Citat:
Ursprungligen postat av
Kimbo7
Psykiatrerna. Nja jag missförstår inte terapins roll, men jag tror inte att Penttinen och Kwast blev lurade in i en tro.
Förstår inte riktigt vad du menar med 'Psykiatrerna' (Psykiatrikerna?), att de också trodde på minnena? Glömde ju förresten 'experten'.
SP i Nordisk kriminalkrönika 2002:
"Thomas Quick har ett berättarbehov som står i stark kontrast till hans vilja att bevara händelser inom sig. I inledningsfasen av ett ärende beskriver han endast fragment av gärningen och därför blir sammanhangen haltande. Hans ångest hindrar honom att berätta fullt ut. Han säger själv att han i dessa situationer måste göra 'medvetna avvikelser' för att orka vidare. Hans uppfattning är att avvikelserna inte är lögner, utan ett slags skyddsfaktor för att inte haverera i sin ångest just i den aktuella förhörssituationen. Successivt korrigerar han själv sina 'avvikelser' och får ihop en sammanhängande berättelse. Detta sker i den takt som han lär sig att bemästra ångesten."
Låter inte precis som något en polis räknat ut själv. Åtminstone jag är fullständigt övertygad om att SP 'drogs in i'/'lurades in i' (kallade det vad du vill) tro på terapeuternas tokigheter. Vete fan hur det var med CvdK däremot.