndigheter än enskilda privatpersoner. Privatpersoner får vara envisa, högmodiga, prestigefulla, ja rent korkade. Detta får
inte en myndighet. Det ligger på myndigheten att agera sunt och nyktert, vara pragmatisk och verklighetsförankrad, samt ta hänsyn till syfte och kostnad. Därav existensen av bland annat proportionalitetsprincipen.
Citat:
Jag är helt övertygad om att såväl Sveriges rättsväsende som Storbritanniens gör allt vad de kan för att ge honom en så korrekt och rättvis behandling som möjligt, inte minst p.g.a. den enorma publicitet fallet har. Jag tror att man väger varje handling och uttalande på guldvåg, kollar, dubbelkollar, trippelkollar. Hade det gällt en vanlig Svensson så är risken större att något fel skulle ha begåtts, att personen fått en (sannolikt lindrig) dom i tingsrätten och sen inte överklagat och kanske kunnat fått ett lindrigare straff eller gått helt fri. Men herr Assange ska slå på stora trummorna så att hela världen hör. Är inte detta positiv särbehandling om något? Assange vill ha en juridisk gräddfil och får en juridisk gräddfil, ändå är vissa inte nöjda över all den positiva särbehandling han redan fått och kommer att få?
Du tror och du tror och du tror. Samtidigt kan du inte förklara varför myndigheterna blir så förbaskat angelägna nu, när man i normalfall inte lyfter på många stenar i onödan. Ta detta som exempel:
Två irländska musiker stampade upprepade gånger på hans huvud med full kraft och sparkade honom i ansiktet till medvetslöshet. Männen förhördes och erkände. Misshandeln finns på video. Musikerna åkte hem till Irland och kommer inte att kallas till rättegång. Fallet läggs ned. Trots att man vet vilka de är och de har erkänt.
Citat:
– Om vi skulle försöka hämta hem alla människor som begått brott som inte är tillräckligt allvarliga så skulle vi få väldigt mycket att göra.
Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.
– Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord.
http://unvis.it/https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12621641.ab
Nåväl, här tycker jag det är fel, men det är intressant. En brusten kondom och två flickor som vill veta om Assange har könssjukdomar leder till en mystisk anmälan som sedan blir internationell nyhet och till slut ett asylärende, med en nota på många miljoner kronor. Var är proportionaliteten? Hur kan du inte se det sjuka?
Jag har givetvis ingen förhoppning om att du ska byta sida. Jag fortsätter däremot gärna diskutera med dig då jag vet att denna tråd är läst av många som inte själva skriver, men som är nyfikna och villa veta mer, och med din hjälp är det fler som blir upplysta om hur skevt detta ärende faktiskt är. Så oavsett om du är en trollande meningsfrände eller en skogstokig politruk så tackar jag för din insats.