Citat:
Ursprungligen postat av
LuxVeritatis
Du har fel. Psykiatri bygger enormt mycket på kemi, vilka substanser som är obalans. Det är inget tyckande om någon är tex schizofren och medicinsk behandling, som fungerar, finns.
Däremot är rättspsykiatriska riskbedömningar i mångt och mycket tyckande. Det är inte så konstigt, det är svårt att förutse mänskligt beteende.
Din slutsats, eller slutsatsen du länkat till, är dock ohederlig. Att rättspsykiatrin inte lyckas förutse att patienter inte återfaller i brott med godkänd säkerhet ska ju bedömas utifrån hur en sådan undersökning görs. För det är ju så att den enorma majoriteten (om inte alla?!) rättspsykpatienter inte släpps om inte rättspsykiatrin anser att risken för återfall är låg. Att då rättspsykiatrin skulle anse att risken är hög men ändå släppa ut personen...det finns jag osannolikt. Har man månne räknat på permissioner?
Hur fan kan du påstå att jag har fel när jag har helt rätt?!
Det finns inte ens metoder att mäta hjärnkemin på patienter så hur kan det då bygga på kemi som du påstår? Kommer jag till en somatisk avdelning så får man ta blodprover för att kolla att man har rätt värden. Kommer man till psykiatrin med en depression så kan man inte mäta serotoninhalten eller ta något annat prov på hjärnkemin så att man kan fastställa att något är fel med hjärnkemin. Eller att man har en låg dopaminhalt (Som är en populär teori varför vissa har ADHD-symptom) så att man kan fastställa ADHD med säkerhet. Ge mig ett bra svar på den frågan! Det finns tusentals olika teorier kring orsak, uppkomst och behandling för olika psykiatriska tillstånd. TEORIER och inget som kan huggas i sten och som inte ens behöver stämma!
Det är mest bara antaganden, teorier och gissande inom psykiatrin.
Svaret på frågan finns i artikeln. Uppenbarligen har dom tagit individer som är
frisläppta och dom har ju uppenbarligen tagit med
frigivna men som
samtidigt är
stämplade som högriskindivider. Annars faller ju hela studien platt, eller hur?
Citat:
Alltså, hur många av dem som utpekas som farliga visar sig faktiskt vara det
Det är alltså mycket vanligare att frigivna som stämplas som farliga egentligen inte är det än att dom som är stämplade verkligen är farliga och kommer att begå våldsbrott.
Nu tror jag faktiskt att Sten-Erik Eriksson skulle begå sexuella övergrepp på barn om han blev fri. Mycket tyder ju på det faktiskt. Men jag tror inte att han skulle begå mord igen.