Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Det är en sak som den som lånar ut avgör. Det är dom som tar risken och är bäst skickade att avgöra.
Vem skulle annars avgöra? Nalin Pekgul?
Banken tar ju inte direkt några risker, det blir ju vi som får betala om skiten träffar fläkten. Vi löste ut dem med skattepengar förra gången, har du glömt det?
Den som tar risken är ägaren till bostaden som riskerar att bli av med allt. Banken går alltid helskinnad ur det hela. Eller har du sett många banker som har råkat illa ut pga dessa enorma risker de tar när de lånar ut pengar till bostäder?
Att de vill få oss att tro att de tar risken är en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Du är väl inte heller med och delar risken.
Övervärderade? Hur avgör du det?
Eller menar du att det är mer än du vill betala? Dvs övervärderat i dina ögon?
Om vi har ett snittpris på en lägenhet av en viss storlek och standard i Sverige, och en sådan lägenhet säljs för 200% av det priset i ett område pga hög efterfrågan och brist på bostäder, så har vi en övervärderad bostad. Priset är baserat på spekulation, att det även i fortsättningen kommer att vara hög efterfrågan och bostadsbrist.
En bostadsbubbla handlar om övervärderade bostäder, eller hur?
Om det är bostadsbubbla tråden handlar om, varför måste jag förklara att det finns bostäder som har uppblåsta priser? Och varför måste jag förklara var dessa finns eller varför de är övervärderade? Är du själv inte insatt i var och varför bostadspriser är väldigt höga i vissa områden? Varför sitter du och diskuterar i denna tråden isåfall?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Det finns massor med prylar, resor, tjänster som jag anser kostar mer än de smakar och jag inte köper. Men andra människor har andra preferenser och köper. Men är det inte väl magstarkt att kalla folk som har andra preferenser för parasiter.
Det var värst vad svårt det ska vara. Vi diskuterar bostadsbubbla här. En bostadsbubblas främsta kännetecken är övervärderade bostäder. Alla känner till något område med rejält höga priser i förhållande till snittet. Där finns den främsta drivkraften till bostadsbubblan, bostäder utan t.ex. högre materiell kvalitet eller standard som ändå har våldsamt mycket högre priser. Priset är baserat på spekulationer om efterfrågan och tillgång i framtiden som ingen kan garantera och därför är risken högre där. Då ska risken bäras där genom punktmarkering med räntor, både för att kyla av och ta kostnaden för risken.
En bostad som inte värderas på spekulation har en större verklig säkerhet och har inte samma risk.
Vilka varor eller tjänster som folk köper är ju helt ointressant, om köpen inte görs med lån. Genom räntenivån så får alla bolånekunder kollektivt bära risken för de som gör de mest riskabla köpen. Min ränta höjs när priserna ökar för mycket i dyra områden trots att värdet på mitt hus inte stiger i alls samma omfattning. Det gör att dessa rikspuckon som köper bostäder i dessa områden lägger räntekostnad på mig för sina idiotköp. Parasiter per definition.
Det behöver inte handla om bostäder i stadskärnor utan kan även vara små attraktiva orter. Vi har ju sett att kontantinsatser inte hindrar svenskar från att köpa bostäder de inte har råd med. Det är därför vi diskuterar en eventuell bostadsbubbla. Om räntan ligger högre för dessa bostäder så kan de inte köpa dem. Problemet löst utan att bostäder med en verklighetsförankrad prissättning drabbas. De som har råd att köpa dessa bostäder kommer inte lida av en högre ränta, och den skulle ändå sjunka när efterfrågan och därmed priserna går ner. Om man inte gillar hög ränta så kan man även flytta.