Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Om ni läser det jag skriver så skriver jag om vad JH och hennes försvar kanske kommer att hävda. Jag säger ju själv klart och tydligt att jag inte vet något om JH:s och LL:s konflikt. Jag försöker ju enbart visa på vilka sätt JH kan få ett lägre straff än mord. Jag försvarar ingen och jag hejar inte på någon sida förutom för juridisk rättvisa.

Sen vill jag tillägga att vi avhandlat storleksskillnaden mellan JH och LL många gånger i tråden. Mest för att kunna avgöra om JH lyckats forsla bort LL:s kropp själv eller ej och varför LL blev styckad. JH är en liten tjej, typ 160 cm lång och väger nog ca 60 kg eller kanske mindre. LL kan nästan betraktas vara i samma storlek som en man. Hon är minst 175 cm lång och väger väl minst ca 80-85 kg. Att LL har ett stort fysiskt övertag tycker jag betyder mycket om hon gett sig på JH på en krog. Det går att jämföra när en man slår en kvinna eller när en vuxen slår ett barn. Jag är i JH:s storlek och skulle definitivt inte ha haft en chans mot en så mycket större tjej. Jag har varit med om liknande, fast i skolmiljö, så det är inte helt taget ur luften heller.

Om vem som är snyggast spelar ingen roll för mig personligen, jag är en tjej som föredrar män, men hur JH och LL uppfattar varandra och om svartsjuka är inblandat så kunde ju utseendet ha haft en betydelse. Jag förstår varför ämnet varit uppe och att folk kommenterat JH:s utseende. JA har ju trots allt valt att lämna henne för en tjej som många tycker ser sämre ut. Då blir man ju nyfiken på orsaken. Sen är smaken som baken, en del tycker kanske att de är lika snygga/fula eller att LL är snyggare. Man kan inte förneka att utseendet för tjejer ofta är mycket viktigt och också i sexuella och romantiska relationer. Jag tror ingen här tycker att någon som är snyggare förtjänar bättre behandling än en ful person.

-------

Jag skulle vilja be många att tona ned känslorna här. Vi behöver inte ha ett så vresigt sätt mot varandra som många har här. Om man är känslomässig av sig så kanske man inte borde läsa denna tråd. Jag förmodar att inte LL:s eller JH:s anhöriga sitter och kommenterar men en del beter sig nästan som det. Jag har inte lust att bråka med någon iaf.

Utseende är irrelevant - det är bara så lågt att ens ta upp för diskussion. Vikten har liten betydelse och är inte heller avgörande i just detta fall då JH var försedd med ett vapen i alla fall enligt media och antagligen överraskade LL med slag som hon hade svårt att värja sig för.
Det är alltid den personen med ett vapen i handen som har ett övertag och som oftast bestämmer vad som kommer att hända.
Jag kan tänka mig att det var stor panik och en hög adrenalinnivå hos båda kvinnorna och har JH drämt till LL hårt i huvudet med hammaren har hon inte varit medveten särskilt länge.
Citera
2014-07-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Ja, jo självklart.

Nej, jag är så trött på kvinnor och då är jag kvinna själv. Det måste vara något fel på oss kvinnor som ska utmåla oss själva till offer hela tiden, men samtidigt så ska vi vara starka feminister och vill behandlas likadant som män.. när det passar oss. JH ska dömas precis som en man hade dömts. Allt annat är skandal.

JH tar det i alla fall som en man och erkänner/samarbetar med FU, det är mer än man kan säga om många andra fega kräk till män - om man nu ska vara krass.
Citera
2014-07-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
JH kan ju ha provocerat fram det som skedde på krogen, om det nu rörde sig om örfilar
eller vad det nu var. Du utgår ju ifrån att det som hände där var L*vis*s fel enbart.

"Massvis med förmildrande omständigheter"

Du brer då på ordentligt. Ni är några stycken som gärna vill se den här mörderskan slippa undan
så billigt som möjligt tydligen.
Hade ni resonerat likadant om det handlat om en kille istället? Det kan man undra faktiskt.

Tjej, en riktig snygging tycker de flesta (Jag för min del tycker hon har ett högst ordinärt
utseende), ostraffad tidigare såvitt vi vet, skötsam, levt ett liv med sina kära pållar med
vilka hon även tävlat, och detta får kanske somliga att känna för bruden med hammaren
och kniven och tycka att vi nog inte ska döma henne för hårt när allt kommer omkring.

Svartsjukeraseri, ja då kan saker och ting spåra ur och det har vissa tydligen viss förståelse för.

Otaliga är de fall vi läst om då män har dödat sina ex/fruar/flickvänner i svartsjukeraseri men då är det inte många som vill ha in en massa förmildrande omständigheter där.
Citera
2014-07-03, 23:07
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Själv ser jag det inte som en förmildrande omständighet även om LL varit delaktig i grälet, kommer någon hem till mig eller där jag befinner mig strax efter sex på morgonen då får den personen bannemig räkna med att jag "grälar" tillbaka. I den situationen är det rätt normalt om Lovisa grälar tillbaka eftersom hon sannolikt känner sig hotad av att Jonna kommer med en hammare.

