2014-06-20, 16:57
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Han har inte varit fri i två månader. Sluta ljug!

Fängelsedömda genomgår inte någon farlighetsprövning när de släpps ut motsvarande tvångsvårdade.

Han är inte frisk, han bedöms alltjämt som sinnesrubbad och han är inte släppt, han vårdas öppet.

Han är inte straffad, han är dömd till psykiatrisk vård. Hur kan tråden aktivaste skribent ha missat det? Är du helt dement?

Att vara dömd till rättspsykiatrisk vård är väl ett straff annars skulle det inte heta "dömd" Är Du dement själv?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5799116
Uppdaterat, onsdag 19 mars kl 10:43

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sture-bergwall-%C3%A4r-nu-en-fri-man-2581058

Med fri menar jag naturligtvis utskriven ifrån sluten RP-vård.Jag skriver ju att han fortfarande måste lämna tester för prövning av drogfrihet. Läs! Det står dessutom "fri man" och med det menas att han inte lägre befinner sej inom slutenvården.

Kan Du förstå en sån sak och skillnaden mellan att vara inne och ute?

Jag skrev inte att Flink skulle farlighetsprövas utan frågade hur farlig är han?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-20 kl. 17:40.
Citera
2014-06-20, 17:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Det ter sig mycket märkligt att duon, utan att ha någon fullmakt (?) från SB, tar sig friheten att hota en liten landsort tidning, DD, för SB räkning.

Citatet:
Citat:
vill vi göra dig uppmärksam på att Gubb Jan Stigson sedan ett långt tag tillbaka gör sig skyldig till grovt förtal – tveklöst vad det gäller allt han skriver om de första tre ärendena, men i ärlighetens namn förmodligen även vad det gäller övriga fem.
För detta är du, som ansvarig utgivare, ansvarig rent straffrättsligt.
Därför föreslår vi att du i vart fall omedelbart utför den självsanering som Dala-Demokraten borde ha utfört för länge sedan. Dessutom förtjänar Sture Bergwall en ursäkt från tidningen, gärna på framstående plats – men om du inte förmår det, åtminstone personligen.
En parentes i sammanhanget är att den bok som publiceras i augusti, och som sett till förhandsbe-ställningarna ser ut att bli årets bäst säljande reportagebok, även rymmer en noggrann och med oavvisliga fakta välunderbyggd genomgång av det oetiska och generellt sett vansinniga i Gubb Jan Stigsons journalistik. Hur du än ser på saken har du alltså ett problem att lösa.
Hur stort det blir avgör du själv. Vår rekommendation, i all välmening, är att du slutar att skjuta det framför dig, och tar tag i saken redan nu.
Advokat Thomas Olsson är för tillfället fullt upptagen med resningsprocessen, men som du vet kan även privatpersoner väcka förtalsmål genom att begära att Justitiekanslern tar sig an ett ärende.

På något sätt måste dom ju ha känt sig osäkra på innehållet i Råstams bok, varför skulle dom annars gå så här långt för att tysta ner Gubb Jan?

Dalademokratens ledning nöjde ju sig inte med att ta bort nästan GJ:s alla 300 artiklar om pedofilen och släcka ner hans blogg, dom belade honom ju honom med totalt tystnadsförbud också, han fick inte yttra sig eller skriva på fritiden heller....

Jenny Küttim säger i samband med granskning av kungen:

”Vi skulle granska kretsen kring kungen. Under granskningen blev vi hotade och via mejl utpressade med vårt källmaterial och det stoppade produktionen. Det kändes som något i en gangsterfilm, inte något som händer när man granskar kungen. Slutsats: Den person som i svenska medier ofta tillskrivs ingen makt, kungen, visade sig sitta inne på all den reella makten. Denna historia innehåller alla delar i en riktig gangsterroman: makt, pengar, svek, och order om munkavle på yttrandefrihetens försvarare.”

Detta var det värsta hon varit med om som journalist. Hon upplevde en identitetskris och övervägde att sluta med journalistiken."

http://www.journalisten.se/debatt/grav-sverige-vakna

Hon måste vara helt efterbliven.
Citera
2014-06-20, 18:01
Medlem
Citat:

Fängelsedömda genomgår inte någon farlighetsprövning när de släpps ut motsvarande tvångsvårdade.

Han är inte frisk, han bedöms alltjämt som sinnesrubbad och han är inte släppt, han vårdas öppet.

