Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-04, 00:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag hoppas även att polisen ber att få ut sms konversationer mellan Lovisa och Jonna för att se om det finns några eventuella hot eller andra otrevligheter där.

Quarrel:

En fråga till dig: När polisen ber om att få ut skickade sms osv från telefonoperatörerna i en del olika fall får de då ut just sms konversationerna eller får de även mms eller måste dem kanske be om det separat?
Såvitt jag vet begär polisen ut teletrafiken och får då telefonsamtal, SMS och MMS. Men inget om innehållet, bara avsändare eller uppringare och dess position, mottagare eller uppringd och dess position, samt tidpunkt och typ av kontakt. Vissa andra tekniska uppgifter kommer också med på köpet.
Citera
2014-07-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunther_l
Nu är jag trött, risken är stor jag blandat ihop alla förkortningar på namnen.
Visst är det väl JN som jobbar i gruvan?

JA är det som var arbetskollega med LL fast dem jobbade olika skift.
Citera
2014-07-04, 00:13
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Nja, vi vet ju inte vad för typ av hot det handlar om eller hur LL bemött dem. De kan ha skickat en massor av sms till varandra där både är lika dryga/hotfulla. Sen tycker jag att bete sig våldsamt är värre än att skicka sms. Att använda våld är att trappa upp konflikten. Våldet kan också ha gett JH en anledning att beväpna sig med hammare då hon skulle konfrontera LL. Jag tycker inte det är helt orimligt. När jag var barn så hade jag problem med min kriminella far, så ibland när han dök upp så kunde jag beväpna mig med kniv eftersom jag visste att om han skulle ge sig på mig eller min mor så skulle vi inte ha någon chans. Jag planerade ju verkligen inte att döda honom då, jag var bara väldigt medveten om våra fysiska skillnader och tänkte inte chansa. Hade jag behövt så hade jag använt kniven, men det gör man ju inte för skojs skull direkt. JH kanske hade mer otur än jag och fick använda sin hammare. I don't know men som sagt, har JH en bra advokat så kan de köra på den linjen.
Men vad vi däremot redan vet är att det här inte var första gången hon dök upp i JAs lägenheten och började bråka. Lovisa hade även den gången jättesvårt för att bli av med Jonna (det som är oklart är om JA var där den första gången). Lovisa har också sagt till hennes vänner flera gånger att hon inte orkar med att bråka med Jonna mer men det är oklart om hon funderade på att bryta förhållandet eller fortsätta.
Jonna har utan tvekan varit den mer aggressiva i det lilla dramat som utspelades innan mordet
Citera
2014-07-04, 00:15
Medlem
Citat:
Själv tror jag att jag hade nöjt mig med att kapa benen vid ljumskarna, du kan ju vika benen och armarna så varför såga mer än nödvändigt i så fall?

Hon var tvungen att få ned kroppsdelarna i plastpåsar. 65kg-75kg plus längd blir många påsar.
Citera
2014-07-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag vet att vi varit inne på detta förr men jag tycker det är en viktig grej att tänka på. Personligen skulle jag aldrig välja en hammare som mordvapen då jag är fysiskt liten och då hade jag inte känt mig säker på att hammaren skulle räcka för att döda. Att misshandla någon med hammaren skulle dock kunna fungera. Dessutom var ju JH för svag för att döda LL med hammaren, hon blev ju tvungen att använda kniv också. Jag förstår att en del tycker att hammaren känns som ett bra val, men det är inte givet för en tjej på 160 cm att tro det. Även det kommer JH:s försvar att kunna använda för att styrka att motivet bara var att ge LL stryk.

Med tanke på hur det ser ut i "omgivningen" så är hammare faktiskt ett rätt bra vapen tycker jag. Såg en bild långt bak i tråden på dörren in till JA´s lägenhet och om du öppnar dörren inifrån så har du trappan upp direkt till vänster så ställer du dig intill väggen i trappan och personen i fråga öppnar dörren så har du höjdövertag och når då att tex få in en träff i bakhuvudet om du vill det.

Du angriper då en fiende som befinner sig på ett klart lägre plan och då har du kompenserat för det som skiljer mellan er i längd.
Citera
2014-07-04, 00:16
Medlem
Docklands avatar
Dråp borde strykas helt. Vållande och mord hade räckt gott i straffskalan. Vållande vid olyckshändelser och ev. självförsvar. Resten mord, om jag skall hård-dra det.
Citera
2014-07-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Du svarade på mina frågeställningar gällande vad JA hade för avsikter med de båda damerna samt vad han sagt till dom om deras relation. Oavsett vad som sagts och gjorts innan överfallet på LL har det initialt haft en starkt bidragande orsak till denna tragiska händelse.

Naturligtvis har inte JA skuld till att LL är död, han är dock den som närde svarsjukan som båda kvinnorna med all säkerhet kände i förhållandet.

Velig, mesig och feg är han som inte kan bestämma sig för en av dom. Inte bara oansvarig...

På skånska hade vi sagt att han är en "jävla toffel" helt enkelt.
Citera
2014-07-04, 00:17
Medlem
Citat:
Hon var tvungen att få ned kroppsdelarna i plastpåsar. 65kg-75kg plus längd blir många påsar.

Tvivlar som sagt på att hon släpat på detta i plastpåsar. Antingen har hon använt svarta standardsopsäckar eller så tex sådana påsar du får när du handlar på IKEA och dylikt.
Citera
2014-07-04, 00:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Även om de varit i samma storlek så kanske JH hade känt att LL vore den bättre fightern och ändå hade kommit beväpnad?

Skulle inte tro det – men facit därvidlag kan vi ju aldrig få.
Citera
2014-07-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Såvitt jag vet begär polisen ut teletrafiken och får då telefonsamtal, SMS och MMS. Men inget om innehållet, bara avsändare eller uppringare och dess position, mottagare eller uppringd och dess position, samt tidpunkt och typ av kontakt. Vissa andra tekniska uppgifter kommer också med på köpet.

Men de kan ju även få ut innehåll!?

Jag har många gånger läst där det har funnits sms konversationer mellan de båda parterna i olika fall, den ena har hotat den andra som hotat tillbaka osv.
Citera
2014-07-04, 00:21
Medlem
Citat:

Då jag inte vet vad det finns för butiker i Askersund med omnejd eller var Jonna handlade så vet jag inte vad hon hade för kassar men på t ex NETTO så finns det plastkassar som är en bra bit större, som 2 eller 3 normala kassar. Du hade lätt fått i armarna i en kass om du viker dem och lägger i dem, huvudet i en och sen kan du säkert prega (skånskt uttryck) ner benen i varsin kass. Torson blir lite svårare så den är jag lite nyfiken på hur hon fått ner i en plastkasse.
Citera
2014-07-04, 00:23
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det där har vi diskuterat. Kroppsdelar transporteras inte på det sättet.
Men någon som påstod sig ha direkt insyn i fallet skrev ju senare att det faktiskt VAR kroppsdelarna som forslades bort.
Dessutom verkar det som att pressen står intill varenda jäkla mordscen som finns och de lägger alltid upp en bild på båren som bärs bort. Varför har vi inte sett en sådan bild? Varför i just detta fallet så stod journalister på rad och valde att ta bilder på polisens tekniska utredning men inte en endaste jäkla bild på en bår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in