2014-06-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10sekunder
Jag tror det har att göra med att kvinnor generellt (enligt mina egna fördomar) har ett större intresse för kläder och styling. Vi kan umgås genom att shoppa kläder eller fixa varandras hår och naglar, vi gillar att uttrycka oss med klädsel och sätta ihop snygga klädkombinationer. Jag mår bra av att trivas med hur mina kläder och mitt hår ser ut.

Det där är viktigt och något så självklart att man (jag) lätt glömmer bort att nämna detta. I djurriket är det ofta hanarna som är utsmyckade i färger och de strider med varandra för honornas gunst på olika vis, de bygger fina bon och dansar för honorna, medan hos människan är det kvinnorna som är de "färgstarka"
Nu kan man inte göra liknelser med djur då människan har ett annat intellekt och det är väl främst det som har betydelse för oss människor även om instinkter också finns hos oss.
Men den man som gillar kläder och sminkar sig, stylar och groomar sig får ju genast en bögstämpel från andra så det är ju undermedvetet hos alla män tydligt uppenbart att kvinnor gör och har alltid gjort så.
Citera
2014-06-28, 17:36
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast om man tänker efter är skillnaderna inte så stora som du vill göra gällande nu. Även på mansdominerade arbetsplatser finns klädkoder. En lagerarbetare kommer inte till jobbet i armani även om det är det han känner sig mest bekväm i. Och mer av betydelse, i näringslivets toppar som ju är omdiskuterat fria från kvinnor så är många män extremt måna om sin klädsel och lägger oerhörda summor på sina kostymer. Jag vill nog påstå att en VD i ett storföretag inte klär sig snyggt för att få knulla med sekreteraren i första hand. På samma sätt inbillar jag mig att tunga okvalificerade manligt dominerade yrken är fulla av spännbögar med uppkavlade ärmar och rejäla tatueringar över svällande biceps, även då inga kvinnor finns som kan se dessa...

Ah, fast med homogen mansmiljö menar jag riktigt homogen. Typ en ubåtsbesättning på Atlantpatrull (på den tiden kvinnor inte var välkomna).

Citat:
Dessutom finns ju ett inslag av att kvinnor ofta går igång på sådana kläder som jag antar att du menar män bär när de inte bryr sig om vad nån ska tycka. Blåställ till snickarjobbet t.ex. Det är en favorit bland kvinnor.

Sant, men ingen man bär dessa kläder i explicit syfte att vara sexig. Han byter brallor när han går på lokal

Citat:
Men vad gäller att män klär upp sig för att få knulla medan kvinnor mer för att uppfattas som stilfulla och välvårdade, så har det väl också att göra med att de flesta kvinnor faktiskt har en internaliserad oro för att uppfattas som för utmanande. Klär man sig för att uppfattas som direkt sexuellt tillgänglig får man fler erbjudanden man kan eller vill hantera. Få män löper den risken, eller störs av tanken. De som avviker från det är kvinnor som är väldigt osäkra och vill ha den uppmärksamheten, samt tjocka och påtagligt fula tjejer som helt enkelt inte får den alls annars. Men som sagt, det du uppfattar som "påtagligt sexuellt utmanande klädsel" kanske inte alls var tänkt så av tjejen som klädde sig så.

Det är just detta jag finner så fascinerande. Att kvinnor kan bli provocerade av en uppmärksamhet som ur ett manligt perspektiv hon uppenbarligen verkar vilja ha.
Det verkar handla om misskommunikation.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2014-06-28 kl. 17:48.
Citera
2014-06-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Behöver iofs inte vara en låg iq-nivå inblandad.

Trots att jag själv är relativt ung så har det inte varit svårt att se att kvinnomodet med tiden blir "slampigare" och mer och mer avklätt. Blandat med musikvideo-ideal och Paradise Hotel-uppfostran så är det inte svårt att tänka sig att vissa yngre tjejer helt enkelt inte fattar när de klär sig "slampigt" för normen i samhället ser rätt slampig ut. (ibland är det kul att föreställa sig vad våra förfäder från 1920-talet skulle säga om dagens kvinnomode)

Annars kan det ju vara så att de försöker attrahera män som mig.

Dvs. Sex finns självklart på agendan, men jag har svårt att intressera mig på riktigt för någon som jag inte kan tänka mig "duger" till annat än att ligga med.

Fast å andra sidan är klädseln bara halva striden, för jag blir inte på ligga-humör enbart av klädsel. Den måste kryddas med personlighet och samtal också.

