Citat:
Ursprungligen postat av
Extra
Hade jag trott att det går att få bort all efterfrågan på sexuella tjänster hade jag kunnat köpa deras argument, men jag tror inte att det går. Anledningen till det är att sex är så djupt mänskligt och har en så stor roll i samhället. Jämförelsen med droger, eller berusningsmedel ö.h.t, känns inte långt bort.
Det jag menar med allt detta är att sexköpslagen spelar en stor roll för hur vi kontrollerar kvinnors sexualitet. Angreppssättet som F! och många feminister har gör alltså målet (jämställdhet) en björntjänst. Så, vad tycker ni? Har jag en poäng eller är jag helt ute och cyklar?
Mycket intressant tråd TS!!!
Ang. det fetade; Håller med dig TS o därför måste man börja i andra änden om man ska få bort prostitutionen helt. Däremot ser jag inte hur lagen generellt sett skulle kontrollera kvinnors sexualitet - kanske du vill förklara din tanke med kopplingen däremellan?
Tycker att hela den här sexköpslagen är lite underlig faktiskt. Den grundar sig ju i vår svenska jämställdhetspolitik som innebär att man o kvinna ska ha samma möjligheter att bla skapa sina egna liv. Märk väl – både man o kvinna. Hela tänket runt lagen utgår från att kvinnan är offret o mannen förövaren. Nåja, det låter väl enkelt om det inte nu vore så att det är finns flera prostituerade män än kvinnor här i Sverige – men det har liksom fallit bort i hela diskussionen. Borde man inte lyfta mannens situation som hora likväl som kvinnans?
Lagen går ju ut på att avskräcka från sexköp men hittills har väl inte ens ngn sexköpare blivit dömd till fängelse för sexköp, vilket ju va lagstiftarens önskan med lagen när man också höjde maxstraffet till ett år.
Finns inget som visar att antalet sexköp har ökat sedan sexköpslagen kom o antalet anmälningar om sexköp har minskat. Finns olika faktorer som pekar på att det inte har med lagen i sig att göra, snarare är det så att polisens resurser minskat o också att Internetanvändningen ökar stort sen mitten av 90- talet där många sexuella kontakter knyts isf på gatan.
Idag finns alltför lite stöd för den som är prostituerad, finns ex möjlighet till provtagning, i viss mån samtalskontakt, nng kommun delar också ut preventionskit med ex kondomer, glidmedel, tandborste, säkerhetsguide o lite annat smått o gott.
Jag tycker att man borde fokusera mera o lägga stora resurser på dem som säljer sex – finns undersökningar som visar att åtskilliga tagit sig ur prostitution när de fått möjligheter till annan inkomstkälla, flyttat på ny ort, ordnat boende, missbruksvård, psykologbehandling mm. Det är väl där det mesta krutet ska läggas i så fall tycker jag. Lyft bort hororna o ge dem chansen till en annan livsstil i så fall - för, inga horor - inga torskar!