2013-04-18, 22:33
Medlem
Jag ska troligen börja på handels till hösten och har lite frågor.

Även jag undrar lite kring ämnet bostad. Har hört från vissa att handels tillhandahåller ett antal lägenheter. Är det dock, som vissa säger, att bara folk från andra länder som läser mastern har en chans att erhålla någon av dessa? Om så är fallet. Hur har ni som studerar på skolan och kommer från annan ort löst det med bostad? Bostadskö, kontakter?

En ytterligare fråga som handlar mer om programmets upplägg. Jag har läst natur på gymnasiet vilket jag har hört att de flesta gjort som går på skolan idag. Jag har inte läst någon form av ekonomi överhuvudtaget och därför sitter jag väl på ganska medelmåttiga förkunskaper inom ämnet. Kommer detta vara ett hinder eller kan man börja på skolan och egentligen bara veta vad en aktie är för något för att sedan snabbt lära sig resten? Har blivit tipsad om diverse litteratur som kan vara bra att bearbeta innan skolstarten, exempelvis "Vår ekonomi" som är en introduktion till grundläggande nationalekonomi. Finns fler tips om nyttig läsning?

Slutligen. Tidigare års antagningspoäng har legat på 19.8. Betyder det att alla med detta betyg kommit in i så fall?

Tack på förhand, mvh.
Citera
2013-04-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeRoss
En ytterligare fråga som handlar mer om programmets upplägg. Jag har läst natur på gymnasiet vilket jag har hört att de flesta gjort som går på skolan idag. Jag har inte läst någon form av ekonomi överhuvudtaget och därför sitter jag väl på ganska medelmåttiga förkunskaper inom ämnet. Kommer detta vara ett hinder eller kan man börja på skolan och egentligen bara veta vad en aktie är för något för att sedan snabbt lära sig resten? Har blivit tipsad om diverse litteratur som kan vara bra att bearbeta innan skolstarten, exempelvis "Vår ekonomi" som är en introduktion till grundläggande nationalekonomi. Finns fler tips om nyttig läsning?

Slutligen. Tidigare års antagningspoäng har legat på 19.8. Betyder det att alla med detta betyg kommit in i så fall?

Tack på förhand, mvh.
Vår ekonomi ger en riktigt bra översikt enligt mig dock är din inte superlättläst. Det jag vill säga är att det finns lättsammare litteratur för den som bara vill få ett litet humm.

Det betyder att minst en med 19,8 har kommit in. Det kan vara alla också.
Citera
2013-04-18, 22:46
Medlem
Citat:
Jag ska troligen börja på handels till hösten och har lite frågor.

Även jag undrar lite kring ämnet bostad. Har hört från vissa att handels tillhandahåller ett antal lägenheter. Är det dock, som vissa säger, att bara folk från andra länder som läser mastern har en chans att erhålla någon av dessa? Om så är fallet. Hur har ni som studerar på skolan och kommer från annan ort löst det med bostad? Bostadskö, kontakter?

Tack på förhand, mvh.

Så länge du uppfyller behörighetskraven så kommer du klara dig utan några egentliga förkunskaper. Självklart har man alltid en fördel ju mer förkunskaper man besitter i ett ämne, men det finns många som dig, så det behöver du inte vara orolig över. Om du ändå känner att du vill fräscha på kunskaperna innan så kan jag rekommendera Khan Academy som har webföreläsningar inom NEK. Sen är det alltid en fördel att följa med någorlunda i nyhetsflödet så att du har ett hum om vad som händer i världen.
Citera
2013-04-19, 01:11
Medlem
Tack för tipsen!
Går du själv på skolan _Baste_ ?
Citera
2013-04-19, 10:16
Medlem
Hawkbills avatar
Finns det någon statistik över hur många med HP 1.9 som inte kom in förra hösten / hösten 2011? Tycker hela situationen med att ligga precis på gränsen är så fruktansvärt jobbigt.
Citera
2013-04-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
Finns det någon statistik över hur många med HP 1.9 som inte kom in förra hösten / hösten 2011? Tycker hela situationen med att ligga precis på gränsen är så fruktansvärt jobbigt.
Alla som sökte med 1.9 kom in 2012. Du kan mejla HHS för att få sådan statistik.
Citera
2013-04-19, 12:56
Medlem
bulgariens avatar
Alla kom in 2012 fick jag som svar på mail. 2011 vet jag dock inte. Men 1.9orna bör sitta säkert pga normeringen.
Citera
2013-04-19, 14:31
Medlem
Prel. gymnasieantagningen är gjord (http://www.gyantagningen.se/slutliga-antagningar/preliminar-antagning/prel-antagning-2013.html) bra analysmaterial för framtida antagningar?
Citera
2013-04-19, 15:25
Medlem
Lunatichais avatar
På tiden att grekiska finansinspektionen levererar!

http://www.di.se/artiklar/2013/4/18/insiderskandal-skakar-handels/
Citera
2013-04-19, 15:32
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunatichai
På tiden att grekiska finansinspektionen levererar!

http://www.di.se/artiklar/2013/4/18/insiderskandal-skakar-handels/

Fuck. Får bli ekon.kand på SU istället.
Citera
2013-04-19, 19:21
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!
Går du själv på skolan _Baste_ ?

Nej, jag läser på ett annat av de större universiteten (Uppsala, Lund, HHG).
Citera
2013-04-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Prel. gymnasieantagningen är gjord (http://www.gyantagningen.se/slutliga-antagningar/preliminar-antagning/prel-antagning-2013.html) bra analysmaterial för framtida antagningar?
Gjorde en snabb analys i excel och jämförde årets med förra årets på Natur/Sam/Ekonomi på några av de mer väletablerade innerstadsskolorna (Kungsholmen, Norra, EG, Södra, Östra & VRG Odenplan - tanken är att dessa ska vara på något sätt "jämförbara" med HHS). Jag tog bara med de program där samma antal platser erbjuds i år som förra året för att få bort de värsta felkällorna.

I vart fall, den genomsnittliga förändringen i meritvärde (summan av de 16 bästa betygen) ligger på -2,9%. Viktat relativt till antal erbjudna platser är förändringen -3,0%. Om vi antar samma förändring på HHS ger det oss en antagningspoäng på cirka 19,1-19,2, baserat på tidigare 19,6-19,8. Själv skulle jag lägga en felmarginal om +1/-1,5 procentenheter på detta, vilket ger oss en förändring på mellan -2% och -4,5%. Om vi tillämpar dessa siffror på tidigare antagningspoäng hamnar vi på mellan 18,7 och 19,4.

Men åter igen, det här ger bara en fingervisning, och många felkällor finns (framförallt skillnaden grundskola-gymnasium!). Men, här har ni min (ganska) kvalificerade gissning! (Skickar gärna Excel-filen om intresse finns)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in