2014-07-13, 10:38
Medlem
Deshaniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
…

Häng med på så mycket som möjligt! När introt väl drar igång, kommer du inte tänka mycket på det öht - de flesta vill vara med på allt och du kommer nog inte vara annorlunda. Så klart kommer inte du hamna utanför om du missar en grej (jag missade vattendagen förra året t.ex., men ska dit i år som förälder) om du t.ex. känner dig bakis, men två grejer som du absolut inte får missa i min åsikt är rebusjakten och småttingresan.

Mitt största tips är att njuta av introt – du kommer känna av handelshetsen efteråt vad du än gör…
Citera
2014-07-13, 15:43
Medlem
D.Drogbas avatar
Hej!
I och med det nya betygssystemet, kommer det göra så att intagningssnittet i kvoten BII även dippar? Förståeligt är ju att nu är det 20,0 med bara elever från det gamla betygssystemet. Men om man tänker nästa år? Elever med det nya betygssystemet kontra det gamla kommer ju ha FLER kurser att läsa upp. Lägg därtill att dessa även kommer vara SVÅRARE att nå högsta betyg i. Det borde väl sålla bort en del? Kanske inte så att kvoten sänks till 19,9 men att i alla fall fler sökare med 20,0 kommer in än tidigare?

Det jag försöker komma fram till är att tidigare har det varit ett lotteri att komma in i BII-kvoten och det borde nu, i och med det nya systemet, försvinna alt. minskas? Det hela borde i så fall betyda att studenter med 20,0 upptentade betyg löper en väldigt att stor chans att bli antagna?

Går ut trean nästföljande sommar med betygen utan merit 19,20-19,35. Ser ut som ett väldans långskott att komma in i BIEX-kvoten, även om man kan tycka att snitten borde sjunka i och med att kvoten blir större då färre elever med gamla betygssystemet söker sig till högskola. Så min chans är, om jag inte lottar och blir antagen nästa sommar med mitt något över 19, att vänta ett år, studera upp de sju kurserna (som inte borde få vara ett alltför stort problem om jag bara ger mig fan på) för att sedan söka in med 20,0 i BII..

Har någon någon annan teori hur betyssnitten tillika kvoterna kommer utvecklas? Eller låter min bild av det hela som passande?

Det jag egentligen kort och gott bara vill ha reda på är vad ni ger mig för chanser att slutligen komma in på handels? Har alltid tänkt mig studera juridik men efter jag såg snittet för BIEX rasa (okej inte riktigt men) fick jag andra drömmar och förhoppningar

SÅ:
1. Bör 20,0 i BII-kvoten framöver räcka för kvalificering till handelshögskolan räcka?
2. Kommer BIEX-kvoten sjunka i och med mindre sökande till BI-kvoten?

Ber om ursäkt om jag upprepat mig, har skrivit snabbt och är orolig/uppspelt

TACK
Citera
2014-07-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Hej!
I och med det nya betygssystemet, kommer det göra så att intagningssnittet i kvoten BII även dippar? Förståeligt är ju att nu är det 20,0 med bara elever från det gamla betygssystemet. Men om man tänker nästa år? Elever med det nya betygssystemet kontra det gamla kommer ju ha FLER kurser att läsa upp. Lägg därtill att dessa även kommer vara SVÅRARE att nå högsta betyg i. Det borde väl sålla bort en del? Kanske inte så att kvoten sänks till 19,9 men att i alla fall fler sökare med 20,0 kommer in än tidigare?

Det jag försöker komma fram till är att tidigare har det varit ett lotteri att komma in i BII-kvoten och det borde nu, i och med det nya systemet, försvinna alt. minskas? Det hela borde i så fall betyda att studenter med 20,0 upptentade betyg löper en väldigt att stor chans att bli antagna?

Går ut trean nästföljande sommar med betygen utan merit 19,20-19,35. Ser ut som ett väldans långskott att komma in i BIEX-kvoten, även om man kan tycka att snitten borde sjunka i och med att kvoten blir större då färre elever med gamla betygssystemet söker sig till högskola. Så min chans är, om jag inte lottar och blir antagen nästa sommar med mitt något över 19, att vänta ett år, studera upp de sju kurserna (som inte borde få vara ett alltför stort problem om jag bara ger mig fan på) för att sedan söka in med 20,0 i BII..

Har någon någon annan teori hur betyssnitten tillika kvoterna kommer utvecklas? Eller låter min bild av det hela som passande?

Det jag egentligen kort och gott bara vill ha reda på är vad ni ger mig för chanser att slutligen komma in på handels? Har alltid tänkt mig studera juridik men efter jag såg snittet för BIEX rasa (okej inte riktigt men) fick jag andra drömmar och förhoppningar

SÅ:
1. Bör 20,0 i BII-kvoten framöver räcka för kvalificering till handelshögskolan räcka?
2. Kommer BIEX-kvoten sjunka i och med mindre sökande till BI-kvoten?

