2014-05-16, 21:29
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Den är gammal och även när den kom så byggde uppgifterna på händelser som träffat för längesedan. Vidare så är den inte serskillt informationstät, faktum är att enstaka händelser tas upp och detta i några rader text. Det går till exempel inte komma till några slutsatser angående omfattningen av problemet.

Det enda som man kan slå fast med all säkerhet är att det skett vid dom tillfällena som tas upp, ifall källorna skulle vara sanna. Notera här att jag skrev skett. För det finns inga uppgifter på att det fortfarande förekommer, vilket är lite märkligt för det är just det som du upprepar likt en papegoja. Ha i åtanke det jag nämnde om "tiden", för redan innan den här rapporten kom så blev det enligt lag förbjudet att rekrytera personer under 18 till YPG. Det samma gäller polisstyrkan, där åldersgränsen höjts till 25 år. Så hur vet du att det fortfarande förekommer? Har du bevis på det eller spelar du alan? Notera att en video där en person ser ung ut inte räknas som särskilt tung bevisföring.

Det är ett faktum att YPG använt barnsoldater, det har slagits fast av FN och HRW. Det är åtminstone hederligt av dig att inte nonchalera uppgifterna, vilket andra skribenter tidigare gjorde, i konspiratoriska mått. Jag hävdar vidare inte att YPG fortfarande använder barnsoldater, om du fått uppfattningen att jag sagt det har jag inte menat det. Jag ville enbart konstatera att YPG också använt sig av barnsoldater och därmed gjort sig skyldiga till krigsbrott. Med andra ord har alla grupper i Syrien gjort sig skyldiga till krigsbrott, vissa värre än andra.

Citat:
Du hävdar konstant att du inte är bathist utan du beskriver dig själv som en nalle björn som vill krama alla. Endå så ser man dig bära bathist fanan längst fram i såna här diskussioner? Du ogillar regimen enligt dig själv, men du går över lik för att skydda dom i den här tråden. Du till och med försöker framställa deras konkurrenter som ett sämre alternativ. Kurderna är inte så seriösa för dom har barnsoldater just då vid samma tillfälle där hela deras samhälle riskerades att ta över av ISIS. Just då så ville alla unga och drivna göra något för sin by, familj och vänner. Faktum är att jag hade känt mig som en mes om jag inte gjort något för min omgivning när risken finns att den går under. Det är den inställningen dom unga har, men den har du inte förståelse för. Under denna period så cirkulerade det samtidigt uppgifter om att ISIS begått etnisk rensning på kurder. Så vitt jag vet så handlar det inte om tvångsrekrytering.

Tänkte skriva mer men jag måste dra nu. Puss

Jag är inte bathist, inte i närheten av det. Jag finns i denna tråd och har funnits här sedan dag ett. Jag kom hit, inte för att visa mitt stöd för regeringen utan för att visa bilden av en konflikt som inte är så enkel som alla tror. I media målades denna konflikt upp som en kamp för demokrati, frihet och mänskliga rättigheter. Redan dag ett insåg jag att så inte var fallet, att extremister och religiösa fanatiker började greppa taget om denna s.k. revolution som tidigare med all rätt kunde benämnas som just en revolution.

Det är kanske enkelt för dig som kurd att kritisera regeringen och dess karaktär. Som kristen, alawitisk eller shiamuslimsk syrier är det inte lika enkelt. Jag tolererar inte att vara andraklassens medborgare i mitt land. YPG är inget alternativ för syrierna, det är ett regionalt alternativ för kurder och assyrier/syrianer i al-Hassakeh regionen. Resterande syrier har två alternativ och det är regeringen respektive rebellerna. De kristna i Syrien finns till sin majoritet i storstäder som Damaskus, Aleppo, Latakia, Tartous, Deir ez-Zoor o.s.v. Vi finns inte på en samlad plats likt er kurder och därför kan måste vi ställa oss bakom ett av de lindrigaste alternativen. I detta fall är det bättre alternativet för de kristna den syriska regeringen.

Jag är även av den åsikten att ett samhälle inte kan vara demokratiskt och rättssäkert om det inte är sekulärt. Därför anser jag att den väpnade oppositionen, som till sin ungefärliga majoritet vill införa sharialagar och en islamisk stat inte är det bättre alternativet, varken för kristna eller muslimer. Detta är min politiska uppfattning. En sunnimuslim kanske inte håller med mig, men i mina ögon är idealsamhället ett samhälle där alla syrier oavsett religiös tillhörighet eller etnicitet ses som likvärdiga medborgare.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-16 kl. 22:08.
Citera
2014-05-16, 22:07
Bannlyst
Det diskuteras flitigt om kurderna har använt barn eller inte i sin krig mot regimen, men en sak jag undrar, har dom inte tvingat assyrier kriga för dom? Är det bara lögn eller ligger det sanning i det?
Citera
2014-05-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Det diskuteras flitigt om kurderna har använt barn eller inte i sin krig mot regimen, men en sak jag undrar, har dom inte tvingat assyrier kriga för dom? Är det bara lögn eller ligger det sanning i det?

Om det är sant då har jag fan ingen respekt kvar för assyrier. När hela deras samhälle håller på erövras av Islamister, då måste man tvinga de till att ta upp vapen.

Om vi kurder inte hade tagit till vapen hade rebellerna tog tagit över stora delar av Hassakah och väldigt få kristna skulle vara kvar, antingen skulle de vara under ett ton jord eller halvvägs till Europa. När du kommer med så här dumma påståenden gör du inte bara narr av oss kurder men också Syrianerna/Assyrierna.

En karta över Qamishli och vem som kontrollerar vad. Går dock inte att bekräfta huruvida det överensstämmer med verkligheten.

Blåa är Regimen
Gula är regimvänliga bataljoner förmodligen NDF.
Apelsinfärgad är kristna miliser antingen Sutoro eller Sootoro

https://twitter.com/search?q=ypg&src=typd&mode=photos
Citera
2014-05-16, 23:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Hur menar du? Ingen har tvingat assyrier/syrianer att ta till vapen i al-Qamishli genom MFS. De gjorde det själva.
Citera
2014-05-17, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Hur menar du? Ingen har tvingat assyrier/syrianer att ta till vapen i al-Qamishli genom MFS. De gjorde det själva.

Som jag säger. Vet att PKK har tvingat syrianer att kriga på deras sida, undrade bara om det även förekom hos assyrierna men tydligen inte.
Citera
2014-05-17, 02:08
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Som jag säger. Vet att PKK har tvingat syrianer att kriga på deras sida, undrade bara om det även förekom hos assyrierna men tydligen inte.
Nu använder du ordet tvinga bara för att du är sandturk och därför har ett motiv. Det är väldigt svårt att tvinga någon att kriga, brukar ofta leda till att en del av dom motvilliga tar livet på sin ledare. Sånt här har inte förekommit varken hos PKK eller YPG.

Vet inte skillnaden på assyrier/syrianier, men dom bor granar med kurder i byar och städer. Tro inte att dom blivit skonade från turkarnas metoder, nej. Dom är dels motiverade och dels bor dom på samma ställe. Vad är då det logiska som kan hända? Det samma gäller i Syrien, regimen har inte haft någon förståelse för oliktänkande. Men kollar man på omfattningen så går det nästan inte att jämföra Turkiet med Syrien och detta för att ni är i nivå med Nazityskland. Du borde fokusera på incidenten i kolgruvan istället för kurderna.
Citera
2014-05-17, 11:58
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Det är ett faktum att YPG använt barnsoldater, det har slagits fast av FN och HRW. Det är åtminstone hederligt av dig att inte nonchalera uppgifterna, vilket andra skribenter tidigare gjorde, i konspiratoriska mått. Jag hävdar vidare inte att YPG fortfarande använder barnsoldater, om du fått uppfattningen att jag sagt det har jag inte menat det. Jag ville enbart konstatera att YPG också använt sig av barnsoldater och därmed gjort sig skyldiga till krigsbrott. Med andra ord har alla grupper i Syrien gjort sig skyldiga till krigsbrott, vissa värre än andra.

