2014-07-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Skönt att höra att det finns några få riktiga banker där ute!!!

Anledningen att ni inte får lån är att ni inte har de pengar som krävs, mycket enkelt. Det är tack vare folk som ni som huspriserna drar iväg och folk som jag (och många andra) inte har "råd" att köpa. Om ni var lite ansvarsfulla och såg till att ni hade de pengar som krävs vore det inga problem.

Ni kanske ska satsa på att sälja era bilar och köpa billigare om nu huset är sååå fantastiskt. Att ha två bilar på lån är ju duktigt korkat!

Ofan, det har vi inte fattat

Två bilar på lån? Skrev jag inte att de var avbetalda? Kom med vettiga svar, annars knip.
Citera
2014-07-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Självklart kan det finnas legitima skäl att ni inte har mer på kontot, men om jag vore den som skulle låna ut pengar till dig skulle jag bara tolka det här som bortförklaringar.

Ni kanske helt enkelt får släppa det här huset och köpa ett annat om ett år. Då borde ni ha kunnat spara ihop 200k.

Ja vi får väl göra det
Citera
2014-07-01, 17:43
Medlem
Tronkans avatar
jobbar med detta.

kolla med sbab.se

där kan du kolla upp till 95%. 85% bolån (utan topplån, de har bottenlån hela vägen) samt 10% privatlån.

då behöver du: 50,000 kr i KI, med lagfart/pantbrev + 30,000 kr = 80,000 kr. vilket du ha idag.

tackar mig när du har tillträde

om ni har fasta anställningar båda 2 (tillsvidareanställd), med 45,000 kr i nettoinkomst utan övriga privatlån så håller kalkylen till 100%. så du kan skita i var resten av folket i denna tråd säger.
Senast redigerad av Tronkan 2014-07-01 kl. 17:51.
Citera
2014-07-01, 17:53
Medlem
Är ni egna företagare? Har ni massa kids som pajar kalkylen? Har ni massa outnyttjade krediter? Kolla ucn som ni får hem. Ibland har folk 200-400 000 i outnyttjade krediter.

Sen brukar handelsbanken främst vända sig till andra kundgrupper. Kan tänka mig att dom tycker att ett lån på 850 000 knappt är värt att lägga energi på.
Citera
2014-07-01, 18:05
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sloppyjoe
Är ni egna företagare? Har ni massa kids som pajar kalkylen? Har ni massa outnyttjade krediter? Kolla ucn som ni får hem. Ibland har folk 200-400 000 i outnyttjade krediter.

Sen brukar handelsbanken främst vända sig till andra kundgrupper. Kan tänka mig att dom tycker att ett lån på 850 000 knappt är värt att lägga energi på.

egna företagare bör inte vara problem. om det inte är nystartade sedan i år. men då tvivlar jag på en netto ink på 45,000 kr. jag räkna ändå med ett par barn i kalkylen bara "för att" och fick ändå ihop den.

dock så kan det absolut vara som sloppyjoe säger. att där ligger outnyttjade krediter.

kolla hemsidan www.minuc.se
dra hem kostnadsfri UC. på denna framgår där ALLT. om du har krediter, vad kreditgränsen är på, vilket bolag, om den är utnyttjad eller ej samt hur mycket etc etc.

kanske det är så som sloppy säger. de pallar inte lägga energi, men det känns som en ganska stabil och lätt affär i mina ögon.

men en kombination och inte hela kontantinsatsen, med barn, kanske utnyttjade krediter och ett renoveringsobjekt så blir kalkylen absolut inte lika snygg.
Citera
2014-07-01, 18:52
Medlem
Vi var nyligen i kontakt med handelsbanken för lånelöfte på 1,5 milj med liknande förutsättningar som er både sett till inkomst och spar, sånär som på min sambo studerar. Inga problem för deras del, vi fick lånelöftet. Dock bygger det ju på att vi har handpenningen när själva köpet ska äga rum, annars beviljas inte lånet i slutänden.

Det intressanta är att vi en tid tidigare besökte samma bank (annat kontor ska tilläggas) och ansökte om lånelöfte för en specifik bostad, och då blev det nekat pga att banken inte tyckte att bostaden var tillräckligt vettigt som garanti för lånet (renoveringsobjekt).

