Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-30, 13:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Hon framstar ju som vilken normal tjej som helst nar man laser denna blogg, extremt dalig smak i inredning om man ser till dessa smaklosa vaggtexter, men ok. Dock sa fann jag denna bild lite smarolig, med facit i hand.

http://web.archive.org/web/xxxxxx

http://web.archive.org/web/20131010054226im_/http://cdn1.cdnme.se/1304504/6-3/pic_5213c5b4e087c32175148e47.jpg

Utgar ifran att det ar Jonna, annars faller det saklart.
Den första bilden är på en väninna, den andra är på JH själv.
Tycker faktiskt inte vi skall sprida bilder på hennes kompisar, då det känns jävligt onödigt. Man kan ju faktiskt inte hjälpa vad ens vänner bestämmer sig för att göra senare i livet.
Citera
2014-06-30, 13:45
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den första bilden är på en väninna, den andra är på JH själv.
Tycker faktiskt inte vi skall sprida bilder på hennes kompisar, då det känns jävligt onödigt. Man kan ju faktiskt inte hjälpa vad ens vänner bestämmer sig för att göra senare i livet.

Duh, noterade inte ens att det var 2 olika tjejer. Jag tog bort lanken till vannen, da jag haller med dig.
Passande bild pa Jonna iaf.
Citera
2014-06-30, 13:58
Bannlyst
Vem vet, de kanske ändå hade bråkat i 20 min som den gamla grannen sa. JH kanske först slog ned LL med knytnävarna. Bråkat i ca. 20 min sen när LL kanske gör ett försök att krypa där ifrån så svingar JH med hammaren i bakhuvudet.
Iallafall en tanke till hur hon träffat bakhuvudet, eftersom om LL öppnat dörren så stod de ju face-to-face.
Citera
2014-06-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag har också funderat på verktygen, vad skulle vara logiskt förutom såg? Men jag har också läst allt om och om igen. Har tidigare trott att det var planerat! Nu är jag osäker, men samtidigt vet jag hur ofantligt manipulativa folk det finns.

1. Hon sitter och väntar tills portlåset går upp kl.6

-Har hon bett JA plocka ihop hennes saker och bara snabbt hämta dem?
-Varför går hon dit när LL blivit ensam hemma
-Varför ta med sig en hammare
-Kan hon ha ringt LL och sagt att hon ska hämta påsen med sina saker? Är det därför hon släpper in henne

2. Hon ursäktar bråket hos grannen och förklara att JA inte har med det att göra!

-Har de tidigare bråkat högt som grannen reagerat över?
-Har hon observerat att denna grannen har koll på läget?
-känner grannen JA väl? Har grannen hans nummer i så fall?

3. Lappen hon skriver till JA

-Har hämtat mina saker, var det avtalat?
-Lycka till med nya flickvännen, är de orden ett hån?
-Eller fattar hon inte vad hon gjort, är i chock?

Människans psyke är komplex och inte ens de visaste vet exakt hur komplex det är.
Det som är intressant i denna händelse är att själva GM är en kvinna som inte har någon psykisk sjukdoms historik med i bilden eller tidigare våldsbrott i bagaget.

Egentligen tror jag att de människor som uppvisar starka känslor i allmänhet helt generellt, oavsett om det är kärlek, empati, hat etc. har större problem med att tygla sitt känslosinne än de mer "normala" personer med ett mer normalt känsloregister. Vissa personer är mer påverkade av sina känslor än andra. Är helt övertygad om att de mer känsliga personerna oftare hamnar i psykiska problem såsom, panikångest, oro, depression.
De har svårt att låta hjärnan styra och handlar ofta orationellt och låter känslor ta överhanden.

Att en ung kvinna hamnar i en svår situation där det finns mycket starka känslor inblandat och där känslorna går överstyr är inte alls konstigt, själva överfallet är inte heller helt otroligt - det händer.
JH är en handlingskraftig kvinna och jag tror att när hon insåg att hon dödat LL under sin känslostormning gör hon bara det hon måste för att inte åka fast. Hon inser dock sedemera att hon aldrig kommer att klara sig undan med detta och anger sig själv.
Citera
2014-06-30, 14:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Människans psyke är komplex och inte ens de visaste vet exakt hur komplex det är.
Det som är intressant i denna händelse är att själva GM är en kvinna som inte har någon psykisk sjukdoms historik med i bilden eller tidigare våldsbrott i bagaget.

Egentligen tror jag att de människor som uppvisar starka känslor i allmänhet helt generellt, oavsett om det är kärlek, empati, hat etc. har större problem med att tygla sitt känslosinne än de mer "normala" personer med ett mer normalt känsloregister. Vissa personer är mer påverkade av sina känslor än andra. Är helt övertygad om att de mer känsliga personerna oftare hamnar i psykiska problem såsom, panikångest, oro, depression.
De har svårt att låta hjärnan styra och handlar ofta orationellt och låter känslor ta överhanden.

Att en ung kvinna hamnar i en svår situation där det finns mycket starka känslor inblandat och där känslorna går överstyr är inte alls konstigt, själva överfallet är inte heller helt otroligt - det händer.
JH är en handlingskraftig kvinna och jag tror att när hon insåg att hon dödat LL under sin känslostormning gör hon bara det hon måste för att inte åka fast. Hon inser dock sedemera att hon aldrig kommer att klara sig undan med detta och anger sig själv.

