Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att folk tjafsar är ofta vanligen upphov till mord, däremot är det sällsynt att tjafs leder till mord.

I just detta fall så är det ett klassiskt motiv, det vanligaste vi har när "normala" personer begår mord. Rivalitet och svartsjuka kan vara upphov till enorma känsloyttringar, mycket ilska och hat.

Jag tror inte att detta mord var planerat dock tror jag att GM ville ge igen och det ena ledde till det andra.

Det som händer efter mordet är mest intressant, mordet är förmodligen resultatet av olyckliga omständigheter, men hennes agerande efter mordet där hon visar upp att hon klarar av att hantera en krissituation och behåller lugnet samtidigt som hon behärskar att tänka är ganska ovanligt.

Det är ovanligt därför att hon lämnar offret i bostaden i ett par timmar och därmed så får hon gott om tid att besinna sig, men istället så planerar hon kreativa lösningar som innefattar alkohol och styckning.

Jag tror inte hon är psykiskt sjuk utan snarare väldigt duktig på att hantera krissituationer, hålla huvudet kallt och finna lösningar, fast det stormar omkring henne. Att stycka kroppen, ta med den till arbetet och sedan jobba som vanligt för att senare dumpa offrets bil och sedan kroppen tyder på att hon är ovanligt lugn och vill att allt ska vara som vanligt.

Hade hon inte ringt exet och bett om hjälp så hade hon nog aldrig överlämnat sig själv, efter allt arbete hon gjort för att skydda sig. Men hon visste att nu när exet visste så var det bara en tidsfråga.

Jag tror hon får fängelse och det finns möjligheter att hon kan klara sig undan med dråp, vilket innebär att hon får maximalt 10 år.

Att det inte var planerat känns väl rätt odiskutabelt med tanke på agerandet därefter där det ganska klart och tydligt går att se att det ej funnits någon planering alls. I övrigt håller jag med om allt du skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Om man med personer menar män. En kvinna som mördar en annan kvinna pga svartsjuka är extremt ovanligt statistiskt. Det går inte att ge omständigheterna och motivet som orsak.

Jonna:
Dumpad och brädad av en annan kvinna
Ska eventuellt sälja sina hästar
Mår dåligt

= jo det är ju klart hon mördar! Säger det igen: då skulle det finnas mörderskor i varenda buske , men det gör det inte!

Det som hänt Jonna är inte ovanligt, hur hon hanterade sin situation är ovanlig.

Vad är det som skiljer Jonna från en normal människa? Det vet vi inte och kommer kanske inte att få reda på heller.

Så sluta och se på det som ett MORD då förslagsvis, eftersom allt tyder på att det inte funnits någon längre planering bakom. Allt du gör är belyser ditt egna skrala psyke här genom din oförmåga att se annat än utifrån dig själv. Därav att du försöker klumpigt referera till statistik och att det skulle finnas "mörderskor i varenda buske"

Ta dom bitar du har där ovan, och utgå istället från ett perspektiv där JH blivit toppad av LL tidigare i en situation som tagit sig uttryck i fysiskt våld, samt att intentionen ej varit att primärt DÖDA utan att hämnas den oförrätt man anser sig blivit utsatt för.

Som det är just nu lägger du krokben för dig själv i varenda inlägg och det är väldigt tröttsamt att se.
Senast redigerad av dip 2014-06-28 kl. 17:08.
Citera
2014-06-28, 17:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om man med personer menar män. En kvinna som mördar en annan kvinna pga svartsjuka är extremt ovanligt statistiskt. Det går inte att ge omständigheterna och motivet som orsak.

Jonna:
Mår dåligt

= jo det är ju klart hon mördar! Säger det igen: då skulle det finnas mörderskor i varenda buske , men det gör det inte!

Det som hänt Jonna är inte ovanligt, hur hon hanterade sin situation är ovanlig.

Vad är det som skiljer Jonna från en normal människa? Det vet vi inte och kommer kanske inte att få reda på heller.

