Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-09, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det ser ut som en pappersrulle. Otänkbart att polisen skulle lägga det ovanpå kroppsdelar.

Otänkbart är det väl inte?? Även poliser kan göra "fel" och tänker inte alltid längre än näsan räcker.
Citera
2014-07-09, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Å andra sidan bör man väl transportera kroppsdelarna på ett sätt som gör så lite åverkan som möjligt med tanke på den rättsmedicinska obduktionen? (om det nu heter exakt så)

Här ställs poliserna inför ett dilemma, ska vi lägga kroppsdelarna på en bår och riskera att dem rör vid varandra, kanske trillar av båren mm eller ska vi vira in dem i papper och se till så att inga spår försvinner. Jag tror inte de tänker i brist på respekt av den döda utan dem tänker nog mer på att säkra spår och att kroppen ska fraktas bort så snabbt och smidigt som möjligt.
Citera
2014-07-09, 03:26
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Otänkbart är det väl inte?? Även poliser kan göra "fel" och tänker inte alltid längre än näsan räcker.

Det finns inte en normalbegåvad människa i världen som skulle lägga en stor, tung pappersrulle på en kropp så där.
Har de mot förmodan brustit så totalt i hanteringen av kroppen så bör en anmälan upprättas för att granska personerna som var inblandade.
Citera
2014-07-09, 04:46
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Det finns inte en normalbegåvad människa i världen som skulle lägga en stor, tung pappersrulle på en kropp så där.
Har de mot förmodan brustit så totalt i hanteringen av kroppen så bör en anmälan upprättas för att granska personerna som var inblandade.

Det kan vara kringliggande jord, kontaminerade grenar och sand från brottsplaten de forslar iväg i påsarna.
Citera
2014-07-09, 05:58
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
På vilket sätt skulle rättssäkerheten vara ur spel, om Poliser inte fick prata bredvid mun?

Hur tycker du att prata bredvid munnen i detta fall har fungerat och är viktigt?
På vilket sätt har rättssäkerheten i detta fall varit i fara?
Eftersom du tar upp fråga vid detta fall så tycker jag en förklaring vore bra.
Jag tycker att den person i utredningen eller inom rättsväsendet som skvätt uppgifter, har gjort helt fel.
Citera
2014-07-09, 06:53
Medlem
C.H.Ts avatar
Tips på hur man lägger upp en bild här på ett bra sätt? Så ska jag bifoga en bild på vad det står i Handboken som polisens tekniker går efter när dom ska säkra bevis... Det SKA användas papper...

Den diskussionen, hur vida kroppen får, kan och bör paketeras av polisen, borde vara avklarad för länge sedan.
Citera
2014-07-09, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Tips på hur man lägger upp en bild här på ett bra sätt? Så ska jag bifoga en bild på vad det står i Handboken som polisens tekniker går efter när dom ska säkra bevis... Det SKA användas papper...

Den diskussionen, hur vida kroppen får, kan och bör paketeras av polisen, borde vara avklarad för länge sedan.

http://someimage.com/
Citera
2014-07-09, 07:29
Medlem
Caracallass avatar
Citat:

Ja det är kroppsdelar inslagna i papper. Osmakliga bilder men det är kroppsdelar som fraktas på kärran. Rullen ovanpå innehåller något. Ett ben.?
Citera
2014-07-09, 07:47
Bannlyst
Citat:

Jag är helt med dig att delarna skall paketeras.

Men att lägga paketen på en hög på en överlastad skrinda/kärra med risk för att allt ramlar av, samt det etiska är jag mycket frågande till?

Kanske din handbok har en sida om liktransport?
Citera
2014-07-09, 07:48
Medlem
C.H.Ts avatar
Utdrag ur fälthandboken för kriminaltekniska platsundersökningar..

http://someimage.com/2t1hYC6
http://someimage.com/e23mHeO
Citera
2014-07-09, 07:55
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Jag är helt med dig att delarna skall paketeras.

Men att lägga paketen på en hög på en överlastad skrinda/kärra med risk för att allt ramlar av, samt det etiska är jag mycket frågande till?

Kanske din handbok har en sida om liktransport?

Risken hade troligen varit större att vandra med bår, handboken har inget avsnitt om liktransport, då polisen inte sysslar med sådant.

Begravningsentreprenören som innehar politi-kontraktet har där i mot sina rutiner, så när delarna kommit ut till parkeringen så lades dom säkerligen på bår eller i pappkista, samt fick den behandling som brukar tillämpas. (man bugar lätt mot kroppen vid lyft och släpp bland annat)...

Edit- Med liktransport syftar jag på den transport som sker från fyndplats till rättsmedicin...
Senast redigerad av C.H.T 2014-07-09 kl. 08:00.
Citera
2014-07-09, 08:01
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenig2
http://someimage.com/

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto