2014-06-30, 05:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Absolut. Det tror jag. Inte att han skulle tänka så men det är inte troligt att han skulle göra samma sak igen. Det är helt enkelt inte så vanligt att mördare mördar igen och på liknande sätt igen. Speciellt när det gått så långt tid som drygt 50 år efter det första mordet.

Eriksson är ingen "vanlig mördare". Och att han inte varit i närheten av att mörda sen Lidingöpojken miste livet beror kanske på att han suttit i förvar?
Citera
2014-06-30, 06:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Eriksson är ingen "vanlig mördare". Och att han inte varit i närheten av att mörda sen Lidingöpojken miste livet beror kanske på att han suttit i förvar?
Jag skiter väl i om du anser att han "inte är en vanlig mördare". Jag står fortfarande fast vid att han inte skulle mörda om han blev frisläppt. Det är ovanligt att folk som sitter i 20+ år för mord börjar mörda igen när dom kommer ut om det så är fängelse eller rättspsyk. Så ser det ut.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2014-06-30 kl. 06:55.
Citera
2014-06-30, 07:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Jag skiter väl i om du anser att han "inte är en vanlig mördare". Jag står fortfarande fast vid att han inte skulle mörda om han blev frisläppt. Det är ovanligt att folk som sitter i 20+ år för mord börjar mörda igen när dom kommer ut om det så är fängelse eller rättspsyk. Så ser det ut.

Kan förstås bero på att de som släpps ut från rättspsyk antas kunna vara ute. Annat förstås men de som kommer ut från fängelse.

Nu vet vi inte om han skulle mörda, då han faktiskt inte fått tillfälle. Men någon lustmördare är han inte. Fast å andra sidan var det inte något olycksfall i arbetet när han dödade pojken, utan en medveten handling. Ja, så kan vi fortsätta att spekulera. Och det fina är att vi kommer aldrig att få veta, eftersom han anses så störd och att risken för återfall i sexualbrottslighet så stor, att han fortsatt ska vara inlåst.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-06-30 kl. 07:42.
Citera
2014-06-30, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortsatt att få vara inlåst.

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Kan förstås bero på att de som släpps ut från rättspsyk antas kunna vara ute. Annat förstås men de som kommer ut från fängelse.

Nu vet vi inte om han skulle mörda, då han faktiskt inte fått tillfälle. Men någon lustmördare är han inte. Fast å andra sidan var det inte något olycksfall i arbetet när han dödade pojken, utan en medveten handling. Ja, så kan vi fortsätta att spekulera. Och det fina är att vi kommer aldrig att få veta, eftersom han anses så störd och att risken för återfall i sexualbrottslighet så stor, att han fortsatt ska vara inlåst.

Ja detta var en medveten handling av Eriksson. Pojken skrek och han ville få tyst på honom.

En person som han så är det bara bra att han fortsätter att få vara inlåst. Han har inget ute att göra i samhället med sitt stora och onormala intresse för pojkar. Ett intresse som han verkar alltid ha haft och kommer alltid att ha.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-30 kl. 14:57.
Citera
2014-07-01, 17:53
Medlem
Har han inte försökt komma ut nu det senaste gneom att överklaga till Förvaltningsrätten eller liknande?
Citera
2014-07-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Samhället har del i att han blev den han är. Den psykiatriska vården under 1940-1950- talet var grym.
Nej, det är däremot en förklaring till att folk blir kriminella men att våldta och mörda ett barn, nej han är ett svin som hade våldtagit ett barn oavsett
Citera
2014-07-01, 18:22
Medlem
Att dom inte avliva han redan 1967 så hade han varit nästintill bortglömd,men nu när vi inte har dödsstraff så låt han sitta där han sitter tills han kolar vippen.
Citera
2014-07-01, 18:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eriksson sitter alldeles ypperligt där han sitter!

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Spelar ingen roll hur gammal karln är, han skall aldrig mer få släppas fri. Han må vara uråldrig men han är och förblir skadad. Han är ett rovdjur. Tyvärr har tåget gått för att kunna rehabilitera honom, går bara att förvara honom så inga mer barn skadas av honom.

