2014-07-03, 19:16
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du borde ha rätt i att det borde ha gjort skillnad om SB fått kvalificerad terapi av kvalificerad vårdpersonal.

Själv är jag inte så säker. Psykoanalys /-terapi kan väl betecknas som kvalificerat mumbo-jumbo och några vetenskapliga slutsatser av detta kan vara svåra att dra, rent allmänt. Det kanske, trots allt, inte hade gjort så stor skillnad, vem som utförde den s.k. terapin?

Ja säg inte det. Om inte alla som bedrev terapi själva gick i terapi hos samma psykoterapeut och var handledda av densamma,så kan det ha gjort en rätt väsentlig skillnad. Utbildning ,kompetens självkännedom ett vara färdig med egen terapi och att inte ha behov av egen bekräftelse från patienten, är ju absolut nödvändigt och här fattades det,Dessutom ska man ha en handledare som står fri ifrån kliniken och terapin som bedrivs i övrigt.
Jag säger inte att det kunde ha blivit perfekt men bättre.

Om jag jämför,polisens bombrotel tar inte in någon outbildad vikarie som hållit på att fuska lite med påsksmällar hemma till att ta hand om upphittade bomber, och oskadliggöra dem. Det kan ju vem som helst förstå att det sluta i katastrof. Kanske en drastisk bild men ändå. Man arbetar faktiskt med människor inom rättspsykiatrin som är i skriande behov av rätt och kunnig vård. Eller?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-03 kl. 19:29. Anledning: Texttillägg
Citera
2014-07-03, 19:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
'
Ja men det som inte är inkonkret /oprecist är ju just detta att ingen av dem som bedrev psykoterapi med SB (eller andra på Säter som gick i samma slags terapi) hade utbildning för det inte KP heller. Det kanske till och med var en anledning till att det kunde gå så illa??`Men var fanns då de högsta ansvariga de som beslutade om att vården skulle få bedrivas så?
Bla borde ÖL GK ha vetat att det var direkt olämpligt och emot reglerna för han hade gått i terapi hos MN sen 1983 om jag minns rätt ifrån GJs bok .Hur kan vård av personer som är dömda till rättpsykiatrisk vård som påföljd för brott överlämnas till personer som saknar kompetens för att bedriva den vården???

Är inte det en inte obetydlig anledning till att vårdsituationen gick så snett och att man inte hade begrepp om att skilja vård och rättsprocesser åt?
Persson Långbergs var liksom Källberg psykiater och har per definition hög pondus i organisationen. Vem ska säga att han inte får ha samtal med Bergwall? Det lite udda var att när Bergwall med gråten i halsen får igenom kontinuerliga läkarsamtal med Persson Långbergs så har Säter större brist på behandlare/terapeuter än på psykiatriker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Brevet från studenten är skickat 5 veckor efter att Bergwall läst i Dagens Nyheter om Zelmanovits återfunna kvarlevor, 10 månader efter att Bergwall vallats för Asplunds kvarlevor för andra (med "Ryggen" tredje) gången, 15 månader efter att Bergwall och Persson Långbergs åkte till Bosvedjan första gången. Han hade erkänt Asplund, Blomgren, Larsson och Högbom för utredarna och smög ut erkännandet av Zelmanovits ungefär vid tidpunkten för studentens brev. (Jag tror jag fått detta rätt.)

Jag skriver studenten för vad jag har förstått är hon vid tillfället bara student, inte vikarie eller nåt annat. Jag gissar att det var en person som hade tid att lyssna och var enkel för Bergwall att göra sig intressant för. Josefsson (s. 192) skriver dock att hon jobbade som mentalskötare på Säter somrarna -91 och -92, samt som "vikarierande psykoterapeut" åt Bergwall somrarna -93 och -94. Cajsa Lindholm kritiserade Josefssons framställning på denna punkt, hon säger att det var stödkontakt under semestertid.
Senast redigerad av Schlesien 2014-07-03 kl. 19:48.
Citera
2014-07-03, 19:56
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Persson Långbergs var liksom Källberg psykiater och har per definition hög pondus i organisationen. Vem ska säga att han inte får ha samtal med Bergwall? Det lite udda var att när Bergwall med gråten i halsen får igenom kontinuerliga läkarsamtal med Persson Långbergs så har Säter större brist på behandlare/terapeuter än på psykiatriker.

Brevet från studenten är skickat 5 veckor efter att Bergwall läst i Dagens Nyheter om Zelmanovits återfunna kvarlevor, 10 månader efter att Bergwall vallats för Asplunds kvarlevor för andra (med "Ryggen" tredje) gången, 15 månader efter att Bergwall och Persson Långbergs åkte till Bosvedjan första gången. Han hade erkänt Asplund, Blomgren, Larsson och Högbom för utredarna och smög ut erkännandet av Zelmanovits ungefär vid tidpunkten för studentens brev. (Jag tror jag fått detta rätt.)