Ber om ursäkt om jag upprepat mig, har skrivit snabbt och är orolig/uppspelt

TACK

Skulle säga att du har skapliga chanser att komma in i BIEX-kvoten om du tar dig i kragen och ser till att få 19,35. Iallafall om kvoten har samma poäng som i år så skulle jag säga att man kommer in med 19,35 men ingen vet som känt vad som händer i framtiden!
Citera
2014-07-13, 17:32
Medlem
Någon som behöver kurslitteratur för första året på HHS? Flyttar utomlands inom kort och behöver bli av med skiten, trist att slänga. Är någon i Stockholm så är det bara att PM:a och hämta.
Citera
2014-07-13, 21:35
Medlem
Har blivit antagen till kandidatprogrammet i höst men har inte planerat att börja plugga omgående. Så därför är jag lite fundersam vad gäller studieuppehåll, hoppas att någon har lite erfarenhet av detta. För ett formellt studieuppehåll krävs särskild anledning som exempelvis sjukdom, i vilket fall den maximala studietiden förlängs med ett år. Men efter lite googlande har jag även läst att HHS är lite vaga i begreppet studieuppehåll, det krävs ingen ansökan för att få läsa på halvfart eller skippa en termin. Kravet är endast att kandidaten läses på max fem år. Därför undrar jag om man skulle kunna ta ett "informellt" studieuppehåll på ett år, och hur man går till väga om det är möjligt?
Citera
2014-07-13, 22:20
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potash
Har blivit antagen till kandidatprogrammet i höst men har inte planerat att börja plugga omgående. Så därför är jag lite fundersam vad gäller studieuppehåll, hoppas att någon har lite erfarenhet av detta. För ett formellt studieuppehåll krävs särskild anledning som exempelvis sjukdom, i vilket fall den maximala studietiden förlängs med ett år. Men efter lite googlande har jag även läst att HHS är lite vaga i begreppet studieuppehåll, det krävs ingen ansökan för att få läsa på halvfart eller skippa en termin. Kravet är endast att kandidaten läses på max fem år. Därför undrar jag om man skulle kunna ta ett "informellt" studieuppehåll på ett år, och hur man går till väga om det är möjligt?

Rätta mig gärna men du kan väl inte ta studieuppehåll utan att börja studera?
Senast redigerad av Mr.Kobayashi 2014-07-13 kl. 22:40.
Citera
2014-07-13, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Detta inlägg riktar sig till de som PLUGGAR alternativt PLUGGAT på HHS. Helst Business & Economics då detta i första hand rör mig själv. Ekonomistudenter från andra lärosäten med berikande perspektiv välkomnas självfallet att uttala sig.

Jag är glad över antagningsbeskedet, nu återstår enbart att köpa hårvax och frack och naturligtvis se Wall Street 1 och 2 (igen). Skämt åsido, måste skratta åt stereotyperna!

Hursomhelst, efter att ha läst programmet för introduktionsveckan uppstod några funderingar kring främst den sociala aspekten, även om man naturligtvis blir nyfiken på svårighetsgraden (hört att många kuggar första tentan)

Dagsprogrammet den 18:e aug pågår till kl 17. Sedan puben 22.00-03.00.

Hur viktigt är dessa pubträffar för att komma med i gänget, för även om jag i första hand prioriterar det akademiska bör man ju ta chansen och hitta några likasinnade, frågan är om jag hittar den skaran studenter på puben? Eller är det i stort sett praxis att nykomlingarna deltagar i dessa pubrundor?

Hur nervös bör jag vara? Jag kommer sannolikt vara ett vrak då detta blir ett ännu större steg än när man gick från nian till gymnasiet. Några lugnande ord och erfarenhetsbaserade tips från en HHS-student skulle således komma till nytta här.

Jag vill betona att jag är en lugn och rationell person som ser begränsad vinning i att flamsa omkring på sociala äventyr, men som samtidigt ser stor vinning i att knyta kontakter varför jag bör lyfta huvudet från studierna och möjligen deltaga på vissa (eller alla) event. Gå med i kåren kanske? Eller missgynnas studierna för mycket? Det finns alltså funderingar här.

Tack på förhand!

Vh VitalProfessor

Bara slappna av, det kommer att gå finfint! Vi styr upp den traditionsenliga flashback-träffen några dagar innan introveckorna drar igång så att ni får skaka av er den värsta nervositeten
Citera
2014-07-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
HHS kör med ett rätt kraftigt överintag, oftast runt 20-30 i betygskvoten just eftersom en del tackar nej. Därför betyder det inte att en reserv direkt får en plats ifall någon med plats tackar nej.