Han är inte straffad, han är dömd till psykiatrisk vård.

Nej och det kan ju i vissa fall få ganska märkliga konsekvenser - om t.ex 21åringen i Högsby blir klassad som frisk, är det inte så att han kan dömas till fängelse i stället för rättspsykiatrisk tvångsvård och släppas ut efter ett antal år trots att han kan vara lika farlig?

Nej Bergwall är inte alls bedömd som frisk, men man antar att han kommer att sköta sig, om han lämnar prover och hans familj tar hand om honom.
Skadestånd till Bergwall skulle vara jävligt upprörande, han var väldigt aktiv själv.
Han är mytoman och det har ju visat sig att han fortsätter ljuga.
Jag tänker lite på killen från rymningen som inte blev tillfrågad om han ville stå med sitt riktiga namn och som anser sig beljugen av Bergwall i Josefssons bok. Men också på annat som visats fram som tydligt visar att han fortsätter ljuga.
En parentes, om man tänker sig att han faktiskt är pedofil till sin läggning, och inte nöjer sig med tjugotvååringar, så finns det ju olika typer. Att dupera sin omgivning är ju en av de saker som pedofiler brukar vara bra på... Jag tror inte på medfödd pedofili men inte heller på att det bara har med droger eller taskig uppväxt att göra. Det är någon sorts kombination. Men jag tror inte att man blir pedofil för att man inte vågar komma ut som homosexuell. Det är två olika saker.
Citera
2014-06-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

På något sätt måste dom ju ha känt sig osäkra på innehållet i Råstams bok, varför skulle dom annars gå så här långt för att tysta ner Gubb Jan?

Hon måste vara helt efterbliven.

Ja man får jufaktiskt det intrycket, att de känner sig osäkra. Kanske är det så, att de begriper att det är tänkbart att Bergwall begått något av morden eller ett helt annat mord, och så blir de nervösa för då skulle Råstams ära få sin törn. Det har ju varit och är ställningskrig, team Bergwall mot "sekten", men sanningen kan aldrig vara så enkel. Küttim var med under debatten på Publicistklubben, medan Josefsson var aggressiv och kallade Caisa vad hon heter, för en farlig människa, så verkade Küttim ha något slags bokstavskombination. Konstig tjej.
Citera
2014-06-20, 18:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja man får jufaktiskt det intrycket, att de känner sig osäkra. Kanske är det så, att de begriper att det är tänkbart att Bergwall begått något av morden eller ett helt annat mord, och så blir de nervösa för då skulle Råstams ära få sin törn. Det har ju varit och är ställningskrig, team Bergwall mot "sekten", men sanningen kan aldrig vara så enkel. Küttim var med under debatten på Publicistklubben, medan Josefsson var aggressiv och kallade Caisa vad hon heter, för en farlig människa, så verkade Küttim ha något slags bokstavskombination. Konstig tjej.

Djävla trams du kommer med, ska du också börja ägna dig åt att skjuta budbäraren?

Du har fått den största rättsskandalen i Sveriges historia rakt ner i knät och du ägnar dig åt att misskreditera de som gett dig den.
Citera
2014-06-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Djävla trams du kommer med, ska du också börja ägna dig åt att skjuta budbäraren?
Du har fått den största rättsskandalen i Sveriges historia rakt ner i knät och du ägnar dig åt att misskreditera de som gett dig den.

Vi får enas om att inte vara ense, du. Vad då "rakt ner i knät"? "Skjuta budbäraren"? "största rättskandalen i Sveriges historia?"
Skippa skrytet och flosklerna.
Citera
2014-06-20, 18:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vi får enas om att inte vara ense, du. Vad då "rakt ner i knät"? "Skjuta budbäraren"? "största rättskandalen i Sveriges historia?"
Skippa skrytet och flosklerna.

Och det där kallar du ett svar alltså?

Vad är det du inte fattar och framför allt kom inte med det där utslitna "skippa flosklerna" har du inget annat att komma med så sluta skriv.
Citera
2014-06-20, 18:58
Medlem
Citat:
Och det där kallar du ett svar alltså?

Vad är det du inte fattar och framför allt kom inte med det där utslitna "skippa flosklerna" har du inget annat att komma med så sluta skriv.

