Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 21:17
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Vad fick CL killarna? 10 - 11 samt resp 12 va? men där fanns det påföljder i form av dopingbrott på DJ bla samt ett väldigt långdraget förlopp innan CL avled.

Så nej tvivlar vi ser mer än 10 i detta fall, och folk som drömmer om livstid kan fantisera vidare i en annan forumkategori.

Ja, att JH får ett lika långt eller längre straff än dessa killar tror jag är omöjligt, inte en chans. Hon får 8-10 år typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att Morot nekar ger ju åklagaren öppet mål bara för då finns det bara en gärningsbeskrivning att ta ställning till. Sen i Morots fall så är han ett välkänt svin så det diskuterades överhuvudtaget inte några förmildrande omständigheter som skulle ha kunnat gett vållande. Han fick två års tillägg istället på standarddomen 14 år, väldigt välförtjänt.

I detta fallet finns det ju en massa öppningar för försvaret att få till en mildare dom än Morot fick. Ung ostraffad tjej, bra jobb och utbildning, ingen våldsam eller psyksjuk historia, BO har tidigare smällt till GM, samarbetar med snuten, erkänner misshandel och vållande. Med lite god vilja så kan försvaret säkert gräva fram lite bevis för att BO har mobbat GM och på så sätt delvis orsakat gärningen. Så glöm Morot nu, han sitter bra där han sitter och förtjänar inte uppmärksamheten.

Håller med fullständigt. Det finns massvis med förmildrande omständigheter här, speciellt om LL visat sig vara delaktig i grälet som uppstod mellan tjejerna. Det går nog att vinkla det till att LL var så elak mot JH att det drev JH till att göra detta. Om det stämmer eller ej kan inte jag ta ställning till nu med den informationen jag har men har JH en bra advokat så ska det nog inte vara så svårt. Bara att LL är en sån typ av tjej som ger sig på en fysiskt mindre tjej på krogen efter att ha "snott" hennes kille får ju inte LL att framstå som vidare värst sympatisk. Jag personligen skulle aldrig ha gjort en sådan sak. Säkert stod LL:s tjejkompisar där bredvid och hejade på dessutom. JH och hennes advokat har många kort i sin hand, grattis.
Citera
2014-07-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Dråp hit och dråp dit.

Vad fan, här har vi en brud som ränner upp till en lägenhet klockan 6 på morgonen när
hon VET att rivalen befinner sig ensam därinne. Hon medför en hammare.
Hur normalt som helst kanske i somligas värld...?
Sedan klipper hon till antagonisten, sannolikt upprepade gånger och med stort lidande
för den som är utsatt för det plötsliga, våldsamma angreppet i denna tidiga junimorgon.

Vad som sedan följer är att angriparen inte stannar därvid utan går ut till köket
och hämtar en kökskniv eller vad det nu var för stickvapen.
Hon fortsätter att ge sig på den försvarslösa, redan svårt skadade unga kvinnan som
torde ligga på golvet i hallen och kanske förmår vädja om nåd mitt i sina svåra smärtor
och i sin dödsångest och paniska skräck. Men hennes blivande mördare låter sig inte
bevekas utan väljer att hugga i den liggandes kropp och måste begripa att detta, plus
hammarslagen, kommer att få en dödlig utgång.
Som jag ser det är JH verkligen ute i avsikt att DÖDA och visar ingen som helst
barmhärtighet eller tvekan i sitt handlande. Hon besinnar sig inte utan väljer att fullfölja
dödandet och sedan vidtar hon som en sann kallblodig förövare sina mått och steg
för att klara sig undan sin illgärning.
Hon åker hem ett slag, skaffar sig alibi, återvänder som en iskall mördare till brottsplatsen
och styckar kroppen i lämpliga delar.

Det är inget jävla dråp. Det finns inga förmildrande omständigheter.
Jonna H. har begått ett synnerligen avskyvärt mord och förtjänar absolut inte att komma
lindrigt undan med detta genom någon mesig dråpdom alltså.

Har man dödat en annan människa på det här ohyggliga viset så ska man fan få betala
ett högt pris för det även om man kommer till insikt om att läget är nog kört trots allt
och kvittrar fram ett erkännande för polisen till slut.

Med styckningen och dumpningen visade hon att hon då alls icke hade tankar på att
det här skulle sluta på ett mindre gynnsamt sätt för henne; hon ämnade klara sig undan
sitt dåd och hade uppenbarligen inga direkta samvetskval över vad hon gjort sig skyldig
till i den ödesdigra junidagen.