Jamen exakt, jag har varit inne på det redan att det är modet och samhällsideal som styr och påverkar, alla är inte medvetna om vad kläder kan ge för signaler, i synnerhet unga tjejer som får uppmärksamhet från äldre män. Jag har själv släktingar och vänner med tonårstjejer som jag ser har denna aningslöshet och det kan man inte belasta dem för, lika lite som man kan belasta män som ser dem och tycker de är sexiga, men den stora skillnaden är att vissa män inte kan sätta gränser för vad som är sexuell medvetenhet, sexuellt tillåtet och till ytterligheterna kommer de män som våldtar. Lika väl som jag kan förstå att lättklädda snygga tjejer drar blickar till sig och med det sexuella tankar, lika väl kan jag förstå att vissa män tycker att kvinnor borde förstå detta, MEN vad jag inte förstår är att vissa män tror att de får tafsa och göra vad de i princip vill med kvinnor som de uppfattat efter sina egna preferenser som villiga.
Citera
2014-06-28, 17:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det där är viktigt och något så självklart att man (jag) lätt glömmer bort att nämna detta. I djurriket är det ofta hanarna som är utsmyckade i färger och de strider med varandra för honornas gunst på olika vis, de bygger fina bon och dansar för honorna, medan hos människan är det kvinnorna som är de "färgstarka"
Nu kan man inte göra liknelser med djur då människan har ett annat intellekt och det är väl främst det som har betydelse för oss människor även om instinkter också finns hos oss.
Men den man som gillar kläder och sminkar sig, stylar och groomar sig får ju genast en bögstämpel från andra så det är ju undermedvetet hos alla män tydligt uppenbart att kvinnor gör och har alltid gjort så.

Bra inlägg!
Samtidigt har man som heteroman ett litet kulturellt utrymme att tjusa till sig, men min upplevelse är att detta endast sker för att hävda sig bland andra män i konkurrens om uppmärksamhet från kvinnor. Mannens visuella förbättringsförsök är aldrig ett självändamål eller en umgängesform män emellan utan relation till det motsatta könet.

Och därför tror jag det är svårt för män att förstå att kvinnors syften är annorlunda.
Citera
2014-06-28, 17:46
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
[...] MEN vad jag inte förstår är att vissa män tror att de får tafsa och göra vad de i princip vill med kvinnor som de uppfattat efter sina egna preferenser som villiga.

Inte jag heller. Detta är vidrigt beteende.
Citera
2014-06-28, 17:48
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Ah, fast med homogen mansmiljö menar jag riktigt homogen. Typ en ubåtsbesättning på Atlantpatrull.

Sant, men ingen man bär dessa kläder i explicit syfte att vara sexig. Han byter brallor när han går på lokal

Det är just detta jag finner så fascinerande. Att kvinnor kan bli provocerade av en uppmärksamhet som ur ett manligt perspektiv hon uppenbarligen verkar vilja ha.
Det verkar handla om misskommunikation.

Militär eller maritim personal har väl oftast uniformer /arbetskläder som de inte kan välja själva? Förekommer säkert uppkavlade ärmar även på dessa...

Nej snickare bär inte blåställ för att vara sexiga, och sekreteraren på jobbet har antagligen inte en kort kjol och lite urringat för att vara sexig heller...

Ja alltså för en kvinna är det ju fortfarande, trots allt, en förolämpning om någon uppfattar hennes klädsel som "horig". Alltså är det safe to assume att det i princip inte finns någon klädsel en kvinna kan ha som gör att hon vill att du ska komma fram och säga "fan vad sexig du är kan inte du hänga med mig hem".

Vad gäller dina bilder som du beskrivit som sexuellt utmanande så är jag inte enig. Om det där svarta är en kjol håller jag med om att den faktiskt är så kort att den är skandalös och därmed platsar. Om det är shorts är det en annan sak. Extremt korta shorts har varit inne ett par år nu. Det hör alltså till ett vedertaget mode och är något som en yngre kvinna absolut kan dra på sig bara för att verka moderiktig och inte för att vara sexuellt utmanande. Guldkjolen är ju påfallande uppenbart nått man köper från en sexsida och därför svår att klassificera. Förutsatt att någon tycker det där är snyggt, antagligen invandrare isf, så tror jag nog att en tjej kan ha det också för att vara "barbieglittrig" snarare än sexig. Men det ser mer ut som något en av mode helt ointresserad snubbe kan beställa från valfri sexsida till flickvännen och som tjejen motvilligt eller med ett roat flumgarv drar på sig före sexytime...
Citera
2014-06-28, 17:54
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Uhh... Det blir lite tröttsamt när man explicit i trådstarten påpekar att det inte handlar om moraliserande. Jag skiter totalt i vad folk väljer att ha på sig. Frågan det handlar om är i vilken utsträckning signalen som avsändaren vill förmedla motsvarar signalen mottagaren uppfattar.

