2010-08-15, 14:02
Medlem
Aebischers avatar
se där ja
Citera
2010-08-15, 22:59
Medlem
eldduvas avatar
18 dagar. Podsen börjar bli lilaaktiga nu, men fortfarande ingen brun ring. Vad säger ni?
Citera
2010-08-15, 22:59
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldduva
18 dagar. Podsen börjar bli lilaaktiga nu, men fortfarande ingen brun ring. Vad säger ni?

Det är dags!
Citera
2010-08-17, 12:13
Medlem
Är detta opium valmo?

Jag hittade en ganska stor odling av dessa växter i mitt område och jag plockade några för att jag var nyfiken och jag inte trodde ägaren skulle sakna eller ens märka om några stycken var borta. Jag tog hem dem för att extrahera opiumet genom att göra ett ytligt snitt på bollen som jag läste på internet men insidan var väldigt torr och full av små svarta frön. I odlingen fanns det några halvöppna röda blommor och växterna var ungefär mellan 30-80 cm höga, kanske 60 i snitt. Var jag för tidigt/sent ute? Var det ens riktig opium vallmo?

http://img32.imageshack.us/gal.php?g=dsc00040gx.jpg
Ursäkta kvalitén.
Citera
2010-08-17, 12:16
Medlem
iipods avatar
Citera
2010-08-17, 12:18
Medlem
ABBORREs avatar
Kan vara Cinnamomum verum.
Citera
2010-08-17, 12:23
Medlem
SurTrollets avatar
Det är mycket möjligt att det är men som det ser ut så är de rätt "övermogna" vilket inte alls är bra för potensen då alkaloiderna bryts ner snabbt när kapslarna förmultnar.

Sen finns det en hel drös med trådar där du kan fråga frågor som denna (tex en klistrat odlingstråd där "expertisen" håller till dessutom).
https://www.flashback.org/t83777

Edit: Där var du allt snabb honken..
Senast redigerad av SurTrollet 2010-08-17 kl. 12:29.
Citera
2010-08-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Det är mycket möjligt att det är men som det ser ut så är de rätt "övermogna" vilket inte alls är bra för potensen då alkaloiderna bryts ner snabbt när kapslarna förmultnar.
Det kom inte ut nånting när jag skar i den, den var nästan helt torr. Borde inte blommorna ha blommat över isf? och plantorna högre? Jag har sett dom förut på det stället men då visste jag inte vad det var och då va dom omkring 100-150 cm tror jag. Om dom är övermogna kommer dom fortsätta sin livscykel själva eller måste man plantera om dom?
Citera
2010-08-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Det kom inte ut nånting när jag skar i den, den var nästan helt torr. Borde inte blommorna ha blommat över isf? och plantorna högre? Jag har sett dom förut på det stället men då visste jag inte vad det var och då va dom omkring 100-150 cm tror jag. Om dom är övermogna kommer dom fortsätta sin livscykel själva eller måste man plantera om dom?
Citera
2010-08-17, 14:34
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seekern
Hittar du inga gröna fina knoppar på "ditt" ställe så är säsongen över, halvförmultnade exemplar funkar inte övht. Såhär ska de se ut: http://www.poppysupply.com/images/opium_poppy.jpg
Citera
2010-08-18, 17:05
Medlem
HeavyMentals avatar
Jag sådde i maj ca 400g(runt miljonen frön) efter diverse åkerkanter o dyl.
Jag har otåligt åkt runt och inventerat såddplatserna varannan vecka ungefär, och döm om min besvikelse när jag inte hittat en enda vallmoplanta!
0% utdelning..
Antagligen har det varit för torrt.
Nästa år ska jag välja såddplats mer omosorgsfult, och böka runt med jorden, vattna och hela kitet, istället för att som i år bara kasta ut fröna och hoppas på det bästa.
Citera
2010-08-26, 12:40
Medlem
Måste kapslarna vara torkade för att göra tinkur eller thé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in