Lite så jag känner också just nu. Det finns för många detaljer som går rakt emot varandra. Det ger mig nästan känslor av vilsenhet (lappen) och om de bråkat i 20 minuter vet vi inte vad som gick snett. Tror att LL skriker när kniven kommer fram. Tror inte det var planlagt. Detta är tragiskt in i märgen. Resten är vad hon anser sig måste göra. Samtidigt säger lappen mig att hon försöker hålla det normala kvar, nästan som ett rop på hjälp?! Jag kan naturligtvis ha fel, men lappen gjorde en stor skillnad för mig
Citera
2014-06-30, 14:27
Medlem
Citat:
Lite så jag känner också just nu. Det finns för många detaljer som går rakt emot varandra. Det ger mig nästan känslor av vilsenhet (lappen) och om de bråkat i 20 minuter vet vi inte vad som gick snett. Tror att LL skriker när kniven kommer fram. Tror inte det var planlagt. Detta är tragiskt in i märgen. Resten är vad hon anser sig måste göra. Samtidigt säger lappen mig att hon försöker hålla det normala kvar, nästan som ett rop på hjälp?! Jag kan naturligtvis ha fel, men lappen gjorde en stor skillnad för mig

Vad menar du med att JH's lapp till JA gjorde en stor skillnad för dig?

Angående lappen tror jag att hon ville "skada" JA (under stark känslomässig påverkan av b la. svartsjuka, hat samt under en hög adrenalinpåverkan) för att han hade gjort henne illa genom att träffa LL och JH samtidigt.
Jag kan tänka mig att JH och JA haft många ordväxlingar gällande LL och JA's förhållande före det inträffade, jag tror också att JA var medveten om att JH mådde dåligt av att han träffade LL - som han sade - Jag kan inte välja.
Citera
2014-06-30, 15:05
Medlem
Citat:
Jag har också funderat på verktygen, vad skulle vara logiskt förutom såg? Men jag har också läst allt om och om igen. Har tidigare trott att det var planerat! Nu är jag osäker, men samtidigt vet jag hur ofantligt manipulativa folk det finns.

1. Hon sitter och väntar tills portlåset går upp kl.6

-Har hon bett JA plocka ihop hennes saker och bara snabbt hämta dem?
-Varför går hon dit när LL blivit ensam hemma
-Varför ta med sig en hammare
-Kan hon ha ringt LL och sagt att hon ska hämta påsen med sina saker? Är det därför hon släpper in henne

2. Hon ursäktar bråket hos grannen och förklara att JA inte har med det att göra!

-Har de tidigare bråkat högt som grannen reagerat över?
-Har hon observerat att denna grannen har koll på läget?
-känner grannen JA väl? Har grannen hans nummer i så fall?

3. Lappen hon skriver till JA

-Har hämtat mina saker, var det avtalat?
-Lycka till med nya flickvännen, är de orden ett hån?
-Eller fattar hon inte vad hon gjort, är i chock?

Jösses...fattar du inte att hon helt enkelt mördade henne? Finns ju såklart inte på kartan att hon ska kliva upp kl 5,30 på morgonen och hämta lite grejer då hon inte verkar börjat jobbet förrens runt kl. 15 tiden. Finns helt enkelt inte mycket att fundera över. Har man med sig en hammare så har man redan planerat vad man tänker göra.
Citera
2014-06-30, 15:18
Medlem
Docklands avatar
Jag är mest intresserad av vilka SSRI eller motsvarande mördaren stod på. Snart kommer det nog besked om de gamla vanliga emo-diagnoserna. Borderline, egentlig/faktisk depression, bipolär, ADHD m.fl.
Citera
2014-06-30, 15:18
Medlem
Snobbs avatar
Jag blir bara mer och mer övertygad om att detta inte var ett planerat mord utan ett gräl som spårade. Nu tvivlar jag till och med på att JH ens visste att LL skulle vara där. JH skulle bara hämta grejer från lägenheten och väntade på att JA skulle gå för att inte behöva träffa honom. Vem är sugen på att träffa sitt ex som kanske krossat ens hjärta liksom? Sen blir det som en chock för JH att LL befinner sig i lägenheten och det spårar. Ser att flera nu är inne på samma spår som jag dessutom. Det här blir spännande.
Citera
2014-06-30, 15:21
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vad menar du med att JH's lapp till JA gjorde en stor skillnad för dig?

Angående lappen tror jag att hon ville "skada" JA (under stark känslomässig påverkan av b la. svartsjuka, hat samt under en hög adrenalinpåverkan) för att han hade gjort henne illa genom att träffa LL och JH samtidigt.
Jag kan tänka mig att JH och JA haft många ordväxlingar gällande LL och JA's förhållande före det inträffade, jag tror också att JA var medveten om att JH mådde dåligt av att han träffade LL - som han sade - Jag kan inte välja.

Ja, det kan nog vara så också eftersom jag reagerar på lappen? Eller så vill ja inte ta in det på något sätt. Jag har tidigare inte tvekat.....
Citera
2014-06-30, 15:22
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag blir bara mer och mer övertygad om att detta inte var ett planerat mord utan ett gräl som spårade. Nu tvivlar jag till och med på att JH ens visste att LL skulle vara där. JH skulle bara hämta grejer från lägenheten och väntade på att JA skulle gå för att inte behöva träffa honom. Vem är sugen på att träffa sitt ex som kanske krossat ens hjärta liksom? Sen blir det som en chock för JH att LL befinner sig i lägenheten och det spårar. Ser att flera nu är inne på samma spår som jag dessutom. Det här blir spännande.

Och hammaren ?
Citera
2014-06-30, 15:24
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Och hammaren ?
Kanske ta ned grejer med? I värsta fall kanske förstöra dörr eller föremål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in