2014-06-30, 15:24
Medlem
Hade inte läst någonting om det här förrän en bekant påpekade att det hänt i fredags. Blev då nyfiken och kollade den här tråden, och konstaterade snabbt att jag gått i samma skola som JH i fyra år. Vi var vänner på facebook, och jag har sett hennes uppdateringar och bilder på Facebook iallafall i ett par år. Har aldrig känt mig närmare ett mord än så. Bilden som lades ut här på en av hennes vänner är en av mina gamla kompisar.

Jag kan dock inte säga mycket mer om henne som person än att hennes facebookkonto var ungefär som hennes blogg och bilddagbok. Bilder på hästar, kompisar och pojkvänner. Har inte sett något konstigt någon gång. Hon var generellt en rätt vanlig person som inte stack ut jättemkt.
Citera
2014-06-30, 15:26
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag blir bara mer och mer övertygad om att detta inte var ett planerat mord utan ett gräl som spårade. Nu tvivlar jag till och med på att JH ens visste att LL skulle vara där. JH skulle bara hämta grejer från lägenheten och väntade på att JA skulle gå för att inte behöva träffa honom. Vem är sugen på att träffa sitt ex som kanske krossat ens hjärta liksom? Sen blir det som en chock för JH att LL befinner sig i lägenheten och det spårar. Ser att flera nu är inne på samma spår som jag dessutom. Det här blir spännande.

Men det är just det som man känner ju längre tiden går samtidigt är det saker som är fullkomliga motsatser, som att hon stal LL's nyckel till lägenheten. Det finns saker som ger en känsla samtidigt som andra handlingar går emot. Det kan ju vara så som jag skrev tidigare att målet egentligen inte var LL utan att skada JA för livet. Men jag vacklar hela tiden. Det kändes annorlunda att läsa om allt från noll igen. Så det vet sjutton, men det blir intressant att läsa FUP
Citera
2014-06-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Därför kom hon tillbaka efter ett par timmar vid en tidpunkt när LL borde lämnat lägenheten.
Något hon tagit reda på genom spaning.

Då är vi nog tillbaka på mord istället för dråp för ÅKs del, det ter sig mer och mer välplanerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Och hon var tvungen att hämta sina grejer strax efter 06:00 på morgonen??
Vilka saker skulle hon hämta - hon hade ju bott med JN sedan augusti förra året?
Citera
2014-06-30, 15:31
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganges
Jösses...fattar du inte att hon helt enkelt mördade henne? Finns ju såklart inte på kartan att hon ska kliva upp kl 5,30 på morgonen och hämta lite grejer då hon inte verkar börjat jobbet förrens runt kl. 15 tiden. Finns helt enkelt inte mycket att fundera över. Har man med sig en hammare så har man redan planerat vad man tänker göra.

Som sagt jag säger inte emot men tror man måste vända och vrida på händelsen. Sen kan vi bara spekulera runt den fakta vi tagit del av och trovärdigheten i press kanske inte alltid stämmer. Sanningen vet bara förövaren
Citera
2014-06-30, 15:31
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Kanske ta ned grejer med? I värsta fall kanske förstöra dörr eller föremål?

Ja, skulle kunna vara sa. Det ar val en linje advokaten kan tankas ta kanske. Det hade ju sakert gatt som en bra forklaring om hon stannat vid hammaren, och inte hamtat en kniv och fortsatt.

Jag hoppas verkligen Jonna pratar mycket och ingaende med polisen sa man kan fa lasa hur hon tankt och hur hon resonerar kring sitt agerande. Ser fram emot FUP:en.
Citera
2014-06-30, 15:36
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Vilka saker skulle hon hämta - hon hade ju bott med JN sedan augusti förra året?

Man vet ju inte hur det ligger till egentligen. Det kan ju användas som ursäkt för varför hon var där. Men! Kvinnor kan ibland "råka" glömma saker för att ha en anledning att komma tillbaka. Eller vid otrohet ge fru/flickvän en hint om att de finns
Citera
2014-06-30, 15:37
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja, skulle kunna vara sa. Det ar val en linje advokaten kan tankas ta kanske. Det hade ju sakert gatt som en bra forklaring om hon stannat vid hammaren, och inte hamtat en kniv och fortsatt.