Än en gång: Donnan ska dömas för mord och ingenting annat.

Var det inte du som gapade om livstid för mord i fallet VB styckad av KJ i Boden?
Du kommer antagligen att få lika mycket rätt i detta fall som i den andra.
Citera
2014-07-03, 21:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
[/b]

Var det inte du som gapade om livstid för mord i fallet VB styckad av KJ i Boden?
Det kan vara sant det JH har medgivit, misshandel och vållande till annans död. Att hon hade hammare med sig gör ingen skillnad. Under slagsmålet använde hon hammaren och kniven, utan uppsåt att döda. Vad som hände efter brottet har inget med brottsrubriceringen att göra.

Efter brottet åkte hon hem och funderade ut hur hon skulle klara sig ur knipan utan att JA fick skulden. Resten vet vi.
Citera
2014-07-03, 21:31
Bannlyst
Den som vill veta hur en TR ser på ett liknande fall bör läsa domen från Alsjömordet.
http://www.fildirekt.se/dl/1400594965.pdf

Uppsåt? s.16-17
TR resonerar om uppsåt och hammare mot huvud.
Den liknelse som kan göras mot bakgrund mot Jonnas beteende är att hon hämtade en kniv efter att hammaren oskadliggjort LL.

Det kan jämföras med att RH fortsatt slå med hammaren efter de inledande slagen.
De inledande slagen kan inte uteslutas vara en impuls på att BO ev höll en kniv och att GM var påverkad av sömnmedel/psykofarmaka.

Eftersom slagen efter BO rasat i golvet likt knivhuggen i fallet med LL - är en medveten gärning - så bedömer man det som likgiltighetsuppsåt.

Mord eller dråp? s.20
Citat:
Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 2013 s. 376 slagit fast att utgångspunkten är att den som gör sig skyldig till uppsåtligt dödande ska dömas för mord. För att gärningen ska vara att bedöma som dråp krävs enligt Högsta domstolen att omständigheterna sammantagna är sådana att de framstår som klart förmildrande.

I det aktuella fallet förefaller gärningen inte ha föregåtts av någon planering.
övrigt finns inte några direkt förmildrande omständigheter utan i stället vissa
försvårande omständigheter. Omständigheterna framstår alltså inte som klart
förmildrande. Gärningen ska därför rubriceras som mord.
Citera
2014-07-03, 21:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, att JH får ett lika långt eller längre straff än dessa killar tror jag är omöjligt, inte en chans. Hon får 8-10 år typ.

Håller med fullständigt. Det finns massvis med förmildrande omständigheter här, speciellt om LL visat sig vara delaktig i grälet som uppstod mellan tjejerna. Det går nog att vinkla det till att LL var så elak mot JH att det drev JH till att göra detta. Om det stämmer eller ej kan inte jag ta ställning till nu med den informationen jag har men har JH en bra advokat så ska det nog inte vara så svårt. Bara att LL är en sån typ av tjej som ger sig på en fysiskt mindre tjej på krogen efter att ha "snott" hennes kille får ju inte LL att framstå som vidare värst sympatisk. Jag personligen skulle aldrig ha gjort en sådan sak. Säkert stod LL:s tjejkompisar där bredvid och hejade på dessutom. JH och hennes advokat har många kort i sin hand, grattis.
JH kan ju ha provocerat fram det som skedde på krogen, om det nu rörde sig om örfilar
eller vad det nu var. Du utgår ju ifrån att det som hände där var L*vis*s fel enbart.

"Massvis med förmildrande omständigheter"

Du brer då på ordentligt. Ni är några stycken som gärna vill se den här mörderskan slippa undan
så billigt som möjligt tydligen.
Hade ni resonerat likadant om det handlat om en kille istället? Det kan man undra faktiskt.

Tjej, en riktig snygging tycker de flesta (Jag för min del tycker hon har ett högst ordinärt
utseende), ostraffad tidigare såvitt vi vet, skötsam, levt ett liv med sina kära pållar med
vilka hon även tävlat, och detta får kanske somliga att känna för bruden med hammaren
och kniven och tycka att vi nog inte ska döma henne för hårt när allt kommer omkring.