Nu kan jag ha missat någon viktig detalj men jag tänker såhär: jag fick höra någon gång att cirka 50-60 personer brukar tacka nej till sina platser varje höst. Vi har idag 4 olika kvoter: HP, BIex, BI, BII. Jag KÄNNER på mig att det främst är de färska studenterna som söker och därefter tackar nej till sina platser och dessa är ju våra BIex-studenter. Jag har svårt att tänka mig att en BI eller BII-student som redan har tagit minst 1 års uppehåll nu söker sig till utbildningen, blir antagen men återigen tackar nej.

Så enligt min hypotes borde just BIex-kvoten släppa klart flest utbildningsplatser till sina reserver och detta borde öka sannolikheten för BIex-reserver att antas i urval 2. Så det känns inte helt osannolikt att upp till 20 reserver antas från BIex-kvoten.

Vad tycker ni om tanken, låter det logiskt eller hjärndött?
Citera
2014-07-14, 11:21
Medlem
Ergnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Nu kan jag ha missat någon viktig detalj men jag tänker såhär: jag fick höra någon gång att cirka 50-60 personer brukar tacka nej till sina platser varje höst. Vi har idag 4 olika kvoter: HP, BIex, BI, BII. Jag KÄNNER på mig att det främst är de färska studenterna som söker och därefter tackar nej till sina platser och dessa är ju våra BIex-studenter. Jag har svårt att tänka mig att en BI eller BII-student som redan har tagit minst 1 års uppehåll nu söker sig till utbildningen, blir antagen men återigen tackar nej.

Så enligt min hypotes borde just BIex-kvoten släppa klart flest utbildningsplatser till sina reserver och detta borde öka sannolikheten för BIex-reserver att antas i urval 2. Så det känns inte helt osannolikt att upp till 20 reserver antas från BIex-kvoten.

Vad tycker ni om tanken, låter det logiskt eller hjärndött?
Tyckte också det lät rimligast, men kollar du tillbaka npgra sidor i tråden ser du att det är fler som har teoritiserat om det tidigare. Tydligen betyder inte ett avhopp i BIex kvoten en ny plats där, utan den kan lika gärna en BII reserv få.
Citera
2014-07-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ergnot
Tyckte också det lät rimligast, men kollar du tillbaka npgra sidor i tråden ser du att det är fler som har teoritiserat om det tidigare. Tydligen betyder inte ett avhopp i BIex kvoten en ny plats där, utan den kan lika gärna en BII reserv få.

Jo det stämmer men man har ju bestämt hur stora kvoterna ska vara i samband med urval 1. BI fick 112 platser, BIex fick 102 av 310 osv. Då betyder det ju att man på sätt och vis bestämt hur platserna ska fördelas mellan kvoterna men ifall 60 studenter från BIex-kvoten tackar nej till sina HHS-platser borde det väl betyda att den större delen av de 60 tomma luckor bör reserveras till BIex-reservkön för att balansera kvoterna enligt fördelningen i urval 1?
Citera
2014-07-14, 19:22
Medlem
Ergnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Jo det stämmer men man har ju bestämt hur stora kvoterna ska vara i samband med urval 1. BI fick 112 platser, BIex fick 102 av 310 osv. Då betyder det ju att man på sätt och vis bestämt hur platserna ska fördelas mellan kvoterna men ifall 60 studenter från BIex-kvoten tackar nej till sina HHS-platser borde det väl betyda att den större delen av de 60 tomma luckor bör reserveras till BIex-reservkön för att balansera kvoterna enligt fördelningen i urval 1?
Som sagt, kika ett par sidor bakåt så ser du att BII-kvoten har fått fler platser i urval 2 och de andra färre de senaste åren. Om man ska lita på den statistiken (vilket jag tycker).
Citera
2014-07-14, 20:23
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Skulle säga att du har skapliga chanser att komma in i BIEX-kvoten om du tar dig i kragen och ser till att få 19,35. Iallafall om kvoten har samma poäng som i år så skulle jag säga att man kommer in med 19,35 men ingen vet som känt vad som händer i framtiden!

Hur glad jag än blir av att du ger mig skapliga chanser så undrar jag om någon kan kommentera min teori att BIEX-snittet kommer sjunka till nästkommande år i och med att kvoten borde utvidgas i takt med mindre sökande tillika kvalificerade studenter till BI-kvoten? Logiskt borde ju de med 19,8 BI försvinna till nästa år och därför borde BIEX få fler platser = snittet sänks (?). Att ta med i beräkningen är ju också förstås att denna årskull i BIEX bara konkurrerar med sig själva och nästa måste konkurrera med dess egen samt föregående. Vad säger ni? kommer BIEX-kvoten vara sig lik nästkommande år, eller kommer den sjunka eller kanske rentav höjas?

Någon som också kan komma med tankar kring BII-kvoten huruvida den kommer bli enklare att komma in i eller ej? TACK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in