2014-07-11, 00:31
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
medan feministen i mig inser att en legalisering av prostitution skulle stärka objektifieringen av kvinnor.

Objektifiering av kvinnor är löjligt uppblåst som ett problem. Det är den urskiljninglösa svenska mentaliteten igen som inte kan sätta gränser.

Vi borde lobba för en lättare syn på objektifiering av kvinnor och fler sexiga kvinnokroppar i reklam och tv. Det skulle folket och samhället må bra av.

Då är sådant här ett mycket större problem, även när det är meant som humor.
http://www.youtube.com/watch?v=cy5zwaQ_A-E
Citera
2014-07-11, 00:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En prostituerad är inte utbytbar mot vilken kropp som helst- det är kroppen de köpt, inte kompetensen i sig.
Fast du upprepar ju bara dig.

Nej, inte utbytbar mot vilken annan prostituerad som helst, men en likvärdig. Precis som många andra yrken.

Du har fått flera exempel. Vi kan ta och lägga till skådespelare där man inte kan byta ut Bruce Willis hur som helst mot vem som helst, särskilt inte mitt i produktionen.
Citera
2014-07-11, 00:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fast du upprepar ju bara dig.

Nej, inte utbytbar mot vilken annan prostituerad som helst, men en likvärdig. Precis som många andra yrken.

Du har fått flera exempel. Vi kan ta och lägga till skådespelare där man inte kan byta ut Bruce Willis hur som helst mot vem som helst, särskilt inte mitt i produktionen.
Bruce Willis säljer inte en tjänst eller vara utan sig själv ...

Det är kroppen som skall vara likvärdig när du talar om prostituerade, eftersom det är kroppen man köper och inte kompetensen...

Givetvis upprepar jag mig - eftersom ni upprepar er och inte låtsas förstå skillnaden.
Citera
2014-07-11, 00:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Zlatan är inte utbytbar mor vem som helst, det är Zlatans kropp dem köpt. Målarens, byggjobbarens etc ...... var vill du komma med dravlet?
Nej, det är det inte - i de fallen är det deras kompetens. De är utbytbara mot vem som helst med samma eller bättre kompetens.
Citera
2014-07-11, 00:55
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte - i de fallen är det deras kompetens. De är utbytbara mot vem som helst med samma eller bättre kompetens.
Precis som den prostituerade. Hur länge till kör du det här döda spåret? Upplever du att du själv kommit på något smart?
Citera
2014-07-11, 01:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Precis som den prostituerade. Hur länge till kör du det här döda spåret? Upplever du att du själv kommit på något smart?
Det är du som rapar en uppenbar lögn.

En målare som är lång och slank kan utan problem bytas mot en kort och tjock, kvinna mot man, så länge kompetensen finns och arbetet utförs...

När det gäller prostituerade så köper du inte kompetensen utan kroppen - det är den som köparen brukar - som en vara..

Sen kan du försöka framhärda i din lögn om att det är "kompetensen" och att ditt köp skulle vara jämförligt med en anställning eller inhyrd personal ..

Vi vet båda att du ljuger för dig själv och andra, men jag förstår att du har ett behov av att försöka rationalisera och normalisera det du gör .. Det är vanligt bland avvikare.
Citera
2014-07-11, 01:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Bruce Willis säljer inte en tjänst eller vara utan sig själv ...

Det är kroppen som skall vara likvärdig när du talar om prostituerade, eftersom det är kroppen man köper och inte kompetensen...

Givetvis upprepar jag mig - eftersom ni upprepar er och inte låtsas förstå skillnaden.

Det är riktigt att jag inte förstår skillnaden eftersom jag inte ser sex som något syndigt, fult, eller annorlunda.

Det är för mig ingen fundamental skillnad på att ge oralsex och att ge massage. Eller att bära upp någons soffa fem våningar. Eller att åka bergochdalbana.

Det är alla fyra olika handlingar som passar sig i olika situationer, den ena är inte fulare än den andra. I samtliga fall gäller att det är en tjänst som utförs och att kunden har vissa förväntningar och krav som ibland blir tillfredsställda och ibland inte.

CherrylJul var i alla fall ärlig med att hon anser att sex är något som är speciellt, något som ska vara ömsesidig attraktion.

