2009-08-23, 21:44
Medlem
Von0bens avatar
Ingen av oss vet väl huruvida han har aspbergers eller inte.

Förresten finns det en tråd i psykologiformet som handlar om "vad driver kattmördaren" där man kan agera hobbypsykiatriker.
Citera
2009-08-23, 21:45
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Joel har ett intresse och en drift att döda och lemlästa och den driften kan man ha utan att vara diagnosticerad med vare sig psykopati eller något annat.

Jag tror de rättsspykiatriska utredningar som kommer att göras kring Joel kommer att visa att han är fullt frisk och därför kan dömas till fängelse.

Tack och lov räknas inte psykopati , om han nu skulle ha det, som en strafflindrande omständighet eller "sjukdom". Så han får fängelse även om han skulle bedömas som det.
Citera
2009-08-23, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Ingen av oss vet väl huruvida han har aspbergers eller inte.

Förresten finns det en tråd i psykologiformet som handlar om "vad driver kattmördaren" där man kan agera hobbypsykiatriker.
hans mamma har sagt detta, vilken typ vet vi ju dock inte
Citera
2009-08-23, 21:53
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Tack och lov räknas inte psykopati , om han nu skulle ha det, som en strafflindrande omständighet eller "sjukdom". Så han får fängelse även om han skulle bedömas som det.

Gott så men det är inte min poäng. Min poäng är att det faktiskt finns normalt friska människor i avsaknad av de spärrar som andra människor har och som är fullt beredda att begå den här typen av dåd. Det är vi andra som mår bättre av att diagnosticera dessa människor och betrakta dem som sjuka och få in dem i den svenska vårdapparaten.

I och med att vi gör det så slipper vi umgås med tanken på att det finns människor i vår omgivning som är kapabla att begå den här typen av hemskheter med mindre än att dom är sjuka.
Citera
2009-08-23, 21:54
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har arbetat med personer med Asberger just med KBT, tack o wikipedia är kanske inte det första forum jag skulle söka efter fakta på...
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/aspergers_syndrom/
Återigen - NEJ! Asberger betyder inte mördare! Jag vet väldigt få sådana fall. Här har vi brott begågna av en ung man med Aspberger, då ligger det nära till hans att se hans fixering vid seriemördare som ett led i hans diagnos.
Ja, Aspberger är ett neurologiskt handikapp, har jag sagt något annat?

Du pushade om att psykvården skulle ha informerat hans anhöriga... Om VAD? Efter utvärderingen informeras patient och anhöriga om vad det innebär, men eftersom ingen koppling finns mellan Asperger och kriminalitet överhuvudtaget informeras inte om något sådant. Så vad skulle föräldrarna ha informerats om?

Blanda inte in psykvården i det, efter diagnosen har de i stort sett inte med patienterna att göra om de inte har andra besvär. Psykvården ägnar sig åt psykvård, inte handikappomsorg.
Citera
2009-08-23, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Även om nu inte Aspbergerpersoner är direkt överrepresenterade som mördare så är det faktiskt så att de flesta planerade mord, eller som i det här fallet, serier av planlagt våld begås av personer med någon form av diagnos.
Vet du om de fick diagnosen före eller efter dåden?
Vet du om de var medicinerade?
Sådant spelar in mer. Aftonbladsstatistik är jag inte intresserad utav.

Citat:
Den av dina meningar jag fetmarkerat: Jag antar att du hit räknar in vanliga fyllebråk o krogslagsmål?
Våldsbrott är våldsbrott. Detta har jag läst inte för så länge sedan. Vet ej hur det ser ut med djurplågeri dock. Förmodligen samma sak där. Psykopatidiagnosen och vanligt skit som ångest undantagna.

Citat:
Då ser stetestiken naturligtvis ut som du säjer.
Nej, tanken på att "vanliga" människor begår våldshanlingar skrämmer mej inte mer än att personer med diagnoser gör det, hur tänkte du nu? Vad har min ev mammaroll med saken att göra?
Moderskänslorna kan du inte rymma ifrån. Jag kunde iofs sökt innan men tog för givet att det var du som var morsan. Några sidor sedan var det också en mamma som letade förklaringar i hans aspergerdiagnos. Ursäkta mig, ifall du inte ville att det skulle komma fram.

Citat:
Har jag berättat att jag är det? Det minns inte jag? Precis som DeBaly tidigare var inne på har personer m Aspberger en tendens att "snöa in", fixera sig på en sak, ofta något de blir mycket bra på!
I det har fallet verkar fixeringen ha handlat om seriemördare o då tycker jag nog att hans diagnos är en starkt bidragande orsak till det som hänt, ja.
Med den retoriken tycker jag det verkar som att ett specialintresse är en dålig sak, om inte någon utanför individen kontrollerar det. Jag är emot allt sådant.

