Citat:
Sant. Jag valde bankyrket eftersom det mig veterligen inte finns någon dress code (a la McDonalds), men där kan jag mycket väl ha fel eftersom min insyn i bankvärlden är begränsad.
För resonemangets skull kan vi ersätta bankjobbet med vilket tjänstemannajobb som helst utan dresscode.
För resonemangets skull kan vi ersätta bankjobbet med vilket tjänstemannajobb som helst utan dresscode.
Jag tror helt enkelt att din syn på kvinnors klädsel och deras motivationer bakom hur de kläder sig är ganska förenklad och sett ur en manlig synvinkel (inte så konstigt givetvis).
I de allra flesta yrken finns det någon form av inofficiella klädkoder ändå. Det handlar om att man vill ge olika framtoningar, de kopplas till livsstilsval som passar inom fältet (eller ibland inte passar), till att utstråla professionalitet, modemedvetenhet, ungdomlighet, pragmatism, ointresse för mode etc.
För de allra flesta kvinnor är det nog mer intressant att navigera dessa fält i synnerhet i jobbet än vad det är att fundera över om det är sexigt eller inte sexigt.
Jag vet inte om du känner till påståendet men det ligger en hel del i att kvinnor klär sig mer för att imponera på andra kvinnor än för att imponera på män. Det betyder att urringat, högklackat, korta kjolar etc mycket väl kan vara tänkt att utstråla "Fuck u bitches, kolla vilka snygga ben/tuttar/röv jag har era gamla haggor" snarare än att man är sugen på att få männen att spana.
För egen del finns det ju absolut ett element av att jag vill se snygg ut när jag väljer min klädsel, men även när det visar hud eller andra fördelaktiga delar av min kropp så är det ju ändå på sin höjd att folk ska tycka att jag är vacker, fräsch, välvårdad etc jag är ute efter. Inte efter att män i min närhet ska få stånd. Den enda gången jag skulle klä mig avsiktligt för att väcka sexuell åtrå är på en dejt eller hemmakväll med en kille jag avser att ligga med.
Så det är ju också väldigt kontextbaserat, har din dejt en urringad topp är det en mycket mer rimlig analys att hon vill att du ska bli tänd på henne, än om det är en kollega på styrelsemötet som har det.