Jag skriver studenten för vad jag har förstått är hon vid tillfället bara student, inte vikarie eller nåt annat. Jag gissar att det var en person som hade tid att lyssna och var enkel för Bergwall att göra sig intressant för. Josefsson (s. 192) skriver dock att hon jobbade som mentalskötare på Säter somrarna -91 och -92, samt som "vikarierande psykoterapeut" åt Bergwall somrarna -93 och -94. Cajsa Lindholm kritiserade Josefssons framställning på denna punkt, hon säger att det var stödkontakt under semestertid.

Vill bara komplettera med att det faktum att hon arbetat som skötare inte behöver innebära att hon hade utbildning för det heller? Vilket Du ju iofs skriver underförstått..Ja hon kanske var ivrigt att vara till lags ,någon som visste något om inre smärta som hon kände igen sej i i sin naivitet och tyckte att hon funnit "en slags like" jag vet inte.

Ojojoj vilken vårdröra"
Citera
2014-07-03, 20:14
Medlem
habets avatar
Citat:
Javisst, vad jag menar är inte att fantasin om pojkmorden (vi bör förstås utgå ifrån att det var fantasier och ingenting annat) ska ha uppstått under just den brevväxlingen, snarare tidigare - vikarien/praktikanten talar ju om pojkmorden som ett etablerat faktum hon fått höra talas om. Vilket är ganska märkligt i sig (det här var väl mestadels mord som Säter aldrig anmälde till polisen?)

Vad jag menar är ungefär detta:
för mig framstår påståendena om terapins roll ofta som alltför vaga, oprecisa, abstrakta: att Norell, som trodde på en mycket speciell och hemkokt variant av objektrelationsteorin, handledde terapeuterna skulle alltså i sig bevisa att det handlade om inplanterade minnen.
(Jag hårddrar de resonemang som cirkulerar nu). Jag är mer intresserad av det konkreta, kanske särskilt det som man inte känner till. Till exempel de delar av Penttinens pm som hamnat i mörker, eller förklaringen till att vikarien skriver om pojkmord.

Tillägg
Och apropå konkretion: suggestion och inplanterade minnen är två olika saker: suggestion kan äga rum utan att någon ställer ledande frågor eller direkt säger åt någon annan (typ under hypnos) vad den ska minnas. Inplanterade minnen tycker jag inte att det finns några belägg för i det här fallet.

Jag får en känsla av att du missförstår terapins roll i hela det här spektaklet. Det är nog ingen annan än terapeuterna själva (förutom SP och CvdK som "lurades" in i samma tro) som tror på några minnen över huvud taget. Terapin blev ett verktyg för alla inblandade att få ut det de ville. I och med att terapeuterna fick med sig åklagare och utredare i sin tro så var det kört. Om SP inte trott på det här med bortträngda/förträngda minnen hade några PM inte skrivits öht.
Citera
2014-07-03, 20:15
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Tack. Det är viktigt att det var psykiatrerna som började valla. Och att erkännandena lämnades till utredarna.

En märklig sak är att SB nu väver ihop en helt ny version - om han gör det medvetet eller ej är svårt att veta. Han skriver så här i sin blogg:

"Inom psykiatrin tillämpar man ständigt tvångsmedel som förlamande injektioner, bältesläggning och inlåsning i trånga celler. Det medmänskliga och empatiska lyser med sin frånvaro."
Och kopplar detta till sin tillvaro på Säter, som han skriver har skadat honom.
Men han hade det ju inte alls sådär på Säter. Det går rakt inte att säga att det medmänskliga och empatiska lyste med sin frånvaro, snarare handlade det kanske om lite för mycket empati och medmänsklighet. Mycket lyssnande och humanitet.
SB tackar en Katja som beskrivit en helt annat verklighet än den han fick vara med om. Det är väldigt obehagligt, oavsett om han duperar medvetet eller inte har en susning om vad han håller på med.

http://sturebergwall.wordpress.com/2014/06/28/tack-katja/
Citera
2014-07-03, 20:18
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag får en känsla av att du missförstår terapins roll i hela det här spektaklet. Det är nog ingen annan än terapeuterna själva (förutom SP och CvdK som "lurades" in i samma tro) som tror på några minnen över huvud taget. Terapin blev ett verktyg för alla inblandade att få ut det de ville. I och med att terapeuterna fick med sig åklagare och utredare i sin tro så var det kört. Om SP inte trott på det här med bortträngda/förträngda minnen hade några PM inte skrivits öht.
Psykiatrerna. Nja jag missförstår inte terapins roll, men jag tror inte att Penttinen och Kwast blev lurade in i en tro.
Citera
2014-07-03, 20:24
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Tack. Det är viktigt att det var psykiatrerna som började valla. Och att erkännandena lämnades till utredarna.

