Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 21:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Händer det någonsin att en domstol dömer för hårt, eller att den dömer en oskyldig, enligt din mening?
Båda sakerna händer, tyvärr.
I skrivande stund erinrar jag mig fallet med BL som dömdes för upprepade sexuella övergrepp
på sin dotter. Domen revs sedermera upp och BL släpptes fri. Han var oskyldigt dömd och
det är förfärligt att så skedde. Fallet blev på sin tid mycket uppmärksammat. Bland annat
via TV. "Uppdrag granskning" tror jag det var.
Du vet nog vilket fall jag tänker på.

Det är en oskyldig stackare. Det finns säkert fler oskyldigt dömda. Dessvärre.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-03 kl. 21:57.
Citera
2014-07-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
JH kan ju ha provocerat fram det som skedde på krogen, om det nu rörde sig om örfilar
eller vad det nu var. Du utgår ju ifrån att det som hände där var L*vis*s fel enbart.

"Massvis med förmildrande omständigheter"

Du brer då på ordentligt. Ni är några stycken som gärna vill se den här mörderskan slippa undan
så billigt som möjligt tydligen.
Hade ni resonerat likadant om det handlat om en kille istället? Det kan man undra faktiskt.

Tjej, en riktig snygging tycker de flesta (Jag för min del tycker hon har ett högst ordinärt
utseende), ostraffad tidigare såvitt vi vet, skötsam, levt ett liv med sina kära pållar med
vilka hon även tävlat, och detta får kanske somliga att känna för bruden med hammaren
och kniven och tycka att vi nog inte ska döma henne för hårt när allt kommer omkring.

Svartsjukeraseri, ja då kan saker och ting spåra ur och det har vissa tydligen viss förståelse för.

Du måste väl haja att det handlar inte om att "tycka eller att "resonera" fram en misstänkt individs skuldfråga - utan det finns regler och lagar som styr i både en polisiär förundersökning samt vid en rättsinstans i landet Sverige. Det handlar heller inte om att den misstänkte ska "komma undan så billigt som möjligt" - allting handlar om rättssäkerhet i slutändan, inte om genus eller något annat nonsens du slänger ur dig.

Bevisningsbördan åligger ÅK-sidan och denne kommer troligtvis att åberopa livstid (precis som du med många andra i tråden) men det ska först avgöras i en rättegång (eller två rättssalar) och kommer förmodligen att hamna på dråp.

Jag tycker att du har en låg människosyn och antagligen har du också en låg självkänsla eftersom du verkar ha behov av att skriva nedlåtande om de inblandade utan att egentligen veta
någonting om dom förutom deras utseende på sin höjd, som du också passar på att nämna något oetiskt om i förbigående liksom. Varför?

F.ö. är svartsjuka ett ytterst vanligt motiv till mord/dråp och kommer alltid att vara.

Eg. är detta fall inte speciellt anmärkningsvärt (förutom att GM är en kvinna). Många hakar upp sig på själva styckningen av kroppen vilket är det som faktiskt ger lägst straff i sammanhanget, men är kanske den delen i ordningen som kräver sin man/kvinna för att klara av den psykiska påfrestningen.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, JH är en handlingskraftig kvinna och efter LL's död var hon nödd och tvungen till att få bort kroppen ur lägenhetskomplexet - då är/var styckning hennes val för att lösa sin prekära situation.
Citera
2014-07-03, 22:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror nog mest hon funderade på hur hon skulle klara sig själv ur detta och samtidigt behålla JA.

Hon skulle ta sin "rättmätiga" plats vid JAs sida.

Det var väl målet.

Exakt! Huvudet på spiken.
Citera
2014-07-03, 22:21
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Det kan vara sant det JH har medgivit, misshandel och vållande till annans död. Att hon hade hammare med sig gör ingen skillnad. Under slagsmålet använde hon hammaren och kniven, utan uppsåt att döda. Vad som hände efter brottet har inget med brottsrubriceringen att göra.

Efter brottet åkte hon hem och funderade ut hur hon skulle klara sig ur knipan utan att JA fick skulden. Resten vet vi.
Av vilken anledning säger du att hon inte hade uppsåt att döda?
Av vilken anledning hade hon hammaren med sig och avslutade mordet med kniv om hon inte hade uppsåt att döda?
Förstår inte din tankegång här. Förklara gärna.
Citera
2014-07-03, 22:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Av vilken anledning säger du att hon inte hade uppsåt att döda?
Av vilken anledning hade hon hammaren med sig och avslutade mordet med kniv om hon inte hade uppsåt att döda?
Förstår inte din tankegång här. Förklara gärna.
Vet du vad kan ha betyder? Jag inledde hypotesen med det.
Citera
2014-07-03, 22:27
Medlem
Citat:
Nej, inte livstid om jag minns rätt utan 14, 16 års fängelse i det fallet du tar upp.

Det hade det bestialiska illdådet kvalificerat till för sin aktuelle gärningsman.
Nu blev det ynka 5 år i praktiken. Tycker du det är skäligt för ett sånt ohyggligt brott?

Jag kan inte hjälpa att svenska domstolar ibland dömer helt uppåt väggarna galet.
Det är inte uteslutet att det blir så även här.
Man är härdad vid det här laget.