Min slutsats är att det är bäst att hålla tyst om vilket hus man är intresserad av, om det inte är ett exemplariskt fint och undervärderat hus som banken tycker om.
Citera
2014-07-01, 18:58
Medlem
kommer ner till bankman/bankkvinna och deras chef tyvärr. Har haft extremt tur med min som litar på mig till 100% och har därför kunnat ta tex. hela topplån utan insats med schyssta räntor osv. Kan tillägga att jag är i 30årsåldern utan barn. men ändå allt beror på hur stabil situation man har och om det känns pålitligt.
Citera
2014-07-01, 19:18
Medlem
Har ni fasta jobb både du och din partner? Kan annars vara något bankerna kan ha synpunkter på om det är vikariat, tim, visstid, bemanning och dyl.

Förresten... Det är inte så att någon av er har tex föräldrar med ett lågt belånat hus. Det bör i så fall vara möjligt för dem, om de vill och litar på er, att ta ett lån på sitt hus, ge er cashen och att ni gör en avbetalningsplan sinsemellan.
Senast redigerad av derstatic 2014-07-01 kl. 19:30. Anledning: Tillägg
Citera
2014-07-01, 21:51
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
jobbar med detta.

kolla med sbab.se

där kan du kolla upp till 95%. 85% bolån (utan topplån, de har bottenlån hela vägen) samt 10% privatlån.

då behöver du: 50,000 kr i KI, med lagfart/pantbrev + 30,000 kr = 80,000 kr. vilket du ha idag.

tackar mig när du har tillträde

om ni har fasta anställningar båda 2 (tillsvidareanställd), med 45,000 kr i nettoinkomst utan övriga privatlån så håller kalkylen till 100%. så du kan skita i var resten av folket i denna tråd säger.

Det är fan förkastligt att de låna ut upp till 95%. Så jävla galet faktiskt.

Sedan TS, var jävligt noga nu att faktiskt tänka igenom detta. Idag kom ännu en ny rekommendation från Bankföreningen, du ska amortera ner till 70% på 10-15 år. Läs mer här: http://www.swedishbankers.se/web/bf....4?OpenDocument

Sedan om det kommer att vara tvingande eller inte vet jag inte men det tycker jag verkligen att det borde vara.

Och SBAB tycker jag folk fanimig ska välja bort av etiska och morala skäl. Jävla blodsugare är vad de är. Och du som kommer motsätta dig detta, läs på lite innan du kastar ut någon dum kommentar, jag kan uppenbarligen min grej.
Citera
2014-07-02, 04:53
Medlem
kinesarsles avatar
Jag måste ju säga att det är rätt intressant att du dels säger att din ekonomi är god, med den enda motiveringen att ni har bra inkomst. Det säger faktiskt inte ett dyft, och det vet bankerna också om. Vidare besvarar du inte specifika frågor om din ekonomi och du bemöter inget negativt som sägs.

Ledsen att säga det, men hade jag varit banken hade du inte fått lån.
Citera
2014-07-02, 08:40
Medlem
crusades avatar
Klipp så många kreditkort du kan, banken räknar dem som maxade även om du inte använder dem.

Fö väldigt många bror duktig i tråden, tråkigt
Citera
2014-07-02, 09:11
Medlem
Spännande att läsa massa inlägg från personer som verkar vara helt oinsatta i ämnet. Efter ungefär 7 år inom branschen skall jag ge ett korrekt svar.

Om ni har bra inkomster, inga betalningsanmärkningar och får fina marginaler i kalkylen lär banken vara villig att låna ut pengar till er. Möjligtvis är bankerna olika tuffa men gå till Swedbank eller Nordea så kommer du till 99 % få ett positivt besked.

Att banken lånar ut till kontantinsatsen i form av ett blancolån är inte direkt ovanligt efter sedvanlig riskbedömning. De räntesatser som nämns av de oseriösa i tråden kan ni skita i. En ränta för en bra kund med fina marginaler borde idag knappast ligga över 5 % vilket blir småpengar i sammanhanget, särskilt med tanke på att ni kommer kunna betala av ett sådant lån relativt snabbt.

Kom också ihåg att banken har som affärsidé att tjäna pengar på att låna ut pengar (bl.a.). De vill gärna ha kunder med bra inkomster och där det är så låg risk som möjligt. Att tycka att det är förkastligt att låna ut 100 % är ju helt jävla korkat. Får inte ett företag göra som man vill för att uppnå sitt mål, att tjäna pengar?

Efter de förutsättningar du beskrivit borde ni definitivt få låna pengar. En miljon för ett hus verkar oerhört billigt, låter som ett renoveringsobjekt i min värld i och för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in