2014-07-03, 20:51
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Tack. Det är viktigt att det var psykiatrerna som började valla. Och att erkännandena lämnades till utredarna.

En märklig sak är att SB nu väver ihop en helt ny version - om han gör det medvetet eller ej är svårt att veta. Han skriver så här i sin blogg:

"Inom psykiatrin tillämpar man ständigt tvångsmedel som förlamande injektioner, bältesläggning och inlåsning i trånga celler. Det medmänskliga och empatiska lyser med sin frånvaro."
Och kopplar detta till sin tillvaro på Säter, som han skriver har skadat honom.
Men han hade det ju inte alls sådär på Säter. Det går rakt inte att säga att det medmänskliga och empatiska lyste med sin frånvaro, snarare handlade det kanske om lite för mycket empati och medmänsklighet. Mycket lyssnande och humanitet.
SB tackar en Katja som beskrivit en helt annat verklighet än den han fick vara med om. Det är väldigt obehagligt, oavsett om han duperar medvetet eller inte har en susning om vad han håller på med.

http://sturebergwall.wordpress.com/2014/06/28/tack-katja/

Det ar nog inte manga som ar forvanade over det.
Citera
2014-07-03, 21:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Tack. Det är viktigt att det var psykiatrerna som började valla. Och att erkännandena lämnades till utredarna.

En märklig sak är att SB nu väver ihop en helt ny version - om han gör det medvetet eller ej är svårt att veta. Han skriver så här i sin blogg:

"Inom psykiatrin tillämpar man ständigt tvångsmedel som förlamande injektioner, bältesläggning och inlåsning i trånga celler. Det medmänskliga och empatiska lyser med sin frånvaro."
Och kopplar detta till sin tillvaro på Säter, som han skriver har skadat honom.
Men han hade det ju inte alls sådär på Säter. Det går rakt inte att säga att det medmänskliga och empatiska lyste med sin frånvaro, snarare handlade det kanske om lite för mycket empati och medmänsklighet. Mycket lyssnande och humanitet.
SB tackar en Katja som beskrivit en helt annat verklighet än den han fick vara med om. Det är väldigt obehagligt, oavsett om han duperar medvetet eller inte har en susning om vad han håller på med.

http://sturebergwall.wordpress.com/2014/06/28/tack-katja/

Katja är en 22-årig uppmärksamhetstörstande idiot, som tror hon förstår sig på vård av våldsamma och psykotiska personer bättre än läkarna.
Citera
2014-07-03, 22:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Katja är en 22-årig uppmärksamhetstörstande idiot, som tror hon förstår sig på vård av våldsamma och psykotiska personer bättre än läkarna.

Jo man kan aldrig säga så generellt,men sanningen är väl att det ibland används när man inte vet vad det är frågan om. Så det pekar ändå på något som man behöver uppmärksamma. Det finns ju tillfällen när man måste använda den typen av medel tror jag. Men absolut det är är den som har kunskap som ska avgöra det

Varken svart eller vitt utan däremellan kanske man kan säga,
Citera
2014-07-03, 22:18
Medlem
habets avatar
Citat:
Psykiatrerna. Nja jag missförstår inte terapins roll, men jag tror inte att Penttinen och Kwast blev lurade in i en tro.
Förstår inte riktigt vad du menar med 'Psykiatrerna' (Psykiatrikerna?), att de också trodde på minnena? Glömde ju förresten 'experten'.

SP i Nordisk kriminalkrönika 2002:
"Thomas Quick har ett berättarbehov som står i stark kontrast till hans vilja att bevara händelser inom sig. I inledningsfasen av ett ärende beskriver han endast fragment av gärningen och därför blir sammanhangen haltande. Hans ångest hindrar honom att berätta fullt ut. Han säger själv att han i dessa situationer måste göra 'medvetna avvikelser' för att orka vidare. Hans uppfattning är att avvikelserna inte är lögner, utan ett slags skyddsfaktor för att inte haverera i sin ångest just i den aktuella förhörssituationen. Successivt korrigerar han själv sina 'avvikelser' och får ihop en sammanhängande berättelse. Detta sker i den takt som han lär sig att bemästra ångesten."

Låter inte precis som något en polis räknat ut själv. Åtminstone jag är fullständigt övertygad om att SP 'drogs in i'/'lurades in i' (kallade det vad du vill) tro på terapeuternas tokigheter. Vete fan hur det var med CvdK däremot.
Citera
2014-07-03, 22:26
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Förstår inte riktigt vad du menar med 'Psykiatrerna' (Psykiatrikerna?), att de också trodde på minnena? Glömde ju förresten 'experten'.