Ja, det kan man ju tycka om man vill.

Men var då i alla fall ärlig om att det enbart handlar om ett personligt moraliskt ställningstagande och att ni vill påtvinga er moral på andra.

Som jag redan konstaterat.
Citera
2014-07-11, 02:57
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenQul
Nej efterfrågan har inte alls minskat, den har bara gått ut på nätet och under jord - och även utomlands - istället. Att försöka få bort denna efterfrågan är ännu mer lönlöst än att få bort alkohol och droger. Och vi har redan sett vad förbudspolitik gör när man tittar på drogkriget i USA och när de försökte få bort alkoholen.
Det har ju kommit fram lite olika länkar och studier i tråden. I utvärderingen av lagen som regeringen gjorde kom de fram till att lagen tagit bort en stor del av gatuprostitutionen samt att även om marknaden bytt arena så har antalet prostituerade sjunkit efter att lagen infördes. http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf
Det säger visserligen inget direkt om efterfrågan, men ett visst samband tror jag nog det finns.

I en studie av Ekberg (2004) skriver hon att antal prostituerade i Sverige sjönk från 2500 till 1500 mellan att lagen infördes 1999 till 2002. Även där påpekas att även om den dolda marknaden (internet) blev större så blev hela marknaden mindre.
http://action.web.ca/home/catw/attach/Ekberg.pdf

I en nyare studie (2013) jämför man Sverige, Danmark och Tyskland med fokus på om legaliserad prostitution ökar människohandeln. Sverige som införde sexköpslagen 1999 och Danmark som vid samma tidpunkt legaliserade "individuell" prostitution.
Citat:
Importantly, the Global report also estimates the number of prostitutes in Denmark—about 6,000—to be three to four times larger than the number in Sweden. - http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X12001453
Med andra ord så blir det en större marknad av en legalisering, och en mindre marknad av en kriminalisering. För den delen kan det ju vara så som du säger att efterfrågan inte påverkas i lika stor utsträckning, ex. köparna åker till länder där det är lagligt. Jag tror generellt sett inte heller på en förbudspolitik, men man måste kunna hantera konsekvenserna som en legalisering medför och jag är inte riktigt säker på vi kan det. Många i Tyskland verkar ju missnöjda över att lagen inte uppnått de mål den ämnade uppnå.
Citera
2014-07-11, 04:43
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Mycket intressant tråd TS!!!

Ang. det fetade; Håller med dig TS o därför måste man börja i andra änden om man ska få bort prostitutionen helt. Däremot ser jag inte hur lagen generellt sett skulle kontrollera kvinnors sexualitet - kanske du vill förklara din tanke med kopplingen däremellan?
Jag håller själv på att bilda mig en uppfattning inom området, trådstarten var för mig en lite annorlunda infallsvinkel till diskussion om kvinnors sexualitet och sexköpslagen, samt om - och isf hur - dessa påverkar varandra. Allt som oftast vid prostitution så är det ju en man som köper en kvinna, för att förhindra detta inför vi en lag som utgår från att sexsäljaren (kvinnan) är offret. Snarare än att sexköpslagen handlar om kvinnors sexualitet menar jag nog att den påverkar vår syn på kvinnors sexualitet. Även om lagen i sig lägger skulden på sexköparen så säger vi med den vad kvinnor får och inte får göra med sina kroppar. Speciellt med tanke på - som du säger - att straffet för att köpa sex knappt är märkbart.

Citat:
Tycker att hela den här sexköpslagen är lite underlig faktiskt. Den grundar sig ju i vår svenska jämställdhetspolitik som innebär att man o kvinna ska ha samma möjligheter att bla skapa sina egna liv. Märk väl – både man o kvinna. Hela tänket runt lagen utgår från att kvinnan är offret o mannen förövaren. Nåja, det låter väl enkelt om det inte nu vore så att det är finns flera prostituerade män än kvinnor här i Sverige – men det har liksom fallit bort i hela diskussionen. Borde man inte lyfta mannens situation som hora likväl som kvinnans?

Lagen går ju ut på att avskräcka från sexköp men hittills har väl inte ens ngn sexköpare blivit dömd till fängelse för sexköp, vilket ju va lagstiftarens önskan med lagen när man också höjde maxstraffet till ett år.

