2014-07-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av la$$e
Sluta vattna när dom blommar eller strax innan. Ja de producerar mer opium om dom är nära uttorkning så det spelar roll vad du än ska göra med dom.

Läste nån som sa att man ska sluta vattna när dom börjar bruna lite eftersom dom torkar automatiskt ändå.
Verkar som alla säger olika. Så vad säger ni andra?
Citera
2014-07-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSebastior
När slutar du vattna dom för att få bästa styrkan? Eller är det bara när man skär dom?
Har hört att man ska sluta vattna nån gång, men minns inte när, men typ en vecka innan dom börjat mogna (med det är för när man skär dom) så att opiumet blir starkare.

Spelar det roll om man ska torka dom bara?
Sluta inte vattna. Om du skär av knopparna vartefter de kommer brukar vallmon sätta nya blommor.
Citera
2014-07-09, 18:33
Medlem
Aha, Men jag slutar nog vattna ändå när dom börjar bli bruna, för den som sa man skulle det va botanist och sa att dom kan mögla annars, vill inte ha mögliga arrangemang, även om möglet säkert kommer på insidan, kommer väl äta sig ut tids nog.
Säkert börja lukta då också heh.
Citera
2014-07-09, 21:57
Medlem
Bästa sättet att spara opiumet? om man tex lämnar prover bla bla bla så man inte kan prova, är det att bara knipsa av kapslarna och torka?

eller snitta upp dom och spara opiumlatexet i kylen eller någon som har nån bra ide? har läst första inlägget vad stormamma skriver men vill va helt säker :P

Mvh
Citera
2014-07-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte9
Bästa sättet att spara opiumet? om man tex lämnar prover bla bla bla så man inte kan prova, är det att bara knipsa av kapslarna och torka?

eller snitta upp dom och spara opiumlatexet i kylen eller någon som har nån bra ide? har läst första inlägget vad stormamma skriver men vill va helt säker :P

Mvh
Morfin är väldigt stabilt och kommer hålla sig säkert 15-20 år om du förvarar torrt och svalt.
Citera
2014-07-10, 17:36
Medlem
Jag har hört att opium i sig själv är jävlar i det stabilt, förvaras det rätt kan det hålla i generationer har jag läst.
Men det är då råopium.

Hur länge håller kapslarna?
Citera
2014-07-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Morfin är väldigt stabilt och kommer hålla sig säkert 15-20 år om du förvarar torrt och svalt.

Okej tack så mycket i kylen borde väll funka fint då?

En fråga till om nån kan svara på, några av mnia pionvallmos har blommat, dom hade bladen ute i 2-3 dagar, sen nu ikväll tappde dom bladen redan? :S Går det fortfarande att mjölka kapslarna eller?

Eller borde jag göra något annat med dom?

Mvh
Citera
2014-07-10, 20:12
Medlem
Citat:
Okej tack så mycket i kylen borde väll funka fint då?
Kylen är antagligen det fuktigaste stället i hela huset, så nej. Förvara dem som du skulle förvarat medicin, typ i städskåpet.
Citat:
En fråga till om nån kan svara på, några av mnia pionvallmos har blommat, dom hade bladen ute i 2-3 dagar, sen nu ikväll tappde dom bladen redan? :S Går det fortfarande att mjölka kapslarna eller?
Kapslarna mjölkas när bladen fallit av, inte innan. 2-3 dagar är normal blomtid.
Citera
2014-07-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Kylen är antagligen det fuktigaste stället i hela huset, så nej. Förvara dem som du skulle förvarat medicin, typ i städskåpet.
Kapslarna mjölkas när bladen fallit av, inte innan. 2-3 dagar är normal blomtid.

Ahh okej tusen tack för hjälpen!! uppskattas! trodde blom tiden skulle va längre

men dåså, och visst ska man vänta typ 7-10 dagar innan man skördar kapslarna?

Mvh
Citera
2014-07-16, 20:38
Medlem
Någon som brukar koka allt på svagvärme tills det kletiga är kvar? :P

Någon som vet om det är slöseri på göra detta eller?

Och om man väljer att göra opium ska man då koka med kapslar,rötter,skälkar,blad allt?

Någon som är kunnig inom detta eller som har gjort detta med lyckat resultat som har lust att hjälpa mig? =)

Mvh
Citera
2014-07-16, 22:27
Medlem
Citat:
Någon som brukar koka allt på svagvärme tills det kletiga är kvar? :P

Någon som vet om det är slöseri på göra detta eller?

Och om man väljer att göra opium ska man då koka med kapslar,rötter,skälkar,blad allt?

Någon som är kunnig inom detta eller som har gjort detta med lyckat resultat som har lust att hjälpa mig? =)

Mvh
Jag har gjort detta och blev besviken på resultatet. Den klibbiga svårhanterliga geggan som blir kvar är inte enbart råopium utan även en massa slaggprodukter från plantan vilket ger det en hemsk smak. Kan gå att slänga det i en opiumpipa och få bra resultat (har inte testat) men jag kommer i framtiden att dricka teet istället för att avdunsta det.

Vissa opiater sönderfaller vid högre temp så håll aldrig mer än 70 grader när du avdunstar
Citera
2014-07-18, 11:07
Medlem
Hessians avatar
Är det värt att gräva upp hela jämrans plantan för att göra te på både knopp och rot, eller ska jag göra någon sorts laudanum av roten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in