Jag tror inte du har den makten, att du får säga åt någon att sluta skriva i tråden.
Men om du tycker att jag "skjuter budbärarna" (?) så kan jag väl sammanfatta mig så här, det borde t.o.m du godta utan att skrika på censur: det ser skumt ut att journalister försöker tysta en annan journalist. Jag tror inte att det där anses vara ok. du kan läsa Mårten Schulz om du nu inte står ut med det som jag skriver, eller ignorera det som jag skriver. Att Küttim verkade spattig, varför skulle man inte få skriva det?
Citera
2014-06-20, 19:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror inte du har den makten, att du får säga åt någon att sluta skriva i tråden.
Men om du tycker att jag "skjuter budbärarna" (?) så kan jag väl sammanfatta mig så här, det borde t.o.m du godta utan att skrika på censur: det ser skumt ut att journalister försöker tysta en annan journalist. Jag tror inte att det där anses vara ok. du kan läsa Mårten Schulz om du nu inte står ut med det som jag skriver, eller ignorera det som jag skriver. Att Küttim verkade spattig, varför skulle man inte få skriva det?

Det var inte det du skrev, men orkar du inte ens läsa dina egna inlägg så är det inte lönt att försöka svara dig, du får väl leva vidare i din värld så får resten fortsätt med sitt.

Så fortsätt att skjuta på dem som levererat historien om hur en man kunde bli dömd för åtta mord han inte begått, Lambertz kanske kan ta din begåvning i sin tjänst, han verkar behöva en megafon.
Citera
2014-06-20, 19:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Jo, det måste vara något i den stilen. Väldigt, väldigt konstigt, egentligen så handlar dom ju tvärt emot Råstams vilja:

Ulrika Knutson skriver i Expressen:

"Hannes Råstams bok om Quick är något mer än en kopia av hans tv-dokumentärer. Här ger han sina meningsmotståndare all trovärdighet han kan. Särskilt gäller detta Dalademokratens kriminalreporter Gubb Jan Stigson.

Stigson är den reporter som är mest insatt i Quickmålets olika turer. Råstam återkommer gång på gång till att han är Stigson tack skyldig, för alla de artiklar han skickat, för alla dörrar han öppnat. Ingen slår dalareportern på fingrarna när det gäller fakta, men när fakta motsäger hans övertygelse så beklagar han det, men hans tro förblir orubblig."

http://www.expressen.se/kultur/hannes-rastam-fallet-thomas-quick/

Mattias Göransson var ju den som färdigställde Råstams bok så måste ha varit väl insatt...

Citat:
så verkade Küttim ha något slags bokstavskombination.

Finns den debatten på nätet?
Citera
2014-06-20, 19:24
Medlem
Citat:
Jag förstår det, jag bara lånade ordet till mitt eget inlägg. Man kan även diskutera om inte ältandet är på sin plats, givet de perdurerande försöken till historierevision som vissa ägnar sig åt i tråden.

Såvitt jag förstår är detta böjelser som inte tynar bort i större utsträckning än t.ex. heterosexualitet eller fascinationen för tuttar eller rumpor. Jag kan inte påminna mig om att det förekommer något som visar vare sig det ena eller det andra beträffande gubbens eventuellt förändrade preferenser.

SB säger väldigt, väldigt mycket.
Du menar att han ljuger?

Dessa böjelser tynar inte alls bort nej, förutom vid så hög ålder att sexualdriften försvinner
Citera
2014-06-20, 19:26
Medlem
Citat:
Det var inte det du skrev, men orkar du inte ens läsa dina egna inlägg så är det inte lönt att försöka svara dig, du får väl leva vidare i din värld så får resten fortsätt med sitt.

Så fortsätt att skjuta på dem som levererat historien om hur en man kunde bli dömd för åtta mord han inte begått, Lambertz kanske kan ta din begåvning i sin tjänst, han verkar behöva en megafon.

Jaså var det inte det jag skrev. Innan jag sätter dig på ignore, skulle jag vilja be dig precisera vad det var du blev arg på.

Din åsikt är alltså att journalisterna har levererat en historia som är den slutgiltiga sanningen. Det tror inte jag. Publiken/åhörarna menar du alltså ska vara tacksamma för att de "fått den i knät", denna slutgiltiga sanning. Det tror inte jag på (i så fall skulle förresten tråden ha stängts).
Någon megafon för Lambertz är jag verkligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in