Jag är inte bathist, inte i närheten av det. Jag finns i denna tråd och har funnits här sedan dag ett. Jag kom hit, inte för att visa mitt stöd för regeringen utan för att visa bilden av en konflikt som inte är så enkel som alla tror. I media målades denna konflikt upp som en kamp för demokrati, frihet och mänskliga rättigheter. Redan dag ett insåg jag att så inte var fallet, att extremister och religiösa fanatiker började greppa taget om denna s.k. revolution som tidigare med all rätt kunde benämnas som just en revolution.

Det är kanske enkelt för dig som kurd att kritisera regeringen och dess karaktär. Som kristen, alawitisk eller shiamuslimsk syrier är det inte lika enkelt. Jag tolererar inte att vara andraklassens medborgare i mitt land. YPG är inget alternativ för syrierna, det är ett regionalt alternativ för kurder och assyrier/syrianer i al-Hassakeh regionen. Resterande syrier har två alternativ och det är regeringen respektive rebellerna. De kristna i Syrien finns till sin majoritet i storstäder som Damaskus, Aleppo, Latakia, Tartous, Deir ez-Zoor o.s.v. Vi finns inte på en samlad plats likt er kurder och därför kan måste vi ställa oss bakom ett av de lindrigaste alternativen. I detta fall är det bättre alternativet för de kristna den syriska regeringen.

Jag är även av den åsikten att ett samhälle inte kan vara demokratiskt och rättssäkert om det inte är sekulärt. Därför anser jag att den väpnade oppositionen, som till sin ungefärliga majoritet vill införa sharialagar och en islamisk stat inte är det bättre alternativet, varken för kristna eller muslimer. Detta är min politiska uppfattning. En sunnimuslim kanske inte håller med mig, men i mina ögon är idealsamhället ett samhälle där alla syrier oavsett religiös tillhörighet eller etnicitet ses som likvärdiga medborgare.
Jo jag förstår allt det där, men du hamnar alltid i situationer där du antingen skyddar regimen eller nedvärderar dess konkurrenter. Hela den här grejen med barnsoldater är ett ypperligt exempel på det. Du vet innerst inne att det är väldigt svårt att jämföra den kurdiska parten med dom andra och du vet också att dom är den mest fredligaste av alla. Dom dödar minst och inga oskyldiga överhuvudtaget, dom söker fredliga lösningar på problem som uppstår, dom tar emot flyktingar från resten av Syrien och dom försöker ta hand om dessa så gott det går. Dom är nämligen bojkottade av alla angränsande makter. Inte ens FNs skit når kurderna.

Hursomhelst, det som dom skapat i Syrien är groundbreaking och då syftar jag på demokratin och rättigheterna som invånarna har fått. Jag kanske höjer dom till skyarna enligt visa, men jag hade valt detta 10/10 fall om man ska välja mellan en brutal diktatur eller islamister. Men det är så som du säger, tyvärr är det bara en regional aktör och dom är enligt syrisk lag inte lagliga. Religiösa eller regionala partier är ej tillåtet att ställa upp i eventuella demokratiska val. Intressant eller hur?

Och nu till den här FN rapporten som du refererar till. Den har dykt upp vid ett annat tillfälle i syrien tråden (brukar ibland läsa dom gamla trådarna). Vad som är intressant i sammanhanget är att du vid första gången hade en annan inställning till denna rapport. Du tyckte den var partisk och att sådana här rapporter inte är helt trovärdiga samt att det kan finnas en baktanke med dom. Detta står i bjärt kontrast till din inställning idag. Hur kommer det sig. Är det för att samma rapport nu är blytung som bevismaterial därför att du använder den som underlag för att förminska YPG? Medan den inte var det enligt dig själv då vid föra tillfället eftersom fokus i diskussionen var på alla grova förbrytelser som regimen har begått.