Jo det vet vi. Skillnaden är att Jonna har mördat och styckat liket.
Citera
2014-06-28, 17:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Att det inte var planerat känns väl rätt odiskutabelt med tanke på agerandet därefter där det ganska klart och tydligt går att se att det ej funnits någon planering alls. I övrigt håller jag med om allt du skrivit.

Hon insåg kanske att hon lämnat spår efter sig på kroppen, något hon inte tänkte skulle ske, därför var hon tvungen att få bort kroppen från lägenheten. Mordet kan absolut varit planerat.
Citera
2014-06-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon insåg kanske att hon lämnat spår efter sig på kroppen, något hon inte tänkte skulle ske, därför var hon tvungen att få bort kroppen från lägenheten. Mordet kan absolut varit planerat.

Hon kanske kräktes på kroppen efter att ha hamrat och huggit ett tag.

Hon såg ju på CSI. Och där så får de kanske tag i någon mördare för att den kräkts. Vem vet?
Senast redigerad av nie 2014-06-28 kl. 17:15.
Citera
2014-06-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jaha, så hon insåg inte att hon riskerade detta menar du under planeringsfasen av detta mord när hon också kom fram till att det bästa vapnet att utföra ett mord med är en hammare och därefter följer man upp med en kökskniv från brottsplatsen.

Och ja, det där är ungefär det bemötande du kan förvänta dig efter ett så enormt korkat inlägg. Flerstegs-tänkande, någonsin hört talas om det eller är det helt nytt?
Citera
2014-06-28, 17:15
Bannlyst
Citat:

Jonna:
Mår dåligt

Visst och kvinnor som mördar silverfiskar är ännu ovanligare statistiskt.
Mord är könsneutrala - man förgör (det upplevda) hotet. JH förgjorde hotet, LL är helt ofarlig nu.
Citera
2014-06-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Nu börjar dina antaganden hålla en avsevärt hög nivå.

Not.

Har du möjlighet att förklara vad du menar? Av vilken anledning skulle hon inte kunna kräkas? Och varför skulle hon inte om hon gjort så kunna tänka att nu kan jag inte lämna kroppen här eftersom mitt kräks finns på henne?

Hon har ju för tusan (enligt media)försökt injicera henne med alkohol. När hon var död.

Så om du tror att du kan formulera något så skriv det. Annars kanske dina inlägg inte ska författas alls.
Citera
2014-06-28, 17:23
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Galet många inlägg här när man varit borta ett tag från datorn. Är det någon som vill göra en liten sammanfattning av dom senaste dygnens nyheter? Läser om injicering av alkohol, möte med polisen, dumpande av BO-bil. Skulle vara tacksamt.
Citera
2014-06-28, 17:34
Medlem
Citat:

Så sluta och se på det som ett MORD då förslagsvis, eftersom allt tyder på att det inte funnits någon längre planering bakom. Allt du gör är belyser ditt egna skrala psyke här genom din oförmåga att se annat än utifrån dig själv. Därav att du försöker klumpigt referera till statistik och att det skulle finnas "mörderskor i varenda buske"

Ta dom bitar du har där ovan, och utgå istället från ett perspektiv där JH blivit toppad av LL tidigare i en situation som tagit sig uttryck i fysiskt våld, samt att intentionen ej varit att primärt DÖDA utan att hämnas den oförrätt man anser sig blivit utsatt för.

Som det är just nu lägger du krokben för dig själv i varenda inlägg och det är väldigt tröttsamt att se.

* Hur menar du nu, kan du bevisa att det var dråp och vad är sannolikheten för att domen blir dråp, tror du? Jodå mycket logiskt att sitta i en bil och spionera på sitt offer i flera dagar, sedan vänta tills hon är ensam, ta med sig en hammare och slå henne i bakhuvudet för hämnas lite och sedan ta till kniven, jättenormalt.

