Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Det här är vad jag själv hittar vid snabb googling ang experters uttalande om det här fallet. Där påstås att det vanligaste är psykisk sjukdom men också förekommer störningar som empatilöshet, extrem känslokyla. Men dom är kanske inte experter nog?

http://www.expressen.se/nyheter/experten-ar-ett-extremt-ovanligt-fall/

Överdriv inte.
Citat:
– Det finns även många som inte har en avvikande personlighet, men någon sorts kyla måste man ha, säger han.

Det finns alltså alla sorter. När rättspsykiatriska undersökningen är klar så vet vi (lite) mer om Jonna. Fram till dess kan man bara spekulera, just nu skulle jag sätta mina dollar på sistnämnda typen.
Citera
2014-07-01, 14:14
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Överdriv inte.

Det finns alltså alla sorter. När rättspsykiatriska undersökningen är klar så vet vi (lite) mer om Jonna. Fram till dess kan man bara spekulera, just nu skulle jag sätta mina dollar på sistnämnda typen.

Och någon form av kyla tyder inte på en störning menar du? Tjaaa...alla tolkar vi saker olika. Förklara gärna för mej varför fler inte styckar sina offer då det högst sannolikt skulle vara det bästa sättet att få kroppen att "försvinna"
Citera
2014-07-01, 14:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon var mer eller mindre tvingad att utföra en "transportstyckning" för att bli av med kroppen. Istället borde hon naturligtvis ringt ambulans och polisen direkt.
Ja givetvis borde hon gjort det. Nu blir uppstädningen av brottsplatsen istället en omständighet som väger starkt negativt för GM.
Citera
2014-07-01, 14:15
Medlem
Citat:
Det här är vad jag själv hittar vid snabb googling ang experters uttalande om det här fallet. Där påstås att det vanligaste är psykisk sjukdom men också förekommer störningar som empatilöshet, extrem känslokyla. Men dom är kanske inte experter nog?

http://www.expressen.se/nyheter/experten-ar-ett-extremt-ovanligt-fall/

Citat:
Ulf Åsgård, psykiatriker och poliskonsult som arbetar med gärningsmannaprofiler, håller med om att merparten av de som styckmördar har avvikande personligheter.
– Det finns även många som inte har en avvikande personlighet, men någon sorts kyla måste man ha, säger han

Kyla betyder nödvändigtvis varken empatilöshet eller "extrem känslokyla" Utan enbart en person som klarar av att behålla lugn trots att deras psyke utsätts för enorm stress under en krissituation.

Sluta försök skapa saker som inte finns där i texten. Den andra personlighetstypen har bla LajLaj beskrivit tidigare i tråden.
Citera
2014-07-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Glömde förresten säga att jag tittat på JHs sida på daywievs ( eller vad det heter) ...såg att folk kräkts ur sig hur hemsk hon är osv....visst hon har gjort rent fasansfulla saker men vad hjälper det att skriva så där kände jag? Kändes en aking onödigt.....hon kommer bli straffad ändå.

Är den borttagen nu? Kommer inte in längre
Citera
2014-07-01, 14:24
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Kyla betyder nödvändigtvis varken empatilöshet eller "extrem känslokyla" Utan enbart en person som klarar av att behålla lugn trots att deras psyke utsätts för enorm stress under en krissituation.

Sluta försök skapa saker som inte finns där i texten. Den andra personlighetstypen har bla LajLaj beskrivit tidigare i tråden.

Intressant. Så ditt sätt att tolka är allrådande. Vi tror olika saker och det kan du inte acceptera utan måste tillskriva mej hybris, fel sätt att använda tecken, okunskap. Du har dock undvikit mina frågor om din egen erfarenhet i ämnet och vilken expert du hänvisar till som menar att "normala" människor kan stycka en kropp. Jag är genuint intresserad.
Citera
2014-07-01, 14:26
Bannlyst
Citat:
Och någon form av kyla tyder inte på en störning menar du? Tjaaa...alla tolkar vi saker olika. Förklara gärna för mej varför fler inte styckar sina offer då det högst sannolikt skulle vara det bästa sättet att få kroppen att "försvinna"

Det har jag redan gjort här

Det är inte bästa sättet att få en kropp att försvinna, men ett av få alternativ enligt professorn i TV-klippet om du minns under vissa omständigheter? Omständigheter som stämmer mycket väl med Jonnas.
Citera
2014-07-01, 14:28
Medlem
Citat:

Att kunna behålla sitt lugn när man sågar i en människa man just dödat tyder ju på att man inte inte är särskilt inlevelsefull. Och det tangerar ju till att man faktiskt har någon störning. Att injicera alkohol och skriva lappar och ringa på grannarnas dörrar och fara på jobbet och verkar normal .... är inte normalt.

