Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-02, 17:03
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
För att tränad hund inte skall känna kadaverindoft de närmsta ~30 åren krävs nog en så djup grav att ingen människa vare sig hinna eller orka gräva den.

Det kan man säkert googla på, hur djupt det måste vara för att inte hundar ska känna det. Jag tror att 2 meter räcker. Men punkt 1 är i alla fall att man inte bara slänger påsar hur som helst i skogen. Varför denna förkärlek för skogen som alla svenska mördare har? Om jag hade mördat nån skulle jag dela kroppen i tre delar. Jag skulle lägga stora tunga stenar i plastsäckarna och sen skulle jag åka till nån sjö i Lappland och sänka påsarna. Wikipedia: Lappland utgör ungefär en fjärdedel av Sveriges yta och är också Sveriges största landskap, och kallas ibland "Europas sista vildmark".
Senast redigerad av afvongreve 2014-07-02 kl. 17:05.
Citera
2014-07-02, 17:04
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
NEJ, för det fanns förmodligen ingen kniv i Lovisas hand! Ska man mörda nån måste man vara väldigt smart för att komma undan. Kollar ni aldrig på amerikanska kriminalserier?

Det spelar ingen roll. Att hämta en kniv genom att ta i den med ett papper eller en bit tyg och därefter placera i LL's hand hade räckt.

Citat:
Ursprungligen postat av nie
LL skulle alltså ha riktat en kniv mot JH med bakhuvudet riktat mot JH?

Under slagsmål drar man i varandras kläder, stampar på fötterna, lägger krokben på varandra etc. Ett läge där hon faller framåt ger perfekt baksida att träffa med en hammare. Dessutom kan hon hävda att hon greppade kniven under tumultet som en del av självförsvaret.
Senast redigerad av Hull 2014-07-02 kl. 17:07.
Citera
2014-07-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför JH? Snarare JA.

Ja, dom plockade in alla tre. Varav två troligen hade alibi.

Den första som släpptes var JA. Grannen hade sett honom lämna huset ca 05.30 och ljudet från lägenheten skedde senare.
Citera
2014-07-02, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, dom plockade in alla tre. Varav två troligen hade alibi.

Den första som släpptes var JA. Grannen hade sett honom lämna huset ca 05.30 och ljudet från lägenheten skedde senare.
Om det hade tagit några dagar innan kroppen hittades hade grannarnas iakttagelser varit mindre tillförlitliga, och JA hade haft tid på kvällen att dumpa kroppen.
Citera
2014-07-02, 17:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag upplever rent generellt att svenska domstolar snålar med bestraffning så ofta som det går. Jag är fortfarande chockad över det milda straffet för styckmördaren i Boden. Iom att JH inte hade med sig hela kitet av verktyg till LL första gången så tror jag att själva dödandet kommer att betraktas som tämligen förvirrat och impulsivt. Sen har hon varit tillmötesgående också och erkände snabbt, så det är nog till hennes fördel samt att hon är ostraffad sedan tidigare.
När det gäller så grova brott som mord, spelar det ingen roll vad man har för tidigare domar i bagaget.
Citera
2014-07-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tycker att bortforslingen av kroppen och städningen talar för att JH inte ville ge sin älskade JA skulden.

Vart var JA när detta hände? Jobbade han? Jag tänkte hon hade rejält med is i magen med att första mörda, sen lämna lägenheten för att sen åka dit och städa. Allt innan han kom tillbaka. Eller var han bortrest? Den delen har jag missat helt.
Citera
2014-07-02, 17:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Vart var JA när detta hände? Jobbade han? Jag tänkte hon hade rejält med is i magen med att första mörda, sen lämna lägenheten för att sen åka dit och städa. Allt innan han kom tillbaka. Eller var han bortrest? Den delen har jag missat helt.
Han arbetade.
Citera
2014-07-02, 17:23
Medlem
Quarrels avatar
NA: Åklagaren begär förlängd åtalstid för styckmordet
Det här kommer vi att få läsa många gånger.
Citera
2014-07-02, 17:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Då Jonna faktiskt har erkänt att hon berövad Lovisa livet så borde fallet egentligen inte vara allt för svårt, hon hävdar vållande och att det inte varit meningen och folk här snackar om planerat eller inte.

Vad spelar det för roll säger jag då?

Kolla ett tidigare fall vi diskuterade här på fb förra året i Trollhättan, "Morot" fick där 16 år och risken att han planerat att ha ihjäl Ida bedömer jag vara betydligt mindre än att Jonna planerade ha ihjäl Lovisa. I det sistnämnda fallet har vi dessutom ett erkännande, mordvapen och andra verktyg som har använts.

Så någon mer kunnig får gärna upplysa mig, hur skulle Jonna kunna dömas för dråp när "Morot" dömdes för mord?
Det beror helt på hurpass sammanhängande historia hon berättar i rätten. Den tilltalades version ska gälla, om åklagaren inte kan motbevisa den, och den är någorlunda rimlig.
Citera
2014-07-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det spelar ingen roll. Att hämta en kniv genom att ta i den med ett papper eller en bit tyg och därefter placera i LL's hand hade räckt.

Under slagsmål drar man i varandras kläder, stampar på fötterna, lägger krokben på varandra etc. Ett läge där hon faller framåt ger perfekt baksida att träffa med en hammare. Dessutom kan hon hävda att hon greppade kniven under tumultet som en del av självförsvaret.

Beroende på huvudets skick så kanske man kan utläsa om hon låg ner eller om hon stod upp.

Som media har framställt det så har hon ju hämtat kniven. Och inte greppat den som en del av självförsvar. Men hon kan ju alltid ändra sig.
Citera
2014-07-02, 17:28
Medlem
plusnios avatar
Har varit borta ett par dygn från fb, och det är svårt att läsa ikapp.....kan någon vänlig länka till infot där hon knackat på hos grannarna efter "bråket" samt var det står att hon blivit stoppad för fortkörning. Skulle bli himla tacksam ...och hade hon skrivt en lapp till lämnat en lapp till JA i lägenheten? Vad skrev hon på den?
Citera
2014-07-02, 17:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusnio
Har varit borta ett par dygn från fb, och det är svårt att läsa ikapp.....kan någon vänlig länka till infot där hon knackat på hos grannarna efter "bråket" samt var det står att hon blivit stoppad för fortkörning. Skulle bli himla tacksam ...och hade hon skrivt en lapp till lämnat en lapp till JA i lägenheten? Vad skrev hon på den?
Det står inte att hon blivit stoppad för fortkörning, bara stoppad i en trafikkontroll. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19140620.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in