Citat:
Om jag trodde det var så enkelt att alla mord o våldsbrott härstammar ur en diagnos vore det en sak men så vet jag att det inte är. Men man får heller inte missa att det på våra fängelser sitter väldigt många intagna med diagnoser av olika slag, ADHD är överrepresenterat.. (nu menar jag brott av alla de slag). Man får inte blunda för fakta utan i stället försöka lära sig något de gånger det går.
Ja, folk som inte kan koncentrera sig är överrepresenterade i fängelser, likaså amfetaminster.
Menar inte att alla ADHD diagnoticerade är missbrukare men de som klantar sig tillräckligt ofta, hamnar där till slut. Hård verklighet vi lever i.

Jag tycker att hans psykiska tillstånd är intressant men när det kommer till asperger så är det inte helt ovanligt att oskyldiga blir stigmaticerade.
Asperger har heller inget med psykopati att göra. Det är en vanlig feltolkning folk gör när de får reda på att en tysk rapport från 1800 talet heter något i stil med: den autistiske psykopaten. Folk har lätt för att glömma att tyska på 1800 talet inte är samma sak som svenska på 2000 talet. Inte heller psykiatrin. Dessa diagnoser är inte lika någon stans.
Eller folkspråket. T.ex har vi något som vi kallar vardagspsykopater...
Svenskan är rövknullad och borde ersättas, tycker jag.

Jasså, en KBT tant. Fast du kan ju inte ens stava till asperger, så jag undrar vilken nytta du gör bland autistiska människor.
Senast redigerad av RockUlla 2009-08-23 kl. 22:01.
Citera
2009-08-23, 22:14
Medlem
Ingen som kan lokalisera denna plats där han står?
http://www.facebook.com/search/?q=joel+ander&init=quick#/photo.php?pid=2304379&id=117665374581&ref=mf

Vi har förslag på Tyskland, Polen och England. Var finns det museéum med vaxdockor av Saddam och Yassir?

Edit: stavfel
Senast redigerad av Chefen1 2009-08-23 kl. 22:23.
Citera
2009-08-23, 22:19
Bannlyst
Citat:
Du sätter fingret på nåt viktigt här tycker jag.

Jag är helt övertygad om att det är "det normala" i Joel som dödat dessa katter. Vi normala människor har problem med att ta in att det finns onda människor därför är vi ivriga att ge dem diagnoser så fort dom avviker från normen eftersom deras representation i vårt dagliga liv stör oss.

Vi vill inte riktigt kännas vid att den här typen av människor finns mitt i bland oss och då måste vi snabbt som fan hitta en diagnos. När vi väl gjort det så kan vi luta oss tillbaka med en suck och konstatera "att han är sjuk" och kan tas om hand.
Instämmer. Folk tror gärna att det finns något som är normalt och att inte det skulle vara en naturlig drift att ta död på andra.
Steget från att vara kattmördare till seriemördare är förmodligen kortare än skillnaden att vara terrorist till att samma människa skulle bli en CS spelande finnig,tjock, amerikan. Fast i en annan miljö då.

Citat:
Joel har ett intresse och en drift att döda och lemlästa och den driften kan man ha utan att vara diagnosticerad med vare sig psykopati eller något annat.

Jag tror de rättsspykiatriska utredningar som kommer att göras kring Joel kommer att visa att han är fullt frisk och därför kan dömas till fängelse. Väl kommen dit så kommer rätten finna att han är tidigare ostraffad och ganska ung och summan för Joels minst sagt sadistiska dåd kommer att hamna på 2 månaders fängelse alternativt 4 månader villkorligt kombinerat med nån form av samhällstjänst och terapi.

Sen kommer han ut på gatorna igen.
Fast nu ligger hans bild uppe på nätet, så han kommer inte långt.
Senast redigerad av RockUlla 2009-08-23 kl. 22:22.
Citera
2009-08-23, 22:29
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
http://www.facebook.com/search/?q=joel+ander&init=quick#/photo.php?pid=2304379&id=117665374581&ref=mf

Vi har förslag på Tyskland, Polen och England. Var finns det museéum med vaxdockor av Saddam och Yassir?

vaddå för plats? man kommer ju bara till facebook med alla som heter joel ander.. en bild på en katt med ett x över o denne har bara två vänner (troligen vänner som aldrig är inne på facebook eller nått)
Citera
2009-08-23, 22:30
Medlem
Citat:

Tror vi kan komma fram till att det är i London han varit i.

http://www.nellan.se/galleri/2008/080700/5.htm
Så nu får vi leta i engelska tidningar om nån dödat 4 katter där.
Citera
2009-08-23, 22:32
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:

London har ju iaf ett stort vaxmuséum
Citera
2009-08-23, 22:33
Bannlyst
Citat:

han kan ju varit utomlands fler gånger också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in