Nej hon är inte normal.
Citera
2014-07-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Är den borttagen nu? Kommer inte in längre

Ja..den är borttagen. Jag kommer inte heller in. Undrar vem som tog bort den? Samma med hennes Fb och blogg. Är det systern eller andra anhöriga som tar bort dessa? Efter vad jag förstått så harhon en syster vid namn Fr**a He***n ( vet ej om jag gjorde rätt med stjärnorna nu...)
Citera
2014-07-01, 14:58
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Ja..den är borttagen. Jag kommer inte heller in. Undrar vem som tog bort den? Samma med hennes Fb och blogg. Är det systern eller andra anhöriga som tar bort dessa? Efter vad jag förstått så harhon en syster vid namn Fr**a He***n ( vet ej om jag gjorde rätt med stjärnorna nu...)

Efternamnet blir ju svårt att få fram kanske, men det spelar ingen roll. JHs syster är helt irrelevant för tråden och likaså hennes andra familjemedlemmar och kompisar. De har ju inte gjort något fel och förtjänar därför inte att hängas ut här, eller hur?

Vem som tar bort facebook och blogg; Förälder, syskon eller advokat skulle jag tro i det här fallet.
Citera
2014-07-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjohoola
Ja visst borde hon gjort det men jag tror inte att hon tänkte igenom detta, hon var ju tvungen att gilla läget som det var och därav fick hon ju planera därefter. Hade hon velat döda LL så tror jag nog att hon hade fixat det i LL's egna bostad och inte hos killen som hon kanske fortfarande va kär i.
Hade JH haft hjärna nog så hade hon klivit in i bostaden mördat LL och kastat misstankarna på JA.
Jag tror att allt kom som en överraskning att LL befann sig där då JH skulle passa på att hämta sina saker då JA inte att närvarande för att hon inte ville träffa på han.
Tror även att hon suttit utanför att bevaka bostaden flera gånger innan pga att se om JA åker iväg så att hon kan bryta sig in.
Nu tog hon "äntligen" mod till sig att begå ett hemfridsbrott men som slutade i ett rått mord!

Men det är ju bara vad jag tror, tyvärr så kommer väl JH bara få ett straff på säkert låga 8 år och därefter skyddad identitet pga hotbild mot henne.

Hon har med största sannolikhet sett LLs parkerade bil.
Hon måste ha vetat att LL va där.
Citera
2014-07-01, 15:17
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Känns skönt då att kunna luta sig på expertis i området och konstatera att dessa inte alls håller med dig.

Vad det säger om dig däremot som helt väljer att bortse från vad dessa personer med mångårig erfarenhet kommit fram till genom år av forskning och granskning av den här typen av fall, ja det får du och din hybris komma fram till.

Det finns heller inget i detta som säger att JH skulle gjort detta lättvindigt, däremot att hon gjort vad som var nödvändigt för henne i en ganska uppenbar krissituation som hon själv medverkat till att skapa för sig själv. Hennes första tanke var som det verkar heller inte detta, utan att kontakta en tredjepart för att få hjälp, denna lösning skapades när denna nekade till att hjälpa henne.

Skulle sedan JH kunnat förflytta kroppen för egen maskin så skulle hon antagligen ha gjort det.
Vilken expertis är det du hänvisar till?
Du glömde bestämt att svara på en fråga... konstigt eftersom du har svar på allt och anser det fullständigt normalt och inte ett dugg "stört" beteende att en kvinna styckar en annan kvinna.
Citat:
Du kan ju börja med att plocka fram några fall som liknar detta, sett till hur man gått tillväga fram till att JH lämnar lägenheten första gången. Så skall du få ett svar sedan.
Ehhh?
Haar du missat att det inte finns några "liknande" fall. Att en kvinna styckmördat har bara hänt 1 gång tidigare i Sverige. Det om något visar ju att din tes inte håller.
Många kvinnor i Sverige har mördat, men INTE styckat.
Det är ju det som är poängen... det är inte vilken kvinna som helst som styckar. Det är extremt få som gör det trots att det finns många kvinnliga mördare.
Vore det så "vanligt" eller inte alls konstigt att man styckar liket skulle det ske hela tiden, inte vara extremt ovanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in