Domstolar dömer efter ÅK bevisning i fallen. Kan inte ÅK lägga fram en tillräckligt väl uppbyggd bevisning eller indiciekedja kan inte en domstol fälla den misstänkte.
Många äro de personer som inte har kunnat dömas då FU och/eller ÅK har gjort ett ofullständigt förundersökningsarbete som inte håller i en rättegång.
Citera
2014-07-03, 22:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Du minns fel. Du ville helst se livstid.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

För att återknyta till detta fallet så tycker jag det är onödigt att gasta om bestialitet och livstid när vi inte ens har FUP eller RMU är klar.
Det kanske finns många omständigheter som är förmildrande.
Innan vi vet kan vi bara spekulera, eller hur?
Ja, det är väl det vi är hänvisade till nu och ett bra tag framåt. Tills just den där FUP:en
behagar dimpa ner och klarlägga ett och annat.

Dock vill jag kvarstå vid uppfattningen att genom att vederbörande medförde en hammare
så var det inte direkt för att ha en trevlig liten pratstund i gryningen med fika och bulle som hon
uppenbarade sig vid lägenheten och hos LL.
Avsikten var uppenbarligen något helt annat än så.
Jag dristar mig till att benämna den som ond.
Citera
2014-07-03, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är väl det vi är hänvisade till nu och ett bra tag framåt. Tills just den där FUP:en
behagar dimpa ner och klarlägga ett och annat.

Dock vill jag kvarstå vid uppfattningen att genom att vederbörande medförde en hammare
så var det inte direkt för att ha en trevlig liten pratstund i gryningen med fika och bulle som hon
uppenbarade sig vid lägenheten och hos LL.
Avsikten var uppenbarligen något helt annat än så.
Jag dristar mig till att benämna den som ond.
Det finns andra tänkbara händelseförlopp där avsikten inte var att döda. JH kom med hammare för att göra upp med LL, men inte för att döda. LL försvarade sig med kniv och vad som hände i stridens hetta kan vi bara ana. Men avsikten behöver bara ha varit misshandel, om ens det.

Men du är som vanligt en hök i brottstrådar. Misstänkta ska dömas för högsta tänkbara brottsrubricering till högsta möjliga påföljd.
Citera
2014-07-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Du glömde att få med sårskadan i handen som JH sökte vård för.
Kan du klämma in den bland adjektiv och superlativ i din berättelse, samt att bråket pågick högljutt i 20 minuter?

Och den sista "detaljen" hur hon erkänner allt för Polisen och visar FP.

Sen när polisen jämför den kniv Jonna använt mot Lovisa så kan dem säkert finna Jonnas blod på den och jämföra såret med det som ska finnas på hennes hand. Det enda vi vet är väl att en arbetskollega ska ha kommenterat att hon hade ett sår på handen men ingenting om att hon fått vård för det?

Det är inget ovanligt att personer som använder knivar på andra även skär sig själv, det är rätt mycket kraft bakom ett hugg och om du då inte har någon "spärr" som håller handen på plats så är det lätt att den glider av skaftet och över bladet.
Citera
2014-07-03, 22:36
Medlem
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19119053.ab "Skadan ska hon enligt källan ha sökt vård för på vårdcentralen"

Ofan, den meningen har jag helt och hållet missat. Vore kul att veta (det får vi tids nog) var i hela händelseförloppet hon fick tid att söka vård för skadan.
Citera
2014-07-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men ditt spån, lyckades du hitta ett litet fel i ett av mina otaliga inlägg i tråden som diskuterar skillnader mellan vållande, dråp och mord. Mord är ett brott som kräver uppsåt (direkt eller likgiltigt) och dråp är ett "milt" mord. Finns det inget uppsåt så blir domen vållande istället om det inte föreligger nödvärn. Så nöjd nu.

Den sista meningen kan inte riktigt stämma, det finns de som dömts för mord även om det inte funnits uppsåt och de som dömts för dråp även om det inte funnits uppsåt.
Citera
2014-07-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Håller helt och hållet med. Vad skulle de förmildrande omständigheterna i detta fall vara?
Även om de nu bråkat, varför skulle hon knivhugga LL? Räckte det inte med att slå henne i huvudet med hammaren? LL skulle aldrig ha orkat bråka efter det. Det enda man vill och orkar, om man fortfarande är vaken eller ens överlever slaget är att åka till sjukhuset.
Så när personen ligger ner, allvarligt skadad och du hämtar en kniv och hugger offret ett flertal gånger; hur kan det bli dråp? Det är kallblodigt mord. Det är ondska rakt igenom.

JH hade dessutom ingenting där att göra. Inte klockan 6 på morgonen, oanmäld, när exet inte är hemma och med en hammare. Det finns inte en chans att hon var där för att hämta sina grejer. Hon var där för att få bort LL på ett eller annat sätt.
Och att hon suttit utanför flera dagar veckan innan borde göra det ännu mer klart att hon hade en plan. Man sitter inte utanför någons hem för att försöka lista ut när man kan hämta sina ägodelar.

Nä men det förstår du väl? Hon är kvinna, ser bra ut och endast 24 år, klart att det finns förmildrande omständigheter (eftersom många här i tråden har bestämt att det finns). Det är väl klart att slå någon i huvudet med en hammare och sen knivhugga X antal gånger inte är mord eller mordförsök, det är ett bråk som gått över styr, det vet väl alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in