En märklig sak är att SB nu väver ihop en helt ny version - om han gör det medvetet eller ej är svårt att veta. Han skriver så här i sin blogg:

"Inom psykiatrin tillämpar man ständigt tvångsmedel som förlamande injektioner, bältesläggning och inlåsning i trånga celler. Det medmänskliga och empatiska lyser med sin frånvaro."
Och kopplar detta till sin tillvaro på Säter, som han skriver har skadat honom.
Men han hade det ju inte alls sådär på Säter. Det går rakt inte att säga att det medmänskliga och empatiska lyste med sin frånvaro, snarare handlade det kanske om lite för mycket empati och medmänsklighet. Mycket lyssnande och humanitet.
SB tackar en Katja som beskrivit en helt annat verklighet än den han fick vara med om. Det är väldigt obehagligt, oavsett om han duperar medvetet eller inte har en susning om vad han håller på med.

http://sturebergwall.wordpress.com/2014/06/28/tack-katja/

Fetat av mej. Jag kan inte tänka mej att det sättet att ge behandling varken var empatiskt eller medmänskligt. Och lyssnande,lyssnade de mer på det de ville tro på än.............? något annat?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-03 kl. 20:27.
Citera
2014-07-03, 20:27
Medlem
Tänk om de haft övervakningskameror överallt på Säter. Och sparat filmerna. Även i terapirummet. Då skulle man kunna följa minut för minut vad som sades och hur det sades. Läkarna, terapeuterna, Bergwall. Det kanske är en tramskommentar och filmen skulle vara j-ligt lång, men ändå. Jag tycker att det hade varit bra.
Citera
2014-07-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Fetat av mej. Jag kan inte tänka mej att det sättet att ge behandling varken var empatiskt eller medmänskligt. Och lyssnande,lyssnade de mer på det de ville tro på än.............? något annat?
Klart det var empatiskt och medmänskligt, det säger han ju själv, han gillade psykoanalys och fick några som lyssnade på honom. Äntligen en grupp att höra till. Han hade det ju som en furste där på Säter.
Citera
2014-07-03, 20:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Enligt de journalanteckningar som prof. AD sammanfattat flyttas SB genom dr GK:s försorg (”avgiftaren”) den 21 jan 1994 tillbaka till avd. 36 (dr KP resp. dr GF var då sjukskrivna).

Jo, jag vet. Den kriminella pedofilen hade ju en mega-ångestattack den 18 januari då han dunkade huvudet i väggen och slog sig själv, man flyttade honom säkert då och kollade om han hade några fysiska skador.

18 januari 1994: Får svår ångestattack (Bältesläggning nödvändig, två personal måste hålla i honom - aggressiv mot sig själv - slår sig själv och slår huvudet i väggen)

Citat:
Enligt brev 931025 från XX (patienten/psykoterapeuten som blivit SB:s vän/brevvän) bodde SB på avd. 37 i okt -93 (DJ: ”Mssl”, epub, s. 239).

En anonym källa? En annan patient? Varför är inte namnet med? Josefsson lämnade ju ut namn på den person som den kriminella pedofilen rymde med juni 1994, en person som pedofilen sa att han tänkte våldta och skjuta till döds.

Citat:
Det framgår av ”Frekvensen av stödjande samtal och psykoterapi, läkarens resp. psykologens namn” (1995).

Jaha? Du menar alltså att det besvarar frågan: "Du menar alltså att överläkare Kjell Persson är hans "vän och förtrogen"."
Citera
2014-07-03, 20:44
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Klart det var empatiskt och medmänskligt, det säger han ju själv, han gillade psykoanalys och fick några som lyssnade på honom. Äntligen en grupp att höra till. Han hade det ju som en furste där på Säter.

När han kravlade på golvet och skrek av ångest pga biverkningarna han fick av all medicin och x-medicin? Försökte hänga sej slog huvudet i väggen och fick släpas till cellen han bodde i...

Det fanns väl stunder av både det ena och andra slaget de utesluter inte varandra tänker jag
Citera
2014-07-03, 20:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Den här lagen gällde fram till 1 jan 1992:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/1966029 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19660293.HTM#P16 3.HTM#P16

Jo, jag vet.

Citat:
letsdoit skrev

Hösten 1992 hade kliniken tänkt sig att SB skulle lämna Säter

SUP infördes 1 januari 1992. Pedofilen har suttit med SUP sedan dess.

"1991 års reform ligger i princip till grund för de nuvarande reglerna om psykiskt störda lagöverträdare"

"Lagändringen trädde i kraft 1 januari 1992"

"Ytterligare en förändring som reformen innebar var att möjligheterna till särskild utskrivningsprövning infördes av hänsynen till samhällsskydd"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in