Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Att en bostad ligger över snittpriset för alla bostäder gör den inte automatiskt övervärderad. Att den ligger i ett efterfrågat område gör den inte heller automatiskt övervärderad.
Om priserna avviker grovt från snittet pga efterfrågan så är de övervärderade.
Citat:
Jag skulle säga att risken för en övervärdering är minst lika hög, om inte högre i områden som riskerar avfolkning t.ex, vilket t.ex storstäderna knappast gör.
Priserna regleras automatiskt där och folk tar sina förluster.
Jag har svårt att tro på ditt påstående att det finns övervärderade bostäder i områden som riskerar avfolkning. Ge gärna ett exempel på en bostad och ett pris i ett sådant område. Och varför bostaden är övervärderad just där.
Citat:
Utbud och efterfrågan är definitivt inte samma sak som spekulation, det är en högst verklig prissättningskomponent.En bubblas kännetecken är övervärdering, det håller jag med om, men höga priser betyder inte nödvändigtvis övervärderade bostäder. Att priserna är höga i storstäderna och Stockholm i synnerhet är vi överens om, men att det per definition betyder att det är en bubbla stämmer inte (även om jag har mina åsikter om att vi faktiskt är på väg mot en kritisk nivå, men detta är inte pga just prisnivån).
Visst är det en verklig prissättningskomponent annars hade vi inte sett försäljningar till de prissättningarna.
Men det är inte en sund prissättningskomponent på bolånemarknaden. På något sätt så måste de kunder som inte har råd med dessa bostäder förhindras att köpa dem. Kom med ett bättre förslag som inte drabbar alla.
Om en bubbla finns, så finns den där priserna är som högst utan att vara baserade på hårdvaran. Spekulation om framtidens potentiella köpare och konjunktur är inte en vettig bas för priset. Det tror jag du är medveten om.
Mitt hus har exakt samma taxeringsvärde som det kostade mig att bygga det. Idag hade det varit dyrare att bygga det och värderingen ligger på dubbla summan. Jag har en stabil säkerhet i mitt hus pga att värdet ligger i materialet, kvaliteten, uppvärmningssystem och total boendekostnad. Jag skulle få en höjd ränta med mitt förslag och det skulle vara bra. Jag vill inte ha ett hus som är värderat efter det läge och den efterfrågan som är mina omständigheter.
Citat:
Vad du helt missar med din åsikt om differentierade räntor är att räntenivån inte styrs av parametrar som bostadspriser, utan av konjunkturcykler. I en lågkonjunktur är det billigare att låna pengar för att man vill hjälpa ekonomin att inte tappa farten än mer, medans det i en högkonjunktur blir högre räntor för att inflationen inte ska rusa iväg. Riksbankens främsta mål med räntepolitiken är att hålla en jämn och ganska låg inflationstakt.Nej, din ränta höjs inte för att priserna i dyra områden ökar. Om du tittar på de senaste decenniets prisökningar och jämför med räntenivån kommer du att finna att det i princip är precis tvärtom.Nej, räntan kommer inte att sjunka för att efterfrågan på bostäder minskar i vissa områden. Du bygger din åsikt i princip helt på en parameter som inte stämmer.
Jag missar ingenting. Räntan måste inte vara styrd av dessa faktorer. Räntan är ett redskap som används för att påverka ekonomin. Vilka faktorer som ska påverka räntan väljer man. Om man vill påverka uppblåsta bostadspriser så är räntor ett effektivt redskap för det, men om man använder det generellt så påverkar man även de bostadspriser som inte är uppblåsta.
Om bolåneräntan är beroende av t.ex. kvadratmeterpris så kommer den att sjunka när efterfrågan sjunker.
Jag bygger min åsikt på att det finns andra sätt att hantera ränta. Jag vet att många har svårt att förstå detta, alla tror att räntan måste vara konjunkturstyrd i alla lägen.
Använd med precision för att uppnå en priskorrigering så är räntan, enligt mig, väldigt effektiv.
Styrräntan är en sak och bolåneräntor en annan. En lagstiftning om bolåneräntor som styrs av kvadratmeterpris skulle motverka bostadsbubblor mycket mer effektivt. Alla rika kan hålla käften, de skulle inte drabbas ändå.Är man rik så lånar man inte. Alla som gnäller över mitt förslag är folk som vill bo på ställen som de egentligen inte har råd med.
Jag känner till räntesvängningarna de senaste decennierna. Ändå så säger alla att räntan måste höjas när priserna börjar dra iväg. Varför?