Finns inget som visar att antalet sexköp har ökat sedan sexköpslagen kom o antalet anmälningar om sexköp har minskat. Finns olika faktorer som pekar på att det inte har med lagen i sig att göra, snarare är det så att polisens resurser minskat o också att Internetanvändningen ökar stort sen mitten av 90- talet där många sexuella kontakter knyts isf på gatan.

Idag finns alltför lite stöd för den som är prostituerad, finns ex möjlighet till provtagning, i viss mån samtalskontakt, nng kommun delar också ut preventionskit med ex kondomer, glidmedel, tandborste, säkerhetsguide o lite annat smått o gott.

Jag tycker att man borde fokusera mera o lägga stora resurser på dem som säljer sex – finns undersökningar som visar att åtskilliga tagit sig ur prostitution när de fått möjligheter till annan inkomstkälla, flyttat på ny ort, ordnat boende, missbruksvård, psykologbehandling mm. Det är väl där det mesta krutet ska läggas i så fall tycker jag. Lyft bort hororna o ge dem chansen till en annan livsstil i så fall - för, inga horor - inga torskar!
Den är underlig, den försvårar ju även för prostituerade att skydda sig själva. Organiserar de sig så kan de plötsligt bli straffade. Sexköpslagen är till för att hindra köpare, och kopplerilagen är till för att hindra säljare. Googlade och hittade den här, intressant: http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2007/07/26/kopplerilagen-ar-lagen-mot-prostitution/
Annars håller jag i stort med dig, mannens situation som prostituerad bör vara lika viktig och är kanske en diskussion som behöver föras mer, i den här tråden och det här sammanhanget kan vi dock fokusera på kvinnans roll
Finns det fler prostituerade män än kvinnor i Sverige?
Citera
2014-07-11, 08:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är riktigt att jag inte förstår skillnaden eftersom jag inte ser sex som något syndigt, fult, eller annorlunda.
Du ser tankar på sex som fult om personen tänker det om eller när något som du själv inte gillar - då spelar det ingen roll hur personen agerar..

Dessutom är det där ett luftargument eftersom kriminaliseringen inte handlar om att sex är fult utan att det är inte okej att köpa andra.

Citat:
Det är för mig ingen fundamental skillnad på att ge oralsex och att ge massage. Eller att bära upp någons soffa fem våningar. Eller att åka bergochdalbana.

Det är alla fyra olika handlingar som passar sig i olika situationer, den ena är inte fulare än den andra. I samtliga fall gäller att det är en tjänst som utförs och att kunden har vissa förväntningar och krav som ibland blir tillfredsställda och ibland inte.
Jo, det är skillnad på att ge oralsex och andra arbeten.
Vilket du givetvis också tycker eftersom du knappast skulle låta vem som helst ge dig oralsex bara för att kompetensen finns - och inte heller skulle ge oralsex till vem som helst bara för att du äger kompetensen.

Det spelar ingen roll hur mycket du försöker ljuga för dig själv och andra - för det är skillnad också för dig, med eller utan pengar i spel.

Citat:
CherrylJul var i alla fall ärlig med att hon anser att sex är något som är speciellt, något som ska vara ömsesidig attraktion.

Ja, det kan man ju tycka om man vill.

Men var då i alla fall ärlig om att det enbart handlar om ett personligt moraliskt ställningstagande och att ni vill påtvinga er moral på andra.

Som jag redan konstaterat.

Var ärlig själv om att det enbart handlar om din låga kvinnosyn och ditt värnande om din egen möjlighet att köpa sex.

Dock - ja, vi vill påtvinga torskarna samma moral som alla andra, eftersom det inte är okej att betrakta människor som handelsvaror.
Citera
2014-07-11, 08:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Jag håller själv på att bilda mig en uppfattning inom området, trådstarten var för mig en lite annorlunda infallsvinkel till diskussion om kvinnors sexualitet och sexköpslagen, samt om - och isf hur - dessa påverkar varandra. Allt som oftast vid prostitution så är det ju en man som köper en kvinna, för att förhindra detta inför vi en lag som utgår från att sexsäljaren (kvinnan) är offret. Snarare än att sexköpslagen handlar om kvinnors sexualitet menar jag nog att den påverkar vår syn på kvinnors sexualitet. Även om lagen i sig lägger skulden på sexköparen så säger vi med den vad kvinnor får och inte får göra med sina kroppar. Speciellt med tanke på - som du säger - att straffet för att köpa sex knappt är märkbart.