Faktum är att YPG utgör en bråkdel av den rapporten och nämns endast i dom textremsorna som du refererade till. Allt annat alltså 99% utgörs av dom olika rebell fraktionerna samt regimen. Fördelningen mellan rebellerna och regimen är jämn. Och här snackar vi inte ungdomar som anslutit sig till militären för att skydda sitt område från fiender som kanske är bland dom värsta och råaste människorna på jorden. Utan här talar vi våldtäkter på barn, tortyr och sexeultortyr på barn, förnedring av barn. Krypskyttar som bara skjuter ner barn i stora folkmassor, krypskyttar som sitter och trycker upp på taket i skolor där bara sunnibarn finns. Allt detta jag nämnt här är grejer som regim styrkor har gjort.

Det är därför jag säger att det inte går att jämföra YPG med någon annan aktör. Om någon hävdar att jag höjer till skyarna så är det för att dom slentrianmässigt alltid använder den här invändningen. Det är bara till att läsa igenom FN rapporten. Även här så framstår YPG som den mest mänskligaste parten i den här konflikten.

Sedan så vill jag föra in en aspekt som inte alls har nämnts. Barn och ungdomar är värdelösa soldater och användes i militären endast om det är väldigt nödvändigt. Tex om man blir angripen av en stor fiende med mycket resurser etc. Då är dom angripna tvungna att ta till vara på allt som finns i byn/staden för att kunna stå emot angreppet. Så det är främst när man är på defensiven som man är benägen att använda barn eller ungdomar i militären. YPG var i början i en defensiv position där dom var tvungna att skydda sig ifrån FSA, isis och al nusra som drog fram i norr. Och alla andra grupper inom rebellerna befinner sig i en defensiv position gentemot regimen. Kriget förs i huvudsak i sunni områden och inte i Alavitiernas kärnområde. Man måste ju räkna in att situationen man befinner sig i kan ha en inverkan på dom beslut man tar. Jag är tämligen säker på att vi hade sett fler barnrekryter ifall hela det alavitiska området blivit belägrat och sönderbombat under 3 år.
Citera
2014-05-17, 12:10
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jag har lagt fram flera källor på det jag sagt, bland annat lade jag fram en källa där Amerikanska experter säger att kriget vände när Hizbollah gick in.
Sen lade jag fram en annan källa där Syriska generaler själva säger att dom lyder under Hizbollah när dom strider med dom.
Pallar inte leta upp dom nu men det är bara att bläddra tillbaka i tråden så hittar du dom.
Allt jag sagt här är fakta som du vägrar eller inte vill inse. Du själv snackar bara, det är påståenden åt alla möjliga riktningar som bygger på en sorts fantasivärld du lever i. Sen källor får vi ju aldrig se från dig heller.

Sen har ju inte Hizbollah förlorat ett enda slag sen dom gick in i Syrien. Så snacka inte om med eller motgång, YPG är djur som väntar på slakt ju förr du inser det desto bättre.
ja och jag har också hävdat att kriget vände när Hiz tillsammans med iran blev mer involverade i inbördeskriget. Jag är dock lite skeptisk till påståendet att hiz skulle bossa över regimens styrkor. Det är möjligt att dom för befäl på ett lokalt plan, men inte högre upp.

