Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-19, 19:06
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har tre georgiska degknyten från ett restaurangbesök i förrgår, som är fyllda med färs och buljong.

Hur värmer man egentligen knyten/dumplings på bästa sätt? Bara rakt i mikron, eller på någon annan väg?
Jag skulle lagt dom på en liten tallrik i mikron med ett par matskedar vatten i botten och kört typ 2 till 2,5 minuter.
Kanske kortare tid (lite under 2 minuter) då det är buljong inuti så det inte börjar koka inuti får det att brista.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2021-08-19 kl. 19:08.
Citera
2021-08-19, 19:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Osäker om du trollar eller spelar dum(alternativt kanske är dum).

Det finns ångkokta dumplings, stekta dumplings och en kombination av båda.

Den typ av dumplings jag pratar om har namn som Gyoza och Guotie, mitt första inlägg speglar min bristande kunskap om georgiska köket därav killgissar ett alternativ till citerat trådinlägg. Därav du besvarar med ännu mer okunskap och bristande läsförståelse. Om du ska försöka spela smart, gör det där du framstår som smart.
Klart man kan steka dunplings, liksom man kan steka kokt potatis. Men då är det inte längre kokt potatis.
Citera
2021-08-19, 19:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Du förvärrar bara situationen för din egen del just nu. Logga ut och ta en paus från forumet.
På vilket sätt då? Är inte dumplings ångkokta, liksom kokt potatis är kokt?

Att man kan steka kokt potatis är väl knappast konstigt, och du kan steka kokta morötter.
Citera
2021-08-19, 21:25
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På vilket sätt då? Är inte dumplings ångkokta, liksom kokt potatis är kokt?

Att man kan steka kokt potatis är väl knappast konstigt, och du kan steka kokta morötter.
Dumplings kan tillagas på väldigt många olika sätt. "dumplings" betyder inte "ångkokt dumplings".
Precis som "potatis" inte betyder "kokt potatis".
Citera
2021-08-19, 23:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klart man kan steka dunplings, liksom man kan steka kokt potatis. Men då är det inte längre kokt potatis.

Hehe, kul läsning!

https://duckduckgo.com/?q=gyoza&iax=images&ia=images

https://content.api.news/v3/images/bin/26d6262e6e39d4085316fe49f41984cd
Senast redigerad av EastClintfood 2021-08-19 kl. 23:31.
Citera
2021-08-20, 19:59
Medlem
neuron-drones avatar
Jag har ris (inte sushiris), risvinäger, soja, lite olika grönsaker,en liten bit lax och inlagd ingefära.

Orkar inte stå med sushi. Hur blir det bäst att jag gör fusksushin? Har inga alger.
Citera
2021-08-20, 20:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag har ris (inte sushiris), risvinäger, soja, lite olika grönsaker,en liten bit lax och inlagd ingefära.

Orkar inte stå med sushi. Hur blir det bäst att jag gör fusksushin? Har inga alger.

Halstrad lax med soja, ingefära samt risvinäger bräserade grönsaker. Krydda med peppar och chili om du har.
Citera
2021-08-20, 20:21
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Halstrad lax med soja, ingefära samt risvinäger bräserade grönsaker. Krydda med peppar och chili om du har.

Det lät lite godare än som jag tänkt mig. Koka ris hacka det andra blanda som en slags pytt.
Citera
2021-08-20, 20:24
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det lät lite godare än som jag tänkt mig. Koka ris hacka det andra blanda som en slags pytt.

Det är ju fredag nu så kan du lyxa till med de få ingredienser som du har, såsen som blir över kan du ha till kokt ris.
Citera
2021-08-23, 00:27
Medlem
Hur länge kan man äta följande kost utan att det är någon större hälsofara?

*kycklingfilé
*ägg
*makrill
*broccoli
*avokado
*valnötter / pekannötter
*rapsolja

Anledningen till att jag undrar det här är för att jag just nu råkar ha ganska mycket av de här livsmedlen hemma och tycker att de smakar väldigt gott, och jag skulle gärna vilja spara lite pengar.

Är det något näringsämne som saknas i den där listan, eller kommer det där att fungera fint i några veckor?
Citera
2021-08-23, 00:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Hur länge kan man äta följande kost utan att det är någon större hälsofara?

*kycklingfilé
*ägg
*makrill
*broccoli
*avokado
*valnötter / pekannötter
*rapsolja

Anledningen till att jag undrar det här är för att jag just nu råkar ha ganska mycket av de här livsmedlen hemma och tycker att de smakar väldigt gott, och jag skulle gärna vilja spara lite pengar.

Är det något näringsämne som saknas i den där listan, eller kommer det där att fungera fint i några veckor?

Borde inte vara några problem, ganska standardgrejjer för en lågkolhydrat kost.
Citera
2021-08-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Borde inte vara några problem, ganska standardgrejjer för en lågkolhydrat kost.
Hehe ja, det är precis den typen av kost som jag gillar att hålla mig till.
Har nämligen planer på att testa den där ketodieten inom en snar framtid, så det är en annan stark anledning till varför jag siktar på ett lågt kolhydratinnehåll.

Ska nog förresten ta och handla lite hasselnötter och chiafrön imorgon också, eftersom de tydligen har ett relativt högt fiberinnehåll i förhållande till kolhydraterna - och fibrer brukar ju i regel vara lite kämpigt under en ketodiet, eftersom de ofta tar med sig en massa kolhydrater på köpet.
Senast redigerad av Mikael861 2021-08-23 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in