2014-07-11, 09:30
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle de riskera att bli straffade för att de organiserar sig?
Kopplerilagen
Citera
2014-07-11, 09:36
Medlem
Citat:
Det är du som rapar en uppenbar lögn.

En målare som är lång och slank kan utan problem bytas mot en kort och tjock, kvinna mot man, så länge kompetensen finns och arbetet utförs...

När det gäller prostituerade så köper du inte kompetensen utan kroppen - det är den som köparen brukar - som en vara..

Sen kan du försöka framhärda i din lögn om att det är "kompetensen" och att ditt köp skulle vara jämförligt med en anställning eller inhyrd personal ..

Vi vet båda att du ljuger för dig själv och andra, men jag förstår att du har ett behov av att försöka rationalisera och normalisera det du gör .. Det är vanligt bland avvikare.
Du köper ju Zlatans kropp också. Elitfotboll är ingen kul historia för kroppen, skadorna är många. I kontrakten finns klausuler som hindrar Zlatan att leva sitt liv som han vill, ingen skidåkning och fotboll utanför klubben.

Byggjobbarne får inte sällan förslitningsskador. Du nyttjar i högsta grad deras kropp.

Målare mår inte heller alltid bra av rengöringsmedel och dylikt. Du köper deras kropp och betalar för deras ohälsa. Etc.

Mår alla eskorter dåligt menar du? Säljer sexuella tjänster mot deras vilja?

Eskorter har ju krav på klienterna. En del mer andra mindre. Finns ju många exempel på eskorter som avslutat en stamkund om han blir förälskad och blir för nära. Eskorterna sitter på makten.
Citera
2014-07-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Det har ju kommit fram lite olika länkar och studier i tråden. I utvärderingen av lagen som regeringen gjorde kom de fram till att lagen tagit bort en stor del av gatuprostitutionen samt att även om marknaden bytt arena så har antalet prostituerade sjunkit efter att lagen infördes. http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf
Det säger visserligen inget direkt om efterfrågan, men ett visst samband tror jag nog det finns.

I en studie av Ekberg (2004) skriver hon att antal prostituerade i Sverige sjönk från 2500 till 1500 mellan att lagen infördes 1999 till 2002. Även där påpekas att även om den dolda marknaden (internet) blev större så blev hela marknaden mindre.
http://action.web.ca/home/catw/attach/Ekberg.pdf

I en nyare studie (2013) jämför man Sverige, Danmark och Tyskland med fokus på om legaliserad prostitution ökar människohandeln. Sverige som införde sexköpslagen 1999 och Danmark som vid samma tidpunkt legaliserade "individuell" prostitution.

Med andra ord så blir det en större marknad av en legalisering, och en mindre marknad av en kriminalisering. För den delen kan det ju vara så som du säger att efterfrågan inte påverkas i lika stor utsträckning, ex. köparna åker till länder där det är lagligt. Jag tror generellt sett inte heller på en förbudspolitik, men man måste kunna hantera konsekvenserna som en legalisering medför och jag är inte riktigt säker på vi kan det. Många i Tyskland verkar ju missnöjda över att lagen inte uppnått de mål den ämnade uppnå.
Du tror inte att mörkertalet ökat i och med kriminaliseringen. Men visst, det blir ju snyggare politiska siffror.

Du menar att USA har ett litet problem med trafficking kontra Tyskland?
Citera
2014-07-11, 09:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du ser tankar på sex som fult om personen tänker det om eller när något som du själv inte gillar - då spelar det ingen roll hur personen agerar..
NEJ det gör jag verkligen inte. Jag vill inte heller att min läkare skall dricka vin när han jobbar. Det innebär inte att jag tycker det är syndigt att dricka vin eller att jag vill kriminalisera vin-gårdar.
Citat:
Dessutom är det där ett luftargument eftersom kriminaliseringen inte handlar om att sex är fult utan att det är inte okej att köpa andra.
NEJ det handlar det inte alls om eftersom man "köper andra" även i många andra yrken.
Citat:
Jo, det är skillnad på att ge oralsex och andra arbeten.
Ingen fundamental skillnad nej, såvida man inte tycker sex är något fult och syndigt.
Citat:
Vilket du givetvis också tycker eftersom du knappast skulle låta vem som helst ge dig oralsex bara för att kompetensen finns
Nej det skulle jag inte. Jag skulle inte låta vem som helst komma in i min lägenhet heller.
Citat:
och inte heller skulle ge oralsex till vem som helst bara för att du äger kompetensen.
Det stämmer. Jag skulle inte bära en soffa till vem som helst heller.

Såvida jag inte fick bra betalt. Då skulle jag ge både oral-sex och bära soffan.
Citat:
Det spelar ingen roll hur mycket du försöker ljuga för dig själv och andra - för det är skillnad också för dig, med eller utan pengar i spel.
Nope, sorry.
Citat:
Var ärlig själv om att det enbart handlar om din låga kvinnosyn och ditt värnande om din egen möjlighet att köpa sex.
Nej, min kvinnosyn ser kvinnor som individer precis som män och det är inget lågt med det.