Så det handlar inte om att jag är dum eller fantiserar, det handlar snarare om att du inte är så uppmärksam och att detta i sin tur leder till att du kommer till felaktiga slutsatser. Utöver detta så talar du i termer som: hela världen vet att hiz är bäst, hela världen vet ditten och datten. Det här sänker din trovärdighet och ibland kan man få en känsla av att man diskuterar med ett barn. Man tar dig inte på allvar när du gör så här. Förhoppningsvis kommer du förbättra dig, men du får också gärna fortsätta skämma ut dig.
Citera
2014-05-17, 12:24
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Jo jag förstår allt det där, men du hamnar alltid i situationer där du antingen skyddar regimen eller nedvärderar dess konkurrenter. Hela den här grejen med barnsoldater är ett ypperligt exempel på det. Du vet innerst inne att det är väldigt svårt att jämföra den kurdiska parten med dom andra och du vet också att dom är den mest fredligaste av alla. Dom dödar minst och inga oskyldiga överhuvudtaget, dom söker fredliga lösningar på problem som uppstår, dom tar emot flyktingar från resten av Syrien och dom försöker ta hand om dessa så gott det går. Dom är nämligen bojkottade av alla angränsande makter. Inte ens FNs skit når kurderna.

Min avsikt har inte varit att jämföra YPG med andra aktörer, utan jag har enbart pekat på sådant som ofta svartmålas. Alla aktörer begår och har begått krigsbrott, detta anser jag bör uppmärksammas. Speciellt av de aktörer som gör anspråk på att vara demokratiska och ställa sig för mänskliga rättigheter. Det är bra att sådana granskningar sker, för det medför förbättring.

Citat:
Hursomhelst, det som dom skapat i Syrien är groundbreaking och då syftar jag på demokratin och rättigheterna som invånarna har fått. Jag kanske höjer dom till skyarna enligt visa, men jag hade valt detta 10/10 fall om man ska välja mellan en brutal diktatur eller islamister. Men det är så som du säger, tyvärr är det bara en regional aktör och dom är enligt syrisk lag inte lagliga. Religiösa eller regionala partier är ej tillåtet att ställa upp i eventuella demokratiska val. Intressant eller hur?

Det är bra, men det är inget alternativ för Syrien när det enbart omfattar nordöstra Syrien. Personer som lever utanför al-Hassake har inte samma val. Det går sedan inte att tala om syrisk demokrati mitt under ett fullskaligt krig. Vi vet inte hur reformerna och Syrien ser ut efter kriget.
Citat:
Och nu till den här FN rapporten som du refererar till. Den har dykt upp vid ett annat tillfälle i syrien tråden (brukar ibland läsa dom gamla trådarna). Vad som är intressant i sammanhanget är att du vid första gången hade en annan inställning till denna rapport. Du tyckte den var partisk och att sådana här rapporter inte är helt trovärdiga samt att det kan finnas en baktanke med dom. Detta står i bjärt kontrast till din inställning idag. Hur kommer det sig. Är det för att samma rapport nu är blytung som bevismaterial därför att du använder den som underlag för att förminska YPG? Medan den inte var det enligt dig själv då vid föra tillfället eftersom fokus i diskussionen var på alla grova förbrytelser som regimen har begått.

Jag vet inte vid vilket tillfälle du syftar på. Du får gärna citera mig där jag kritiserat FN och deras rapporter. Det har säkert förekommit. Både du och jag känner till att dessa rapporter till 90% handlar om den syriska regeringen. I början av konflikten var jag skeptisk till detta selektiva utval och många av resolutionerna som slogs fast av FN:s generalförsamling motsattes av flera viktiga stater. Jag delade i många fall deras bild av FN:s uppfattning i de rapporter eller resolutioner som delgavs i FN:s generalförsamling. När det gäller FN:s resolutioner från säkerhetsrådet har de flesta varit väldigt starka och ofta trovärdiga. Dessa har jag knappast kastat bort. I generalförsamlingen kan stater väldigt partiskt ta ställning och skriva under något, exempelvis att det är den syriska regeringen som utfört gasattackerna i Damaskus. Detta går inte när det är säkerhetsrådet som kungör en resolution, de blir mer trovärdiga till innehållet, då det finns en blocköverskridande konsensus från parter med motsatta politiska uppfattningar om kriget i Syrien. FN-rapporten/resolutionen om barnens utsatthet är från säkerhetsrådet.

