Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Gjorde en snabb analys i excel och jämförde årets med förra årets på Natur/Sam/Ekonomi på några av de mer väletablerade innerstadsskolorna (Kungsholmen, Norra, EG, Södra, Östra & VRG Odenplan - tanken är att dessa ska vara på något sätt "jämförbara" med HHS). Jag tog bara med de program där samma antal platser erbjuds i år som förra året för att få bort de värsta felkällorna.
I vart fall, den genomsnittliga förändringen i meritvärde (summan av de 16 bästa betygen) ligger på -2,9%. Viktat relativt till antal erbjudna platser är förändringen -3,0%. Om vi antar samma förändring på HHS ger det oss en antagningspoäng på cirka 19,1-19,2, baserat på tidigare 19,6-19,8. Själv skulle jag lägga en felmarginal om +1/-1,5 procentenheter på detta, vilket ger oss en förändring på mellan -2% och -4,5%. Om vi tillämpar dessa siffror på tidigare antagningspoäng hamnar vi på
mellan 18,7 och 19,4.
Men åter igen, det här ger bara en fingervisning, och många felkällor finns (framförallt skillnaden grundskola-gymnasium!). Men, här har ni min (ganska) kvalificerade gissning! (Skickar gärna Excel-filen om intresse finns)