2014-07-02, 22:27
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde22
Att banken lånar ut till kontantinsatsen i form av ett blancolån är inte direkt ovanligt efter sedvanlig riskbedömning. De räntesatser som nämns av de oseriösa i tråden kan ni skita i. En ränta för en bra kund med fina marginaler borde idag knappast ligga över 5 % vilket blir småpengar i sammanhanget, särskilt med tanke på att ni kommer kunna betala av ett sådant lån relativt snabbt.

Huvudet på spiken. Otroligt kul att läsa folk trolla om räntor på 15%+ gällande lån på över 100 tusen, knappast en seriös bank som hade lagt fram det förslaget. Är det Lendo som varit i farten månne?
Citera
2014-07-03, 02:29
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexinho
Ja man tycker det. Jag fattar inte hur vissa jag känner har fått bolån. Har svårt att tänka mig att alla dem suttit på 200k när de sökte lånelöfte.
Hur länge har de bott i sina hus? Före den första oktober 2010 kunde man låna hela beloppet.

Annars är det många som tar blancolån.
Citera
2014-07-03, 10:28
Medlem
Jag gjorde så att jag lade halva kontantinsatsen och tog andra halvan som blancolån.

4 månader efter köp och 1 månad efter inflytt gjorde jag en ny värdering på lägenheten. Fick den då uppvärderad tillräckligt mkt för att flytta ner blancot till bolånet.

Har nu 2.500.000 i bolån och med en ränta på 2,09, alltså kostar min 3miljoners lägenhet 5.200kr i månaden, inklusive avgift men exklusive amortering.
Citera
2014-07-03, 12:16
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Jag gjorde så att jag lade halva kontantinsatsen och tog andra halvan som blancolån.

4 månader efter köp och 1 månad efter inflytt gjorde jag en ny värdering på lägenheten. Fick den då uppvärderad tillräckligt mkt för att flytta ner blancot till bolånet.

Har nu 2.500.000 i bolån och med en ränta på 2,09, alltså kostar min 3miljoners lägenhet 5.200kr i månaden, inklusive avgift men exklusive amortering.

Får jag gissa på att du bor i storstad?
Citera
2014-07-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Får jag gissa på att du bor i storstad?

Yes - det kanske skall nämnas. Bor i Stockholm.
Marknaden är helt bisarr här och det jag gjorde hade man antagligen inte kunnat göra på andra ställen.

Man blir lite orolig vid skarp uppgång, jag hoppas bara att det stiger ett tag till innan det stagnerar/sjunker.
Trist att vara den som gick in på den absoluta toppen
Citera
2014-07-03, 23:28
Medlem
Märkligt kan man tycka med tanke på att handelsbanken här i vår stad löste det med att vi fick ett blancolån på 100k med 3.15 i ränta.. Inte mycket att bråka om med andra ord.
Citera
2014-07-03, 23:54
Medlem
FreddeDs avatar
Handelsbanken är jävligt svåra att få lån från.
Fick inte låna 40000 till en husvagn trots alla ekonomiska förutsättningar man kan tänka sig. Vi hade tom 50000 sparade men ville inte äta upp så mycket från vår buffert så trodde inte att det skulle vara något problem att låna.
Gick till Nordea istället. Inga problem alls att fixa pengarna från dom. Fick dom dessutom samma dag och detta var en fredag. Mycket tillmötesgående.
Citera
2014-07-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Handelsbanken är jävligt svåra att få lån från.
Fick inte låna 40000 till en husvagn trots alla ekonomiska förutsättningar man kan tänka sig. Vi hade tom 50000 sparade men ville inte äta upp så mycket från vår buffert så trodde inte att det skulle vara något problem att låna.
Gick till Nordea istället. Inga problem alls att fixa pengarna från dom. Fick dom dessutom samma dag och detta var en fredag. Mycket tillmötesgående.

Om du hade så bra ekonomiska förutsättningar, varför behövde du då låna 40 000 kronor? Summor som jag med min skitlön kan spara ihop på 4-5 månader och som ni som är två stycken borde klara av ännu snabbare
Citera
2014-07-04, 10:38
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Om du hade så bra ekonomiska förutsättningar, varför behövde du då låna 40 000 kronor? Summor som jag med min skitlön kan spara ihop på 4-5 månader och som ni som är två stycken borde klara av ännu snabbare

Jag god och ordnad ekonomi verkar vara högst subjektivt här

Kan man inte ens spara ihop någon hundratusing på något/några år med två löner då HAR man verkligen inte vare sig god eller ordnad ekonomi.
Citera
2014-07-04, 11:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde22
Eh, jo, det får ett företag göra. Sedan är det ju naturligtvis ett ansvar som vilar på den som lånar ut pengar. Du kan läsa på lite om skillnaden på bolån och privatlån. Bolånetaket gäller ... (trumvirvel) bolån. Blancolån kan, såvitt jag känner till, en bank bevilja hur man vill. Dock beror ju detta belopp på de ekonomiska förutsättningarna.