Jag hoppas verkligen Jonna pratar mycket och ingaende med polisen sa man kan fa lasa hur hon tankt och hur hon resonerar kring sitt agerande. Ser fram emot FUP:en.
Jo, även om det nu - mot förmodan - skulle ha startat som ett oöverlagt dråp, så har hon ju haft gott om tid att besinna sig då hon lägger ifrån sig hammaren och istället går och hämtar en kniv. Visst kom väl kniven från köket i lägenheten där överfallet skedde, eller har jag missförstått det?
Citera
2014-06-30, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides

Det är fria spekulationer, men förhållandet med JA verkade vara mer studsbollskaraktär, eller pingis.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19140620.ab
Citat:
Innan hon lämnade lägenheten satte hon sig och skrev en lapp till expojkvännen där hon berättade att hon hämtat de ägodelar som hon hade haft kvar i hans lägenhet.
Hon önskade honom också lycka till med förhållandet med 22-åringen.
Citera
2014-06-30, 15:41
Medlem
John-Waynes avatar
Jag tror att hon kom till lägenheten för att ställa LL till svars. Dom hade tidigare varit i luven på varandra, och vad jag förstått så har LH fått på "näbbet" förut av LL. Alltså tar hon med sig hammaren för att skapa lite överläge i den diskussion som hon tänkt ta denna morgon. På något sätt släpps hon in eller går in i en olåst dörr och så börjar diskussionen som enligt uppgifter pågår i 20 minuter. Till slut blir situationen så hätsk så att LL beslutar att vända sig om och springa mot köket T.e.x för att hämta en kniv. LV springer efter och drämmer hammaren i bakhuvudet och LL ramlar. Adrenalinstinn och vansinnig avslutar LV med en kökskniv jobbet.
Sedan börjar "planerna" ta vid. Inte speciellt genomtänkta och efter genomförandet av alla knepiga moment med allt från lappskrivning, styckning, injecering av sprit m.m fram på kvällen inser hon att det ej kommer att hålla. Återstår då att ringa och erkänna, för ho verkar ju inte vara pantad i övrigt om jag som följt denna tråd analyserat henne rätt.
Citera
2014-06-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
http://na.se/nyheter/askersund/1.2533792-aklagaren-om-mordet-den-troliga-brottsplatsen-
Är det skuggan av ett brytmärke på dörrkanten, i höjd med överkanten på ytterringen av låscylindern?
Skuggan är svagt triangelformad.
Kan mycket väl vara ett brytmärke, ju mer jag förstorade upp det, ju mer ser det ut som ett bryt. Men det går inte att avgöra genom fotot. Har vi en löpare som kan kolla, har själv lite lång väg.
Citera
2014-06-30, 15:47
Medlem
Varför skulle hon hämta saker just vid denna tidpunkt? Hade JA samma dag sagt att det var oåterkalleligen slut?

Om det som det spekulerats i tidigare varit slut i flera veckor vad hade hon kvar där då?

Och vad menar de som säger att JA vägrat låta henne hämta saker? Varför skulle han gjort det? Det förstår jag inte. Det vore ju konstigt om han förvägrat henne hennes saker. I synnerhet om han gjort slut med henne och han vet att hon är förtvivlad över det eller ens andra detta. Det vore ju en jävlig sak att göra. Vad är det för fel på honom i så fall?
Citera
2014-06-30, 15:49
Medlem
Citat:
Jag blir bara mer och mer övertygad om att detta inte var ett planerat mord utan ett gräl som spårade. Nu tvivlar jag till och med på att JH ens visste att LL skulle vara där. JH skulle bara hämta grejer från lägenheten och väntade på att JA skulle gå för att inte behöva träffa honom. Vem är sugen på att träffa sitt ex som kanske krossat ens hjärta liksom? Sen blir det som en chock för JH att LL befinner sig i lägenheten och det spårar. Ser att flera nu är inne på samma spår som jag dessutom. Det här blir spännande.

Jag är övertygad om att JH visste att LL befann sig i lägenheten, om inte annat måste hon väl ha sett LL's bil - oavsett anade hon att hennes rival fanns i JA's bostad, hur skulle hon annars ha kommit in i lägenheten för att hämta hennes påstådda ägodelar?
Jag är säker på att JH ville bemöta sin rival för att få någonslags bekräftande av JA's och LL's förhållande samt för att få ett utlopp för de starka känslomässiga stridigheter hon hade inombords och som fick henne att må dåligt.

Vem har inte varit i samma situation någon gång i sitt liv?

Hon var ute efter hämnd på både JA och LL, det tog uttryck i två olika skepnader.
Mord/dråp/vållande på sin rival som hade ett förhållande med hennes blivande kille.
En sarkastisk notis på en lapp lämnad till JA som högst troligt kommer att lida för en lång framtid i och med denna händelse. Exakt vad JH var ute efter. Ge tillbaka på hennes lidande som dessa två tillfogat henne.

Återstår att se hur TR/HR tolkar detta. Svårt att veta men minst 6 år kommer hon att få skaka galler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in