2014-07-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är seriös och i Sverige har sexköpslagen haft positiv effekt, både på utveckling/förekomst av prostitution och trafficking samt på synen på prostituerade kontra torskar - stigmat har i stora delar flyttats från den prostituerade (även om stigma kvarstår) till att se torskar som förkastliga.

Enligt vilken källa? Som du kanske noterade hade Oantastlig ganska många källor på motsatt effekt, låter för mig som om du drar fram regeringens vid fotknölarna sågade rapport från 2010 som i princip bara handlade om gatuprostitution.
Citera
2014-07-14, 14:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det vet du inte, inte jag heller.

Vad gäller stigma upplevde jag torskar som precis lika stigmatiserade hela 80- och 90-talet. Men det är min upplevelse, du har din, men det säger väl egentligen ingenting?

Men FN:s och Amnesty Internationels slutsatser gällande prostitution är alltså felaktiga? Varför?
De är inte giltiga för Sverige.

Citat:
Det enda som vi kan se som stöder din uppfattning är att lagen har stort folkligt stöd. Sedan har vi förmodligen olika uppfattningar om varför den har det.

Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
Enligt vilken källa? Som du kanske noterade hade Oantastlig ganska många källor på motsatt effekt, låter för mig som om du drar fram regeringens vid fotknölarna sågade rapport från 2010 som i princip bara handlade om gatuprostitution.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf

Nej, jag har inte sett någon källa som "sågar" den ...
Citera
2014-07-14, 14:09
Medlem
Djupfryss avatar
[quote=micro113|49575196]De är inte giltiga för Sverige.

De tar ju upp Sverige specifikt, varför skulle de inte vara giltiga för vårt land?

FN (som förövrigt rekommenderas total avkriminalisering inom sexhandel, inklusive såväl köp- som försäljning av sexuella tjänster) skriver i en rapport från 2012 (11): "Lauded as a less punitive and more gender-sensitive legal strategy to reduce and ultimately eliminate sex work, the ‘”Swedish approach” criminalises the client and not the worker. Based on the premise that women in sex work need protection, it regards the sex worker as the “victim” and the client as the “exploiter”. Since its enactment in 1999, the law has not improved—indeed, it has worsened—the lives of sex workers. Street-based sex work is halved in Sweden, according to the police, but the sex trade remains at pre-law levels. It has simply moved further underground, to hotels and restaurants, as well as the Internet—and to Denmark. The Swedish State Criminal Department warns that the sex trade may now be more violent. Especially worrying is the trade in foreign women, who often fall entirely under the control of pimps."

We have seen evidence to suggest that the criminalisation of sex work leads to social marginalisation and an increased risk of human rights abuses against sex workers. The evidence also suggests that decriminalisation could be the best means to protect the rights of sex workers and ensure that these individuals receive adequate medical care, legal assistance and police protection... Even in Sweden, these approaches have not been shown to change the behavior of clients or to encourage sex workers to find other means of earning a living."
Citera
2014-07-14, 14:10
Medlem
Citat:
De är inte giltiga för Sverige.
Nu var väl frågan varför?
Citera
2014-07-14, 14:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Nu var väl frågan varför?
Därför att de saknar belägg - och att hänvisa till Roce Alliance är som att hänvisa till Eva Lundberg när det gäller män..

[...]
Rose Alliance ger bilden av vara en medlemsstyrd organisation som främst arbetar för att på frivillig basis ge stöd till personer i prostitution och stärka deras egen röst i prostitutionsdebatten. Organisationen är emot sexköpslagen, men det politiska arbetet beskrivs som sekundärt.

Citat:
Men Anna Berg ger en annan bild av Rose Alliance.
– Den är toppstyrd, det är några få själar som driver allt. Rose Alliance är i princip Pye Jakobsson.
[...]
Rose Alliance startade 2001 som en reaktion på sexköpslagen. Då var tanken att bli en stark lobbyorganisation, berättar Pye Jakobsson.
[...]
Eftersom Rose Alliance är tydlig med sin inställning till prostitution och sexköpslagen tycker Pye Jakobsson inte det är konstigt att medlemmarna förväntas stå bakom dem.
– Håller man inte med kan man till exempel gå med i PRIS (Prostituerades Revansch i Samhället som stödjer sexköpslagen, reds. anm.), säger hon.

Omkring 170 personer är medlemmar i Rose Alliance. Pye Jacobsson bedömer att 30 av dem är aktivister, de andra är passiva medlemmar.
http://www.dagensarena.se/innehall/intern-kritik-mot-organisation-som-ska-hjalpa-sexsaljande-kvinnor/

140 aktiva som dessutom har kravet att stå bakom sexköpslagen eller byta organisation ....
Senast redigerad av micro113 2014-07-14 kl. 14:23.
Citera
2014-07-14, 14:17
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Jag är seriös och i Sverige har sexköpslagen haft positiv effekt, både på utveckling/förekomst av prostitution och trafficking samt på synen på prostituerade kontra torskar - stigmat har i stora delar flyttats från den prostituerade (även om stigma kvarstår) till att se torskar som förkastliga.

