2014-07-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde22
Spännande att läsa massa inlägg från personer som verkar vara helt oinsatta i ämnet. Efter ungefär 7 år inom branschen skall jag ge ett korrekt svar.

Om ni har bra inkomster, inga betalningsanmärkningar och får fina marginaler i kalkylen lär banken vara villig att låna ut pengar till er. Möjligtvis är bankerna olika tuffa men gå till Swedbank eller Nordea så kommer du till 99 % få ett positivt besked.

Att banken lånar ut till kontantinsatsen i form av ett blancolån är inte direkt ovanligt efter sedvanlig riskbedömning. De räntesatser som nämns av de oseriösa i tråden kan ni skita i. En ränta för en bra kund med fina marginaler borde idag knappast ligga över 5 % vilket blir småpengar i sammanhanget, särskilt med tanke på att ni kommer kunna betala av ett sådant lån relativt snabbt.

Kom också ihåg att banken har som affärsidé att tjäna pengar på att låna ut pengar (bl.a.). De vill gärna ha kunder med bra inkomster och där det är så låg risk som möjligt. Att tycka att det är förkastligt att låna ut 100 % är ju helt jävla korkat. Får inte ett företag göra som man vill för att uppnå sitt mål, att tjäna pengar?

Efter de förutsättningar du beskrivit borde ni definitivt få låna pengar. En miljon för ett hus verkar oerhört billigt, låter som ett renoveringsobjekt i min värld i och för sig.

Nej, det får ett företag inte enligt de regler för bolånetak som infördes hösten 2010 för att minska risken i det finansiella systemet. Någon som kommer ihåg Lehman-kraschen? Berodde på? Att företag själva fick bedöma hur de ville göra för att tjäna pengar och lånade ut till Kreti och Pleti utan den minsta tanke på risken. Vi har regler av en anledning och det är förmodligen inte för att bankerna hur som helst ska kunna runda dem för den heliga profitens skull.
Citera
2014-07-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Nej, det får ett företag inte enligt de regler för bolånetak som infördes hösten 2010 för att minska risken i det finansiella systemet. Någon som kommer ihåg Lehman-kraschen? Berodde på? Att företag själva fick bedöma hur de ville göra för att tjäna pengar och lånade ut till Kreti och Pleti utan den minsta tanke på risken. Vi har regler av en anledning och det är förmodligen inte för att bankerna hur som helst ska kunna runda dem för den heliga profitens skull.

Eh, jo, det får ett företag göra. Sedan är det ju naturligtvis ett ansvar som vilar på den som lånar ut pengar. Du kan läsa på lite om skillnaden på bolån och privatlån. Bolånetaket gäller ... (trumvirvel) bolån. Blancolån kan, såvitt jag känner till, en bank bevilja hur man vill. Dock beror ju detta belopp på de ekonomiska förutsättningarna.

Bankerna har dessutom tuffare regler sedan 2010. Med det sagt är det ju inte kört för en familj med 30 000 kr kvar att leva på efter att allt är betalt att ta ett kombinerat bolån/blancolån för att köpa ett hus.

Du kanske vet bättre än mig hur banker bedömer risken vid utlåning? Jag har bara jobbat med privatutlåning (bolån, billån och blancolån) och företagsutlåning.
Citera
2014-07-02, 11:34
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Klipp så många kreditkort du kan, banken räknar dem som maxade även om du inte använder dem.

Fö väldigt många bror duktig i tråden, tråkigt

Varför är det tråkigt med personer som anser att man ska vara ansvarig för sin ekonomi och inte bygga den på lån och åter lån? Tycker du det är en bra utveckling vi har där människor inte har råd att köpa bostad pga att folk kan långa hur mycket som helst och därigenom sätter sig i skuld för resten av livet?

Citat:
Eh, jo, det får ett företag göra. Sedan är det ju naturligtvis ett ansvar som vilar på den som lånar ut pengar. Du kan läsa på lite om skillnaden på bolån och privatlån. Bolånetaket gäller ... (trumvirvel) bolån. Blancolån kan, såvitt jag känner till, en bank bevilja hur man vill. Dock beror ju detta belopp på de ekonomiska förutsättningarna.

Bankerna har dessutom tuffare regler sedan 2010. Med det sagt är det ju inte kört för en familj med 30 000 kr kvar att leva på efter att allt är betalt att ta ett kombinerat bolån/blancolån för att köpa ett hus.

Du kanske vet bättre än mig hur banker bedömer risken vid utlåning? Jag har bara jobbat med privatutlåning (bolån, billån och blancolån) och företagsutlåning.

Hur ser du på att dessa lånetorskar sabbar hela bostadsmarknaden genom att låna sig sönder ohc samman. TS vill nu ha ett bolån, ett blancolån och har dessutom redan två billån. hur många krediter och annat de har vill jag inte spekulera i men har man den inkomsten och endast har kunnat spara ihop 80k har man nog ganska uselt eknomiskt sinne.

Inser du att detta är sådant som gör det omöjligt för personer som vill vara ansvarstagande med sin ekonomi att kunna köpa ett boende?
Citera
2014-07-02, 11:45
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Varför är det tråkigt med personer som anser att man ska vara ansvarig för sin ekonomi och inte bygga den på lån och åter lån? Tycker du det är en bra utveckling vi har där människor inte har råd att köpa bostad pga att folk kan långa hur mycket som helst och därigenom sätter sig i skuld för resten av livet?

Hur ser du på att dessa lånetorskar sabbar hela bostadsmarknaden genom att låna sig sönder ohc samman. TS vill nu ha ett bolån, ett blancolån och har dessutom redan två billån. hur många krediter och annat de har vill jag inte spekulera i men har man den inkomsten och endast har kunnat spara ihop 80k har man nog ganska uselt eknomiskt sinne.

Inser du att detta är sådant som gör det omöjligt för personer som vill vara ansvarstagande med sin ekonomi att kunna köpa ett boende?

Han har inga billån! Läs tråden bror duktig.
Citera
2014-07-02, 12:06
Medlem
Citat:

Jag menade inte att förringa din kompetens eller erfarenhet. Det är klart att man kan runda lagstiftarens avsikt och ta en större risk både för banken och för kunden. Med en 100%ig belåning blir risken större att låntagaren i fall av sjukdom, arbetslöshet, skiljsmässa eller liknande måste sälja sitt hus men ha en del av lånet kvar. Banken å sin sida riskerar en kreditförlust.

Dessutom ligger det en hel del i vad mastejag skriver även om det snarare är en moralisk/etisk fråga att ansvarstagande hushåll inte kan köpa bostad eftersom andra kan buda över dem, inte på grund av mera solid ekonomi utan för att de har en generösare bankman. På något vis är det rimligt att man pytsar i lite egna pengar när man köper en bostad.
Citera
2014-07-02, 12:18
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Han har inga billån! Läs tråden bror duktig.
Såg det nu. Varför kan de inte spara mer pengar då?

Att lyssna på en fattig lånetorsk som dig verkar ju himla vettigt...dock verkar ju TS vara ungefär lika skarp så det kommer nog gå bra.

TS om du varit lika dryg mot banktjänstemannen så kanske du fått veta vaför de anser dig vara så sorglig att de inte ens vill låna ut 1 milj till dig haha..
Senast redigerad av mastejag 2014-07-02 kl. 12:42.
Citera
2014-07-02, 13:56
Medlem
TS verkar vara både arrogant och dessutom riktigt värdelös med pengar. Förtjänar inget lån
Citera
2014-07-02, 15:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggy2
TS verkar vara både arrogant och dessutom riktigt värdelös med pengar. Förtjänar inget lån

+1 på den.

Vem skaffar billån? Spara 20" i 3 mån så har ni en bra bil.
Spara vidare och om 1 år så har ni insats till ett vettigt hus.
Sen kan ni spara vidare till nästa mål...
Aldrig sett nöjjet i att ge pengar till banker.

Privatekonomi behöver man bara plugga när man lever över sina tillgångar.
Gör inte det.
Citera
2014-07-02, 16:57
Bannlyst
Snacka om självmål från din egen sida!

Det är väl inte konstigt att du inte beviljas lån när du inte ens kan hosta upp kontanterna för själva insatsen. Du har ju inte ens 10 procent av kapitalet som krävs för att hosta fram ett lån.

Om nu er inkomst ligger på 45000 kr så är det ju ganska märkligt att ni inte kunnat spara ihop mer pengar...
Citera
2014-07-02, 18:09
Medlem
Du har knappt hälften till insatsen och frågar här på FB varför du inte får lönelöfte?

Kanske kan det vara din bristande intelligens som sätter käppar i hjulet......
Citera
2014-07-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Vi var nyligen i kontakt med handelsbanken för lånelöfte på 1,5 milj med liknande förutsättningar som er både sett till inkomst och spar, sånär som på min sambo studerar. Inga problem för deras del, vi fick lånelöftet. Dock bygger det ju på att vi har handpenningen när själva köpet ska äga rum, annars beviljas inte lånet i slutänden.

Det intressanta är att vi en tid tidigare besökte samma bank (annat kontor ska tilläggas) och ansökte om lånelöfte för en specifik bostad, och då blev det nekat pga att banken inte tyckte att bostaden var tillräckligt vettigt som garanti för lånet (renoveringsobjekt).

Min slutsats är att det är bäst att hålla tyst om vilket hus man är intresserad av, om det inte är ett exemplariskt fint och undervärderat hus som banken tycker om.

Kan informera om att Handelsbanken inte är samma bank om du besöker ett annat bankkontor. De har egna regler och stadgar från kontor till kontor. Dock har de tight samarbete och liknande regler, men ogillar du en Handelsbank kan du stormtrivas hos en annan!
Citera
2014-07-02, 21:20
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Blancolån er ekstremt dyrt, det er ikke usædvanligt med renter op til 18%. Hvorfor ikke spare hårdt op i 4 år og så har du og din sambo 1 mille stående på kontoen, du skal endast spara 21000 per måned. Tænk hvor meget billigere det bliver for dig at eje huset, ingen avgifter til banken, ingen renter til banken.

Inte om man väljer ICA banken. Dom har räntor på 4-5 % för ALLA inte individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in