Vad vi har hört så ska LL (Lovisa) ha gett sig på och örfilat JH (Jonna) på krogen efter det att Jonna skickat hotfulla sms till henne, inte speciellt konstig reaktion i så fall. Skickar någon hotfulla sms till mig så konfronterar jag denna person där jag stöter på den, krogen, toaletten, torget eller på Ica.

Nja, vi vet ju inte vad för typ av hot det handlar om eller hur LL bemött dem. De kan ha skickat en massor av sms till varandra där både är lika dryga/hotfulla. Sen tycker jag att bete sig våldsamt är värre än att skicka sms. Att använda våld är att trappa upp konflikten. Våldet kan också ha gett JH en anledning att beväpna sig med hammare då hon skulle konfrontera LL. Jag tycker inte det är helt orimligt. När jag var barn så hade jag problem med min kriminella far, så ibland när han dök upp så kunde jag beväpna mig med kniv eftersom jag visste att om han skulle ge sig på mig eller min mor så skulle vi inte ha någon chans. Jag planerade ju verkligen inte att döda honom då, jag var bara väldigt medveten om våra fysiska skillnader och tänkte inte chansa. Hade jag behövt så hade jag använt kniven, men det gör man ju inte för skojs skull direkt. JH kanske hade mer otur än jag och fick använda sin hammare. I don't know men som sagt, har JH en bra advokat så kan de köra på den linjen.
Citera
2014-07-03, 23:08
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Om ni läser det jag skriver så skriver jag om vad JH och hennes försvar kanske kommer att hävda. Jag säger ju själv klart och tydligt att jag inte vet något om JH:s och LL:s konflikt. Jag försöker ju enbart visa på vilka sätt JH kan få ett lägre straff än mord. Jag försvarar ingen och jag hejar inte på någon sida förutom för juridisk rättvisa.

Sen vill jag tillägga att vi avhandlat storleksskillnaden mellan JH och LL många gånger i tråden. Mest för att kunna avgöra om JH lyckats forsla bort LL:s kropp själv eller ej och varför LL blev styckad. JH är en liten tjej, typ 160 cm lång och väger nog ca 60 kg eller kanske mindre. LL kan nästan betraktas vara i samma storlek som en man. Hon är minst 175 cm lång och väger väl minst ca 80-85 kg. Att LL har ett stort fysiskt övertag tycker jag betyder mycket om hon gett sig på JH på en krog. Det går att jämföra när en man slår en kvinna eller när en vuxen slår ett barn. Jag är i JH:s storlek och skulle definitivt inte ha haft en chans mot en så mycket större tjej. Jag har varit med om liknande, fast i skolmiljö, så det är inte helt taget ur luften heller.

Om vem som är snyggast spelar ingen roll för mig personligen, jag är en tjej som föredrar män, men hur JH och LL uppfattar varandra och om svartsjuka är inblandat så kunde ju utseendet ha haft en betydelse. Jag förstår varför ämnet varit uppe och att folk kommenterat JH:s utseende. JA har ju trots allt valt att lämna henne för en tjej som många tycker ser sämre ut. Då blir man ju nyfiken på orsaken. Sen är smaken som baken, en del tycker kanske att de är lika snygga/fula eller att LL är snyggare. Man kan inte förneka att utseendet för tjejer ofta är mycket viktigt och också i sexuella och romantiska relationer. Jag tror ingen här tycker att någon som är snyggare förtjänar bättre behandling än en ful person.

-------

Jag skulle vilja be många att tona ned känslorna här. Vi behöver inte ha ett så vresigt sätt mot varandra som många har här. Om man är känslomässig av sig så kanske man inte borde läsa denna tråd. Jag förmodar att inte LL:s eller JH:s anhöriga sitter och kommenterar men en del beter sig nästan som det. Jag har inte lust att bråka med någon iaf.

Nu orkar jag verkligen inte gå tillbaka och läsa alla dina inlägg, men jag vill minnas att du mycket väl ursäktat JH tidigare och sagt att du sympatiserar med henne.

JH väger nog mer än så. Kollar man på hennes nyare bilder så är hon ganska knubbig, med mage och flabbiga lår.
Antagligen så har styckningen skett i transportsyfte, det är den vanligaste typen av styckning. Inte ens en man vill bära ut en person på ynka 45 kg mitt på dagen.
Vi kanske inte ens borde spekulera i det, för vi vet inte alls vem som gått på vem eller om det enbart är en trådsanning. Det mest logiska skulle dock vara om JH hoppat på LL, eftersom LL "vann" JA. LL har ingen anledning att hoppa på någon, om inte JH tidigare kommit med hot och påhopp och då förtjänar JH det hon får.
En vuxen ska aldrig slå ett barn, men göm dig INTE bakom ditt kön. Man kan inte som kvinna göra vad som helst. Beter du dig som en bitch och slår en man så får du ta tillbaka i vissa fall, med all rätt. (Sagt av en kvinna)

Jag skulle säga att LL var snyggare än JH. JH såg bra ut men har totalt gått ner sig med sina kebabtallrikar och semlor. Hur som helst är det egentligen irrelevant. Ytterst få vuxna människor går på enbart utseende. Det är ganska tydligt att LL var en bättre människa än JH. JH är den som dödat och styckat en annan kvinna.