Svartsjukeraseri, ja då kan saker och ting spåra ur och det har vissa tydligen viss förståelse för.
Citera
2014-07-03, 21:33
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

Men, ska man då väga och mäta varann innan man bråkar, eller vad menar du? "Nej, du väger 4 kg mer än mig och är 2 cm längre. Ska du då bråka med lilla, lilla mig?"
Varför antar du att JH är helt oskyldig till det som hänt tidigare? Varför antar du att hon är offret och LL är det stora hemska monstret som både snott killen och hoppat på JH? (Man kan inte sno någon annans kille btw, öht. Man är bara inte lika bra i killens ögon som den nya)
Bara för att LL "vann" det påstådda krogbråket så betyder det inte att LL startade det. Inte alls faktiskt. Det kan lika gärna varit JH som kom in och kallade LL diverse fula ord för att sedan hoppa på henne. LL kanske stod där och undrade vad fan det var som pågick, klappade till henne för att få bort människan som attackerade henne och gick därifrån och lilla JH i offerkoftan skrek misshandel.

Det finns inga förmildrande omständigheter här. JH förlorade snubben, något som kvinnor och män världen över går igenom dagligen på löpande band. Under tiden jag skriver detta inlägg så har hundratals, kanske till och med tusentals förhållanden tagit slut, många till fördel för en ny. Hur många av dessa tror du kommer mörda den nya? Med största sannolikhet ingen av dem.

Jag förstår inte varför du verkar anse att JH borde komma undan billigt. Har du blivit dumpad till fördel för en ny och hade tankar på hämnd, kanske mord? Vad är det som gör att du sympatiserar med henne?

Att bli dumpad är en del av livet och att bråka likaså. Inget av dessa bör räknas som förmildrande omständigheter. Inte i det här fallet.
Senast redigerad av StopDropAndRoll 2014-07-03 kl. 21:39.
Citera
2014-07-03, 21:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
[/b]

Nej, inte livstid om jag minns rätt utan 14, 16 års fängelse i det fallet du tar upp.

Det hade det bestialiska illdådet kvalificerat till för sin aktuelle gärningsman.
Nu blev det ynka 5 år i praktiken. Tycker du det är skäligt för ett sånt ohyggligt brott?

Jag kan inte hjälpa att svenska domstolar ibland dömer helt uppåt väggarna galet.
Det är inte uteslutet att det blir så även här.
Man är härdad vid det här laget.
Citera
2014-07-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ni är några stycken

Nej, men däremot några stycken som följt kriminalfall i många år och läst fler FUP än man orkar räkna och på så vis fått en ganska bra idé om hur rättssystemet i detta landet fungerar.

Därav att det är fruktansvärt ointressant att ens sitta och stöta och blöta om eventuella straffpåföljder tillsammans med pöbeln som gastar och drömmer om livstid.

Det är egentligen inte mer komplicerat än så.
Senast redigerad av dip 2014-07-03 kl. 21:55.
Citera
2014-07-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det kan vara sant det JH har medgivit, misshandel och vållande till annans död. Att hon hade hammare med sig gör ingen skillnad. Under slagsmålet använde hon hammaren och kniven, utan uppsåt att döda. Vad som hände efter brottet har inget med brottsrubriceringen att göra.

Efter brottet åkte hon hem och funderade ut hur hon skulle klara sig ur knipan utan att JA fick skulden. Resten vet vi.

Jag tror nog mest hon funderade på hur hon skulle klara sig själv ur detta och samtidigt behålla JA.

Hon skulle ta sin "rättmätiga" plats vid JAs sida.

Det var väl målet.
Citera
2014-07-03, 21:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, inte livstid om jag minns rätt utan 14, 16 års fängelse i det fallet du tar upp.

Det hade det bestialiska illdådet kvalificerat till för sin aktuelle gärningsman.
Nu blev det ynka 5 år i praktiken. Tycker du det är skäligt för ett sånt ohyggligt brott?

Jag kan inte hjälpa att svenska domstolar ibland dömer helt uppåt väggarna galet.
Händer det någonsin att en domstol dömer för hårt, eller att den dömer en oskyldig, enligt din mening?
Citera
2014-07-03, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror nog mest hon funderade på hur hon skulle klara sig själv ur detta och samtidigt behålla JA.

Hon skulle ta sin "rättmätiga" plats vid JAs sida.

Det var väl målet.
Jo, om JA fick skulden skulle hon inte få sin JA.
Citera
2014-07-03, 21:52
Bannlyst
Citat:

Du minns fel. Du ville helst se livstid.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

För att återknyta till detta fallet så tycker jag det är onödigt att gasta om bestialitet och livstid när vi inte ens har FUP eller RMU är klar.
Det kanske finns många omständigheter som är förmildrande.
Innan vi vet kan vi bara spekulera, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in