* Vad är det i den "motivhistoria" vi fått ta del som förklarar att Jonna begick brottet och varför sker det inte fler mord/dråp mellan kvinnor isf? Örfilar och catfights är inte så ovanligt och vidare då en naturlig orsak till mord/dråp? Not
Citera
2014-06-28, 17:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Och anledningen folk ställer sig upp och ifrågasätter när komplicerade psykiatriska diagnostillstånd används är för att eran kunskap i frågan är likt den när människor använder CP som ett skällsord.
Eran och eran... Jag håller med om att det finns postare som har en tendens till att psykiatrisera alla allvarliga brott, och detta vanligen är alldeles fel - personer utan psykiatriska diagnoser är sannerligen kapabla till också de mest förfärliga brott. Jag håller också med om att vissa diagnoser diskuteras väldigt ostringent - även om det vanligaste begreppet som kastas omkring nog inte är någon psykiatrisk diagnos sensu stricto, nämligen psykopat. Men det jag noterar är inte bara en reaktion på sådant, utan en ren reflexreaktion så fort en psykiatrisk diagnos öht nämns, och det är totalt sett ett ganska stort antal användare som har reagerat på detta sätt. Varför ska det egentligen vara mer klandervärt att spekulationsjiddra om psykiatriska diagnoser än om något annat? Och varför ska det vara svårare att ställa saker till rätta utan att prata om amatörgissande om man verkligen vet något just när det gäller psykiatriska diagnoser? Jag menar, om nån i tråden har lite konstiga begrepp om DNA-analys brukar jag kunna reda ut det utan att högfärdigt börja prata om amatörmolekylärbiologi, och jag tror inte att det skulle gå ett dugg bättre om jag gjorde det. Det är ju liksom aldrig man själv som ska utropa sig till auktoritet.

Citat:
En enad presskår försökte göra Ragnar Nilsson till affischnamnet för Aspergers Syndrom i Sverige. I slutändan visar det sig att hans Aspergers inte hade ett dugg med händelseförloppet att göra, utan att tvångstankar och vanföreställningar till följd av depression och annat hade fått honom att agera på det vis han till slut gjorde.
Jag var inte medveten om att det fanns något slutligt bokslut över Ragnar Nilssons psykiatriska och rättspsykiatriska tillstånd vid morden. Finns detta bokslut tillgängligt att fördjupa sig i?

Citat:
Allt NI minns av detta fallet är dock att Ragnar Nilsson hade Aspergers.
Nu är du där igen. Ni i den olärda hopen, och jag som kan nåt. Du får ursäkta, men det där är ett förhållningssätt som läkarutbildningen hade gjort stora ansträngningar att avskaffa hos professionen redan när jag pluggade till läkare på sjuttiotalet. Kan man nåt, ska man kunna förklara för den som inte kan, inte sätta sig på vederbörande. Min uppfattning, formad av ett kvartssekel i den akademiska världen med rätt breda kontaktytor, är att den typen av professionsauktoritetstänkade som du återspeglar ovan idag företrädesvis drivs av professioner med en akademiskt och intellektuellt svag utbildning, där anspråken anses behöva uttryckas, eftersom de eljest inte skulle erkännas av omgivningen.

Citat:
På likt samma vis det finns skällsuttryck som 'DAMPA' ur.
Jo, fast när det gäller ADHD är det ju inte alldeles ovanligt att patienterna de facto av och till beter sig på ett sätt som är väl förenligt med betydelseinnehållet i verbet att DAMPa ur. Någon parallell till överföringen av begreppet CP från ett fysiskt till ett psykiskt handikapp är det alls inte fråga om.
Citera
2014-06-28, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Galet många inlägg här när man varit borta ett tag från datorn. Är det någon som vill göra en liten sammanfattning av dom senaste dygnens nyheter? Läser om injicering av alkohol, möte med polisen, dumpande av BO-bil. Skulle vara tacksamt.

Vad sägs om att göra något galet själv?
Läs Expressens tre senaste artiklar och skriv en sammanfattning.
http://lmgtfy.com/?q=Expressen+styckmordet+i+Askersund
Citera
2014-06-28, 17:38
Medlem
Citat:

Varför känns det odiskutabelt att det fanns planer på att döda henne?

Är mord alltid en följd av en längre tids planer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in