Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Ja, det börjar bli lite tunt om vad vi ska snacka om då vi inte får veta så hemskt mycket om fallet för tillfället. Jag gör därför ett försök att titta bredare på det hela.
Jag är mer intresserad av seriemördare än "vanliga" mördare, men visst har de många saker gemensamt. FBI tar här upp myter om seriemördare:
http://www.fbi.gov/stats-services/publications/serial-murder
och bl.a så ger man exempel på seriemördare som inte alls beter sig avvikande (förutom när de dödar), att de kan smälta in bra i samhället och ha en fungerande karriär och familjeliv samt att få är allvarligt sjuka/störda i huvudet. Det trots att de flesta inte har ett avvikande IQ heller (inte överdrivet smarta eller korkade). IOM att vi fortfarande inte fått veta något speciellt avvikande om JH så förmodar jag att hon faktiskt var ganska välfungerande för det mesta.
intresant läsning.
Detta mord och styckning är väldigt annorlunda tycker jag. jag kan inte säga varför bara en intutiv känsla jag får efter allt man läst här. samtidigt vet man inte vad som är fakta eller spekulationer. .
vet att några har skrivet lite angående samvete och ånger
kan hon vaknat upp ur ett raseri och sedan chock galen ilska svartsjukhet intill besatthet. när hon slängde delarna i skogen .. efter en intensiv dag. kommer hem. hennes sambo börjar fråga vad som hänt varför hon ringt etc ... kan hon ha känt ånger för mordet därför angav sig... vaknade upp insåg vad hon gjort. Inte utifrån bli upptäckt eller morddömd, utan ren ånger.. eller känt en overklig känsla om vad som har hänt. Jag kan mycket väl tänka mig att man i ett sådan läge nästan vill inbilla sig att det inte hänt.
Hjärnan kan ju bli väldigt konstig vid chock är någon påläst på detta.
ånger är intressant. Vilka kan känna ånger och vilka kan inte. Jag tror inte att det är så enkelt att någon som har empatistörningar inte känner ånger.. kanske ångern bara är annorlunda. Även psykopat kan väl känna ånger. av empati för sig själv för vetskapen att den gjort något som samhället inte accepterar.
enn annan intressant sak är hur medvetandet kan bli som i drömmar
jag har själv erfarit att hjärnan har spelat mig spratt när man får shock
t ex när min familjs katt låg fryst utanför dörren antagligen påkörd. Jag kund först inte fatta vad som hänt... vet att jag tänkte kan den vakna när den tinat. men direkt förstod jag att det inte funkar. Men menar att hjärnan tänkte inte rationellt.
Jag har också vid en påkörning på framförvarande trafikant fått minnesförlust minns något att bilen kanar.. men vet inte om hjärnan försöker konstruera och försöker komma ihåg.
Kommer hon ihåg allt. Undrar hur polisen får jobba för få fram. vad är efterkonstruktioner lögner. nu menar jag även om personen ifråga skulle vilja tala sanning