2014-04-21, 16:04
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Det har gått cirka 7 dagar sedan jag planterade mina, ännu har inget ploppat upp.

Jag vattnar regelbundet, alltså nästan varje morgon eller vid behov. Täcker över med plastfolie med några små hål i.

Använder torvkrukor och de får stå i en inglasad balkong där det kan bli riktigt varmt om det är soligt - som det varit under påskdagarna. Torvkrukorna står i direkt riktning mot solen också. Grader kan variera mellan 12-22 c.

Brukar det ta så lång tid för opiumvallmo att gro eller gör jag något fel?

Det tog som sagt 18 dagar för mig. Jag hade inge plastfolie eller något på.
Citera
2014-04-21, 16:20
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Det tog som sagt 18 dagar för mig. Jag hade inge plastfolie eller något på.
Vilken miljö odlas de på? Vilken jord, temperatur osv.? Och hur ofta vattnar du?

Folien har jag mest för att förhindra uttorkning och avdunstning då den förvaras vid sol.
Citera
2014-04-21, 16:21
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Vilken miljö odlas de på? Vilken jord, temperatur osv.? Och hur ofta vattnar du?

Folien har jag mest för att förhindra uttorkning och avdunstning då den förvaras vid sol.

Utomhus och blomjord. Kvällssol har dem
Citera
2014-04-21, 16:32
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Utomhus och blomjord. Kvällssol har dem
Härligt.

Själv kör jag med planteringsjord, det har ingen större betydelse hoppas jag?
Citera
2014-04-27, 22:51
Medlem
Swecans avatar
Tjena tänkte höra om Black Peoney (pionvallmo) funkar bra för att odla och framställa opium?
Citera
2014-04-28, 16:06
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swecan
Tjena tänkte höra om Black Peoney (pionvallmo) funkar bra för att odla och framställa opium?
Har kanske köpt denna själv hehe. Tänkte bara fråga för säkerhetskull, man ska alltså vänta tills blombladen har ramlat av innan processen kan börja?
Citera
2014-05-01, 03:14
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:

Tänk bara på att för hög luftfuktighet kan få groddarna att börja ruttna.

Det här bör du ju iofs märkt om det varit ett problem, så jag skriver det mer som ett allmänt råd till de andra som läser tråden.

Citat:
Härligt.

Själv kör jag med planteringsjord, det har ingen större betydelse hoppas jag?

Nej, det har ingen större betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Swecan

Hade du sökt i tråden hade du sett att sorten redan är omnämnd och är potent.

Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Har kanske köpt denna själv hehe. Tänkte bara fråga för säkerhetskull, man ska alltså vänta tills blombladen har ramlat av innan processen kan börja?

Ja, det ska du. Ett par dagar/en vecka efter att kronbladen fällts blir kapseln vit/frostig och det är då det är dags att skörda.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har varit inaktiv en, vad jag upplevt det som, väldigt lång period nu, och har därför inte haft möjlighet att besvara de frågor som ställts i tråden. Är det någon som känner sig förbisedd så är det bara att skriva i tråden igen. Jag skall göra mitt yttersta när det kommer till närvaro i tråden och på forumet i allmänhet.
Citera
2014-05-01, 13:43
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Jag har varit inaktiv en, vad jag upplevt det som, väldigt lång period nu, och har därför inte haft möjlighet att besvara de frågor som ställts i tråden. Är det någon som känner sig förbisedd så är det bara att skriva i tråden igen. Jag skall göra mitt yttersta när det kommer till närvaro i tråden och på forumet i allmänhet.
Jo jag undrar en grej. Hur gallrar man och när ska man gallra?

De har hunnit växa en 2 cm ungefär och de växer väldigt tätt då jag bara slängde i lite frön och hoppades på det bästa. Planterar i torvkrukor för att underlätta ev. omplantering.

Bör man kanske vänta tills de växt till sig lite stabila (5-6 cm) och sedan klippa de man inte vill och lämna 1-2 strån kvar?
Citera
2014-05-02, 17:59
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Jo jag undrar en grej. Hur gallrar man och när ska man gallra?

De har hunnit växa en 2 cm ungefär och de växer väldigt tätt då jag bara slängde i lite frön och hoppades på det bästa. Planterar i torvkrukor för att underlätta ev. omplantering.

Bör man kanske vänta tills de växt till sig lite stabila (5-6 cm) och sedan klippa de man inte vill och lämna 1-2 strån kvar?

Först ska du, precis som du är inne på, vänta tills de växt till sig lite bättre. Nu kan du välja om du vill rensa genom att klippa ner de mindre plantorna eller försöka separera växterna för att sedan skola in dem i en större kruka med mer plats, eller fler småkrukor.

Väljer du att klippa ner dem så ser jag ingen anledning till att vänta med att göra så. Möjligtvis om du är osäker på vilka du ska spara..

Väljer du att separera plantorna så låter du jorden torka ut lite, vänd upp och ner på krukorna och sätt jordklumparna i ett vattenbad tills jorden löser upp sig och försök sedan försiktigt separera de olika plantorna genom att nypa isär jorden.

Tänk bara på att vallmon har väldigt känsliga rötter, och ovan nämnda metod bör inte utesluta den andra typen av gallring, om man av någon anledning skulle råka begå ett misstag.

Vill du gallra á la gyllene triangeln låter du istället plantorna kämpa för sin överlevnad tills de är någonstans mellan 20-30 cm höga, först då rensar du ut de svagaste individerna. Vill du transplantera de mindre plantorna räcker det med att köra ner händerna i jorden, då rötterna har växt sig kraftiga.

Traditionellt sett ska du sikta på att ha mellan 8 och 12 plantor per m2.

Själv har jag, av ren lätja, valt att inte gallra. Vilket ju också är ett alternativ.

Citera
2014-05-04, 23:46
Medlem
Jag har ett riktigt jävla bra tips!!! Blev helt lyrisk när jag såg det själv. Det är att om man vill skaffa RIKTIGT FEEEEEETA och POTENTA frön, då ska man besöka eBay. Där finns det ett hav av olika frö leverantörer. Man skapar lätt ett konto, och för en tio, elva kr får man allt från 250 å upp till några tusen frön. Man får det hem i brevlådan på några dagar. Skriv bara "poppy seeds" i sökfältet på eBay, så kommer det fram tusentals träffar. Att föredra är sorterna Persian White, Danish Drawft eller Danska Flaggan, Turkish Poppy, Hens and Chicken och Tasmanien Purpel. Dessa är kända för att vara potenta. Men eftersom det inte kostar så mkt, 10-20kr så hade jag provat å sätta lite ovanliga sorter oxå. Leta upp sånna som inte tar för mkt betalt för frakten. Leta helst upp dom som har "Free Shippin".

Enjoy.... Och lycka till
Citera
2014-05-04, 23:49
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marygirl
Enjoy.... Och lycka till
Var tror du jag beställt mina?

Förresten, får man se en bild på dina skapelser kanske (alltså plantor)?
Citera
2014-05-04, 23:52
Avstängd
Lacerdas avatar
Jasså du Marygirl, säger du det? Och hur tjänar du ditt levebröd om man får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in