"Thomas Quick har ett berättarbehov som står i stark kontrast till hans vilja att bevara händelser inom sig. I inledningsfasen av ett ärende beskriver han endast fragment av gärningen och därför blir sammanhangen haltande. Hans ångest hindrar honom att berätta fullt ut. Han säger själv att han i dessa situationer måste göra 'medvetna avvikelser' för att orka vidare. Hans uppfattning är att avvikelserna inte är lögner, utan ett slags skyddsfaktor för att inte haverera i sin ångest just i den aktuella förhörssituationen. Successivt korrigerar han själv sina 'avvikelser' och får ihop en sammanhängande berättelse. Detta sker i den takt som han lär sig att bemästra ångesten."

Låter inte precis som något en polis räknat ut själv. Åtminstone jag är fullständigt övertygad om att SP 'drogs in i'/'lurades in i' (kallade det vad du vill) tro på terapeuternas tokigheter. Vete fan hur det var med CvdK däremot.

Hade inte vdK uttalat sej i DJs bok på frågan om saker inte hänger ihop ..jag minns inte ordalydelsen men frågan var om det inte kunde vara osannig eller påhitt då., vdK svarade att det kunde det ungefär...Teroie han också blev indragen i terapisjukan
Ska kolla sidan men har inte boken här hos mej just nu
Citera
2014-07-03, 22:43
Medlem
Här kan man i alla fall få en glimt av en riktig seriemördares erkännanden. Tänker att det är on topic som jämförelse - hur det går till när dem man vet är seriemördare erkänner.
https://www.youtube.com/watch?v=sVpmxrUZrvc

Jag har för mig att Johan Asplunds pappa sa i en intervju någonstans, att han mötte läkaren Källberg på krogen - eller en finlandsfärja? - och han hade skrutit med att ha hittat Johans mördare. Nån som minns var han sa det?
Citera
2014-07-03, 22:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Citat:

Psykiatrerna. Nja jag missförstår inte terapins roll, men jag tror inte att Penttinen och Kwast blev lurade in i en tro.

Så det är så här SP rationaliserar SB's oförmåga att beskriva händelseförloppet. Mycket intressant. Jag håller med om att det knappast är någon formulering SP totat ihop själv. Det där snömoset är ju närmast direkt taget från de norellska förträngningsteorierna. Frågan är om det är SB som undervisat honom eller om han tagit lektioner av Ståhle, Norell eller någon annan. Vet inte riktigt vad som är värst.

Märkligt egentligen att SP var så snälldum att han lät SB hållas, och successivt matade SB med ledtrådar och ledande frågor tills SB kunde fallet. Så som JA's ärr med tiden flyttades till andra sidan kroppen och blev ett födelsemärke. Eller om det var tvärtom.

Ytterst allvarligt att en polis låter sig förledas på det här sättet. Tänk att han har kvar jobbet! SP skulle förhöra SB. Inget annat.
Citera
2014-07-03, 22:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Så det är så här SP rationaliserar SB's oförmåga att beskriva händelseförloppet. Mycket intressant. Jag håller med om att det knappast är någon formulering SP totat ihop själv. Det där snömoset är ju närmast direkt taget från de norellska förträngningsteorierna. Frågan är om det är SB som undervisat honom eller om han tagit lektioner av Ståhle, Norell eller någon annan. Vet inte riktigt vad som är värst.

Märkligt egentligen att SP var så snälldum att han lät SB hållas, och successivt matade SB med ledtrådar och ledande frågor tills SB kunde fallet. Så som JA's ärr med tiden flyttades till andra sidan kroppen och blev ett födelsemärke. Eller om det var tvärtom.

Ytterst allvarligt att en polis låter sig förledas på det här sättet. Tänk att han har kvar jobbet! SP skulle förhöra SB. Inget annat.

Kan det ha varit pga vdKs påtryckningar?
Citera
2014-07-03, 22:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
/.../Jag har för mig att Johan Asplunds pappa sa i en intervju någonstans, att han mötte läkaren Källberg på krogen - eller en finlandsfärja? - och han hade skrutit med att ha hittat Johans mördare. Nån som minns var han sa det?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/anhoriga-kraver-nytt-ljus-over-fallet-quick_7394146.svd
Citera
2014-07-03, 23:03
Medlem
Citat:
Katja, måste ju vara en påhittad tjej? Patienter som är farlig för sig själva och sin omgivning är det nödvändigt med bryska metoder.
Citera
2014-07-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/anhoriga-kraver-nytt-ljus-over-fallet-quick_7394146.svd
Tack, Göran Fransson var det ju. Fy fan, sitta och skryta om det. (Jag tycker Asplunds pappa verkar trovärdig där, klart det är svårt att veta men han verkar det)
Citera
2014-07-03, 23:16
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Katja, måste ju vara en påhittad tjej? Patienter som är farlig för sig själva och sin omgivning är det nödvändigt med bryska metoder.

Lägger bara till att denna Katja inte hör till gänget omkring SB utan är en person som förra veckan slog larm om tvångsåtgärder inom den psykiatriska vården
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in