Den är underlig, den försvårar ju även för prostituerade att skydda sig själva. Organiserar de sig så kan de plötsligt bli straffade. Sexköpslagen är till för att hindra köpare, och kopplerilagen är till för att hindra säljare. Googlade och hittade den här, intressant: http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2007/07/26/kopplerilagen-ar-lagen-mot-prostitution/
Annars håller jag i stort med dig, mannens situation som prostituerad bör vara lika viktig och är kanske en diskussion som behöver föras mer, i den här tråden och det här sammanhanget kan vi dock fokusera på kvinnans roll
Finns det fler prostituerade män än kvinnor i Sverige?
Varför skulle de riskera att bli straffade för att de organiserar sig?
Citera
2014-07-11, 08:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Mycket intressant tråd TS!!!

Ang. det fetade; Håller med dig TS o därför måste man börja i andra änden om man ska få bort prostitutionen helt. Däremot ser jag inte hur lagen generellt sett skulle kontrollera kvinnors sexualitet - kanske du vill förklara din tanke med kopplingen däremellan?

Tycker att hela den här sexköpslagen är lite underlig faktiskt. Den grundar sig ju i vår svenska jämställdhetspolitik som innebär att man o kvinna ska ha samma möjligheter att bla skapa sina egna liv. Märk väl – både man o kvinna. Hela tänket runt lagen utgår från att kvinnan är offret o mannen förövaren. Nåja, det låter väl enkelt om det inte nu vore så att det är finns flera prostituerade män än kvinnor här i Sverige – men det har liksom fallit bort i hela diskussionen. Borde man inte lyfta mannens situation som hora likväl som kvinnans?

Lagen går ju ut på att avskräcka från sexköp men hittills har väl inte ens ngn sexköpare blivit dömd till fängelse för sexköp, vilket ju va lagstiftarens önskan med lagen när man också höjde maxstraffet till ett år.

Finns inget som visar att antalet sexköp har ökat sedan sexköpslagen kom o antalet anmälningar om sexköp har minskat. Finns olika faktorer som pekar på att det inte har med lagen i sig att göra, snarare är det så att polisens resurser minskat o också att Internetanvändningen ökar stort sen mitten av 90- talet där många sexuella kontakter knyts isf på gatan.

Idag finns alltför lite stöd för den som är prostituerad, finns ex möjlighet till provtagning, i viss mån samtalskontakt, nng kommun delar också ut preventionskit med ex kondomer, glidmedel, tandborste, säkerhetsguide o lite annat smått o gott.

Jag tycker att man borde fokusera mera o lägga stora resurser på dem som säljer sex – finns undersökningar som visar att åtskilliga tagit sig ur prostitution när de fått möjligheter till annan inkomstkälla, flyttat på ny ort, ordnat boende, missbruksvård, psykologbehandling mm. Det är väl där det mesta krutet ska läggas i så fall tycker jag. Lyft bort hororna o ge dem chansen till en annan livsstil i så fall - för, inga horor - inga torskar!
Om man skulle utgå från det många i tråden hävdar - att prostituerade som säljer sig har gjort ett medvetet val och trivs med det - varför skulle det då behövas extra resurser i form av t ex samtalskontakt och andra åtgärder för de prostituerade?
Det talar ju mot sig själv om hur oskadligt och likt prostitution skulle vara ett vanligt arbete ..

Om de prostituerade är så medvetna - behöver de då upplysas om kondom - och om de tjänar så bra, vad skulle då skälet vara att ge dem gratis kondomer och annat. Är det ett jobb som drar in så mycket mer än svensson tjänar så bör de ju ha råd att köpa detta själv.

Det blir motsägelsefullt att i ena andetaget säga att det handlar om medvetet val, vilja osv.. för att i nästa säga att de skall ha extra resurser för att motverka olika typer av skador och risker som sysslan för med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in