Citat:
Du ifrågasätter inte att det finns goda skäl för förhöret och samtidigt skrattar du när Assange förklarar sin rädsla för USA. En rädsla som fått honom att hålla sig inlåst på en ambassad långt längre än vad ett potentiellt straff för detta hittepå-brott skulle kunna medföra.
Detta, dessutom, mot bakgrund av att högt uppsatta politiker i USA önskar Assange avrättad eller kräver decenniumlånga fängelsestraff, där amerikansk utredning tycks pågå, i kombination med en svensk åklagare som inte följer sina sedvanliga rutiner.
Jag menar, hur lång indiciekedja och hur mycket konkret fakta behöver du innan du drar ut ansiktet ur arslet?
Citat:
Problemet med ditt påstående är att det råder delade meningar om vad våldtäkt är eftersom man ändrat lagstiftningen (både i Sverige och Storbritannien) så att rubriceringen omfattar mer än vad den gjorde tidigare. Detta leder tyvärr till att man får olika svar från olika personer. Om SW och AA hävdar att de inte har blivit våldtagna så är detta sannolikt enligt gamla lagstiftningen, inte efter dagens. Jag tycker personligen att ändringen av lagstiftningen var olycklig, man har urvattnat våldtäktsbegreppet så att det blir svårt för gemene man att förstå vad som har hänt. Men nu är det som det är med den saken och ditt påstående om att ingen av personerna anser att det är våldtäkt är sannolikt inte värt något eftersom detta inte är en juridiskt korrekt beskrivning av vad Assange är misstänkt för.
Det finns mycket att säga om den nyfeministiska lagstiftningen kring våldtäkt, och jag delar din uppfattning om att det är olyckligt. Men oavsett vad, tror du det är rimligt att ett förhör med Assange är det som kan få åtalet fullbordat? Väntar sig åklagaren att han ska försäga sig, oavsett nyfeministisk lagstiftning eller ej?
Nej, du borde kunna medge att åklagaren inte har någon som helst vilja att vara pragmatisk så att utredningen kan komma framåt, tvärtom vad lagen uppmanar åklagaren att vara. Det handlar om prestige och politik, vilket förmodligen är samma anledning som att du fortfarande gör dig till åtlöje i tråden.