Jag anser inte att jag varit vresig men jag blir utan tvekan känslomässig när folk sitter och ursäktar JH. Någons dotter har blivit dödad och styckad. Någons barn är i bitar, bokstavligt talat. Det finns inga ursäkter.
Citera
2014-07-03, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Och Lovisa dödades i sin pojkväns hem
Det är inte samma sak ur försvårande synvinkel, även om det kan vara lätt försvårade det också.

Citat:
och där finns det en gärningsman som erkänt, det finns vapen mm där det sannolikt finns dna mm.
Visst, men det är bevisning, inte försvårande omständigheter. Som jag har skrivit tidigare är det två helt och fullständigt åtskilda begrepp. Du får inte hårdare straff för att bevisningen är bättre.
Citera
2014-07-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunther_l
I gruvan där LL jobbade, pratas det om att LL hittades i 7 delar.
Man kan ju utgå i från att JH sågat av huvud, armar, benen vid knän och höft.
Detta har jag inte hört direkt i från kollegorna i gruvan utan i 2:hand så vet inte hur mkt som kryddats.

Såg en film i tråden där tekniker lastade "paket" intill fyndplatsen, någon som kan uttala sig om hur många paket det handlade om? Troligen var det kroppsdelarna som fraktades bort från platsen.
Citera
2014-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Händer det någonsin att en domstol dömer för hårt, eller att den dömer en oskyldig, enligt din mening?

Här skulle jag vilja säga: Joy Rahman först men sen blir jag mer osäker men skulle istället vilja hänvisa till ett fall som jag inte minns vad det kallas.

Två killar stöter ihop vid en entre till en tunnelbana, en drar pistol och skjuter den andra till döds. För detta mord döms 2 äldre bröder till den som skjuter, trots att det ska finnas en del oberoende vittnen som kan placera de båda bröderna i Gävle eller Sundsvall (norrland i alla fall) vid den aktuella tidpunkten för mordet.

Detta är ett fall som det varit reportage om på tv och jag har hört massor med journalister och andra som sägs vara experter säga sig vara säkra på att de bägge bröderna är oskyldiga.
Citera
2014-07-03, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Såg en film i tråden där tekniker lastade "paket" intill fyndplatsen, någon som kan uttala sig om hur många paket det handlade om? Troligen var det kroppsdelarna som fraktades bort från platsen.
Det där har vi diskuterat. Kroppsdelar transporteras inte på det sättet.
Citera
2014-07-03, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du får inte hårdare straff för att bevisningen är bättre.

I fallet VB var det precis så, har Hamilkar måhända gjort en tankevurpa?

KJ fick lägre straff för att bevisning saknades.
Citera
2014-07-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men innan resning har beviljats, och sanningen kommit fram, har då någon, enligt din mening, dömts oskyldig, och har någon skyldig fått för milt straff?

1: De bägge bröderna jag nämnde i ett tidigare inlägg.

2: KJ i Boden
Citera
2014-07-03, 23:15
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Nja, vi vet ju inte vad för typ av hot det handlar om eller hur LL bemött dem. De kan ha skickat en massor av sms till varandra där både är lika dryga/hotfulla. Sen tycker jag att bete sig våldsamt är värre än att skicka sms. Att använda våld är att trappa upp konflikten. Våldet kan också ha gett JH en anledning att beväpna sig med hammare då hon skulle konfrontera LL. Jag tycker inte det är helt orimligt. När jag var barn så hade jag problem med min kriminella far, så ibland när han dök upp så kunde jag beväpna mig med kniv eftersom jag visste att om han skulle ge sig på mig eller min mor så skulle vi inte ha någon chans. Jag planerade ju verkligen inte att döda honom då, jag var bara väldigt medveten om våra fysiska skillnader och tänkte inte chansa. Hade jag behövt så hade jag använt kniven, men det gör man ju inte för skojs skull direkt. JH kanske hade mer otur än jag och fick använda sin hammare. I don't know men som sagt, har JH en bra advokat så kan de köra på den linjen.
Fast du hade kniv i ett defensivt sammanhang. JH hade hammaren med sig när hon själv uppsökte LL. Hon hade ingen fredlig anledning att uppsöka LL, eller hur? Hon var den som ville ha en konfrontation och hade en hammare med sig. För mig låter det som uppsåt till mord, speciellt med tanke på hur allting utvecklade sig.
Senast redigerad av klokastiklassen 2014-07-03 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in