Jag köper inte sex, och jag behöver inte köpa sex. Jag köper inga tv-kanaler heller, då jag inte har behov av TV.
Citat:
Dock - ja, vi vill påtvinga torskarna samma moral som alla andra, eftersom det inte är okej att betrakta människor som handelsvaror.
Men man handlar inte med människor utan man köper en tjänst, som redan har visats.
Citera
2014-07-11, 09:47
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Du tror inte att mörkertalet ökat i och med kriminaliseringen. Men visst, det blir ju snyggare politiska siffror.

Du menar att USA har ett litet problem med trafficking kontra Tyskland?
Nej, jag tror helt klart att mörkertalen ökar med en kriminalisering. Det vet jag inte, har dom?
Citera
2014-07-11, 09:50
Medlem
Citat:
Nej, jag tror helt klart att mörkertalen ökar med en kriminalisering. Det vet jag inte, har dom?
Döm själv:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_trafficking_in_the_United_States

Det finns nog många andra faktorer som skiljer Sverige och Tyskland som kan förklara mindre trafficking här, tex geografiskt läge.

Mycket skeptisk till svensk forskning om det här då perspektivet alltid är ultrafeministiskt och naturligtvis vill skydda denna lag och visa hur bra den fungerar.

Det är dock ett svårt område att forska på. Oavsett, sexköpslagen är inte motiverad av att vi inte vill ha trafficking. Trafficking blir inte lagligt för att samtyckande sexköp blir det.
Senast redigerad av lillskrot 2014-07-11 kl. 09:53.
Citera
2014-07-11, 10:25
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det finns nog många andra faktorer som skiljer Sverige och Tyskland som kan förklara mindre trafficking här, tex geografiskt läge.

Mycket skeptisk till svensk forskning om det här då perspektivet alltid är ultrafeministiskt och naturligtvis vill skydda denna lag och visa hur bra den fungerar.

Det är dock ett svårt område att forska på. Oavsett, sexköpslagen är inte motiverad av att vi inte vill ha trafficking. Trafficking blir inte lagligt för att samtyckande sexköp blir det.
Japp, det finns flera faktorer som påverkar. Geografiskt läge, invandring, hur rikt landet är, osv.

Det är ett väldigt svårt område att studera, i Sverige kan man läsa att antal traffickingoffer mellan 2000-2003 uppskattas till någonstans mellan 200-600 per år. Det är ett rätt rejält stort spann. Det finns heller ingen data om traffickingoffer innan 1999 så det går ju inte att säga något om trafficking före/efter lagen infördes. Det som de då gör är att jämföra med andra länder, men nog om det nu, vill man veta mer finns det länkat att läsa.
Citera
2014-07-11, 10:38
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
NEJ det gör jag verkligen inte. Jag vill inte heller att min läkare skall dricka vin när han jobbar. Det innebär inte att jag tycker det är syndigt att dricka vin eller att jag vill kriminalisera vin-gårdar.
...
Men man handlar inte med människor utan man köper en tjänst, som redan har visats.

Bra svar, som säkerligen inte kan kontras utan ännu fler floskler och moralpek.

Tror att sexköpslagen och all hysteri mot sexköp är ett tecken från kvinnor som känner sig undergivna i samhället. De har blivit skogstokiga och vill minska männens möjligheter att leva ut sina liv. De är inte det minsta brydda om de kvinnor som prostituerar sig av egen vilja. De avfärdas bara genom att förneka deras existens.
Citera
2014-07-11, 11:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Bruce Willis säljer inte en tjänst eller vara utan sig själv ...

Det är kroppen som skall vara likvärdig när du talar om prostituerade, eftersom det är kroppen man köper och inte kompetensen...

Givetvis upprepar jag mig - eftersom ni upprepar er och inte låtsas förstå skillnaden.
Man köper mer än kroppen.

She´s working, she does a work... han/hon köper ett arbete. du säger att kroppen är köpt, visst.. men behåller svinet kroppen? skulle kroppen vara köpt, skulle han förfoga över den vilket hallickar iofs också mkt riktigt gör, men de förfogar ditt pucko över betydligt mer än hennes rätt att sälja ditt ärkepucko.

Men du har inte heller pluggat statskunskap vad som märks.
Citera
2014-07-11, 12:30
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Finns det fler prostituerade män än kvinnor i Sverige?

Ja visst! - det är långt fler prostituerade killar än prostituerade tjejer! Har varit ett välkänt faktum under lång tid likaså det faktum att killar står för 2 av 3 självmord o siffran ökar.

Dessa faktum verkar dock inte va lika intressanta att diskutera i vårt samhälle.
Citera
2014-07-11, 12:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kopplerilagen
Om de organiserar sig för att ragga kunder åt andra - ja, då faller det under kopplerilagen.

Men att organisera sig av andra skäl gör inte det.
Citera
2014-07-11, 12:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Ja visst! - det är långt fler prostituerade killar än prostituerade tjejer! Har varit ett välkänt faktum under lång tid likaså det faktum att killar står för 2 av 3 självmord o siffran ökar.

Dessa faktum verkar dock inte va lika intressanta att diskutera i vårt samhälle.
Nej, det där stämmer inte. Majoriteten av de som är i prostitution är kvinnor. Däremot har fler män än kvinnor provat på prostitution någon gång - de flesta blir dock inte fast i branschen såsom kvinnorna blir..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in