Citat:
Ursprungligen postat av
NomanChmosky
Om ISIS försöker ta över Jordanien kommer ett riktigt stort krig utbryta. USA är ändå hyfsat lugna så länge IS är i Irak och Syrien. Men som sagt, går IS in i Jordanien kommer USA-axeln i Mellanöstern att bilda en koalition och sätta in trupper. Israel kommer inte acceptera IS så nära sig heller, så de kommer väl som vanligt hitta på något själva. Det kommer bli en form av återupprepning av första gulfkriget.
Om USA + Gulfstaterna sätter in trupper i Jordanien kommer Iran börja leta efter en ursäkt att sätta in trupper i Irak, för att bilda någon sorts buffert mot USA-koalitionen. Iran kommer hitta en ursäkt att sätta in trupper i Irak tror jag. Maliki är alldeles för svag för att neka dem detta.
Det är väl här det börjar bli läskigt, när USA-koalitionen och Iranska trupper börjar röra på sig runtomkring Mellanöstern. Där finns det en risk att de möts någonstans på stridsfältet av misstag eller genom något oförutsett. Då kan man möjligtvis tala om något som liknar ett världskrig.
Allt detta hade kunnat undvikas om det funnits en stark, sekulär och avancerad Pan-arabisk stat i Mellanöstern. Man hade kunnat hålla pli på militant islamism och Iran.
Japp man blir nojjig faktiskt, känns som om USA sponsrar de just nu för sina egna intressen, finns många konspirations teorier om att 9/11 var utfört av USA som hjälpte Al-Qaida att utföra det för att kunna invadera Irak, känns lite såhär också nu varför hjälper USA? ISIS de är redan ett stort hot nu och kapabla till massa grejer, om ISIS närmar sig Israel som backat av USA kommer de gå illa till, de har ju ochså sagt att eftersom de inte gick så bra i Syrien hotade ISIS nu att röra sig mot Jordaninen.
Jag läste att de kostade runt 30 miljoner dollar att utföra en terrordåd som 9/11, ISIS har mycket mer än så, de rånade banken i Mosul där fick de 400 miljoner dollar, Obama vill skicka yttligare 500 miljoner dollar, där har de alltså 900 miljoner dollar, de har mycket avancerade vapen etc.. och så galna som de är vet bara Gud va de kommer göra..
De vill nog komma åt Iran ochså, en av anledningarna till varför de har fuckat hela mellanöstern är för att komma åt Iran också, Iran kommer få ha ett tufft beslut och göra ganska snart, de är väl medvetna om det.
Jag håller mig fast vid att något stort kommer hända vår värld snart, har en äcklig magkänsla ochså tror folk som följer kriget i Syrien och Irak håller med.