Jenninfer (troll eller inte) säger i korthet att sexiga kläder inte har med sexuella signaler att göra.
Har hon fel i detta? Isåfall varför?

Citat:
För denna trådens syften drar vi gränsen för sexuellt utmanande vid klädsel/smink du inte skulle bära i ett sammanhang där det är viktigt att framstå som förtroendeingivande. Exempelvis i arbetet på ett bankkontor.

Exempel på klädsel som inte är sexuellt utmanande:

http://vodkainfusedlemonade.com/wp-content/uploads/2013/10/Screen-Shot-2013-10-08-at-4.19.57-PM.png

http://borderingonobsessed.files.wordpress.com/2012/10/20121003-214742.jpg

http://favimages.net/image/280477/

http://favimages.net/image/280473/

Exempel på klädsel som är sexuellt utmanande:

http://www.dhresource.com/albu_262616090_00-1.0x0/sexy-dresses-club-clothes-women-sexy-skirts.jpg

http://wallpaper.pickywallpapers.com/samsung-galaxy-tab/avril-lavigne-sexy-outfit.jpg

http://cdnpix.com/show/imgs/87084505e22a29ca5c5b30478256c251.jpg

http://themockdock.com/wp-content/uploads/2009/10/2009-10-30_202601.png

Klädstil, frisyr, smink är ju något vi människor i alla tider använt oss av för att skicka ut signaler och visa vem vi är eller vilken grupp vi tillhör eller vi tillhöra. Så det är klart att kvinnor som klär sig "sexigt" vet om att de klär sig sexigt. I alla fall om vi tar dina bilder som exempel.

Sedan finns det ju undantag, som Katzyn varit inne på. Kvinnor som av olika anledningar mår så dåligt att de klätt sig fel eller mycket unga tjejer som inte inser vilka signaler de sänder ut. Det kan naturligtvis vara provokativ politiskt, att klä sig utmanande och hävda att min kropp är min kropp vilket iofs de har rätt i men det går ju lite på tvärs med vad vi är vara med när vi signalerar ett budskap med våra kläder.

Sedan har vi ju hur mottagarna uppfattar budskapet dvs männen. Jag antar att olika män har olika åsikter om vad som är sexiga kläder och inte håller med dig om bilderna. I så fall kan det ju gå fel oavsett vad kvinnan vill signalera och vilka kläder hon valt. Och då är vi ju inne på burka-nivån.

Så låt ni kvinnor ha på sig vad vi vill. Tycker ni att det är slampigt, horigt, utmanande så passa på att titta en extra gång bara och välj andra tjejer istället för att gnälla och klaga i vanlig ordning.
Citera
2014-06-28, 18:03
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Militär eller maritim personal har väl oftast uniformer /arbetskläder som de inte kan välja själva? Förekommer säkert uppkavlade ärmar även på dessa...

Jo, utbudet är säkert begränsat, men om det fanns kvinnor ombord skulle skägget trimmas, håret vaxas, parfymen på och uniformen vara tvättad och struken.
Är det bara män däremot kan man förvänta sig vildvuxet hår och skitiga uniformer.

Citat:
Nej snickare bär inte blåställ för att vara sexiga, och sekreteraren på jobbet har antagligen inte en kort kjol och lite urringat för att vara sexig heller...

Det är detta som är så bizarrt i min värld. Varför klä sig sexigt om man inte vill signalera sexighet?
Har större förståelse nu dock, i och med denna tråd.

Citat:
Vad gäller dina bilder som du beskrivit som sexuellt utmanande så är jag inte enig. Om det där svarta är en kjol håller jag med om att den faktiskt är så kort att den är skandalös och därmed platsar. Om det är shorts är det en annan sak. Extremt korta shorts har varit inne ett par år nu. Det hör alltså till ett vedertaget mode och är något som en yngre kvinna absolut kan dra på sig bara för att verka moderiktig och inte för att vara sexuellt utmanande. Guldkjolen är ju påfallande uppenbart nått man köper från en sexsida och därför svår att klassificera. Förutsatt att någon tycker det där är snyggt, antagligen invandrare isf, så tror jag nog att en tjej kan ha det också för att vara "barbieglittrig" snarare än sexig. Men det ser mer ut som något en av mode helt ointresserad snubbe kan beställa från valfri sexsida till flickvännen och som tjejen motvilligt eller med ett roat flumgarv drar på sig före sexytime...

Haha!
Jag tror att samtliga fall av bilderna jag länkade representerar vad en man i allmänhet skulle betrakta som exempel i respektive kategori (avvikande åsikter är välkomna).
Men jag börjar få mer och mer insikt i att gränsen inte ligger på samma ställe hos kvinnor i allmänhet.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2014-06-28 kl. 18:20.
Citera
2014-06-28, 18:19
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
[...]det är klart att kvinnor som klär sig "sexigt" vet om att de klär sig sexigt. I alla fall om vi tar dina bilder som exempel.

