Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Även om nu inte Aspbergerpersoner är direkt överrepresenterade som mördare så är det faktiskt så att de flesta planerade mord, eller som i det här fallet, serier av planlagt våld begås av personer med någon form av diagnos.
Vet du om de fick diagnosen före eller efter dåden?
Vet du om de var medicinerade?
Sådant spelar in mer. Aftonbladsstatistik är jag inte intresserad utav.
Citat:
Den av dina meningar jag fetmarkerat: Jag antar att du hit räknar in vanliga fyllebråk o krogslagsmål?
Våldsbrott är våldsbrott. Detta har jag läst inte för så länge sedan. Vet ej hur det ser ut med djurplågeri dock. Förmodligen samma sak där. Psykopatidiagnosen och vanligt skit som ångest undantagna.
Citat:
Då ser stetestiken naturligtvis ut som du säjer.
Nej, tanken på att "vanliga" människor begår våldshanlingar skrämmer mej inte mer än att personer med diagnoser gör det, hur tänkte du nu? Vad har min ev mammaroll med saken att göra?
Moderskänslorna kan du inte rymma ifrån. Jag kunde iofs sökt innan men tog för givet att det var du som var morsan. Några sidor sedan var det också en mamma som letade förklaringar i hans aspergerdiagnos. Ursäkta mig, ifall du inte ville att det skulle komma fram.
Citat:
Har jag berättat att jag är det? Det minns inte jag? Precis som DeBaly tidigare var inne på har personer m Aspberger en tendens att "snöa in", fixera sig på en sak, ofta något de blir mycket bra på!
I det har fallet verkar fixeringen ha handlat om seriemördare o då tycker jag nog att hans diagnos är en starkt bidragande orsak till det som hänt, ja.
Med den retoriken tycker jag det verkar som att ett specialintresse är en dålig sak, om inte någon utanför individen kontrollerar det. Jag är emot allt sådant.
Citat:
Om jag trodde det var så enkelt att alla mord o våldsbrott härstammar ur en diagnos vore det en sak men så vet jag att det inte är. Men man får heller inte missa att det på våra fängelser sitter väldigt många intagna med diagnoser av olika slag, ADHD är överrepresenterat.. (nu menar jag brott av alla de slag). Man får inte blunda för fakta utan i stället försöka lära sig något de gånger det går.
Ja, folk som inte kan koncentrera sig är överrepresenterade i fängelser, likaså amfetaminster.
Menar inte att alla ADHD diagnoticerade är missbrukare men de som klantar sig tillräckligt ofta, hamnar där till slut. Hård verklighet vi lever i.
Jag tycker att hans psykiska tillstånd är intressant men när det kommer till asperger så är det inte helt ovanligt att oskyldiga blir stigmaticerade.
Asperger har heller inget med psykopati att göra. Det är en vanlig feltolkning folk gör när de får reda på att en tysk rapport från 1800 talet heter något i stil med:
den autistiske psykopaten. Folk har lätt för att glömma att tyska på 1800 talet inte är samma sak som svenska på 2000 talet. Inte heller psykiatrin. Dessa diagnoser är inte lika någon stans.
Eller folkspråket. T.ex har vi något som vi kallar vardagspsykopater...
Svenskan är rövknullad och borde ersättas, tycker jag.
Jasså, en KBT tant. Fast du kan ju inte ens stava till asperger, så jag undrar vilken nytta du gör bland autistiska människor.