Tacka för det att han aldrig mer skall vara ute och "roa sig". Är man 80+ så har faktiskt tåget gått ifrån honom för länge sedan. Han är och förblir den han är - en man med ett mycket stort intresse för små pojkar. Han är en pedofil och han kommer att förbli det.

Att han inte har begått något mera mord efter 1967 är ju inte så märkligt. Om han hade varit ute i friheten istället under den här tiden, så vet vi inte om han hade gjort det.

Ang. om han har sexualdriften i behåll så skulle det inte förvåna mig om han hade det. Är väl det sista som kommer att ta slut hos Eriksson.

Även om Eriksson inte kan få mera straff (eller något annat) än det han redan har, så är detta ingen garanti att han inte skulle kunna begå ytterligare mord. Som jag har skrivit förut så beror det förstås på i vilket skick han nu befinner sig i.

Senaste gången har rymde var han i a f pigg och lyckades springa ifrån sin vårdare. Verkligen tur att den kvinnliga tågvärden var så pass observant att han kunde gripas på tåget till Norge. Vad tror ni han skulle göra där? Fiska? Åka skidor? Åka Hurtigrutten?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-01 kl. 18:56.
Citera
2014-08-14, 21:54
Medlem
Reimers avatar
Han försöker att bli fri fortfarande.

" I snart 50 år har han hållits inlåst på rättspsyk efter att ha våldtagit och mördat en åttaårig pojke på Lidingö.

Nu vill Sten-Erik Eriksson ut i frihet.

– Han är 83 år gammal. Han är ganska skröplig. Har han en förmåga att göra någonting? säger advokat Anja Åström, som företräder den morddömde pedofilen."

http://www.expressen.se/nyheter/sveriges-farligaste-pedofil-vill-bli-frislappt/

Alla instanser har med rätta nekat frigivning eller vård i öppenform nu vänder han sig till Högsta Förvaltningsdomstolen för att få sin sak prövad.

Ett avslag är att vänta hoppas jag.
Citera
2014-08-14, 22:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Han försöker att bli fri fortfarande.

Ett avslag är att vänta hoppas jag.
Det får man väl hoppas. Han tillhör väl den handfull personer som de allra flesta anser aldrig skall få gå fri då han är så pass farligt sjuk i sin fixering vid småpojkar. Han kan ju inte hålla masken ens när han försöker, och har så vitt jag vet inte ens lyckats genomföra en intervju utan att börja prata om hur mycket han tycker om småpojkar, och hur gärna han vill "leka" med dem och få dem att skratta genom att kittla dem.
Citera
2014-08-15, 03:22
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Fast... Det är ovanligt att det händer i ett system som ser ut som det gör. Med läkare som gör en bedömning. Om du vill överskrida läkaren bedömning på grund av att läkarens bedömning brukar vara rätt... så hamnar vi lite i ett moment 22. Det gör "brukar inte ske" eftersom läkarna brukar göra en bra bedömning, så vi kan ta bort läkarens bedömning och det kommer ändå inte ske? Det ändrar premisserna, och det blir ett helt annat läge. Jag säger lyssna på läkarna.
Citera
2014-08-15, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sten sitter bra där han sitter.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det får man väl hoppas. Han tillhör väl den handfull personer som de allra flesta anser aldrig skall få gå fri då han är så pass farligt sjuk i sin fixering vid småpojkar. Han kan ju inte hålla masken ens när han försöker, och har så vitt jag vet inte ens lyckats genomföra en intervju utan att börja prata om hur mycket han tycker om småpojkar, och hur gärna han vill "leka" med dem och få dem att skratta genom att kittla dem.

Helt rätt!

Sten befinner sig bra där han nu är. Vi får hoppas att han får stanna där livet ut. Ev. komma till ett äldreboende under uppsikt då benen inte längre bär honom.

En mycket farlig och otäck person den "gode" Sten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in