Jag tror inte alls att lagen medfört några goda sidor om så så är de väldigt marginella, med det jag vet säkert är att det har för med sig väldigt många negativa effekter. Dels för den terapeutiska hjälpen den kan ge många män. Men nu vet ju jag att som feminist så bryr du dig inte om hur män mår.
Senast redigerad av I don't care 2014-07-14 kl. 14:21.
Citera
2014-07-14, 14:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Jag tror inte alls att lagen medfört några goda sidor om så så är de väldigt marginella, med det jag vet säkert är att det har för med sig väldigt många negativa effekter. Dels för den terapeutiska hjälpen den kan ge många män. Men nu vet ju jag att som feminist så bryr du dig inte om hur män mår.
Nej, jag bryr mig inte om ifall några män känner att de mår dåligt av att inte äga rätten att utnyttja prostituerade - korrekt.
Citera
2014-07-14, 14:30
Medlem
Citat:
Nej, jag bryr mig inte om ifall några män känner att de mår dåligt

...och du bryr dig heller inte om kvinnor som vill sälja sex.

Frågan som återstår blir ju då bara vad du har för agenda när du inte vill förbättra för någon inblandad, men den frågan är helt OT. Varför bry sig?
Citera
2014-07-14, 14:30
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Nej, jag bryr mig inte om ifall några män känner att de mår dåligt av att inte äga rätten att utnyttja prostituerade - korrekt.

Vilket ju väldigt många gör. Eftersom sex är ett väldigt svårt kapitel i många mäns liv. Lite kul att att feminister pratar så mycket om olika privilegier män har men aldrig ser de privilegier kvinnor har. Ta exemplet Thailand jag personligen tror inte att Thailand har så enormt många fler transsexuella än världen i stort, ändå kryllar det av ladyboys. Män som opererar om sig till kvinnor för att få deras möjligheter.
Citera
2014-07-14, 14:34
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Därför att de saknar belägg - och att hänvisa till Roce Alliance är som att hänvisa till Eva Lundberg när det gäller män..

Saknar belägg? Läs bara det utdrag som oantastlig gjort, och som jag tog mig friheten att kopiera så framgår det tydligt de knappast nöjt sig med att hänvisa till Roce Alliance. Dessutom är det internationella rapporter och jag förstår inte varför samma sak skulle gälla i Sverige som i övriga västländer.
Citat:
[...]
Rose Alliance ger bilden av vara en medlemsstyrd organisation som främst arbetar för att på frivillig basis ge stöd till personer i prostitution och stärka deras egen röst i prostitutionsdebatten. Organisationen är emot sexköpslagen, men det politiska arbetet beskrivs som sekundärt.

http://www.dagensarena.se/innehall/intern-kritik-mot-organisation-som-ska-hjalpa-sexsaljande-kvinnor/

140 aktiva som dessutom har kravet att stå bakom sexköpslagen eller byta organisation ....
Jag ser inget konstigt med artikeln. Organisationen är tydlig med att den anser att sexköpslagen är skadlig, att då vara med i den och ha en annan uppfattning är som att vara med F! och vilja öka löneskillnaderna. Då är det ju bättre att gå med i ett parti som faktiskt vill det, eller hur?

Men jag undrar fortfarande hur du kan anse att rapporterna saknar belägg?
Citera
2014-07-14, 14:34
Medlem
Citat:
Jag är seriös

Ha ha ha ha ha ha.....pust, ha haaa! Oj...

Citat:
och i Sverige har sexköpslagen haft positiv effekt, både på utveckling/förekomst av prostitution och trafficking

Jaså!?
Har du bestämt det?

Givetvis hade en legalisering kraftigt reducerat behovet av trafficking till ett minimum.

Citat:
samt på synen på prostituerade kontra torskar - stigmat har i stora delar flyttats från den prostituerade (även om stigma kvarstår) till att se torskar som förkastliga.

Aha, där kom det i klartext: Det viktigaste för micro113 är att allmänheten ska se ner på sexköparna.
Vart kommer den här djupt rotade önskan ifrån tro...?

Du tycker alltså att utsattheten och försvårandet att ha kunder som måste begå brott för att vara just kunder är sekundärt till att allmänheten ser ner på sexköparen.
Citera
2014-07-14, 14:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Men det är väl klart att traffickinganmälningarna minskar?
  • Sverige ligger granne med länder där prostituerade är lagliga och hyfsat billiga.
  • Sexköp är olagligt i Sverige vilket får sexköpare som kommer i kontakt med traffickingoffer i samband med sexköp att vara mindre benägna att anmäla det.
  • Minskade gränskontroller och ökade uppehållsrättigheter för EU-medborgare gör det möjligt att flytta hit och hålla vad som i stort sett är sexslavar utan att det är trafficking.

Och varför är det bra att sexköpare stigmatiseras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in