Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-11, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
1. Hur gör ni som jobbar inom branschen hemma? Är ni lika noga med att använda olika knivar till olika råvaror?

2. Eller görs detta enbart för att man ska slippa diska knivarna hela tiden på krogarna?

3. Har även hört folk som använder olika skärbrädor till olika råvaror, känns lite overkill här hemma när man ändå diskar skärbrädan i mellan varven. Har det någon betydelse egentligen?
1. Nej, hemma brukar jag diska mellan användningarna. Det är trots allt inte lika bråttom som i ett krogkök.

2. Ja, det är fråga om tid och bekvämlighet. Det är dessutom viktigt ur rotationssynpunkt, dvs att veta vilka knivar som är nyslipade/nybrynta och vilka som inte är det.

3. Jag kör på olika brädor även i hemnmet. Dock har jag inte en bräda till precis alla de olika råvarorna, utan nöjer mig med 3 stycken. De vktigaste är fågel- och grönsaksbrädan.

~Paul~
Citera
2014-07-11, 15:31
Medlem
VaknaUpps avatar
Tja, snabbt tips till en lever gryta, har fryst kyckling lever, lök, grädde, crem fraise, salt, peppar, plus små saker. Hoppas duCef hjälper vilket som.. hjälp mig!"
Citera
2014-07-11, 15:32
Medlem
VaknaUpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaUpp
Tja, snabbt tips till en lever gryta, har fryst kyckling lever, lök, grädde, crem fraise, salt, peppar, plus små saker. Hoppas duCef hjälper vilket som.. hjälp mig!"

depaul

har lök pasta som tillbehgör
Citera
2014-07-11, 17:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaUpp
Finhacka lök.

Salta och peppra leverbitarna runt om. Lägg i vetemjöl i en tättslutande plastpåse, samt placera i leverbitarna. Skaka så att alla blir täckta med mjöl.

Sautera på mellanvärme lök tills den är genomskinlig. Gå sedan in med kycklingbitarna. Låt köttet få en fin yta runt om. Ifall du har vitt vin, cognac eller liknande så kan du tillsätta det nu. Om inte så går du in med vatten så att det täcker levern till mitten av dess höjd. Rör om.

Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt nu puttra i ca 5 minuter. Gå sedan in med en blandning av CF och grädde (50/50) och låt puttra i 5 minuter till. Såsen skall nu täcka leverbitarna ända upp till deras höjd.

Det här är bara ett grundrecept. Om du vill så kan du i början gå in med grönpeppar, senap eller Marsala. Det jag beskriver är snarare en metod än ett specifikt recept.

~Paul~
Citera
2014-07-12, 00:24
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte göra kycklingspett på grillen i morgon och funderar på hur man ska smaksätta dem. Vill ha rena somriga smaker. Pressa över lite lime, salta, peppra och sedan kolgrilla med lite rökpellets (har mesquite eller hickory att välja på). Tror ni det funkar? Förslag på annat? Har lime, diverse torkade kryddor, ljust muscavadosocker, japansk och kinesisk soja. Ska man kanske blanda ihop någon marinad eller glaze? Som sagt, vill att det ska vara fräscht och rena smaker. Ingen asiatisk sötsur touch eller så.
Citera
2014-07-12, 11:15
Bannlyst
Kan man spara gnocchideg i kylen och tillaga dagen efter?
Citera
2014-07-12, 14:38
Medlem
Tänkte göra en fetaostpaj med cocktailtomater, ägg, ruccola, lök och soltorkade tomater. 15-20 oliver ingår också i receptet men eftersom jag ogillar oliver tänkte inte ta med dem. Vad kan vara en bra ersättning?
Citera
2014-07-12, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Tänkte göra en fetaostpaj med cocktailtomater, ägg, ruccola, lök och soltorkade tomater. 15-20 oliver ingår också i receptet men eftersom jag ogillar oliver tänkte inte ta med dem. Vad kan vara en bra ersättning?
Kapris.

~Paul~
Citera
2014-07-12, 18:07
Medlem
Gnomegirls avatar
Imorgon kommer min käre morbror på besök och jag tänkte bjuda på fläskfilet.
Lurar lite på att skära den i mindre bitar och smördegsinbaka dem. Tips på bra och god kryddning uppskattas.
Både morbror och jag gillar starkt kryddad mat.

MVH/Gnomegirl
Citera
2014-07-12, 19:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Imorgon kommer min käre morbror på besök och jag tänkte bjuda på fläskfilet.
Lurar lite på att skära den i mindre bitar och smördegsinbaka dem. Tips på bra och god kryddning uppskattas.
Både morbror och jag gillar starkt kryddad mat.

MVH/Gnomegirl
Passar smördegsinbakat med starkt kryddat? Om, chili och spiskummin.
Citera
2014-07-12, 20:39
Medlem
Imorgon ska jag grilla. Jag är sugen på pommes till köttet men tyvärr finns det ingen ugn att tillreda dem i. Kan man grilla pommes med lyckat resultat?
Citera
2014-07-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kapris.

~Paul~

Intressant förslag. Tack för tipset! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto