• 1
  • 2
2014-07-01, 10:24
Medlem
Hej. Jag kom precis från banken (handelsbanken). Jag och min sambo vill köpa hus, och därför behövde vi ett lånelöfte. Huset ligger ute för ca 1 000 000kr vilket ger ca 150 000 i insats. Lägger man till avgifter som lagfart etc landar det på 180 000 i insats.

Vår ekonomi är god, det tyckte även banktanten. Vi får ut, efter skatt, ca 45 000 tsm och några stora utgifter i form av lån och krediter har vi icke.

Det vi föll på var att vi inte hade 180 000 på kontot just nu. Det är tydligen ett krav bankerna har, att man har pengar i en buffert så att man kan casha insatsen. Man kan tycka att med den ekonomin vi har borde vi ha mer än så på sparkontot, men vi har valt att bl.a. betala av våra bilar snabbare istället för att spara mer än vi gör just nu.

Vi har undansparat 80 000 just nu.

Borde man inte kunna göra en lösning på de sista 100 löken? Jag som är dålig på det här med privatekonomi har läst lite och nåt som många snackar om är blancolån. Varför är inte det ett alternativ i vårt fall?

Förklara gärna för mig
Citera
2014-07-01, 10:40
Medlem
Balkan-Kings avatar
Blancolån er ekstremt dyrt, det er ikke usædvanligt med renter op til 18%. Hvorfor ikke spare hårdt op i 4 år og så har du og din sambo 1 mille stående på kontoen, du skal endast spara 21000 per måned. Tænk hvor meget billigere det bliver for dig at eje huset, ingen avgifter til banken, ingen renter til banken.
Citera
2014-07-01, 10:49
fan det borde ju gå att lösa... kolla andra banker annars.. Det skulle kunna vara att de på banken tycker huset är övervärderat/för dyrt, att risken vore att det går ner i värde snart.
Citera
2014-07-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Blancolån er ekstremt dyrt, det er ikke usædvanligt med renter op til 18%. Hvorfor ikke spare hårdt op i 4 år og så har du og din sambo 1 mille stående på kontoen, du skal endast spara 21000 per måned. Tænk hvor meget billigere det bliver for dig at eje huset, ingen avgifter til banken, ingen renter til banken.

Det har du alldeles rätt i, min danske vän. Vi ville verkligen ha detta hus, därför har vi inte hunnit spara så mycket.
Citera
2014-07-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
fan det borde ju gå att lösa... kolla andra banker annars.. Det skulle kunna vara att de på banken tycker huset är övervärderat/för dyrt, att risken vore att det går ner i värde snart.

Ja man tycker det. Jag fattar inte hur vissa jag känner har fått bolån. Har svårt att tänka mig att alla dem suttit på 200k när de sökte lånelöfte.
Citera
2014-07-01, 11:05
Medlem
Reglerna har stramats upp ganska mycket de senaste åren. Tror att det ändrades 2011. Vi köpte vårt hus i början av 2011 men avtalade om lånet på de gamla reglerna 2010. Ni saknar 100.000 i kontantinsats och det är ganska mycket pengar, speciellt på ett så pass "billigt" hus. Ni har 8% och det är inte mycket och då har ni dessutom bränt allt ert lösa kapital.

Det är möjligt att det går att fixa ett blancolån någonstans och därmed få fram 100-150kkr men räkna med att det är dyra räntor och ganska korta avbetalningstider på det lånet.

Visst, det är tråkigt om man verkligen vill ha just detta huset, men det kommer alltid andra som också är bra. Kolla med någon annan bank, men annars är det nog bara att börja spara. Med de inkomster ni har och som du skriver ganska små utgifter borde det gå att spara ihop 100kkr ganska snabbt. Bör ju inte vara några problem att lägga undan 10kkr i månaden och då har ni 120kkr om ett år. Så gjorde vi när vi köpte vårt hus. Började tokspara ett och ett halvt år innan, liknande inkomster som ni och vi fick ihop 250kkr vi kunde peta in i huset direkt.
Citera
2014-07-01, 11:06
Medlem
Sälj bilarna och köp billigare.
Citera
2014-07-01, 11:09
Medlem
knullklassons avatar
SBAB är villiga att låna ut till kontantinsatsen, även ICA Banken tror jag, även om de inte medger det öppet på hemsidan.
Citera
2014-07-01, 11:15
Medlem
SBAB is your friend. De ger sällan ränterabatter, men är givmilda med lån. Anledningen att de inte vill låna ut hela beloppet är oftast att de tar höjd för om något går snett. Skilsmässa, båda blir arbetslösa osv. Dvs att man inte bakar på husköpet, har skulder kvar om man måste sälja.

Tex jag har ca 350 000 och vill köpa ett hus på ca 3 000 000. Det går dock inte eftersom de inte vill låna ut de sista. Har netto 55k tillsammans med frugan.
Citera
2014-07-01, 11:16
Medlem
Fråga fler banker, alla har inte samma policy.

Har precis själv blivit bolånetorsk och Skandiabanken har som krav att man själv står för handpenningen på 15% medan andra banker fanns det möjlighet till blancolån efter lite diskussion. Se bara till att visa på att du har god ekonomi och glöm inte att slinka in att du har kikat runt på lite olika banker sen när du förhandlar ränta, ta med dig ett konkret erbjudande.

Dessutom behöver inte räntan bli så farlig på blancolånet, jag fick erbjudande på ca 6,5% på blancolånet hos handelsbanken iallafall men antar att denna är väldigt inviduell. Men om du får värdeökning på bostaden kan du alltid göra en omvärdering på bostaden sen slå ett samtal till banken och förhandla om så att dom bakar in blancolånet i botten/topp-lånet baserat på att ett lägre belopp av bostadens "värde" är belånat.

Var beredd på hyfsat ambitiösa amorteringskrav på blancolånet när du har det dock!

Sen lånar du 1 000 000 så är blancodelen ganska liten i förhållande. Fortfarande bottenlånet som är den stora kostnaden och det är den som det är mest värt att lägga krut på en bra ränta.

Eget kapital: 80 000 kr
0-75% bottenlån: 750 000*0,025/12 = 1600 kr/månad
75%-85% topplån 100 000*0,035/12 = 300 kr/månad
Resterande blanco 70 000*0,07/12 = 500 kr/månad

--> ca 2400kr/månad+amortering

*Räknat på bottenlån 2,5%, topplån 3,5% som är listräntor för handelsbanken och blanco på 7% som jag blev erbjuden.

P.S. Var försiktig med att söka för många banker! Alla banker gör kreditupplysning på den som gör en låneansökan och får du för många sådana får du någon slags spärr eller varning.
Citera
2014-07-01, 11:17
Medlem
mastejags avatar
Skönt att höra att det finns några få riktiga banker där ute!!!

Anledningen att ni inte får lån är att ni inte har de pengar som krävs, mycket enkelt. Det är tack vare folk som ni som huspriserna drar iväg och folk som jag (och många andra) inte har "råd" att köpa. Om ni var lite ansvarsfulla och såg till att ni hade de pengar som krävs vore det inga problem.

Ni kanske ska satsa på att sälja era bilar och köpa billigare om nu huset är sååå fantastiskt. Att ha två bilar på lån är ju duktigt korkat!
Citera
2014-07-01, 11:18
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexinho
Man kan tycka att med den ekonomin vi har borde vi ha mer än så på sparkontot, men vi har valt att bl.a. betala av våra bilar snabbare istället för att spara mer än vi gör just nu.
Självklart kan det finnas legitima skäl att ni inte har mer på kontot, men om jag vore den som skulle låna ut pengar till dig skulle jag bara tolka det här som bortförklaringar.

Ni kanske helt enkelt får släppa det här huset och köpa ett annat om ett år. Då borde ni ha kunnat spara ihop 200k.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-07-01 kl. 11:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in