2014-07-05, 10:41
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Angående höstsläppen. SE FÖR FAN TILL ATT INTE KÖPA ALLA MAHARAJA INNAN JAG FÅTT TAG I NÅGRA DEN HÄR GÅNGEN!
Jag meddelar i tråden när det är okej att beställa.
lol!

även om den är lite trött så är den god.

jag ställde faktiskt ner en i källaren och ska låta den stå och se vad som händer.
någon som har provat en "lagrad" maharaja?
Citera
2014-07-05, 11:57
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
lol!

även om den är lite trött så är den god.

jag ställde faktiskt ner en i källaren och ska låta den stå och se vad som händer.
någon som har provat en "lagrad" maharaja?

Jag har druckit Maharaja som var bortåt nåt år. Fortfarande klart drickbar men skulle inte vilja säga att den vinner nåt på att stå längre. Purfärsk från fat hos Avery Tap Room i Boulder, CO däremot. Det är grejer det
Citera
2014-07-05, 12:32
Medlem
lugna ner digs avatar
Anchor Old Foghorn i fasta i december, underbart. mer amerikansk bw i fasta
Citera
2014-07-05, 12:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Jag har druckit Maharaja som var bortåt nåt år. Fortfarande klart drickbar men skulle inte vilja säga att den vinner nåt på att stå längre. Purfärsk från fat hos Avery Tap Room i Boulder, CO däremot. Det är grejer det
Säker? I bland kan det hända spännande saker om ölen får stå till sig lite mer än vad man kan tro. Bäst erfarenhet har jag av Bigfoot, visserligen en BW men ändå. Efter något år är den bara trött, efter två år snudd på äcklig men efter år tre och framåt händer det saker.
Citera
2014-07-05, 13:45
Medlem
Citat:
Säker? I bland kan det hända spännande saker om ölen får stå till sig lite mer än vad man kan tro. Bäst erfarenhet har jag av Bigfoot, visserligen en BW men ändå. Efter något år är den bara trött, efter två år snudd på äcklig men efter år tre och framåt händer det saker.

Vad är poängen med lagrad maharaja? Poängen försvinner ju. Ingen idé att lagra basmalt direkt.
Citera
2014-07-05, 15:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Vad är poängen med lagrad maharaja? Poängen försvinner ju. Ingen idé att lagra basmalt direkt.
Jag har inte smakat Maharajan, så jag vet inte ens hur den smakar någorlunda färsk, men är det helt omöjligt att den kan utvecklas i en annan smakriktning? Bara för att originalpoängen försvinner betyder det ju inte att det inte kan bli en spännande smak efter några år.
Citera
2014-07-05, 16:27
Medlem
Citat:
Jag har inte smakat Maharajan, så jag vet inte ens hur den smakar någorlunda färsk, men är det helt omöjligt att den kan utvecklas i en annan smakriktning? Bara för att originalpoängen försvinner betyder det ju inte att det inte kan bli en spännande smak efter några år.
Alltså, det är ren humle fruktighet, väldigt bra sådan. Den brukar inte vara äns så bra skick när den kommer till systembolaget, då den redan då är för gammal.
Citera
2014-07-05, 17:58
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Alltså, det är ren humle fruktighet, väldigt bra sådan. Den brukar inte vara äns så bra skick när den kommer till systembolaget, då den redan då är för gammal.
Fast det var ju det zepofan skrev, den kan ta en annan intressant smakriktning än vad den har i färskt utförande.

Läste ett inlägg angående just lagrade humlerika öl, i detta fall en sex år fammal Dogfish Head 120 min. För just detta öl står det ju även på flaskan "Ages Well".
http://urgegastropub.com/2011/06/25/ten-minutes-with-the-120-minute-ipa/

Låter intressant. Någon i tråden som testat en lagrad IPA?
Citera
2014-07-05, 18:39
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Ja, jag har mer öl än jag hinner dricka upp så det händer att man hittar gammalt godis i skåpen. Rent generellt är det slöseri med bra öl att lagra svaga humlebomber men det finns såklart både paleales och ipor som klarar det galant.
DIPA är en stil som får en andra vår, men det är ofta det smakar unket när humlen är på väg att förintas och smakerna inte hunnit växa till sig.
Citera
2014-07-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Fast det var ju det zepofan skrev, den kan ta en annan intressant smakriktning än vad den har i färskt utförande.

Läste ett inlägg angående just lagrade humlerika öl, i detta fall en sex år fammal Dogfish Head 120 min. För just detta öl står det ju även på flaskan "Ages Well".
http://urgegastropub.com/2011/06/25/ten-minutes-with-the-120-minute-ipa/

120 minute ipa är en 18% barley wine mer än ipa. Men du kan lagra på humle dominerande dubbel ipor om du tror.
Citera
2014-07-05, 20:29
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:

Nepp. Inte alls säker utan spekulerade mest. Min erfarenhet av liknande DIPA är dock att ett år känns som max. Som heson noterar ovan tenderar de ofta att dra mot en unken ton. Bottenrekordet för mig är en AleSmith IPA bomber som blivit bortglömd i skåpet och hittades efter dryga året. Visserligen bara en IPA men en jävligt bra sådan. Totalt odrickbar så den fick vaskas

Bigfoot och andra är ju en helt annan sak. Tyvärr sträcker sig min samling bara tillbaka till -09 numera...
Citera
2014-07-05, 21:04
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Hej alla ölkännare, jag vill lära mig att njuta av ölen. Har lärt mig tycka om allt annat i princip, whisky, kaffe, konjak osv. osv. men ölen har aldrig slunkit ner utan att kännas motbjudande

Problemet är att jag blir illamående av smaken, jag kan sitta och titta på bilder och bli jätte sugen på en väl kyld gyllene öl men när det väl kommer till kritan så blir det blä.

Dricker i vanliga fall skit öl med polarna men fick lite finare öl i present för inte så länge sedan, en Lost Abbey Cuvee De Tomme, en Ume Lambic och en Omnipollo. Tänkte att jag verkligen skulle försöka njuta av dessa men tyvärr hände i princip samma sak där. Hur gör man för att tycka om öl egentligen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in