Bankerna har dessutom tuffare regler sedan 2010. Med det sagt är det ju inte kört för en familj med 30 000 kr kvar att leva på efter att allt är betalt att ta ett kombinerat bolån/blancolån för att köpa ett hus.

Du kanske vet bättre än mig hur banker bedömer risken vid utlåning? Jag har bara jobbat med privatutlåning (bolån, billån och blancolån) och företagsutlåning.

Det är ju inte förbjudet för ett låneinstitut att erbjuda blancolån till samma ränta som dera bolån eller topplån. Huvudkravet är ju att lånet skall amorteras i helhet på typ max 6 år medan bolånet kan vara på t.ex. 40 år.
Citera
2014-07-06, 18:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Skönt att höra att det finns några få riktiga banker där ute!!!

Anledningen att ni inte får lån är att ni inte har de pengar som krävs, mycket enkelt. Det är tack vare folk som ni som huspriserna drar iväg och folk som jag (och många andra) inte har "råd" att köpa. Om ni var lite ansvarsfulla och såg till att ni hade de pengar som krävs vore det inga problem.

Ni kanske ska satsa på att sälja era bilar och köpa billigare om nu huset är sååå fantastiskt. Att ha två bilar på lån är ju duktigt korkat!

Citat:
Varför är det tråkigt med personer som anser att man ska vara ansvarig för sin ekonomi och inte bygga den på lån och åter lån? Tycker du det är en bra utveckling vi har där människor inte har råd att köpa bostad pga att folk kan långa hur mycket som helst och därigenom sätter sig i skuld för resten av livet?

Hur ser du på att dessa lånetorskar sabbar hela bostadsmarknaden genom att låna sig sönder ohc samman. TS vill nu ha ett bolån, ett blancolån och har dessutom redan två billån. hur många krediter och annat de har vill jag inte spekulera i men har man den inkomsten och endast har kunnat spara ihop 80k har man nog ganska uselt eknomiskt sinne.

Inser du att detta är sådant som gör det omöjligt för personer som vill vara ansvarstagande med sin ekonomi att kunna köpa ett boende?

Citat:
Såg det nu. Varför kan de inte spara mer pengar då?

Att lyssna på en fattig lånetorsk som dig verkar ju himla vettigt...dock verkar ju TS vara ungefär lika skarp så det kommer nog gå bra.

TS om du varit lika dryg mot banktjänstemannen så kanske du fått veta vaför de anser dig vara så sorglig att de inte ens vill låna ut 1 milj till dig haha..
TS dryg? Det var inte rätt person att säga det. För övrigt är det ingen lag på att man måste vara supersnål och spara det mesta man får in - det är bra om inte alla kniper igen rövhålet - pengar ska spenderas också så det går runt. Nu vet vi inte om detta hus dök upp för TS och hans/hennes sambo när de inte var beredda ännu. Ett hus för 1 miljon är inte mycket ens i en liten ort och priserna stiger på de flesta ställena i landet. Det lär inte bli så särskilt hög månadskostnad inklusive amortering för dessa två, kanske billigare än vad de har nu, vad vet vi om det. Nu har de betalat av bägge sina bilar, det tycker inte jag tyder på att man är oansvarig ekonomiskt. Och att säga att sådana här slags bostadslån skulle göra så att bostadspriserna stiger i höjden är löjligt. Som jag ser det är det alla med för mycket kosing i storstäderna som har åstadkommit de löjligt höga bostadspriserna. Är du på riktigt? Eller bara jäkligt elak. Du säger att det är sådan som TS som gör så att sådana som du inte har råd att köpa bostad. Jaha, hur är det med privatekonomin?

Till TS: Hoppas det löser sig så ni kan köpa ert hus. Som flera har sagt så kanske sälja bilarna är en idé om det inte går på annat sätt.
Citera
2014-07-07, 21:42
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel

Vi hittade en husvagn på blocket som vi ville köpa. Men för att vi inte skulle ta så mycket från våran buffert så ville vi låna. Det går inte att be en säljare att hålla en husvagn så att man hinner spara ihop till den i nån månad.
Alltså vi hade pengarna. Förstår inte varför vi var så oattraktiva som låntagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in