Ja, det var den linjen jag var inne på också. Kan man utgå generellt från att en sexuellt utmanande klädsel har som primär funktion att framkalla sexuell åtrå hos män för att få olika sorters bekräftelse som uppmärksamhet och sexuella närmanden (från intressanta partnerkandidater)?
Eller finns det fullgoda alternativa förklaringar i din mening, som att imponera på kvinnliga vänner eller att man helt enkelt har uppklädning som umgängesform?

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Så låt ni kvinnor ha på sig vad vi vill. Tycker ni att det är slampigt, horigt, utmanande så passa på att titta en extra gång bara och välj andra tjejer istället för att gnälla och klaga i vanlig ordning.

Jag citerar första stycket i min trådstart igen, eftersom det verkar råda missförstånd om trådens syfte:

Citat:
Vill börja med att poängtera att denna tråd inte handlar om att moralisera kring kvinnor som klär sig sexuellt utmanande. Min grundpremiss är att det står alla fritt att klä sig hur fan man vill, så gnäll om vissa kvinnors val att klä sig sexuellt utmanande är i denna tråd OT. Vill ni beklaga er över detta faktum, gör det i en annan tråd.
Citera
2014-06-28, 18:27
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ja, det var den linjen jag var inne på också. Kan man utgå generellt från att en sexuellt utmanande klädsel har som primär funktion att framkalla sexuell åtrå hos män för att få olika sorters bekräftelse som uppmärksamhet och sexuella närmanden (från intressanta partnerkandidater)?
Eller finns det fullgoda alternativa förklaringar i din mening, som att imponera på kvinnliga vänner eller att man helt enkelt har uppklädning som umgängesform?
...

Det finns nog lika många anledningar till varför människor klär sig som de gör som det finns ... människor. Att man klär du sig fint, snyggt, hett, sexigt eller vad du väljer för begrepp när det är fest är knappast nytt. Och syftet kan vara det du nämner ovan och säkert fler alternativ.
Citera
2014-06-28, 18:50
Medlem
10sekunders avatar
Citat:

Jag citerar första stycket i min trådstart igen, eftersom det verkar råda missförstånd om trådens syfte:

Problemet är som sagt att avgöra vilken grad av "sexighet" vi snackar om. På vissa plan är nog de flesta överrens men i andra fall är det jävligt luddigt. Jag kanske tycker "för mycket" är hotpantsliknande shorts och bh-liknande toppar. För dig kanske det räcker att en tjej har en kjol som är tight och framhäver höfter och rumpa för att du ska tycka att hon uppenbart signalerar "jag vill ha sex".

Åter igen, kroppen spelar roll! Smala tjejer med lite rakare kroppar kommer undan med mer.

Och det här med att killar "inte klär upp sig för varandra " eller "är bögar om de gillar styling" har nog att göra med miljö och social krets. Bara kolla in det numera utbredda hipstermodet bland båda könen i Stockholm och Göteborg!
Citera
2014-06-28, 19:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Jamen exakt, jag har varit inne på det redan att det är modet och samhällsideal som styr och påverkar, alla är inte medvetna om vad kläder kan ge för signaler, i synnerhet unga tjejer som får uppmärksamhet från äldre män. Jag har själv släktingar och vänner med tonårstjejer som jag ser har denna aningslöshet och det kan man inte belasta dem för, lika lite som man kan belasta män som ser dem och tycker de är sexiga, men den stora skillnaden är att vissa män inte kan sätta gränser för vad som är sexuell medvetenhet, sexuellt tillåtet och till ytterligheterna kommer de män som våldtar. Lika väl som jag kan förstå att lättklädda snygga tjejer drar blickar till sig och med det sexuella tankar, lika väl kan jag förstå att vissa män tycker att kvinnor borde förstå detta, MEN vad jag inte förstår är att vissa män tror att de får tafsa och göra vad de i princip vill med kvinnor som de uppfattat efter sina egna preferenser som villiga.

De männen som tror att de får tafsa och göra vad de vill är antingen defekta män som saknar de sociala spärrar som friska individer besitter kring vilket beteende som är acceptabelt och inte.

ELLER

Så är de också lite "aningslösa" i den bemärkelsen att de inte fattar hur man gör en främmande tjej som är halvintresserad bekväm med att man berör henne. Det är ju en dum idé att kolla om det är okej att beröra rumpa och bröst utan att först ha kollat om hon verkar bekväm med te.x. handtag, kramar, en arm över axeln eller runt midjan etc.

Kan dock inflika med att det finns gott om kvinnor som inte heller förstår detta utan låter händerna vandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in