Citat:
Faktum är att YPG utgör en bråkdel av den rapporten och nämns endast i dom textremsorna som du refererade till. Allt annat alltså 99% utgörs av dom olika rebell fraktionerna samt regimen. Fördelningen mellan rebellerna och regimen är jämn. Och här snackar vi inte ungdomar som anslutit sig till militären för att skydda sitt område från fiender som kanske är bland dom värsta och råaste människorna på jorden. Utan här talar vi våldtäkter på barn, tortyr och sexeultortyr på barn, förnedring av barn. Krypskyttar som bara skjuter ner barn i stora folkmassor, krypskyttar som sitter och trycker upp på taket i skolor där bara sunnibarn finns. Allt detta jag nämnt här är grejer som regim styrkor har gjort.

Jag vet redan att det har förekommit. Det är dock bra att upplysa att även de parter som ofta inte nämns i sammanhang som dessa. Det är viktigt att granska alla parter i kriget, oavsett hur stor delaktighet de haft i krigsbrotten.
Citat:
Det är därför jag säger att det inte går att jämföra YPG med någon annan aktör. Om någon hävdar att jag höjer till skyarna så är det för att dom slentrianmässigt alltid använder den här invändningen. Det är bara till att läsa igenom FN rapporten. Även här så framstår YPG som den mest mänskligaste parten i den här konflikten.

Jag har inte till avsikt att jämföra YPG med någon annan part. Detta har jag skrivit tidigare.
Citat:
Sedan så vill jag föra in en aspekt som inte alls har nämnts. Barn och ungdomar är värdelösa soldater och användes i militären endast om det är väldigt nödvändigt. Tex om man blir angripen av en stor fiende med mycket resurser etc. Då är dom angripna tvungna att ta till vara på allt som finns i byn/staden för att kunna stå emot angreppet. Så det är främst när man är på defensiven som man är benägen att använda barn eller ungdomar i militären. YPG var i början i en defensiv position där dom var tvungna att skydda sig ifrån FSA, isis och al nusra som drog fram i norr. Och alla andra grupper inom rebellerna befinner sig i en defensiv position gentemot regimen. Kriget förs i huvudsak i sunni områden och inte i Alavitiernas kärnområde. Man måste ju räkna in att situationen man befinner sig i kan ha en inverkan på dom beslut man tar. Jag är tämligen säker på att vi hade sett fler barnrekryter ifall hela det alavitiska området blivit belägrat och sönderbombat under 3 år.

YPG är i jämförelse till SAA/NDF och FSA/Al-Nusra/ISIS/IF knappast med i det huvudsakliga kriget. YPG genomför knappast några operationer i större städer, men hade det skett hade även deras krigsbrott sannolikt varit mer omfattande. Det är jag också tämligen säker på.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-17 kl. 12:26.
Citera
2014-05-17, 14:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Kloka ord. Tyvärr blir man snabbt stämplad som "Assadist", "Putinist" etc. om man försöker se en konflikt ur olika synvinklar och ifrågasätter den ensidiga och dogmatiska världsbild som våra media trumpetar ut.

Den typen av kritik kan man dock bära som ett hederstecken. Det finns inget som retar upp idealister och extremister på alla sidor så mycket som en pragmatisk och balanserad syn på politiska frågor.
Citera
2014-05-17, 15:41
Bannlyst
den senaste veckan har jag hört två analytiker säga att israhell använde taktiska kärnvapen när de bombade nära damaskus, om det stämmer är det historiskt men inte oväntat, israeler är psykopater
Citera
2014-05-17, 15:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
den senaste veckan har jag hört två analytiker säga att israhell använde taktiska kärnvapen när de bombade nära damaskus, om det stämmer är det historiskt men inte oväntat, israeler är psykopater

Trams. Det är omöjligt att hemlighålla en kärnvapensprängning, särskilt om den sker ovan jord. Militära satelliter skulle ha registrerat gammastrålningen och seismologiska stationer chockvågen.

Israels bombningar utanför Damaskus skedde med konventionella vapen.
Senast redigerad av Regulus 2014-05-17 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in