Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman87
Att mäta intelligens med Iq är väldigt gammaldags och omodernt. Jag är inte käkslostyrd, men Joel "mongot" Anders brott talar klart för att han är intellectually challenged, milt sagt. På ren svenska "efterbliven". Han är väl ungefär på en 9-årings nivå.
Att mäta intelligens med IQ är den intelligensmätning som vunnit mest stöd av forskningsrön. Ska man inkludera känslor, moral och empati i intelligensbegreppet så kan man lika gärna inkludera allt möjligt i intelligensbegreppet. Man måste dra en gräns nånstans. Men det ämnet hör till en annan tråd.
Jag tycker att kalla någon för mongo som mellannamn är ett tecken på att man låter sina känslor ta över. Men det är vi väl alla mer eller mindre, dvs. känslostyrda.
Angående efterblivenhet så hänvisar jag till den vedertagna definitionen på "intellectually challenged". Googla det. Platsar man i Mensa så uppfyller man automatiskt inte kriterierna för mental retardation. Men enligt din definition av efterblivenhet så är det uppenbarligen möjligt att alla som du inte gillar är efterblivna. Tyder på ett resonemang och en begreppsbildning som ligger på en nioårings nivå.
Men om vi säger såhär istället: Man kan vara känslomässigt efterbliven, dvs. ha känslor som ligger på ett barns nivå. Ja, då kan man väl säga att Ander vid gärningstillfällena låg på en nioårings nivå, känslomässigt alltså. Fair enough.